Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut voi olla pitkiäkin aikoja syömättä?

Vierailija
03.05.2025 |

Mulla on koko ajan nälkä ja ajattelen koko ajan ruokaa vaikka syön paljon.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tottuu. Nopeiden hiilareiden välttäminen ja pätkäpaasto vähentää nälän tunnetta. Mutta jostain täytyy aloittaa. Jos syö koko ajan, niin on koko ajan nälkä.  

Mitä tarkoitat sillä, että jostain pitää aloittaa?

Ap

Sitä, että jos haluaa pidentää syömisvälejä niin alkuun täytyy vaan kärsiä nälkää. Se helpottaa kyllä kun elimistö tottuu. 

En mä halua. Ruoka on ihanaa.

Ap

Ei sinun menusi kyllä mitään ylimääräistä ruokaa sisällä. Ihan normaalisti syöt, kun kerroit edellä, mitä tänään olet syönyt. Ehkä vain tuo viimei

Minä viisi ateriaa päivässä, tai siis lounaan ja päivällisen lisäksi aamiaisen, välipalan ja iltapalan. Ja ei ole tarvetta laihtua, pikemminkin päinvastoin. Painan 48 kg ja veriarvot ovat hyvät. En ymmärrä, miksi hyvä ruoka ja yhdessä syöminen pitäisi jättää väliin ja korvata jollain rasvakahvilla.

Vierailija
62/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien nälkähormonit on sekaisin,laihtuminen auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku autistinen häiriö jolloin muut kiinnostuksen kohteet ohittaa ruumiin ilmoittamat vaatimukset ja syöminenkin jää taka-alalle.

Niinkin voi käydä, samoin ADHD:lle, mutta ei neurotyypilliselläkään pitäisi olla mitään tarvetta mussuttaa koko ajan. Olet itse totuttanut elimistösi siihen. Sitä paitsi nepsyissäkin on lihavia. Ehkä heillä on vääränlaiset elinolot, joissa joutuu syömään koko ajan tyhjyyden tai stressin vuoksi. 

Vierailija
64/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että tuntuu siltä kuin pitäisi syödä ei tarkoita, että sinun pitää syödä. Siinäpä se. Näläntunteeseen ei kuole. 

Musta taas tuntuu, että ei ole pitemmän päälle hyvä jättää kehonsa viestejä huomioimatta.

Ap

Ei tuossa puhuttu mistään "pitemmän päälle" jutuista. Kehon viestit on hyvä huomioida. Voi tuon näläntunteenkin huomioida, mutta ei sitä tarvi automaatilla aina totella.

Vierailija
65/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kotona ennen töitä syöneet aamiaisen niin klo 9-10 maissa pitää olla jokin välipala, että jaksaa lounaaseen n. klo 12 maissa. Iltapäivällä tietty välipala "ettei verensokeri laske". Kotona iltaruoka, jokin välihedelmä ja iltapala. HUHHUH.

Hyvä selitys on jos ihmisellä on joku sairaus tms. Muuten tuo on opeteltu tapa. Kuten syömättömyyskin.

Mikä semmoinen sairaus on joka vaatii jatkuvaa mussutusta? 

Diabetes, tukielinsairaudet ja liikalihavuus. 

Vierailija
66/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minullakin nälkä. Ei se tarkoita että pitää heti syödä. Nälän tunne on normaalia, ei mikään hätätilanne.

Toki minulla on se etu että syömättömyydestä ei tule heikko olo tai päänsärky kuten joillakin käy.

Tämähän se juuri on. Kyllä minäkin pelkkää nälkää (siis sitä vatsassa olevaa ikävää tunnetta) sietäisin, mutta kun sen nälän seuraksi tulee nopeasti heikotus, päänsärky ja aivosumu. Niitä en sitten enää kestäkään.

Ja olen aina ollut tällainen riippumatta ruokavaliosta ja painosta ja muusta. Ketoakin kokeilin pari kertaa, ei toimi mulla.

Vierailija
67/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetellyt samaa. Syön tosi säännöllisesti, noin kolmen tunnin välein. Muuten alkaa heikottaa ja vatsa kurnii äänekkäästi. Olen pieni ja hoikka ja jaksan syödä aika pieniä annoksia kerrallaan. En koskaan haluaisi paastota.

Ihminen voi olla noin kuukauden syömättä. Viikko menee jopa helposti kunhan juo vettä riittävästi ja olen vieläpä intohimoinen ruoan ja ruoanlaiton ystävä.

Vierailija
68/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kova stressipiikki ja siitä jäi sellainen seuraus, että nälkä katosi. On kylläinen olo koko ajan, joten olen syönyt vain kaksi kertaa päivässä. Aiemmin söin vähän väliä, joten olen tähän tosi tyytyväinen. Olen ihan normaalipainoinen.

Vierailija
69/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vasikka elää juomalla !

Minä voin olla juomatta viidestä kuuteen sitten kyllä pitää saada lisää olutta.

Vierailija
70/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tottuu. Nopeiden hiilareiden välttäminen ja pätkäpaasto vähentää nälän tunnetta. Mutta jostain täytyy aloittaa. Jos syö koko ajan, niin on koko ajan nälkä.  

Otin selvää tosta ptkäjutusta ja paastoamisesta noin muutenkin. Kaikki noi ns gurut sanoo, että näläntunne kestää noin 50-60min. Sit se menee ohi ja ei heikota eikä mitään. Mieli kirkastuu ja nukkuu paremmin jne. Aloin sitten säännöllisesti noudattaa systeemiä, että 3 kertaa viikossa olen syömättä 20h-. Mun koko keho on täysin erilainen ja kaikki tulehdukset hävinny ja kaikki kivut on kadonnu jne. Kun ihminen paastoaa, niin keho alkaa korjaa itteensä.

No ei todellakaan mene kaikilla ohi 50 - 60 minuutissa! LOL  Kokeiltu on, nälkä vain yltyy ja sitten alkaa heikottaa ja päätä särkeä. En sitten tiedä, meneekö ne jossain vaiheessa ohi, en kovin pitkään ole kokeillut, joku 6 - 7 tuntia on ollut maksimi, ja siinä vaiheessa on ollut jo tosi huono olo.

Ihmiset on yksilöitä.

Vierailija
71/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kotona ennen töitä syöneet aamiaisen niin klo 9-10 maissa pitää olla jokin välipala, että jaksaa lounaaseen n. klo 12 maissa. Iltapäivällä tietty välipala "ettei verensokeri laske". Kotona iltaruoka, jokin välihedelmä ja iltapala. HUHHUH.

Hyvä selitys on jos ihmisellä on joku sairaus tms. Muuten tuo on opeteltu tapa. Kuten syömättömyyskin.

Onko 5 kertaa päivässä jatkuvaa mussutusta?

Ap

Viisi kertaa päivässä syöminen on täysin normaalia, ja on myöskin ravitsemusasiantuntijoiden suositusten mukaista.

Vierailija
72/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimistö pitää totuttaa ruokaväleihin. Pitää syödä tarpeeksi rasvaa ja vähän hiilihydraatteja. Monet ketoruokavaliota noudattavat syövät vain kaksi kertaa päivässä. 

Ja paljon hiilreita. Pottua ja ruisleipää. Eikä ole silti nälkä vaikka ruokailuväli on pitkä. Tai vaikka yksi ateria jää väliin.

Vierailija
73/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö vähän väliä, hankkii kakkostyypin diabeteksen, kun verensokeri on jatkuvasti koholla. Minulla auttoi jatkuvaan mussutukseen 8:16 pätkäpaasto, jossa päivän ruoka syödään 8 h aikana ja 16 h qikana ei syödä, voi toki juoda vettä. Wlimistö ja haima saa lepotauon.

Vierailija
74/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Viisi kertaa päivässä syöminen on täysin normaalia, ja on myöskin ravitsemusasiantuntijoiden suositusten mukaista.

Ei ole. Nykyään diabetekseenkin suositellaan pätkäpaastoa ja harvoin syömistä, eikä parin tunnin välein syömistä.

Vierailija
75/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää pärse se on vähäkalorinen vaihtoehto.

Vierailija
76/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millähän perusteella?

Vierailija
77/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Viisi kertaa päivässä syöminen on täysin normaalia, ja on myöskin ravits

Viisi kertaa päivässä ei kyllä tarkoita parin tunnin välein syömistä, vaan ainakin mulla n. 4 tunnin välein syömistä.

Vierailija
78/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Viisi kertaa päivässä s

Siis turhan usein.

Vierailija
79/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumiskysymys. Helppoa tottua ns. viihdesyömiseen,  ja sitten se että olisi mukamas vaarallista jättää ateria väliin. Ei ole terveelle ja siten ehkä jopa säilyy terveempänä. 

Vierailija
80/115 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-talla-dieetilla-voi-saada-…

Syömisen rajoittaminen tiettyyn aikaikkunaan voi auttaa tyypin 2 diabeetikkoja saamaan taudin remissioon, selviää lääketieteellisessä The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism -lehdessä julkaistusta tutkimuksesta.

Sen mukaan pätkäpaasto paransi diabeetikkojen verensokeritasoja jo kolmessa kuukaudessa. Lähes kaikki 36 potilaasta pystyivät dieetin jälkeen vähentämään diabeteslääkitystään. Yli puolet osallistujista sai taudin remissioon ja pääsi eroon lääkityksestä ainakin vuoden ajaksi.

Pätkäpaaston havaittiin olevan hyödyksi, vaikka diabetesta olisi sairastanut pidempään, yli kuusi vuotta. Verensokerin laskemisen lisäksi syömisen rajoittaminen edisti osallistujien laihtumista sekä paransi elämänlaatua.

Myös aiemmissa tutkimuksissa pätkäpaaston on todettu auttavan laihtumaan. Merkittävä osa tyypin 2 diabetesta sairastavista on ylipainoisia, ja liikakilojen pudottaminen on tärkeä osa taudin elintapahoitoa.

Pätkäpaastosta saattaa olla hyötyä myös rasvanpoltossa. Etenkin vyötärön ympärille kertynyt rasva aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöitä ja tyypin 2 diabetesta.

Paastoaminen voi auttaa diabetekseen

Nyt julkaistut löydökset perustuvat pieneen otantaan, mutta syömisten ajallisen rajoittamisen suotuisista vaikutuksista diabetekseen on raportoitu aiemminkin.

On esitetty, että pätkäpaasto voi parantaa elimistön insuliiniherkkyyttä ilman laihtumistakin. Insuliini on haiman tuottama verensokeria laskeva hormoni. Kun insuliinin vaikutus kudoksissa heikentyy, syntyy insuliiniresistenssi, joka on keskeinen tekijä tyypin 2 diabeteksen synnyssä.

Syömisten rajoittaminen tiettyyn aikaikkunaan voi mahdollisesti auttaa elimistöä puhdistumaan solutasolla. Elimistö tarvitsee taukoja syömisestä, jotta solut ehtivät elpyä jatkuvasta ruoan prosessoimisesta ja insuliinipiikeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan