Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katselin valokuvia 50-70-luvuilta. Melkein kaikki olivat normaalipainoisia.

Vierailija
03.05.2025 |

Satunnaisesti joku pönäkkä eläkeläisukko jossain, mutta varsinkin lasten, teinien ja nuorten aikuisten osalta ero nykypäivään on todella hurja. 

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja!

Vierailija
2/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta varmaan sensuroidaan vanhat elokuvat kun niissä on kaikenlaista kiusallista matskuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitä aikaa kun syötiin elääkseen eikä eletty syödäkseen. Minä olen ollut aina hoikka, olen sekasyöjä ja syön sitä pelottavaa leipääkin 

Vierailija
4/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli se ruoan kalleus ja rajoittuneisuus. Itse piti kaikki leipoa ja laittaa. Pikaruokaa ei ollut.

Kun oltiin köyhiä, ruoka kallista ja päälle liikkumisen kalleus (kuljettiin jalan, pyörällä) niin kyllähän sitä hoikkana pysyy.

Nykyään kaikilla on varaa roskaruokaan ja autoon.

Vierailija
5/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee ihan siitä, että silloin liikuttiin sata kertaa nykyistä enemmän? Moniko teistäkin viettää yli puolet valveillaoloajastaan sängyssä, sohvalla, auton ratissa, työtuolilla ja internetissä? 

Vierailija
6/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei Kela elättänyt. Piti tehdä töitä.

Vierailija
7/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävästi vihjaa kaikki tämä historiallinen data siihen että syömisellä tosiaan voi vaikuttaa siihen lihooko vai ei, eikä se ole mikään synnynnäinen tila tai itsekseen tuleva ilmiö.

Vierailija
8/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia söivät silloin.

Vierailija
9/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli sitä aikaa kun syötiin elääkseen eikä eletty syödäkseen. Minä olen ollut aina hoikka, olen sekasyöjä ja syön sitä pelottavaa leipääkin 

Silloin syötiin sitä hirveää ja lihottavaa Perunaa ja Leipää. Hiilihydraatteja vaan mussutettiin. Hyii.

Vierailija
10/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee ihan siitä, että silloin liikuttiin sata kertaa nykyistä enemmän? Moniko teistäkin viettää yli puolet valveillaoloajastaan sängyssä, sohvalla, auton ratissa, työtuolilla ja internetissä? 

Eikös vauvapalstan Virallinen Totuus ole että liikunta ei laihduta? Koittakaa nyt päättää. 

Vierailija
11/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, nyt on ruokaa ja maistuu liian hyvälle. Kyllä leipäkeittoa tai makaronivelliä voisi olla välillä. Sitten on vesijohto, vettä ei kanneta sisälle. Sitten on keskuslämmitys, ei seitsemää pesää kuten minun kotona.  Käveltiin kouluun tai polkupyörällä. Ei ollut älypuhelinta, lähin puhelin oli meillä, mutta seuraavaan puhelimeen matkaa 2km. Urheiltiin, tanssittiin, naitiin heinäladossa. Oltiin henkisesti ja ruumiillisesti paremmassa kunnossa kuin nykynuoret.

Vierailija
12/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat. Naiset käyttivät vielä 60-luvulla korsettia. Siksi heillä oli vyötärö, lihavillakin. Miehet eivät käyttäneet.

Minulla oli 60-luvulla kolme ylipainoista pientä serkkutyttöä. Heistä kasvoi ylipainoisia nuoria ja ylipainoisia naisia.

Vierailija
13/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela on ollut olemassa 30-luvulta lähtien. 

Vierailija
14/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin piti itse tehdä asioita ja itse mennä esim jonottelemaan joka asiaa toimittaakseen eli ei ollut niin paljoa aikaa pysähdellä, saati rojahtaa sohvaan, syömään. Ja mitäpä sitä suurimman osan päivää pelkästään suhisevaa ruutua olisi ollut mitään ideaa edes tuijotella...

Vierailija
15/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin työtä pelloilla, navetassa eli maataloudessa, sekä metsätöitä. Kulutettiin paljon energiaa ruuan hankkimiseen. Auto oli harvalla.

Vierailija
16/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei töitä ollut niin yritettiin . Tehtiin jotain . Aina.  Ok-talojen tontit oli kasvimaita. Perunaa oli jokaisella. Ei tänään enää.

Vierailija
17/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskisoosia söivät silloin.

Ei Protskuvanukkaita eikä Smoothieta. Ei edes Tofua eikä Soijarouhetta.

Kamalaa lihottavaa sontaa vaan mässytettiin.

Vierailija
18/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin lihavat ei tainnu päästä kuviin

Vierailija
19/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla oli auto. Ruokakaupasta kannettiin tai fillaroitiin kaikki ostokset kotiin. Aina kun jonnekin mentiin, se tiesi kävelemistä enemmän tai vielä enemmän. Jääkaappi oli pieni, kaikilla ei sellaista ollutkaan vaan vain kylmä komero. Päivittäin tai liki päivittäin piti kaupassa juosta hakemassa ainakin maitoa. Ruuat ja herkut tehtiin itse alusta alkaen.

Ei ollut kehopositiivisuutta. Tyttö sai pian kuulla, kun alkoi lihaa kertyä luiden ympärille. Ulkomuotoasi arvosteltiin siekailematta toisten taholta. Italiassa lienee vieläkin tämä meininki. Siellä ei ylipainoisia ole yhtä paljon. 

Vierailija
20/83 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapa oli eri. Ei siihen aikaan ollut lapsilla, teineillä eikä edes nuorilla aikuisilla joka kerran tavatessa herkkuja juotavana ja syötävänä. Ihan aikuisetkin saattoivat jakaa baarissa limupullon kahdestaan kun tapasivat siellä. Limupullosta (0,33l) kaadettiin kolmellekin lapselle juomaa. Ei puhettakaan, että olisi ollut karkkia tai sipsiä nokan alla joka kerta tavatessa.

Aikuisilla oli se kahvi, ette tai jopa hopeatee, joka on keitettyä vettä, johon kaadetaan maitoa. Pullaa leivottiin lauantaina jos oli varaa ja se syötiin maidon tai marjamehun kanssa. Sen marjamehun eteenkin maaseudulla marjastettiin. Kaupungissa valmismehun eteen tehtiin töitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi