Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sinä aika pihi, kun keskituloisena ajattelit kukkineen päivineen käyttää kummilapsen rippilahjaan vain muutaman kympin.
Kummilapsi ei ole ainut ihminen elämässäni, jolle hankin lahjoja. En koskaan käytä kenenkään lahjaan kymmeniä euroja. Lahja on lahja, ei arvostuksen tai muistamisen pitäisi riippua rahasummasta. Aivan älytöntä, että toisen ihmisen arvo pitäisi olla jossain suhteessa lahjan rahalliseen arvoon.
Ei jäisi rahaa ruokaan, jos joka lahjasta maksaisin 50-100 euroa jatkuvasti.
ap
Sitten on parempi sanoa tämä suoraan toivojalle
Eli jos ei kymmeniä euroja niin olet budjetoinut siis kympin
Vierailija kirjoitti:
Erosimme aikoinaan kirkosta juuri kummikysymyksen vuoksi. Emme siis halunneet lapsillemme kummeja.
Perheystävämme olivat harmistuneita, koska he olivat ajatelleet pyytää meitä kummiksi, jos saisivat lapsen.
Heille syntyi sittemmin tyttö, jonka kummit ovat rouvan sisko ja miehen veli. Tytön varttuessa kertoi pyytäneensä siskoaan maksamaan polkupyörästä puolet, koska on kerran kummi.
Kun koitti lakkiaiset, miehen veli ei tullut lakkiaisiin pitkän matkan vuoksi vaan maksoi tilille lahjan. "Vain 100€ ja on sentään kummi!" rouva paheksui. Tästäkin on pian 10v.
Tuossa vaiheessa olin tyytyväinen,ettemme päätyneet tytön kummiksi. Meillä ei nimittäin olisi ollut siihen varaa.
Muutenkin olen tyytyväinen,että olemme kaiken kummihömpän ulkopuolella.
Ettekä ole. Myös kirkkoon kuulumattomia voi pyytää kummeiksi ja kelpaavat kirkolle myös.
Toki on ero asia kummilapsen ripillepääsy kuin jotkut 5 v synttärit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törpöt vanhemmat. Me ehdotettiin lasten kummeille, jos he haluavat, niin ristin ketjuineen voisi ostaa kimpassa niin, että yhden kummin osuus on max 50 euroa. Me vanhemmat maksettiin loput. Kummallakin oli kaksi kummia eikä he olleet pariskuntia.
Hyvä se on lahjojen saanti noinkin taata🤔🤔
No kun suoraan meiltä kysyttiin, niin ehdotettiin tuollaista ratkaisua.
Hankit sen hintaisen lahjan kuin haluat. Ei ole pakko olla Kalevala korun rippiristi.
Lahjasummat on kyllä nykyään pöyristyttäviä! Itsestäkin tuntuu, että ei oikein alle 50 € ilkeäisi antaa kenellekään. Mutta onhan se jo älyttömän iso rahasumma! Ja tosiaan kun juhlia osuu samaan kesään useita, on oikeasti tiukkaa.
Miksi 20€ ei ole enää tarpeeksi arvokas lahja?
Hyvä, että ap on saanut muiden kummien kanssa sovittua yhteishankinnan. Toivottavasti kummilapsi (tai hänen vanhempansa) ei odota jokaiselta kummilta yli 150 € panostusta...
Muistan yhden perheen, jossa lapselle 5-vuotiaana jo hankittiin risti kaulaan roikkuun. Parin vuoden kuluttua ostivat pojalle digikameran. Mietin mielessäni et tolla menolla lapsi saa helikopterin rippilahjaksi. Älytöntä menoa.
Juhlakalu ei sanele lahjoja. Ei liioin juhlakalun vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosimme aikoinaan kirkosta juuri kummikysymyksen vuoksi. Emme siis halunneet lapsillemme kummeja.
Perheystävämme olivat harmistuneita, koska he olivat ajatelleet pyytää meitä kummiksi, jos saisivat lapsen.
Heille syntyi sittemmin tyttö, jonka kummit ovat rouvan sisko ja miehen veli. Tytön varttuessa kertoi pyytäneensä siskoaan maksamaan polkupyörästä puolet, koska on kerran kummi.
Kun koitti lakkiaiset, miehen veli ei tullut lakkiaisiin pitkän matkan vuoksi vaan maksoi tilille lahjan. "Vain 100€ ja on sentään kummi!" rouva paheksui. Tästäkin on pian 10v.
Tuossa vaiheessa olin tyytyväinen,ettemme päätyneet tytön kummiksi. Meillä ei nimittäin olisi ollut siihen varaa.
Muutenkin olen tyytyväinen,että olemme kaiken kummihömpän ulkopuolella.
Ettekä ole. Myös kirkkoon kuulumattomia voi pyytää kummeiksi ja kelpaavat kirkolle
Ennen piti kummien kuulua kirkkoon ja olla konfirmoitu.
Yhden tai max kahden kummin pitää kuulua kirkkoon kasteen hetkellä. Muiden kummien ei. Saavat seistä tasaveroisesri rivissä muiden kummien kanssa.
Minä en pyytänyt, enkä onneksi saanutkaan rippiristiä aikoinaan. Ripille toki pääsin.
Tuo on hyvä idea, että jaatte lahjan kummien kesken, kun kerran heidät tunnet. Muussa tapauksessa varmaan kysyisin lapsen vanhemmilta miten toimitaan, kun noin kallista lahjaa en ajatellut. Että maksavatko he osan tai onko ideaa kuka osallistuisi. Vai annanko minä vain osan rahana, että hankkivat ristin myöhemmin.
Yleensä asiat kuitenkin selviävät ihan mukavasti puhumalla. Toki vanhemmat voivat loukkaantua, mutta sitä ei aina voi välttää, eikä ihan viimeiseen asti kannata edes yrittää.
Lahja on kuitenkin sellainen asia, minkä arvon jokainen saa päätää ihan itse. Olin kyllä järkyttynyt kuullessani, että eräs tuttu oli pyytänyt lapsensa oikein kirjaamaan ylös, minkä summan/lahjan oli keneltäkin saanut. Että ovat sitten tiedossa äidilläkin.
Ei se risti ole mikään pakollinen juttu. Harva niitä käyttää.
Kuinka kukaan vanhempi edes kehtaa pyytää tuollaista?
Osta sille Bob Marley akryylibongi ja kymppisäkki kukkaa. Tulee varmasti käyttöön toisin kuin joku rippiristi.
Minä en ostaisi noin kallista lahjaa vaikka rahaa siihen löytyisikin. Joki raja sentään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä käytän rippiristiä mm. hautajaisissa. Niihin ei oikein muita koruja voi laittaa.
Ja kuinka usein hautajaisissa ramppaat?
Vierailija kirjoitti:
Yhden tai max kahden kummin pitää kuulua kirkkoon kasteen hetkellä. Muiden kummien ei. Saavat seistä tasaveroisesri rivissä muiden kummien kanssa.
Kirkko ei tunne kirkkoon kuulumattomia kummeja. Jotkut papit antavat todistuksen, mikä on kummallista. Pappi ei sitä päätä ketkä seisovat kummien paikalla ja siunaavat lasta.
Taidat olla katkera, kun sinun äitisi ei ostanut sinulle tarpeeksi hienoja lahjoja. Ja nyt sitten haukut muita täällä.