Kaleva, Oulu muuttotappiollinen ja päättäjät ei tiedä syytä.
Voisiko syynä olla se, että Oulu ei ole kehittynyt viimeiseen 25 vuoteen, jos ei pelkää asuinrakentamista lasketa. Puistoalueet, liikunta-alueet, kylpylät, julkiset saunat jne. Mikä Oulussa vetäisi puoleensa? En tiedä montaa syytä. Sen sijaan tiedän monta syytä miksi ihmiset siirtyy muualle ja se näkyy, kuten Kalevasta voi lukea. Jos päättäjät olisi kaupunkilaisia varten, ottaisivat asukkaat mukaan kaupunkisuunnitteluun ja kuuntelisivat ihmisiä, kaupunki voisi kehittyä. Pitäisikö päättäjien lähteä käymään jossain muualla kuin Kajaanissa katsomassa miten kaupunkeja kehitetään.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Talvella oululaiset kulkee porovaljakoilla, mutta miten kesällä?
Hirvillä ratsastetaan.
Mitä mieleen tulee Oulusta on kylmä tuuli, maahan muuttajien tekemät rikokset, kylä jossain peräpohjolassa.
Oululle kävi yhtä ohraisesti kuin Suomellekin about 2008, kun Nokia kyykkäsi. Se oli sitä ennen varma sen menestyksestä, mutta Apple oli toista mieltä. Ja lopun me tiedämmekin.
Marin räjäytti nykyhallituksen käsiin potin missä afrikkalaiset saavat opiskella ilmaiseksi suomessa ja tuoda vielä perheensäkin asumaan suomeen veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Oululle kävi yhtä ohraisesti kuin Suomellekin about 2008, kun Nokia kyykkäsi. Se oli sitä ennen varma sen menestyksestä, mutta Apple oli toista mieltä. Ja lopun me tiedämmekin.
Miten niin Apple? Se myyrähän oli Mikkisoftasta...
Viittasin Applen iPhoneen. Se mullisti alan, eikä Nokia pysynyt perässä.
Oululaisena omistusasujana tilanne hirvittää. Olen etsinyt töitä muualta, mutta mihinkään ei pääse. Haluaisin myydä keskustakotini mahdollisimman pian, sillä kohta asuntojen arvo romahtaa Kemin tasolle. Olen täältä kotoisin ja 70-luvulta asti halunnut pois. Tyhmänä perustin perheen ja jämähdin tänne. Nyt lapset on aikuisia ja haluaisin muuttaa Kuopioon, sillä yhden lapseni lisäksi siellä on muutakin sukua ja ystäviä. Se on myös ihanan virilli ja luonnonläheinen kaupunki. Kuopio on myös vahvasti muuttovoittoinen ja siellä asunnot eivät tule menettämään arvoaan.
Jotain kotikaupungistani kertoo se, että HenkkaMaukan tilalle tulee UFF, entisistä Stockmannin tiloista kolmasosa on tyhjillään ja samaten Edeniä on vara pitää viidettä vuotta tyhjillään. Päättäjien korruptiosekoiluista puhumattakaan.
Oulun kaupungin sivuilla satuillaan miten Oulu on pohjoinen metropolialue ja pohjoisen Skandinavian keskus ??
Kertoo oululaisten huonosta itsetunnosta
Oulun yliopisto ei myöskään ole kovin tasokas. Parempi aines pääsee opiskelemaan etelän parempiin opinahjoihin. Melko moni opiskelija vaihtaa kandin jälkeen Helsinkiin, Tampereelle tai Turkuun. Maistereista Ouluun jää vain vajaa kourallinen. Tämä saattaa olla jopa suurin tekijä kaupungin näivettymiselle. Ja iso osa Oulun päättäjistä on Oulun YO:n alumneja...
Oulu on mulle täyttä utopiaa, nimestä lähtien.
Oulua pitää yllä millään tasolla lestadiolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Oululaisena omistusasujana tilanne hirvittää. Olen etsinyt töitä muualta, mutta mihinkään ei pääse. Haluaisin myydä keskustakotini mahdollisimman pian, sillä kohta asuntojen arvo romahtaa Kemin tasolle. Olen täältä kotoisin ja 70-luvulta asti halunnut pois. Tyhmänä perustin perheen ja jämähdin tänne. Nyt lapset on aikuisia ja haluaisin muuttaa Kuopioon, sillä yhden lapseni lisäksi siellä on muutakin sukua ja ystäviä. Se on myös ihanan virilli ja luonnonläheinen kaupunki. Kuopio on myös vahvasti muuttovoittoinen ja siellä asunnot eivät tule menettämään arvoaan.
Jotain kotikaupungistani kertoo se, että HenkkaMaukan tilalle tulee UFF, entisistä Stockmannin tiloista kolmasosa on tyhjillään ja samaten Edeniä on vara pitää viidettä vuotta tyhjillään. Päättäjien korruptiosekoiluista puhumattakaan.
Pakko sanoa, että ahdinkosi on ihan omaa syytäsi. Kukaan ei pakottanut sua naimaan paikallista pikkuserkkua ja jäämään tuohon p*skaan kaupunkiin, josta itse älysin lähteä ulkomaille 1977 ja sen jälkeen olen käynyt Oulussa vain kolmesti.
Oulu on suurelta osin maaseutua johtuen ympäristökuntien liittämisestä. Paljon ihmisiä ja hehtaareja, itse kaupunki ja sen toiminnot on jätetty kehittämättä. Ideita heitellään mutta mihinkään ei tartuta, tai ei saateta loppuun. Matkailun kehittäminen ei kiinnosta päättäjiä tippakaan, Oulussa ei ole mitään mikä houkuttaisi ihmisiä tutustumaan kaupunkiin. Liike-elämä on haluttu pitää paikallisena. Ollaan vain omissa porukoissa ja kuitenkin kadehditaan muita paremmin menestyviä kaupunkeja. Toisaalta, itsehän Oululaiset ovat päättäjänsä vaaleilla valinneet.
LestatiolaisMafia ja Persujen löyhkä karkoittaa kaikki täysjärkiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ikävimpiä ilmastoja.
Meri ja kylmyys.
Ja ilmapiiri erittäin tympeä, kiusaajien ja k.usipäiden paratiisi!
Vierailija kirjoitti:
LestatiolaisMafia ja Persujen löyhkä karkoittaa kaikki täysjärkiset.
Tuo on totta. Onneksi musmimimiehiä tulee kokoajan enemmän ouluun ja ne näyttää eteenkin persuille kaapin paikan.
Vierailija kirjoitti:
Oulun yliopisto ei myöskään ole kovin tasokas. Parempi aines pääsee opiskelemaan etelän parempiin opinahjoihin. Melko moni opiskelija vaihtaa kandin jälkeen Helsinkiin, Tampereelle tai Turkuun. Maistereista Ouluun jää vain vajaa kourallinen. Tämä saattaa olla jopa suurin tekijä kaupungin näivettymiselle. Ja iso osa Oulun päättäjistä on Oulun YO:n alumneja...
Tämä valitettavasti taitaa pitää paikkansa. Tunnen muutaman DI:n ja fyysikon Oulusta, ja osaaminen on todella heikkoa.
Yksi ongelma on työpaikkojen puute.
Monella pariskunnalla on sellainen tilanne, että vain toiselle puolisolle löytyy töitä. Oulussa on valtavat määrät työttömiä opettajiakin. Saavat satunnaisia muutaman päivän pätkiä sijaisopettajana. Jotkut työskentelevät päiväkodeissa.
Toinen ongelma on terveydenhoidon karsea tilanne.