Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi

Vierailija
02.05.2025 |

Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!

Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!

Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen? 

Kommentit (324)

Vierailija
121/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden tai max kahden kummin pitää kuulua kirkkoon kasteen hetkellä. Muiden kummien ei. Saavat seistä tasaveroisesri rivissä muiden kummien kanssa.

Kirkko ei tunne kirkkoon kuulumattomia kummeja. Jotkut papit antavat todistuksen, mikä on kummallista. Pappi ei sitä päätä ketkä seisovat kummien paikalla ja siunaavat lasta. 

Ei päätä eikä estä. Olen ollut ristiäisissä jossa rivissä seisoivat niin oikeat kuin leikkikummitkin. Heitä oli yhteensä seitsemän. Lapsi sai paljon lahjoja.

Vierailija
122/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni kummit olisivat halunneet ostaa lapselle ristin. Lapsi ei ristiä halunnut, koska ei sitä kuulemma koskaan pitäisi. Harrastamassaan urheilulajissa ei saa pitää koruja, ja treenejä on lähes päivittäin. Lapsi ajatteli, että turhaa korun irroittelua kokoajan.

Sai sitten toisen, vähemmän rahallisesti arvokkaan lahjan, mutta oikeasti mieleisen ja on ollut käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on monta kummia, kaikki lähipiirin sukulaisia. Yleensä juhlitaan juhlat vain oman perheen kesken, koska juhlien järjestäminen on nykyisin niin hankalaa. Kaikilla on menonsa. Juhlista tulee helposti vain stressiä ja pahaa mieltä. Joskus jotkut sukusynttärit lapsille pidetty. Lapset ovat järjestäneet aina kaverisynttäreitä. Näin on menty rippijuhlat ja muut. Ylioppilasjuhlat järjestetään, jos nuoret haluaa. 

Itse muistamme aina omia lapsia heidän toiveidensa mukaan ja yleensä vähän enemmänkin. Aina on jäänyt hyvät juhlamuistot. Ei myöskään olla taakaksi kenellekään esimerkiksi taloudellisesti. Monesti juhlista koituu ihmisille liikaa kuluja. Kummit tuppaavat kyllä muistamaan joskus, vaikka ei ole pyydetty. 

Mutta kukin juhlikoin siten, kun parhaaksi näkee. 

Vierailija
124/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden tai max kahden kummin pitää kuulua kirkkoon kasteen hetkellä. Muiden kummien ei. Saavat seistä tasaveroisesri rivissä muiden kummien kanssa.

Kirkko ei tunne kirkkoon kuulumattomia kummeja. Jotkut papit antavat todistuksen, mikä on kummallista. Pappi ei sitä päätä ketkä seisovat kummien paikalla ja siunaavat lasta. 

Ei päätä eikä estä. Olen ollut ristiäisissä jossa rivissä seisoivat niin oikeat kuin leikkikummitkin. Heitä oli yhteensä seitsemän. Lapsi sai paljon lahjoja.

Eli oletan, että siksi vanhemmat olivat haluneet niin paljon kummeja lapselleen.

Vierailija
125/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä käytän rippiristiä mm. hautajaisissa. Niihin ei oikein muita koruja voi laittaa.

Ja kuinka usein hautajaisissa ramppaat?

Jos on yhtään omaa ja puolison sukua, niin jossain vaiheessa hautajaisia voi olla useat vuosittain. Huomaat sen kun vanhenet.

Vierailija
126/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosimme aikoinaan kirkosta juuri kummikysymyksen vuoksi. Emme siis halunneet lapsillemme kummeja. 

Perheystävämme olivat harmistuneita, koska he olivat ajatelleet pyytää meitä kummiksi, jos saisivat lapsen.

Heille syntyi sittemmin tyttö, jonka kummit ovat rouvan sisko ja miehen veli. Tytön varttuessa kertoi pyytäneensä siskoaan maksamaan polkupyörästä puolet, koska on kerran kummi.

Kun koitti lakkiaiset, miehen veli ei tullut lakkiaisiin pitkän matkan vuoksi vaan maksoi tilille lahjan. "Vain 100€ ja on sentään kummi!" rouva paheksui. Tästäkin on pian 10v.

Tuossa vaiheessa olin tyytyväinen,ettemme päätyneet tytön kummiksi. Meillä ei nimittäin olisi ollut siihen varaa.

Muutenkin olen tyytyväinen,että olemme kaiken kummihömpän ulkopuolella.

Ettekä ole. Myös kirkkoon kuulumattomia voi pyytää kummeiksi ja kelpaavat kirkolle

Voihan sitä pyytää mutta ei ole mikään pakko suostua. Enkä aio suostua, joten olen ulkopuolella.

Vierailija
127/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä aika pihi, kun keskituloisena ajattelit kukkineen päivineen käyttää kummilapsen rippilahjaan vain muutaman kympin.

No ei kaikilla ole varaa ostaa tuon hintaisia lahjoja. Järjetöntä edes vaatia. Osta sellainen Risti kuin itse haluat ja jos ei kelpaa niin olkoon kelpaamatta. Lahja hevosen suuhun ei saa katsoa, sanoo vanha sananlasku !

Vierailija
128/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä aika pihi, kun keskituloisena ajattelit kukkineen päivineen käyttää kummilapsen rippilahjaan vain muutaman kympin.

Ripille pääsy ei ole mikään ihmeellinen saavutus elämässä. Ymmärtäisin että jos valmistuisi korkeakoulusta, niin lahjaan voisi panostaa isommalla summalla.

Toki silloinkin vain sen, minkä oma talous kestää. 

Vierailija
129/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosimme aikoinaan kirkosta juuri kummikysymyksen vuoksi. Emme siis halunneet lapsillemme kummeja. 

Perheystävämme olivat harmistuneita, koska he olivat ajatelleet pyytää meitä kummiksi, jos saisivat lapsen.

Heille syntyi sittemmin tyttö, jonka kummit ovat rouvan sisko ja miehen veli. Tytön varttuessa kertoi pyytäneensä siskoaan maksamaan polkupyörästä puolet, koska on kerran kummi.

Kun koitti lakkiaiset, miehen veli ei tullut lakkiaisiin pitkän matkan vuoksi vaan maksoi tilille lahjan. "Vain 100€ ja on sentään kummi!" rouva paheksui. Tästäkin on pian 10v.

Tuossa vaiheessa olin tyytyväinen,ettemme päätyneet tytön kummiksi. Meillä ei nimittäin olisi ollut siihen varaa.

Muutenkin olen tyytyväinen,että olemme kaiken kummihömpän ulkopuolella.

Ettekä ole. Myös kirkkoon kuuluma

Voihan sitä pyytää mutta ei ole mikään pakko suostua. Enkä aio suostua, joten olen ulkopuolella.

Ei kirkkoon kuuluvankaan ole pakko suostua kummiksi. Eli ulkopuolella voi olla silloinkin.

Vierailija
130/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti on pitkäikäinen lahja, josta voi olla iloa kummilapsellesi koko loppuiäksi, kyllä sellaiseen lahjaan kannattaa satsata. Eri asia olisi, jos hän olisi pyytänyt 175 euron pukua, josta hän kasvaa ulos.

Mutta jos rehellinen olen, niin hiukan tulee sellainen olo, että sinua taidetaan nyt yrittää saada maksamaan risti, jota eivät lapsen omatkaan vanhemmat olisi halunneet kustantaa sen korkean hinnan takia. Voistko ehdottaa vanhemmile ihan suoraan, että koska risti on niin kallis, eikö sitä voisi ostaa kimpassa.

Vierailija
131/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risti on pitkäikäinen lahja, josta voi olla iloa kummilapsellesi koko loppuiäksi, kyllä sellaiseen lahjaan kannattaa satsata. Eri asia olisi, jos hän olisi pyytänyt 175 euron pukua, josta hän kasvaa ulos.

Mutta jos rehellinen olen, niin hiukan tulee sellainen olo, että sinua taidetaan nyt yrittää saada maksamaan risti, jota eivät lapsen omatkaan vanhemmat olisi halunneet kustantaa sen korkean hinnan takia. Voistko ehdottaa vanhemmile ihan suoraan, että koska risti on niin kallis, eikö sitä voisi ostaa kimpassa.

Kasvaa ulos? Tarkoitatko poikaa?

Vierailija
132/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin kortin, ruusun ja 50€ lahjarahaa.

T. 9 lapsen kummi, joka on antanut noin 30€ per joulu- tai synttärilahja, 50€ rippi- tai valmistujaislahja + ruusu sekä 100€ häälahja. Muutoin olisin konkurssissa, kun nämä eivät ole ainoita lahjottavia elämässäni. Joulu- ja syntyärilahjat muutan kortiksi, kun täyttää 18v. Lisäksi isommat juhkat vaativat minulta matkustamista ja majoittumista, joka vaatii oman budjettinsa. 

Vierailija
133/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 9 lapsen kummi, joka on antanut noin 30€ per joulu- tai synttärilahja, 50€ rippi- tai valmistujaislahja + ruusu sekä 100€ häälahja. Muutoin olisin konkurssissa, kun nämä eivät ole ainoita lahjottavia elämässäni. Joulu- ja syntyärilahjat muutan kortiksi, kun täyttää 18v. Lisäksi isommat juhkat vaativat minulta matkustamista ja majoittumista, joka vaatii oman budjettinsa. 

Sinullahan menee järkyttävät määrät rahaa kummilapsiesi lahjomiseen.

Vierailija
134/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa väännät ap.

Kummilapsen vanhemmat eivät tuollsista kummeilta pyytele.

Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.

Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja.  Etenkin näinä tiukkoina aikoina.

Miksi tää palsta on nykyisin aina  täynnä, yhtä samaa roskaa?

Miksi tää palsta on nykyisin täynnä tällaisia roskakommentteja?

Vierailija
135/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pihiä touhua. Itse onneksi sain kumeilta haluamani valkokultaisen ketjun ja isovanhemmilta valkokultaisen ristin. Yhteishinta oli varmaan lähemmäksi 300 euroa aikoinaan, mutta risti olikin kaulassa varmaan 25 vuotiaaksi joka päivä. Nyt käytän sitten ketjua yksistään. Ja he eivät kummatkaan olleet mitään kroisoksia, mutta rippilahjoihin on meilläpäin tapana panostaa. Itselleni olisi noloa antaa joku hikinen 50. Jos meno on niin köyhää niin ostaisin korun sitten käytettynä ja huollettuna, sekin on nykyään ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
136/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehditkö tehdä elämässäsi mitään muuta kuin rampata ostamassa lahjoja kummilapsillesi? Ai niin, tietenkin osallistua niiden juhliin ja matkustaa paikan päälle ja vielä majoittua siellä.

Vierailija
137/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat halvan hopearistin. Ei noita ikinä käytetä.

Käytetään kyllä. Muttei voi vaatia ostamaan tiettyä ristiä. Toivoa voi, ei vaatia.

Vierailija
138/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehditkö tehdä elämässäsi mitään muuta kuin rampata ostamassa lahjoja kummilapsillesi? Ai niin, tietenkin osallistua niiden juhliin ja matkustaa paikan päälle ja vielä majoittua siellä.

Lahjoja ostan tosi harvoin. Sen sijaan annan rahana ja ostakoon itse mistä nauttii. Suunnittelemme usein oman lomareissun juhlien yhteyteen. On tullut käytyä monessa mielenkiintoisessa paikassa näillä retkillä. 

Vierailija
139/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei ole lahjatoive, vaan tilaus, jossa ei ole mitään suhteelisuuden tajua. 

Ja  se tarkoittaa keskituloiselle kahden työpäivän työpanosta, pienituloiselle kolmea, jotta saa lahjatoiveen maksettua  Ja monessa perheessä viikon ruokaraha. Eli ei mitään suhteellisuuden tajua, kummilapsen vanhemmilla lahjatoiveen suhteen. 

Ap. jättäisin ostamatta ja antaisin rahana, sopivan summan. 

Vierailija
140/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan riittävä panostus tuo on.

Niin 

En ilkeäisi kummina antaa alle viisikymppistä. Itse olen sairauseläkkeellä ja siitä huolimatta annoin kummilapselle satasen, koska tiesin konfirmaation olevan tulossa ja säästin sitä varten kympin kuukaudessa. En käyttänyt euroakaan ostaakseni itselle uusia vaatteita edes kirpputorilta eli vanhoissa kirkkovaatteissa juhlin muiden mukana, eikä kukaan siitä valittanut. 

Niin onko omia lapsia elätettävänä

Eihän tuo ole kuin paketillinen kahvia suodatinpussien kanssa tai kaksi levyä Fazerin sinistä kuukaudessa. Niistä voi kieltäytyä, vaikka olisi lapsiperheellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä