Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi

Vierailija
02.05.2025 |

Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!

Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!

Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen? 

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vastaava tilanne. Lapseni kummi kyseli minkälaista ristiä toivoisi lahjaksi. Lapseni sitten näytti mikä olisi kiva, sanoi kyllä että ei ole pakko olla juuri se kun ei ollut varma onko sopivaa pyytää sen hintaista lahjaa (ketju ja risti yht vähän alle 50e). Me olemme tämän kummitädin lapsen kummeja ja juhlat oli samaan aikaan. Kysyin sitten hänen lapsen risti toivetta, minkä tyylisestä pitää. Äitinsä sitten kysyi minulta mitä hintaluokkaa risti saa olla. Sanoin että jos suunnilleen sama kuin meidän lapsen risti. Äitinsä sitten tokaisi että ei sillä rahalla hänen lapsensa saa edes pelkkää ristiä!  Maksoin sitten tämän kummilapseni rististä lähes 200 e, kyllä kirpaisi...

No huh! Älytöntä, että lahjaa voi pyytää. Miksei samantein pyydä vain rahaa? Anna 200 euroa. Tässä tilinumero.

Vierailija
42/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totesit aloituksessa, että olet kolmen lapsen äiti ja ei ole tuollaisia rahoja. No on kait niillä lapsilla isäkin, joka osallistuu kuluihin. Tuskin ovat pyhästä hengestä sienneet, vaan ihan fyysisestä kullista, veikkaisin minä.

Minun mies ei osallistu minun kummilasten kuluihin enkä minä hänen. Budjetoin kummilasten lahjat oman rahatilanteeni mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei päästy rippijuhliin päällekkäisyyden vuoksi - en ala kertoa mikä toinen läheisen juhla sattui samalle päivälle kun en halua kinaa siitä kumpi olisi ollut tärkeämpi.  Sanottiin että osta itse ja me ostetaan. Tuli sadan euron lasku ja tämä ei ole provo.  Yo-lahjaksi kyllä sitten ihan mielellään annettin satanen, mutta silloin riparin aikaan minä olin työtön. 

Vierailija
44/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa väännät ap.

Kummilapsen vanhemmat eivät tuollsista kummeilta pyytele.

Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.

Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja.  Etenkin näinä tiukkoina aikoina.

Miksi tää palsta on nykyisin aina  täynnä, yhtä samaa roskaa?

Kalevala Korut ovat pronssia!

Kalevala Koruja on kyllä pronssin lisäksi hopeisina, kultaisina ja valkokultaisina.

Vierailija
45/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat toivotun ristin edullisemmin tosiaan Torista.

Mutta mielestäni alle 200 euron lahja kummilapsen rippijuhliin ei ole paljoa, puhumattakaan jos saatte jaettua kustannuksia muiden kummien kesken. Paitsi jos olet vähävarainen, silloin toki varojen mukaisesti.

Mitä saa nykyään 30 eurolla?

Vierailija
46/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen risti maksaa 175 euroa? Linkkiä?

Kalevala korulla on monenhintaista. Väinö maksaa tuota luokkaa kalleimmillaan, mutta saa sitä halvemmallakin. 

Vierailija
47/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi halusi tietynlaisen ripoiristin niin ostettiin se itse ja sanottiin kummeille että me ostamme ristin ja he voivat antaa muun lahjan. Ostivat kellon ja toiset kummit ostivat hopeisen rannekorun. Kaikki ovat mieluisia ja käytössä.

Vierailija
48/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen risti maksaa 175 euroa? Linkkiä?

Herrajjestas, et osaa kirjoittaa "kalevala Koru rippiristi" hakukenttään!

Oli jopa 300n euron!

Vierailija
49/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia pyytää noin kallista lahjaa. Noin kalliin rippiristin voivat vanhemmat ostaa itse tai sitten useamman kummin yhteishankintana. 

Vierailija
50/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, että aloitusta ei uskota. Pari vuotta sitten saatiin ihan samanlainen viesti; kummilapsi toivoo rippilahjaksi Kalevala Korun sitäjasitä ristiä, tehän ostatte varmaan sen...

Vierailija
51/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin vanhemmille että tässä on nyt kolme vaihtoehtoa ja että he saavat valita millä mennään:

A) ostat halvemman ristin oman mielesi mukaan,

B) ostat 50e lahjakortin kalevalakoruihin tai

C) maksat 50e siitä toivotusta rististä ja vanhemmat maksavat loput. 

Neljäs vaihtoehto:sanot että et halua ostaa ristiä ja vanhemmat voivat ostaa sen niin että tulee mieluinen ja sinä ostat muun lahjan.

Vierailija
52/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muut kummit tuttuja? Ota yhteyttä ja ostatte yhdessä ristin. 

On. Kiitos, tämä on hyvä idea. Voitaisiin jakaa kolmeen osaan. Sekin tosin on enemmän kuin olin budjetoinut..

ap

Kerran elämänsä aikana ihminen pääsee ripille. Itse jakaisin rippiristiasian muiden kummien kanssa. He saattavat pähkäillä sopivaa lahjaa ja lopputuloksena voi olla, ettei saa mieluisaa rippiristiä ja saa tavaraa, jota ei sitten myöhemmin käytä. Rippiristi on kuitenkin erityinen koru ja sitä osa käyttää aina ja osa käyttää esimerkiksi kirkollisissa yhteyksissä. Kuuluisista henkilöistä Jutta Urpilainen kulkee aina rippiristiään käyttäen. Siten se risti on osalle todella tärkeäkin. 

Vierailija
53/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipakosta pitäisi kyllä luopua. Kummien tärkein tehtävä on olla lahja-automaatti. Silloin kauan sitten kun kummeus keksittiin, ihan alkuperäinen tehtävä oli se, että kummi ottaa lapsen huostaansa, jos vanhemmille sattui jotain. Myöhemmin tuli se kristillinen kasvatus ja tällä verukkeella sitä on jatkettu. Nykyään yhteiskunta huolehtii jos lähipiiri ei voi ja kummeja alkaa joskus olla vaikea löytää, kun harva enää kuuluu kirkkoon. Onko muuten kirkkoon kuulumattomilla lapsilla enää kummeja ollenkaan? Joskus sata vuotta sitten kaikki kuuluivat ev-lut seurakuntaan tai ortodokseihin. 

Vierailija
54/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat toivotun ristin edullisemmin tosiaan Torista.

Mutta mielestäni alle 200 euron lahja kummilapsen rippijuhliin ei ole paljoa, puhumattakaan jos saatte jaettua kustannuksia muiden kummien kesken. Paitsi jos olet vähävarainen, silloin toki varojen mukaisesti.

Mitä saa nykyään 30 eurolla?

Vanhemmat voi antaa 270 euroa, joten lapsi saa 300 eurolla vaikka mitä.

Vierailija
55/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat sellaisen ristin kuin itse haluat ja that's it. 

Itse antaisin lahjakortin kultasepänliikkeeseen, josta tuollaista ristiä voi ostaakin. Jokainen liike ei myy Kalevala-korun koruja.

Vierailija
56/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totesit aloituksessa, että olet kolmen lapsen äiti ja ei ole tuollaisia rahoja. No on kait niillä lapsilla isäkin, joka osallistuu kuluihin. Tuskin ovat pyhästä hengestä sienneet, vaan ihan fyysisestä kullista, veikkaisin minä.

Aloituksellani halusin kertoa, että meillä on omiakin lapsia, en ole mikään yksin elävä pihi täti. Mieheni (lasteni isä) oli aivan yhtä pöyristynyt tästä pyynnöstä. Ei tullut mieleenkään laittaa yli 50 euroa lahjaan, oltiin mietitty ennemmin 30 euroa.

ap

Kyllä yksin elävällä tädilläkin on muuta käyttöä lähes 200 eurolle. Eivät teinit tarvitse noin kalliita koruja ollenkaan.

Vierailija
57/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa väännät ap.

Kummilapsen vanhemmat eivät tuollsista kummeilta pyytele.

Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.

Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja.  Etenkin näinä tiukkoina aikoina.

Miksi tää palsta on nykyisin aina  täynnä, yhtä samaa roskaa?

Kalevala Korut ovat pronssia!

Ei ole kaikki. On myös hopeaa ja kultaa.

Vierailija
58/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä käytän rippiristiä mm. hautajaisissa. Niihin ei oikein muita koruja voi laittaa.

Kyllä voi laittaa vaikka pentagrammin. Jokainen uskoo tavallaan 😇

Vierailija
59/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin vanhempien tehtäväksi selvittää kaikilta kummeilta ovatko he kiinnostuneet kimpassa ostetusta rististä. Ainakaan minä en halua soitella tuntemattomille ja ruinata rahaa, kun ne voi jäädä saamatta. Se, että olen nähnyt kyseisen ihmisen 15 vuotta aiemmin ristiäisissä ei tee meistä ystäviä tai edes tuttuja.

Vierailija
60/324 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vastaava tilanne. Lapseni kummi kyseli minkälaista ristiä toivoisi lahjaksi. Lapseni sitten näytti mikä olisi kiva, sanoi kyllä että ei ole pakko olla juuri se kun ei ollut varma onko sopivaa pyytää sen hintaista lahjaa (ketju ja risti yht vähän alle 50e). Me olemme tämän kummitädin lapsen kummeja ja juhlat oli samaan aikaan. Kysyin sitten hänen lapsen risti toivetta, minkä tyylisestä pitää. Äitinsä sitten kysyi minulta mitä hintaluokkaa risti saa olla. Sanoin että jos suunnilleen sama kuin meidän lapsen risti. Äitinsä sitten tokaisi että ei sillä rahalla hänen lapsensa saa edes pelkkää ristiä!  Maksoin sitten tämän kummilapseni rististä lähes 200 e, kyllä kirpaisi...

Miksi ihmeessä maksoit 200 €? Olisin antanut sen 50 €, lapsi olisi sitten itse ostanut sillä ja muilla rippilahjarahoilla haluamansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi