Elämä käy nopeasti ankeaksi, kun ei ole rahaa tehdä mitään eikä mennä mihinkään
Ja tätä ei voi tajuta, jos ei ole itse ollut vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala aktiivisesti tekemään jotain tilanteelle, että rahattomuus ei jäisi pysyväksi. Harvoin ihmisen huono tilanne on sellainen ettei siitä VOI nousta jos haluaa.
Itse tunnen ihmisen jolla on varmasti työllistävä ammatti, voisi tehdä kokoaikatyötä ja vaikka keikkailla lisäksi. Mutta ei, mieluummin kituuttaa nollasopparilla, tuilla ja lainoilla. Ei voi muuttaa edes miesystävän kanssa yhteen ettei tuet mene.
Jos opintotuet on käytetty niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä.
Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko kyseinen tutkinto työllistymistäsi.
Itseään voi kehittää muutenkin kuin "virallisella opiskelulla" tai edes vähän rahaa hankkia muutenkin kuin palkkatöillä. Ketjuja aihees
Avoimessa ei saa opiskella, siitä tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalituki taitaa romahtaa Suomessa nopeammin kuin kukaan on arvioinut.
Kukaan ei ota huomioon ulkokulttuurien massiivista syntyvyyttä. Tämänhetkiset tulonsiirrot KAHDEKSAN kertaistuvat hyvin nopeasti kun lapsilisät kertaanuvat sekä äitien sosiaalietuudet kasvavat.
Tätä malliahan ei minkään maailman talous pidemmän päälle kestä. Puhumattakaan jo vallitsevasta tilanteesta Suomessa.
Hohhoijjakaa. Eiköhän tämä tilanne nyt pääosin johdu väestön ikääntymisestä, kasvun sakkaamisesta ja siitä että ihmiset haluavat uskoa tuollaista propagandaa ja oikeuttavat sillä kurjistajapuolueiden äänestämisen. Jos meillä olisi paljon lapsia ja korkea syntyvyys, olisimme myös investoijille houkuttelevampi markkina.
Koeta sisäistää lukemaasi. Kolutuksesta leikataa jälleen, ketä se houkuttelee?
Somali- tai irakilaisperheiden lapset eivät näitä investoijia houkuttele.
Emme ole enää 90 -luvulla jolloin Suomi ja suomalaiset vastasivat itse investoinneistaan. Emme, vaan olemme pian valtio, jonka budjetista päättää hyvin pian EU:n valtaelimet juuri tämän holtittoman rahankäytön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa jopa ex puoliso saa leskeneläkettä eläkkeellä, jos on aikanaan hoitanut lapsia kotona.
Suomessa yritetään aina valehdella, että muissa maissa ei ole sosiaaliturvaa.
Espanjassakin saa asumistukea ja on toimeentulotukea vastaava vähimmäisetuus 600 euroa, mutta eri nimellä. Ja Espanjassa ei peritä ihmisiltä lääkärimaksua niinkuin meillä.
Yhdysvalloissa tuki- ja eläkesysteemi on todella erilainen kuin meissä. Meillä on tehty se ratkaisu, että tuetaan ketä tahansa huonossa elämäntilanteessa olevaa, ei vain niitä joilla on ollut lapsia tai aviopuoliso.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4 miljardia ja eläkkeitä 39,1 miljardia.
Suomi satsaa eläkeläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalituki taitaa romahtaa Suomessa nopeammin kuin kukaan on arvioinut.
Kukaan ei ota huomioon ulkokulttuurien massiivista syntyvyyttä. Tämänhetkiset tulonsiirrot KAHDEKSAN kertaistuvat hyvin nopeasti kun lapsilisät kertaanuvat sekä äitien sosiaalietuudet kasvavat.
Tätä malliahan ei minkään maailman talous pidemmän päälle kestä. Puhumattakaan jo vallitsevasta tilanteesta Suomessa.
Hohhoijjakaa. Eiköhän tämä tilanne nyt pääosin johdu väestön ikääntymisestä, kasvun sakkaamisesta ja siitä että ihmiset haluavat uskoa tuollaista propagandaa ja oikeuttavat sillä kurjistajapuolueiden äänestämisen. Jos meillä olisi paljon lapsia ja korkea syntyvyys, olisimme myös investoijille houkuttelevampi markkina.
Mistäs se väestön ikääntyminen johtuu? Suomella ei ole ollut mahdollista enää kasvaa Suomena, eikä se ole houkutellut itse suomalaisia lisääntymään. Ihmisillä ei ole yksinkertaisesti vara perustaa tai elättää perhettä.
Suomen alue toimii enää eurooppalaisen massamuuton sosiaalitoimistona ja väliaikaisena sijoituspaikkana. Teknologiakeskuksia ilmeisesti suunnitellaan, mutta sekään nyt ei tätä tragediaa enää pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Voi tehdä vaikka mitä. Mennä samoilemaan metsiin ja nauttia luonnosta, mennä ilmaisiin tapahtumiin, mennä toreille yms silloin kun niissä on jotain meininkiä. Mennä uimaan luonnonvesiin. Mennä kirjastoon. Jne jne jne.
Terv: Elin köyhänä ja rahattomana vuosikausia ja aina löytyi jotakin tekemistä.
Samaa mieltä! Kirjastossa voi myös nykyään tehdä niin paljon muutakin kuin lainata kirjoja. Lainaa vaikka polkupyörä, opettele soittamaan jotain instrumenttia, pelatakin siellä voi. Kaikkea löytyy ompelukoneesta lähtien.
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa, mutta kaikkialla ei ole noin hyviä kirjastopalveluita. En ole kuullutkaan, että voisi lainata jotain instrumenttia kotiin. Se ei ainakaan minulla sovi, on niin paljon nivelkipuja, että ei minun sormilla enää opetella viulua, kitaraa, huilua soittamaan. Omistan kyllä ompelukoneen, mutta kankaat ovat niin kalliita, että en pysty ostaa niitä. Mitä pelejä kirjastossa voi yksin pelata?
Sivusta
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
" Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
" Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Niin? Ei noista tule yhdelle ihmiselle kuin muutama huntti, ei mitään miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy. Voi tehdä vaikka mitä. Mennä samoilemaan metsiin ja nauttia luonnosta, mennä ilmaisiin tapahtumiin, mennä toreille yms silloin kun niissä on jotain meininkiä. Mennä uimaan luonnonvesiin. Mennä kirjastoon. Jne jne jne.
Kävikö kertaakaan mielessä, että vitsit kun voisi mennä elokuviin, keikalle tai vaikka kavereiden kanssa reissuun? Tai muuta vastaavaa. Elitkö omannäköistä täyttävää elämää vai tuntuiko se vain tyytymiseltä? Ikäkin tietysti vaikuttaa, joku toritapahtuma voi tuntua kuukauden kohokohdalta ja kaveritkin lähtee mukaan innoissaan, mutta nuorena olet yksin kotona kun muut ovat jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala aktiivisesti tekemään jotain tilanteelle, että rahattomuus ei jäisi pysyväksi. Harvoin ihmisen huono tilanne on sellainen ettei siitä VOI nousta jos haluaa.
Itse tunnen ihmisen jolla on varmasti työllistävä ammatti, voisi tehdä kokoaikatyötä ja vaikka keikkailla lisäksi. Mutta ei, mieluummin kituuttaa nollasopparilla, tuilla ja lainoilla. Ei voi muuttaa edes miesystävän kanssa yhteen ettei tuet mene.
Jos opintotuet on käytetty niin opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä.
Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko kyseinen tutkinto työllistymistäsi.
Omaehtoisen opiskelun lisäksi työttömyysetuutta voi saada lyhytaikaiseen sekä sivutoimiseen opiskeluun. Ei siis kannata jumittua tuohon, ettei muka saisi opiskella vain siksi, ettei saa puoltoa omaehtoiseen opiskeluun. Myös työvoimakoulutuksista löytyy vaikka mitä.
V..u kun lainauksia ei saada toimimaan. Työttömien pitäisi saada opiskella kaikkea mahdollista ilman karenssin pelkoa. Tuohan on ihan järjetöntä kun rangaistaan työtöntä karenssilla siitä että yrittää opiskella jotain että pääsisi töihin. Tuo on niin järjen vastaista että sattuu päähän kun se on noin tyhmästi. Tuon täytyy olla poliitikkojen keksimä juttu. Vain niiltä löytyy näitä ihan uskomattomia typeryyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoisen opiskelun lisäksi työttömyysetuutta voi saada lyhytaikaiseen sekä sivutoimiseen opiskeluun. Ei siis kannata jumittua tuohon, et
Lupaa pitää olla työkkäriltä, jos meinaat saada työttömyyskorvausta ja tuo opiskelu pitää lukea suunnitelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelet netissä vaikkapa Courserassa, Khan Academyssä tai vastaavassa, et taatusti jää kiinni työkkärille, jos et itse kerro.
Jos on rahaton isossa kaupungissa, on silloin paljon enemmän asioita joista jää paitsi, kuin jos olis rahaton jossain pienessä kaupungissa tai kunnassa. Yleensä jälkimmäisissä ei muutenkaan tapahdu mitään, niin rahattomuus on siellä aivan eri kokemus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei noista tule yhdelle ihmiselle kuin muutama huntti, ei mitään miljoonia.
39,1 miljardia on aika paljon enemmän kuin 4 miljardia.
" Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Avoimessa ei saa opiskella, siitä tulee karenssi.
Kyllä saa. Työmarkkinatorin sivuilta poimittua:
Sivutoimisina opintoina pidetään esimerkiksi:
- avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden kesto on enintään kolme kuukautta, opintojen laajuudesta riippumatta,
- avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden kesto on yli kolme kuukautta, ja joiden laajuus keskimäärin on alle viisi opintopistettä opiskelukuukautta kohti,
- ammatti- tai erikoisammattitutkintoon johtavia opintoja, joiden henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukainen laajuus keskimäärin on alle 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti ja
- ammatillista täydennyskoulutusta, jota järjestetään keskimäärin vähemmän kuin neljänä päivänä kalenteriviikossa.
Vierailija kirjoitti:
V..u kun lainauksia ei saada toimimaan. Työttömien pitäisi saada opiskella kaikkea mahdollista ilman karenssin pelkoa. Tuohan on ihan järjetöntä kun rangaistaan työtöntä karenssilla siitä että yrittää opiskella jotain että pääsisi töihin. Tuo on niin järjen vastaista että sattuu päähän kun se on noin tyhmästi. Tuon täytyy olla poliitikkojen keksimä juttu. Vain niiltä löytyy näitä ihan uskomattomia typeryyksiä.
Mä juuri opiskelin avoimessa yliopistossa yhden kurssin ja hankin siihen työkkäriltä luvat ja lausunnot, mutta sitten tuli kassasta viesti, että heiltä puuttuu työvoimaviranomaisen lausunto eivätkä voi käsitellä hakemusta. Kaduttaa.
Ap
Olen itse köyhä, saan ne pienimmät minimituet jotka voi saada.
Ei minulla ole koskaan tylsää.
En asennoidu siten, että olen koko ajan jotain vailla, tai minun pitäisi saada kaikki humputukset ja hömpät mitä joku rikas elostelija saa.
Olen erittäin kiitollinen perus asioista. Esim. puhdas raikas vesi juotavaksi ja peseytymiseen. Oma koti jossa saa olla rauhassa ja turvassa. Ruokaa saa ostaa mitä haluaa, pääsee nettiin, voi pelata koko päivän, voi katsella sarjoja 10 jaksoa putkeen.
Jos on aurinkoista, voi mennä ulos ja nauttia siitä luxuksesta. Voin uida, kävellä metsässä ja voin nukkua aamulla pitkään.
Voin valita seurani. Minun ystäväkseni ei kelpaa sellainen, jonka pitää hieroa rahojaan naamaani ja ihmetellä kun en ole yhtä rikas. Menköön matkoihinsa mokomat. Eivät ole minkään arvoista seuraa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Kirjastossa voi myös nykyään tehdä niin paljon muutakin kuin lainata kirjoja. Lainaa vaikka polkupyörä, opettele soittamaan jotain instrumenttia, pelatakin siellä voi. Kaikkea löytyy ompelukoneesta lähtien.
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa, mutta kaikkialla ei ole noin hyviä kirjastopalveluita. En ole kuullutkaan, että voisi lainata jotain instrumenttia kotiin. Se ei ainakaan minulla sovi, on niin paljon nivelkipuja, että ei minun sormilla enää opetella viulu
Kankaita on halpoja ja ilmaisiakin, älä viitsi keksiä tekosyitä.
Itseään voi kehittää muutenkin kuin "virallisella opiskelulla" tai edes vähän rahaa hankkia muutenkin kuin palkkatöillä. Ketjuja aiheesta riittää täälläkin.