Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi

Vierailija
02.05.2025 |

Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!

Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!

Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen? 

Kommentit (324)

Vierailija
81/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä aika pihi, kun keskituloisena ajattelit kukkineen päivineen käyttää kummilapsen rippilahjaan vain muutaman kympin.

Ihan riittävä panostus tuo on.

En ilkeäisi kummina antaa alle viisikymppistä. Itse olen sairauseläkkeellä ja siitä huolimatta annoin kummilapselle satasen, koska tiesin konfirmaation olevan tulossa ja säästin sitä varten kympin kuukaudessa. En käyttänyt euroakaan ostaakseni itselle uusia vaatteita edes kirpputorilta eli vanhoissa kirkkovaatteissa juhlin muiden mukana, eikä kukaan siitä valittanut. 

Kummini ovat äitini sisko ja veli ja en saanut heiltä erikseen mitään rippilahjaa, vaan antoivat kimpassa ( 5 äitin sisarusta) yht. 50 eur, sama lahja ylppärinä, eli 10e/per perhe... aika kitsastelua.

Vierailija
82/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeinen risti oli toiveena tytöllä ja pojalla ja ovat käyttäneet. Eivät halunneet kalevalakorua koska niitä on kaikilla vaan persoonallisemman korun jokaon itse valittu ja vanhemmat ostaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummipakosta pitäisi kyllä luopua. Kummien tärkein tehtävä on olla lahja-automaatti. Silloin kauan sitten kun kummeus keksittiin, ihan alkuperäinen tehtävä oli se, että kummi ottaa lapsen huostaansa, jos vanhemmille sattui jotain. Myöhemmin tuli se kristillinen kasvatus ja tällä verukkeella sitä on jatkettu. Nykyään yhteiskunta huolehtii jos lähipiiri ei voi ja kummeja alkaa joskus olla vaikea löytää, kun harva enää kuuluu kirkkoon. Onko muuten kirkkoon kuulumattomilla lapsilla enää kummeja ollenkaan? Joskus sata vuotta sitten kaikki kuuluivat ev-lut seurakuntaan tai ortodokseihin. 

Meidän lapsia ei ole kastettu eikä heillä ole kummeja. Mielestäni se kuuluu noihin kristinuskon juttuihin. Joillain kirkkoon kuulumattomilla tiedän olevan kummeja ja osalla on sitten sellaisia epävirallisia haltijakummeja.

Mieheni kanssa olemme kummeja, vaikka emme kuulu kirkkoon. Minä ystäväni lapselle ja mies kolmen kaverinsa lapselle. Ollaan suostuttu kun on pyydetty, vaikka ei kristillistä kasvatusta olla antamassa kellekään ja kavereilla tiedossa ettei kuuluta kirkkoon.

Vierailija
84/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota pikavippi.

Ei ole kyse siitä saisinko järjestettyä rahat tähän, vaan siitä, etten halua käyttää niin paljoa rahaa lahjaan.

ap

Osta se jonkun kanssa kimpassa! 

Voi antaa itselleen sopivan summan. Lapsi sitten käyttää rahansa sopivaan koruun. 

Vierailija
85/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lasten kummeiksi ei kannata suostua. 

Minun köyhempien perheiden kummilapset pitävät yhteyttä vähintään jouluna ja syntymäpäivänä kanssani. Lapsena piirsivät piirustuksia ja lähettivät niitä minulle. Sitten tekivät kortteja ja lähettävät niitä minulle. Tapaan myös heitä ja he juttelevat kanssani ihan syvällisistäkin asioista. Lapsia osataan kasvattaa köyhissäkin perheissä.

Keskituloisesta sairaanhoitajan ja DI:n perheestä ovat nihkeämmät kokemukset. Minua on hätyytetty vuodesta toiseen jo etukäteen laittamaan rahaa kummilapsen tilille. Edes tekstiviestillä ei toivoteta hyvää joulua eikä syntymäpäivää. Ikinä ei vastata kun kysyn kuulumisia. Olen muuten heille kuin kuollut. Olen heille elossa vain silloin, kun tulee aika maksaa. Onneksi tuon voi päättää sovinnolla siinä vaiheessa kun lakkiaiset on vietetty!

Minua ei harmita rahanmeno niin paljon kuin ihmisten asenteet. En pidä kakkosperheen kotikasvatusta kovinkaan hyvänä enkä etenkään sivistyneenä käytöksenä.

Vierailija
86/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamassa liikkeessä näyttää olevan tilattavissa  Kalevakorun hopeinen Väinö -risti. Hintaan 135e.

Ei ole kallis.

Niin, kuka haluaa hopeaa, kun se voi tummua. Tummunut hopea näyttää ikävältä.

No kultaisena hinta kyllä onkin sitten varmaan jo kymmenkertainen! Siitä vaan. Mutta tuskinpa rahasi riittävät....

Et  sitten varmaan tiennyt sitäkään että hopeakorut voi kiillottaa...

Vierailija
87/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä aika pihi, kun keskituloisena ajattelit kukkineen päivineen käyttää kummilapsen rippilahjaan vain muutaman kympin.

Niin 

En ilkeäisi kummina antaa alle viisikymppistä. Itse olen sairauseläkkeellä ja siitä huolimatta annoin kummilapselle satasen, koska tiesin konfirmaation olevan tulossa ja säästin sitä varten kympin kuukaudessa. En käyttänyt euroakaan ostaakseni itselle uusia vaatteita edes kirpputorilta eli vanhoissa kirkkovaatteissa juhlin muiden mukana, eikä kukaan siitä valittanut. 

Niin onko omia lapsia elätettävänä

Vierailija
88/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamassa liikkeessä näyttää olevan tilattavissa  Kalevakorun hopeinen Väinö -risti. Hintaan 135e.

Ei ole kallis.

No kultaisena hinta kyllä onkin sitten varmaan jo kymmenkertainen! Siitä vaan. Mutta tuskinpa rahasi riittävät....

Kyllä minä tiedän, että hopeaa voi kiillottaa. Kuinka moni teini tekee niin? 

Vierailija
89/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen antanut sukulaislapsille rippipäivänä rahalahjan, jtk 150 - 200 e. En ole kenenkään kummi.

Suurin osa ei ole. Olen viiden lapsen kummi.

Vierailija
90/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroakirkosta.fi

Uskonnottomillakin on kummeja, jos et tiennyt.

Vierailija
91/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosimme aikoinaan kirkosta juuri kummikysymyksen vuoksi. Emme siis halunneet lapsillemme kummeja. 

Perheystävämme olivat harmistuneita, koska he olivat ajatelleet pyytää meitä kummiksi, jos saisivat lapsen.

Heille syntyi sittemmin tyttö, jonka kummit ovat rouvan sisko ja miehen veli. Tytön varttuessa kertoi pyytäneensä siskoaan maksamaan polkupyörästä puolet, koska on kerran kummi.

Kun koitti lakkiaiset, miehen veli ei tullut lakkiaisiin pitkän matkan vuoksi vaan maksoi tilille lahjan. "Vain 100€ ja on sentään kummi!" rouva paheksui. Tästäkin on pian 10v.

Tuossa vaiheessa olin tyytyväinen,ettemme päätyneet tytön kummiksi. Meillä ei nimittäin olisi ollut siihen varaa.

Muutenkin olen tyytyväinen,että olemme kaiken kummihömpän ulkopuolella.

Vierailija
92/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummini ovat äitini sisko ja veli ja en saanut heiltä erikseen mitään rippilahjaa, vaan antoivat kimpassa ( 5 äitin sisarusta) yht. 50 eur, sama lahja ylppärinä, eli 10e/per perhe... aika kitsastelua.

Kuinka paljon enemmän rahaa sinulle olisi pitänyt antaa, jotta olisit ollut tyytyväinen?

Vierailija
93/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risti on hieno ja oma poikani haluaa samanlaisen. Kimppalahjana oikein sopiva 2 perheen kesken. Muuten olen kyllä sitä mieltä että ap:n budjetoima 30 euroa on kyllä hyvin vaatimaton kummilapsen lahjaksi. Ei se nyt voi 2 aikuisen taloutta kaataa jos laitat muutaman kympin lisää..60-80 on ok lahja. Olen sinkkuäiti ja käytän kummilasten rippilahjoihin noin 100/nokka

Meillä kahden aikuisen ja kolmen lapsen taloudessa elämiseen jää 60 euroa per päivä. Siitä maksetaan ruoka, bensat, vaatteet, kampaajat, leffat, kaikki. Myös kaikkien lahjat. Kyllä tuollainen 175 euron rippiristi kirpaisisi ja todella pahasti, vaikkei taloutta kaataisi.

Ollaan täysin keskituloisia, ei edes mitään köyhiä.

Vierailija
94/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallis.

Aika avuttomia ovatkin sitten teinisi....

Vierailija
95/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törpöt vanhemmat. Me ehdotettiin lasten kummeille, jos he haluavat, niin ristin ketjuineen voisi ostaa kimpassa niin, että yhden kummin osuus on max 50 euroa. Me vanhemmat maksettiin loput. Kummallakin oli kaksi kummia eikä he olleet pariskuntia. 

Hyvä se on lahjojen saanti noinkin taata🤔🤔

Vierailija
96/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummipakosta pitäisi kyllä luopua. Kummien tärkein tehtävä on olla lahja-automaatti. Silloin kauan sitten kun kummeus keksittiin, ihan alkuperäinen tehtävä oli se, että kummi ottaa lapsen huostaansa, jos vanhemmille sattui jotain. Myöhemmin tuli se kristillinen kasvatus ja tällä verukkeella sitä on jatkettu. Nykyään yhteiskunta huolehtii jos lähipiiri ei voi ja kummeja alkaa joskus olla vaikea löytää, kun harva enää kuuluu kirkkoon. Onko muuten kirkkoon kuulumattomilla lapsilla enää kummeja ollenkaan? Joskus sata vuotta sitten kaikki kuuluivat ev-lut seurakuntaan tai ortodokseihin. 

Meidän lapsia ei ole kastettu eikä heillä ole kummeja. Mielestäni se kuuluu noihin kristinuskon juttuihin. Joillain kirkkoon kuulumattomilla tiedän olevan kummeja ja osalla on sitten sellaisia epävirallisia haltijakummeja.

Mieheni kanssa olemme kummeja, vaik

Eli lahjotte sitten lapsia. Lisää tavaraa ja materiaa ja rahanmenoa.

Vierailija
97/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lasten kummeiksi ei kannata suostua. 

Minun köyhempien perheiden kummilapset pitävät yhteyttä vähintään jouluna ja syntymäpäivänä kanssani. Lapsena piirsivät piirustuksia ja lähettivät niitä minulle. Sitten tekivät kortteja ja lähettävät niitä minulle. Tapaan myös heitä ja he juttelevat kanssani ihan syvällisistäkin asioista. Lapsia osataan kasvattaa köyhissäkin perheissä.

Keskituloisesta sairaanhoitajan ja DI:n perheestä ovat nihkeämmät kokemukset. Minua on hätyytetty vuodesta toiseen jo etukäteen laittamaan rahaa kummilapsen tilille. Edes tekstiviestillä ei toivoteta hyvää joulua eikä syntymäpäivää. Ikinä ei vastata kun kysyn kuulumisia. Olen muuten heille kuin kuollut. Olen heille elossa vain silloin, kun tulee aika maksaa. Onneksi tuon voi päättää sovinnolla siinä vaiheessa kun lakkiaiset on vietetty!

Minua ei harmit

Miten lakkiaiset liittyvät asiaan?

Vierailija
98/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummilapsi ei ole ainut ihminen elämässäni, jolle hankin lahjoja. En koskaan käytä kenenkään lahjaan kymmeniä euroja. Lahja on lahja, ei arvostuksen tai muistamisen pitäisi riippua rahasummasta. Aivan älytöntä, että toisen ihmisen arvo pitäisi olla jossain suhteessa lahjan rahalliseen arvoon.

Ei jäisi rahaa ruokaan, jos joka lahjasta maksaisin 50-100 euroa jatkuvasti. 

ap

Onko muita kummeja, joiden kanssa voisi kimpassa ostaa tuon? Tai tiedätkö muita juhliin tulijoita, joiden kanssa ostaa. Me olemme hyvätuloinen kahden lapsen perhe, mutta ei tulisi mitään, jos tuon hintaisia lahjoja pitäisi alkaa ostamaan kaikille sukujen rippilapsille, ylioppilaille ja ystävien lapsille. Muutenkaan rippilahjan ei kuulu mielestäni olla yhtä hintava kuin ylioppilaslahjan. Rippilahjaksi sopiva summa sylikummilta on enintään 50-100 euroa. Ja tämäkin riippuu taloydellisesta tilanteesta. 

Vierailija
99/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä paska, kun oikein periaatteellisesti messuat, kuinka et ostaisi omille lapsillesi mitään kallista. Olisko ne poissa sun sidukka- ja röökirahoista? 

Vierailija
100/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kallis.

Aika avuttomia ovatkin sitten teinisi....

En puhunut omista lapsista. Minulla itsellä oli hopeinen risti ketjuineen ja se tummui alta aikayksikön. Tuskin vanhemmat olisi ostaneet hopeankiillotusainettakaan, kun mitään muuta hopeista meillä ei ollut.

Omat lapset saivat valita mieleiset ristit, ne oli kultaiset. Kummit maksoi osan ja me vanhemmat loput.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme