Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Tuo risti on hopeaa ja kyllä se on kaunis ja hyvin aikaa kestävä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka teini muka haluaa Kalevala-korun? Kaikilla muilla on simppeli pieni kultaristi tai tekojalokivin överisti koristeltu halpa blingbling-risti. Eihän sitä edes käytetä kuin 9-luokan ajan jos ei ole aidosti uskovainen ja jää mukaan seurakuntanuoriin riparin jälkeen. Kalevala-koruja ostetaan eläkkeellejäämislahjaksi, jos kaikki 30 työkaveria antavat 5 euroa keräykseen ja firma maksaa loput.
Meillä kun poika pääsi ripille, niin todellakin kysyttiin, haluaako ristin ja kyllä halusi. Ja olisi halunnut Kalevala Korun mallin, mutta liikkeessä ei ollut (asumme suht pienessä kaupungissa) joten valitsi sitten toiselta merkiltä hiukan vastaavan. Sekin n.140 maksoi, meillä mummi halusi sen ostaa. Ja pitää ristiä useinkin kaulassa. En olisi itse muuten kummeilta vaatinut noin kallista lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa väännät ap.
Kummilapsen vanhemmat eivät tuollsista kummeilta pyytele.
Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.
Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja. Etenkin näinä tiukkoina aikoina.
Miksi tää palsta on nykyisin aina täynnä, yhtä samaa roskaa?
Kalevala Korut ovat pronssia!
Mun Kalevala Koruista suurin osa on hopeaa ja lisäksi mulla on pronssisia ja jopa kultaisia KKoruja.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen risti maksaa 175 euroa? Linkkiä?
Väinö ja Rajalinin risti:
https://www.kalevala.fi/collections/rippiristit?srsltid=AfmBOopeftuv8yy…
Kannattaa muuten miettiä rupeaako kummiksi, siitä seuraa ainakin 18 vuoden raha-automaattina toimiminen. On synttäreitä, jouluja, rippijuhlia, valmistujaisia ym. Lasten vanhemmatkaan, lapsista puhumattakaan, elvät tuppaa muistamaan muulloin kun ovat lahjoja vailla.
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin vanhempien tehtäväksi selvittää kaikilta kummeilta ovatko he kiinnostuneet kimpassa ostetusta rististä. Ainakaan minä en halua soitella tuntemattomille ja ruinata rahaa, kun ne voi jäädä saamatta. Se, että olen nähnyt kyseisen ihmisen 15 vuotta aiemmin ristiäisissä ei tee meistä ystäviä tai edes tuttuja.
Lahjan voi antaa itselleen sopivana rahasummana. Mutta miten ihmeessä päädyit tuntemattomien ihmisten lapsen kummiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan 15-vuotias käytä Kalevalaristiä. Perhe yrittää käyttää sinua hyväkseen. Jos ostat tuollaisen, he myyvät sen eteenpäin ja valehtelevat sinulle, että harmi kun risti meni hukkaan.
Meidän kummipoikamme halusi juuri Kalevalakorun ristin ja me sen hänelle ostimme. (Olemme siis hieman alle keskituloinen pariskunta.) Lahja oli mieluinen ja näytti roikkuvan pojan kaulassa ainakin ysiluokan ja lukion ykkösen - saattoi olla vielä kakkosellakin, nyt abivuonna en ole enää nähnyt. Koin itsekin lahjan aika tyyriinä, mutta toisaalta mielummin mieluinen kuin sellainen, joka jää käyttämättä alusta alkaen.
Köyhien lasten kummeiksi ei kannata suostua.
Useamassa liikkeessä näyttää olevan tilattavissa Kalevakorun hopeinen Väinö -risti. Hintaan 135e.
Ei ole kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin vanhempien tehtäväksi selvittää kaikilta kummeilta ovatko he kiinnostuneet kimpassa ostetusta rististä. Ainakaan minä en halua soitella tuntemattomille ja ruinata rahaa, kun ne voi jäädä saamatta. Se, että olen nähnyt kyseisen ihmisen 15 vuotta aiemmin ristiäisissä ei tee meistä ystäviä tai edes tuttuja.
Lahjan voi antaa itselleen sopivana rahasummana. Mutta miten ihmeessä päädyit tuntemattomien ihmisten lapsen kummiksi?
Tunnen tietenkin kummilapsen vanhemmat, mutta en tunne muita kummeja. Eikä rahaa ruinata kummilapsen vanhemmilta, varmaan osasit lukea.
Voi jumankauta. Kummien ainoa tehtävä on antaa hengellistä kasvatusta, jos vanhemmat eivät osaa. Rahasampona ei pidä olla. Rippikahveista voi vitosen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pikavippi.
Ei ole kyse siitä saisinko järjestettyä rahat tähän, vaan siitä, etten halua käyttää niin paljoa rahaa lahjaan.
ap
Osta se jonkun kanssa kimpassa!
Vierailija kirjoitti:
Useamassa liikkeessä näyttää olevan tilattavissa Kalevakorun hopeinen Väinö -risti. Hintaan 135e.
Ei ole kallis.
Niin, kuka haluaa hopeaa, kun se voi tummua. Tummunut hopea näyttää ikävältä.
Jos nyt joku tänne asti jaksaa lukea, niin asia on saatu sovittua. Ostetaan risti yhteislahjana kolmeen osaan, löytyi noin 130 eurolla alennuksesta, joten kunkin kummin osuudeksi jää vähän yli 40 euroa. Se on jo siedettävä summa.
ap
Osta jotain ihan muuta, vaikka tiedekirjallisuutta. Lasten aivopesu uskontohuuhaalla pitäisi muutenkin kieltää lailla.
Minä olen antanut sukulaislapsille rippipäivänä rahalahjan, jtk 150 - 200 e. En ole kenenkään kummi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy osallistuuko vanhemmat ristin kustannuksiin, muuten katsot edullisempaa
Joo sanot että sun budjetti on tämä
ja voit lahjoittaa rahaa niin saa ostaa rahoillaan sen ristin
Risti on hieno ja oma poikani haluaa samanlaisen. Kimppalahjana oikein sopiva 2 perheen kesken. Muuten olen kyllä sitä mieltä että ap:n budjetoima 30 euroa on kyllä hyvin vaatimaton kummilapsen lahjaksi. Ei se nyt voi 2 aikuisen taloutta kaataa jos laitat muutaman kympin lisää..60-80 on ok lahja. Olen sinkkuäiti ja käytän kummilasten rippilahjoihin noin 100/nokka
En ilkeäisi kummina antaa alle viisikymppistä. Itse olen sairauseläkkeellä ja siitä huolimatta annoin kummilapselle satasen, koska tiesin konfirmaation olevan tulossa ja säästin sitä varten kympin kuukaudessa. En käyttänyt euroakaan ostaakseni itselle uusia vaatteita edes kirpputorilta eli vanhoissa kirkkovaatteissa juhlin muiden mukana, eikä kukaan siitä valittanut.