Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Ei kukaan 15-vuotias käytä Kalevalaristiä. Perhe yrittää käyttää sinua hyväkseen. Jos ostat tuollaisen, he myyvät sen eteenpäin ja valehtelevat sinulle, että harmi kun risti meni hukkaan.
Sanot suoraan, ettei mene sinun budjettiisi. Meilläkin on tulossa kolmet yo-juhlat ja näin ollen max 50€ saa jokainen. Sitten vielä kesän mittaan kahdet rippijuhlat, sekä oman lapsen ripille pääsy. Eli rahaa palaa aivan järkyttävät summat, eikä mihinkään lomamatkaan ole enää varaa tänä vuonna.
Antaisin viisikymppiä rahana ja sanoisin nuorelle, että voit ostaa vaikka mieluisan ristin.
Paskaa väännät ap.
Kummilapsen vanhemmat eivät tuollsista kummeilta pyytele.
Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.
Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja. Etenkin näinä tiukkoina aikoina.
Miksi tää palsta on nykyisin aina täynnä, yhtä samaa roskaa?
Ota herran siunaus hepreaksi -koru, näkyy olevan vain 60 € plus toimitus.
Risti on geneerisempi.
No et osta. Ihan sama mitä vanhemmat siitä ajattelevat, koska ovat itse täysiä moukkia.
Kimppa muiden kummien kanssa on hyvä idea. Ja kannattaa katsoa, saisiko korun jostain muualta halvemmalla.
Vastaisin vanhemmille että tässä on nyt kolme vaihtoehtoa ja että he saavat valita millä mennään:
A) ostat halvemman ristin oman mielesi mukaan,
B) ostat 50e lahjakortin kalevalakoruihin tai
C) maksat 50e siitä toivotusta rististä ja vanhemmat maksavat loput.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ap. Valehtelet taas.
Meiltä kummilapsen vanhemmat kysyivät, samoin kuin toiselta kummilta, oletteko aikeissa ostaa nuorelle
rippiristin.
Syystä, että jos emme osta, vanhemmat tai isovanhemmat ostavat.
Ellei tätä rippilahja asia selvitä ja sovi ajoissa, voi käydä niin, että rippilapsi saa lahjaksi kaksi (2) jopa kolme rippiristiä.
Että kyllästyttää nuo typerät, lapsilliset, keksityt aloitukset.
Vaikea tätä nyt on sinulle mitenkään todistaa, muttei ole tarvettakaan.
Minä sain muuten aikoinani itse kolme rippiristiä, mutta yksikään niistä ei ollut millään tavalla arvokas. Lähes rihkamakoruja. Silti ne ovat kaikki minulle tärkeitä koruja.
ap
Kuka teini muka haluaa Kalevala-korun? Kaikilla muilla on simppeli pieni kultaristi tai tekojalokivin överisti koristeltu halpa blingbling-risti. Eihän sitä edes käytetä kuin 9-luokan ajan jos ei ole aidosti uskovainen ja jää mukaan seurakuntanuoriin riparin jälkeen. Kalevala-koruja ostetaan eläkkeellejäämislahjaksi, jos kaikki 30 työkaveria antavat 5 euroa keräykseen ja firma maksaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan, ettei mene sinun budjettiisi. Meilläkin on tulossa kolmet yo-juhlat ja näin ollen max 50€ saa jokainen. Sitten vielä kesän mittaan kahdet rippijuhlat, sekä oman lapsen ripille pääsy. Eli rahaa palaa aivan järkyttävät summat, eikä mihinkään lomamatkaan ole enää varaa tänä vuonna.
Meillä kahdet ylioppilasjuhlat, yhdet rippijuhlat, kahdet ristiäiset ja häät. 20-50 euroa per tilaisuus on tarkoitus laittaa. Sekin on kuitenkin jo pitkälle kolmatta sataa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa väännät ap.
Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.
Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja. Etenkin näinä tiukkoina aikoina.
Mulle tuli viime vuonna toive tuoda tuoreita mansikoita mukanani kesähäihin, kun hääpari oli vähävarainen ja oli pihistänyt kaikista kuluista. Sellainen määrä mansikoita pyydettiin, että olisi mennyt 75 euroa. Sanoin, että tuon 50 eurolla ja että se on sitten hääparin häälahja.
Minulta on myös pyydetty Kalevala Korun rippiristiä, mutta se maksoi silloin alle 100 euroa.
Kyllä ihmiset osaa pyytää.
Meillä oli vastaava tilanne. Lapseni kummi kyseli minkälaista ristiä toivoisi lahjaksi. Lapseni sitten näytti mikä olisi kiva, sanoi kyllä että ei ole pakko olla juuri se kun ei ollut varma onko sopivaa pyytää sen hintaista lahjaa (ketju ja risti yht vähän alle 50e). Me olemme tämän kummitädin lapsen kummeja ja juhlat oli samaan aikaan. Kysyin sitten hänen lapsen risti toivetta, minkä tyylisestä pitää. Äitinsä sitten kysyi minulta mitä hintaluokkaa risti saa olla. Sanoin että jos suunnilleen sama kuin meidän lapsen risti. Äitinsä sitten tokaisi että ei sillä rahalla hänen lapsensa saa edes pelkkää ristiä! Maksoin sitten tämän kummilapseni rististä lähes 200 e, kyllä kirpaisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pikavippi.
Ei ole kyse siitä saisinko järjestettyä rahat tähän, vaan siitä, etten halua käyttää niin paljoa rahaa lahjaan.
ap
En ostaisi!
Vierailija kirjoitti:
Totesit aloituksessa, että olet kolmen lapsen äiti ja ei ole tuollaisia rahoja. No on kait niillä lapsilla isäkin, joka osallistuu kuluihin. Tuskin ovat pyhästä hengestä sienneet, vaan ihan fyysisestä kullista, veikkaisin minä.
Aloituksellani halusin kertoa, että meillä on omiakin lapsia, en ole mikään yksin elävä pihi täti. Mieheni (lasteni isä) oli aivan yhtä pöyristynyt tästä pyynnöstä. Ei tullut mieleenkään laittaa yli 50 euroa lahjaan, oltiin mietitty ennemmin 30 euroa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Paskaa väännät ap.
Kalevala Korut ovat pronssia!
Minkälainen risti maksaa 175 euroa? Linkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan 15-vuotias käytä Kalevalaristiä. Perhe yrittää käyttää sinua hyväkseen. Jos ostat tuollaisen, he myyvät sen eteenpäin ja valehtelevat sinulle, että harmi kun risti meni hukkaan.
Tokihan siihen kannattaa laittaa kaiverrus, joka yleensä tulee kaupan päälle. Koneella tehtyä kaiverrusta ei saa nätisti pois, joten ostajaa saattaa olla vaikea löytää. Mä en ainakaan haluais toisten kaivurruksilla olevaa korua. Mulla on kokemus tuosta kaiverruksen poistosta (yrityksestä), kun koruun oli tullut virheellinen kaiverrus, niin sitäpä ei saatukaan hiottua siitä pois, vaikka yrittivät. No, tuo on jo aivan toinen juttu, mutta tulipahan mainittua.
Ei ainakaan mitään "korvaavaa" ristiä, se ainakin jää käyttämättä.
Kummilapsi ei ole ainut ihminen elämässäni, jolle hankin lahjoja. En koskaan käytä kenenkään lahjaan kymmeniä euroja. Lahja on lahja, ei arvostuksen tai muistamisen pitäisi riippua rahasummasta. Aivan älytöntä, että toisen ihmisen arvo pitäisi olla jossain suhteessa lahjan rahalliseen arvoon.
Ei jäisi rahaa ruokaan, jos joka lahjasta maksaisin 50-100 euroa jatkuvasti.
ap