Elämä käy nopeasti ankeaksi, kun ei ole rahaa tehdä mitään eikä mennä mihinkään
Ja tätä ei voi tajuta, jos ei ole itse ollut vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (239)
Lupaa pitää olla työkkäriltä, jos meinaat saada työttömyyskorvausta ja tuo opiskelu pitää lukea suunnitelmassa.
Sen luvan saa ihan helposti, jos siihen on lain täyttämät edellytykset.
Esimerkiksi itse en saanut puoltoa opiskella maisteriopintoja omaehtoisina opintoina, koska minulla oli jo kaksi alempaa korkeakoulututkintoa. Kuitenkin nuo samaiset maisteriopinnot arvioitiin sivutoimisiksi, sillä olin suorittanut niitä kokopäivätyön ohella, mikä osoitti ettei opiskelu estäisi työn vastaanottamista.
Myöhemmin kun olen suorittanut lyhyaikaisia opintoja olen tyyliin laittanut asiointipalvelussa viestiä ja tarkempaa tietoa opinnoista, minkä jälkeen virkailija on lisännyt ne suunnitelmaani.
Elämä käy nopeasti ankeaksi, kun ei ole rahaa tehdä mitään eikä mennä mihinkään
Totta.
Vain jos jaksaa samat ilmaishuvit toistaa joka vuosi, mitä oma paikkakunta tarjoaa, niin sellaisella ei sitten varmaankaan ole ankeaa, vaikka ei mihinkään muualle pääsekään.
Noihin pitää olla lupa tai tulee karenssi.
Mutta juurihan väitit, ettei avoimessa saa opiskella!
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Voi tehdä vaikka mitä. Mennä samoilemaan metsiin ja nauttia luonnosta, mennä ilmaisiin tapahtumiin, mennä toreille yms silloin kun niissä on jotain meininkiä. Mennä uimaan luonnonvesiin. Mennä kirjastoon. Jne jne jne.
Terv: Elin köyhänä ja rahattomana vuosikausia ja aina löytyi jotakin tekemistä.
Kyllä se kummasti piristää, kun joskus on varaa tehdä jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse köyhä, saan ne pienimmät minimituet jotka voi saada.
Ei minulla ole koskaan tylsää.
En asennoidu siten, että olen koko ajan jotain vailla, tai minun pitäisi saada kaikki humputukset ja hömpät mitä joku rikas elostelija saa.
Olen erittäin kiitollinen perus asioista. Esim. puhdas raikas vesi juotavaksi ja peseytymiseen. Oma koti jossa saa olla rauhassa ja turvassa. Ruokaa saa ostaa mitä haluaa, pääsee nettiin, voi pelata koko päivän, voi katsella sarjoja 10 jaksoa putkeen.
Jos on aurinkoista, voi mennä ulos ja nauttia siitä luxuksesta. Voin uida, kävellä metsässä ja voin nukkua aamulla pitkään.
Voin valita seurani. Minun ystäväkseni ei kelpaa sellainen, jonka pitää hieroa rahojaan naamaani ja ihmetellä kun en ole yhtä rikas. Menköön matkoihinsa mokomat. Eivät ole minkään arvoista seuraa minulle.
Mä vaan tarviin rahaa siihen, että voin mennä uimaan tai kävellä metsässä. Ilmaiseksi ei onnistu.
Ap
Minultapa ei kiva tekeminen lopu. Teen käsitöitä, ompelen ja korjaan vaatteita, kalusteita ja valaisimia. Leivoin eilen rieskaa.
Eilen otin pistokkaita huonekasveista, trimmasin kuivat lehdet ja oksat pois, lisäsin multaa.
Olen repinyt vanhat lakanat suikaleiksi ja virkkaan niistä pyöreitä mattoja (olen tehnyt jo kaksi. Seuraavat saatan myydä harrastusporukassa, jossa käyn vähintään 2, joskus 4 kertaa viikossa. Eikä maksa mitään.
Etsin kaavat kimonojakkuun ja ompelen äidiltä saamastani satiinikankaasta juhlavaatteen.
Siivoilen, luen, katson suoratoistoja. Niitä on useita maksuttomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan opiskele ilman lupaa, koska en saisi karenssissa toimeentulotukea, koska puoliso saa pientä palkkaa ja on lapsia.
En ota riskejä.
Mun tulot ei kuulemma riitä ihmisarvoiseen elämään, vaikka ihan hyvin elän. On velaton asunto ja kaunis, siisti auto. Terveyttäkin, toistaiseksi.
Mikään muu kuin laiskuus ei estä minua lähtemästä juuri nyt ulos vähän kauemmaskin eväät mukana.
Olen pari päivää siivoillut kotiani ison taideprojektin jälkeen. Sidoin seurakuntaan 185 x 175 cm kokoisen, 14 kiloa painavan ryijyn. Se ripustettiin perjantaina.
Hauska ei välttämättä maksa kuin vähän vaivaa. Materiaalit tulivat lahjoituksena ja esivalmistelun tekivät vapaaehtoiset (yli 40 henkilöä). Minä vain sidoin.
Minun ei tarvitse omistaa kaikkea, minkä teen ja mistä teen. Saan iloa muiden ilosta.
Jo teininä mietin 90 l köyhyyttä.
Perheessä oli työttömyyttä ja rahapulaa. Se oli ankeaa ja ahdistavaa.
Silloin MINA ITSE PÄÄTIN että en halua olla köyhä. Otinkin vakavan ryhtiliikkeen ja tein suunnitelman.
Eli amk tutkinto ja sitten töihin. Säästin alkuun lähes kaiken, pienistä palkoista. Firmaa vaihtamalla sitten jo kohtuupalkoille.
Nyt jo velaton okt ja mökki. Säästämisellä ja työnteolla.
Veljeni valitsi toisin, eli kaljapullon ja laiskottelen. Hän on nyt yhtä köyhä kuin vuonna 1991.
Eli opetus on tämä, ITSE VOIT VAIKUTTAA ELÄMÄÄSI TEKEMÄLLÄ VALINTOJA JA TYÖTÄ.
Minulla ja veljellä oli samat vanhemmat, taustat ja kasvatus. Valittiin itse eri tiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan opiskele ilman lupaa, koska en saisi karenssissa toimeentulotukea, koska puoliso saa pientä palkkaa ja on lapsia.
En ota riskejä.
Voit kysyä työkkäristä ennakkopäätöksen jos pelottaa. Taidat olla tumpelo ja tyhmä kun pelkäät. Se on tekosyy istua peukut perseessä.
Omaehtoinen opiskelu on sallittua kaikille, kunhan siihen ei ota opintolainaa (koska työttömyysturvan rinnalla ei voi saada muuta etuutta) ja kunhan olet työmarkkinan käytettävissä. Avoimessa korkeakoulussa opinnot tehdään enimmäkseen etänä omaan tahtiin. Ja maksetaan itse kurssi kerrallaan.
On mullakin veli mutta velipä ei sairastunut fyysisesti kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota riskejä.
En opiskelisi minäkään, mutta on eri asia väittää, ettei avoimessa saa opiskella kuin että kaikki opinnot vaativat työvoimaviranomaisen hyväksynnän. Älä siis levitä valheellista tietoa, ettei opiskelu työttömänä ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asennoidu siten, että olen koko ajan jotain vailla, tai minun pitäisi saada kaikki humputukset ja hömpät mitä joku rikas elostelija saa.
Olen erittäin kiitollinen perus asioista. Esim. puhdas raikas vesi juotavaksi ja peseytymiseen. Oma koti jossa saa olla rauhassa ja turvassa. Ruokaa saa ostaa mitä haluaa, pääsee nettiin, voi pelata koko päivän, voi katsella sarjoja 10 jaksoa putkeen.
Jos on aurinkoista, voi mennä ulos ja nauttia siitä luxuksesta. Voin uida, kävellä metsässä ja voin nukkua aamulla pitkään.
Voin valita seurani. Minun ystäväkseni ei kelpaa sellainen, jonka pitää hieroa rahojaan naamaani ja ihmetellä kun en ole yhtä rikas. Menköön matkoihinsa mokomat. Eivät ole minkään arvoista seuraa minulle.
Mä vaan tarviin rahaa siihen, että voin mennä uimaan tai kävellä metsässä. Ilmaiseksi ei onnistu.
Ap
Sullako ei ole kenkiä? Et osaa uida luonnonvesissä?
Missään päin Suomea ei vie viittä minuuttia kauempaa kävellä metsään. Uimaranta voi olla vähän kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan tarviin rah
Mä tarviin mä tarviin.
Asenne ongelma sinulla on.
Mihin ne sinun rahat nyt menee, jos ei riitä edes uimahalliin tai bussilippuun?
Jos sinulla ei riitä rahat siksi, että asumismenot on niin suuret, niin muuta!
Minäkin olen muuttanut halvempaan, ja on elämän laatu noussut muuton myötä.
Myös paikkakunnan vaihdos on jännittävää ja kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota riskejä.
Voit kysyä työkkäristä ennakkopäätöksen jos pelottaa. Taidat olla tumpelo ja tyhmä kun pelkäät. Se on tekosyy istua peukut perseessä.
Omaehtoinen opiskelu on sallittua kaikille, kunhan siihen ei ota opintolainaa (koska työttömyysturvan rinnalla ei voi saada muuta etuutta) ja kunhan olet työmarkkinan käytettävissä. Avoimessa korkeakoulussa opinnot tehdään enimmäkseen etänä omaan tahtiin. Ja maksetaan itse kurssi kerrallaan.
Ei ole mikään tekosyy olla opiskelematta, jos uhkana on taloudelliseen kuseen joutuminen.
Itse olen opiskellut avoimessa, kun se oli vielä sallittua. Nyt en kurssiakaan tekisi ilman että voin olla satavarma, että en joudu pulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin valita seurani. Minun ystäväkseni ei kelpaa sellainen, jonka pitää hieroa rahojaan naamaani ja ihmetellä kun en ole yhtä rikas. Menköön matkoihinsa mokomat. Eivät ole minkään arvoista seuraa mi
Sullako ei ole kenkiä? Et osaa uida luonnonvesissä?
Missään päin Suomea ei vie viittä minuuttia kauempaa kävellä metsään. Uimaranta voi olla vähän kauempana.
40 minuuttia kestää kävely lähimpään metsään mulla ja vielä pitäisi jaksaa kävellä siellä metsässäkin ja takaisin kotiin. Lähimmälle uimarannalle on matkaa 10 km ja yli 2 tuntia suuntaansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jo teininä mietin 90 l köyhyyttä.
Perheessä oli työttömyyttä ja rahapulaa. Se oli ankeaa ja ahdistavaa.
Silloin MINA ITSE PÄÄTIN että en halua olla köyhä. Otinkin vakavan ryhtiliikkeen ja tein suunnitelman.
Eli amk tutkinto ja sitten töihin. Säästin alkuun lähes kaiken, pienistä palkoista. Firmaa vaihtamalla sitten jo kohtuupalkoille.
Nyt jo velaton okt ja mökki. Säästämisellä ja työnteolla.
Veljeni valitsi toisin, eli kaljapullon ja laiskottelen. Hän on nyt yhtä köyhä kuin vuonna 1991.
Eli opetus on tämä, ITSE VOIT VAIKUTTAA ELÄMÄÄSI TEKEMÄLLÄ VALINTOJA JA TYÖTÄ.
Minulla ja veljellä oli samat vanhemmat, taustat ja kasvatus. Valittiin itse eri tiet.
Oletpa tyhmä ihminen. Ei kun odotas, OLETPA TYHMÄ IHMINEN SINÄKIN!
Itsekin olen ysärin laman kokenut, mutta ei minusta tullut noin pissapäistä ihmistä mitä sinä olet.
Minä olen opiskellut useamman ammatin ja olen niska limassa raatanut pätkätöissä ja kaikenlaista olen raatanut itseni sairaaksi uuvuttaen.
Se että sinulla on käynyt hyvin ja et ole sairastunut, joutunut irtisanotuksi, työpaikka kiusatuksi, koulukiusatuksi, väkivallankohteeksi tai joutunut onnettomuuteen, ei tarkoita sitä, että KAIKKI IHMISET TULEVAT MENESTYMÄÄN ELÄMÄSSÄÄN, KUN VAAN KÄYVÄT KOULUN!
Toivottavasti opit joskus elämässäsi vielä kunnon oppiläksyn, joka tekee sinut nöyremmäksi ja viisaammaksi ihmiseksi.
EI KAIKKI KÖYHÄT OLE VELJESI, JOKA VAAN VALITSI KALJAPULLON!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin valita seurani. Minun ystäväkseni ei kelpaa sellainen, jonka pitää hieroa rahojaan naamaani ja ihmetellä kun en ole yhtä rikas. Menköön matkoihinsa mokomat. Eivät ole minkään arvoista seuraa mi
Mä tarviin mä tarviin.
Asenne ongelma sinulla on.
Mihin ne sinun rahat nyt menee, jos ei riitä edes uimahalliin tai bussilippuun?
Jos sinulla ei riitä rahat siksi, että asumismenot on niin suuret, niin muuta!
Minäkin olen muuttanut halvempaan, ja on elämän laatu noussut muuton myötä.
Myös paikkakunnan vaihdos on jännittävää ja kivaa.
Se, että vaikka joku Pirjo pääsee kävellen metsään ja uimarannalle niin minä en pääse vaan tarvitsen rahaa joko matkalippuun tai polkupyörään. Mun rahat menee opintolainan lyhennyksiin ja luottokorttilaskuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kovin moni suomalainen ymmärrä, minkä seurauksena suomalainen köyhyys on paljon rankempaa henkisesti kuin vaikka afrikkalainen köyhyys.
Joo, totta. Afrikkalainen köyhyys on nälänhätää ja tappavia sairauksia, suomalainen köyhyys on sitä, ettei voi ostaa iPhonea tai lohta joka viikko.å