Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteenmuutto toisen omistamaam asuntoon

Vierailija
02.05.2025 |

Olemme keskustelleet naisystäväni kanssa yhteenmuutosta, mutta emme ole päässeet yhteisymmärrykseen raha-asioista.

Minulla lähes kokonaan maksettu omistusasunto, jossa haluan asua jatkossakin naisystäväni kanssa. Olen sanonut, ettei hänen tarvitse maksaa asumisesta mitään tai voi maksaa vaikka laskuja, ruuan tms. Se ei hänelle käy, vaan haluaisi itsellekin omaisuutta. Minusta ei ole järkevää myydä osuutta asunnosta, koska mahdollisen eron tullessa asiat mutkistuvat ja pitää maksaa varainsiirtoveroja valtiolle edestakaisin. Hän ei myöskään halua maksaa minulle vuokraa, koska tuntisi olevansa alisteisessa asemassa.

Miten muut olette ratkaisseet asian?

Kommentit (310)

Vierailija
181/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nimenomaan vuokraa maksamalla en tuntisi olevani alisteisessa asemassa. Itselle sopisi diili, jossa maksaisin puolisolle asumisesta noin 300-400 ja puolet juoksevista kuluista. Säästyvällä rahalla kartuttaisin omaa omaisuutta.

Eli maksaisit vuokraa miehelle n. 600-700e/kk. Samaan hintaan maksaisit omaa asuntoa pois, tai olisit yksin vuokralla omassa rauhassa.

En lähtis tohon. 

Tuohan riippuu myös asunnosta. Maksaisin todella mielelläni isosta ja viihtyisästä asunnosta vähintään 500 euroa kuussa. Halpaa ja helppoa asumista. 

Vierailija
182/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maksaisit vuokraa miehelle n. 600-700e/kk. Samaan hintaan maksaisit omaa asuntoa pois, tai olisit yksin vuokralla omassa rauhassa.

Siis mikä ihmeen logiikka tässä on? Jos haluaa muuttaa jonkun kanssa yhteen niin ei kai silloin nimenomaan halua asua missään omassa rauhassa yksin??

Jos asuu vuokralla, maksaa vuokranantajan asuntoa/lihottaa sijoitustiliä koko ajan. Jos taas asuu jo omassa asunnossa, sen voi vuokrata ja alkaa itse olemaan se, jonka asuntoa joku toinen maksaa pois.

Jos siis sen toisen asunnossa saa asua halvemmalla kuin nykyinen vuokra on, ehdottomastihan se kannattaa. Sen oman asunnon voi vaikka sitten ostaa niillä säästöillä, jotka jää, kun halvemmalla asuu.

Olen tuo, joka kirjoitti miehen muuttaneen mun taloon. En tajua, miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt jäädä omaan rauhaansa yksin (vaikka halusi asua kanssani) sen vuoksi, että minunkin menoni pienenivät ja lainanmaksu helpottui.

Ihmeellistä ajattelua tosiaan tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun tilanne on tällainen: miehellä oma asunto josta vielä lainaa jäljellä. Asuntoon muuttaa nainen, jolla ei omaisuutta eikä edes tuloja paitsi opintotuki. Opinnot kestävät vielä useita vuosia. Kesätöitä vain on. Ei siis saa asumis-tai toimeentulotukea kun asuu työssäkäyvän puolison kanssa miehen omistusasunnossa. Pitääkö naisen käyttää opintolainaa yhtiövastikkeen maksamiseen?

Vierailija
184/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun tilanne on tällainen: miehellä oma asunto josta vielä lainaa jäljellä. Asuntoon muuttaa nainen, jolla ei omaisuutta eikä edes tuloja paitsi opintotuki. Opinnot kestävät vielä useita vuosia. Kesätöitä vain on. Ei siis saa asumis-tai toimeentulotukea kun asuu työssäkäyvän puolison kanssa miehen omistusasunnossa. Pitääkö naisen käyttää opintolainaa yhtiövastikkeen maksamiseen?

No ei kannata muuttaa yhteen, ettei tarvitse käyttää opintolainaa yhtiövastikkeen maksamiseen. 

Vierailija
185/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mies sitä mieltä on, että hänen luonaan ei ilmaiseksi asuta niin sitten pitää. Mutta tässäkin tapauksessa, joissain sen naisen joka tapauksessa on asuttava ja jollei vanhemmillaan asu niin maksettava jonnekin jotain.

Itse en kyllä mieheltä odottanut mitään maksua kun opiskeli, koska toisaalta, olisin minäkin joutunut joka tapauksessa lainani maksamaan yksin asuvana Ja toisen pienikin apu muissa kuluissa oli kuitenkin vähennystä omiin menoihin.

Tärkeintä kuitenkin oli rakas ihminen lähellä ja tukena.

Vierailija
186/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tärkeintä yhteenmuutossa on miettiä, miten saa maksettua joko omaa asuntoa tai olla yksin omassa rauhassa. Miksi sis yleensä edes harkitsee yhteenmuuttoa?

Vierailija
187/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tärkeintä yhteenmuutossa on miettiä, miten saa maksettua joko omaa asuntoa tai olla yksin omassa rauhassa. Miksi sis yleensä edes harkitsee yhteenmuuttoa?

Jollekin taloudellinen näkökulma on aina se painavin. Itselleni oman kodin rauha on nro 1. 

Vierailija
188/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo yhteenmuutto tota naista hyödyttäisi? Rahaa palaa saman verran asumiseen, rahan saaja on vain eri (se oma asuinkumppani)?

Vierailija
189/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin taloudellinen näkökulma on aina se painavin. Itselleni oman kodin rauha on nro 1. 

Eli siis miksi muuttaisit kenenkään kanssa, jos se toinen kodin rauhaasi häiritsee? Itse ajattelen, että tietysti yhteenmuutto tarkoittaa kompromisseja, päätöksen tekoa, muutoksia, sopeutumista ja asioita, joista keskusteleminen voi olla vaikeaa ja ottaa aikaa löytää paras ratkaisu.

Minusta on ihan ok elää myös kahta kotia, jos se pariskunnalle sopii. Mutta jos muuttaa yhteen, on minusta aina ajateltava myös sitä toista ja hänen tarpeitaan yhtä paljon kuin omia.

Vierailija
190/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis miksi muuttaisit kenenkään kanssa, jos se toinen kodin rauhaasi häiritsee? Itse ajattelen, että tietysti yhteenmuutto tarkoittaa kompromisseja, päätöksen tekoa, muutoksia, sopeutumista ja asioita, joista keskusteleminen voi olla vaikeaa ja ottaa aikaa löytää paras ratkaisu.

Minusta on ihan ok elää myös kahta kotia, jos se pariskunnalle sopii. Mutta jos muuttaa yhteen, on minusta aina ajatelt

Miksi muuttaisin jonkun toisen nurkkiin asumaan, muutama kassillinen vaatteita mukanani? Ei varmuutta, koska tulee häädetyksi.

Haluaisitko itse alkaa sisustamaan ja laittamaan puutarhaa kodissa, joka ei ole sinun? 

Vierailija
191/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo muutti alunperin minun omistamaani asuntoon, koska hänellä ei ollut asuntoa Suomessa. Häntä kiusasi, että exäni oli asunut samassa asunnossa. Niinpä ostin toisen asunnon. Muutaman vuoden päästä vaimo sai perintöä ja ostimme tämän nykyisen asunnon yhdessä.

Ostin sitten säästyneillä rahoilla sijoitusasunnon itselleni.

Jos naista ahdistaa se että exäsi on asunut samassa asunnossa, niin olisi kannattanut heivata hänet luiskaan saman tien. Päänsisäisiä ongelmia joista joudut itse kärsimään ennemmin tai myöhemmin.

mihin luiskaan, mikä se on?

Vierailija
192/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo muutti alunperin minun omistamaani asuntoon, koska hänellä ei ollut asuntoa Suomessa. Häntä kiusasi, että exäni oli asunut samassa asunnossa. Niinpä ostin toisen asunnon. Muutaman vuoden päästä vaimo sai perintöä ja ostimme tämän nykyisen asunnon yhdessä.

Ostin sitten säästyneillä rahoilla sijoitusasunnon itselleni.

Jos naista ahdistaa se että exäsi on asunut samassa asunnossa, niin olisi kannattanut heivata hänet luiskaan saman tien. Päänsisäisiä ongelmia joista joudut itse kärsimään ennemmin tai myöhemmin.

mihin luiskaan, mikä se on?

Luiska on se paikka minne incelit heivaavat kaikki mielikuvitus-tyttöystänsä, kun ovat tulleet petetyksi ja nainen vienyt kaikki rahat jne.

Vierailija
193/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään pakkoa myydä hänelle omaisuuttasi.

Vierailija
194/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo yhteenmuutto tota naista hyödyttäisi? Rahaa palaa saman verran asumiseen, rahan saaja on vain eri (se oma asuinkumppani)?

Minä maksoin vuokralla yksin asuessani 1100 euroa ja nyt naiselleni asumiseen liittyviä kuluja kokonaisuudessaan juuri 600 euroa. Lisäksi puolet ruokalaskusta joka on vähemmän kuin aiemmin yksin asuessani. Mukava ylimääräinen säästö joka kuukausi. Lisäksi kotitöitä tehtävänä murto-osa aikaisempaan verrattuna. Vastaavassa tilanteessa itse siis hyödyn paljon niin taloudellisesti kuin muutoinkin. 

Vierailija
195/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mies sitä mieltä on, että hänen luonaan ei ilmaiseksi asuta niin sitten pitää. Mutta tässäkin tapauksessa, joissain sen naisen joka tapauksessa on asuttava ja jollei vanhemmillaan asu niin maksettava jonnekin jotain.

Itse en kyllä mieheltä odottanut mitään maksua kun opiskeli, koska toisaalta, olisin minäkin joutunut joka tapauksessa lainani maksamaan yksin asuvana Ja toisen pienikin apu muissa kuluissa oli kuitenkin vähennystä omiin menoihin.

Tärkeintä kuitenk

Itse ajattelisin tuossa kohtaa niin, että jos työssäkäyvä ja asunnon omistaja oikeasti velvoittaa pienituloista opiskelevaa puolisoa ottamaan lainaa, jotta tällä on varaa olla miehen kanssa avoliitossa, menisi luultavasti maku koko suhteesta. Jokin tuossa asetelmassa vain häiritsee. Se, että toinen velkaantuu avoliiton takia, kuulostaa vaan väärältä - että pienituloinen kumppani velkaantuu ja samalla toinen saa voittoa. Eihän tuo ole millään lailla tasavertainen asetelma. Avoliitto tarkoittaa köyhälle osapuolelle samalla sosiaaliturvan menettämistä, joten jos lähtökohta on se, että köyhempi osapuoli rahoittaa yhdessä asumista henkilökohtaisella lainalla, en ainakaan itse tuollaiseen kuvioon lähtisi. Itselläni on oma asunto, mutta en kyllä pysty kuvittelemaan tilannetta, että pyytäisin avopuolisolta vuokraa siitä hyvästä, että hän asuu kanssani.

Vierailija
196/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuttaisin jonkun toisen nurkkiin asumaan, muutama kassillinen vaatteita mukanani? Ei varmuutta, koska tulee häädetyksi.

Haluaisitko itse alkaa sisustamaan ja laittamaan puutarhaa kodissa, joka ei ole sinun? 

Miksi toinen, joka rakastaa sinua ja haluaa muuttaa sinun kanssasi yhteen ehdottaisi, että muutat vain muutaman kassillisen kanssa ja ei haluaisi yhdessä kanssasi suunnitella ja toteuttaa muutoksia, joita kotiin haluat? Miksi muuttaisit yhteen ihmisen kanssa, jonka kanssa suhteesi on niin epävakaa, että ero voi tulla milloin vain missään tilanteessa? Tai joka on niin sekopää, että häätäisi sinut siitä kodista, jossa yhdessä asutte?

Minä muutin vuokrarivarista miehen luo. En minä sen rivarin pihaakaan omistanut, tai seiniä, mutta kyllä minä sielläkin sisustin ja laitoin puutarhaa. Sinne jäi ostamani uudet kaapinovet ja vetimet ja puutarhan kukat. Nyt olemme miehen kanssa ostamassa kyllä uutta ja niin jää tähänkin rivariin laitettu puutarha ja remontoidut huoneet, kun muutamme 3 kk omakotitaloon.

Päivääkään en ole toisen nurkissa asunut, vaikka elinkustannukseni tippuivatkin yli puolet entisestä, kun olen asunut tässä miehen omistamassa ja säästänyt omaa osuuttani OKThen.

On jotenkin omituinen tuo ajatus, että jos muuttaa toisen asuntoon se tarkoittaa, että kaikki oma häviää ja on ihan toisen armoilla. Samalla laillahan mä olen käynyt töissä ja tienannut kuin ennenkin, ainut vaan, että rahaa elämiseen ei kulu yhtä paljon kuin ennen. Joten miten se tarkoittaisi, että olen tosien armoilla?

Vierailija
197/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nimenomaan vuokraa maksamalla en tuntisi olevani alisteisessa asemassa. Itselle sopisi diili, jossa maksaisin puolisolle asumisesta noin 300-400 ja puolet juoksevista kuluista. Säästyvällä rahalla kartuttaisin omaa omaisuutta.

En lähtis tohon. 

Ei, vaan vuokraa 300-400, en 600-700.

Vierailija
198/310 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle se häätö on yllättäen tullut, vaikka on muka turvana avioliitto ja yhteinen velka ja molempien nimet talon paperissa. Jos toinen siitä haluaa lähteä ja ei ole varaa taloa lunastaa, niin siinä ei auta, että oma omaa puutarhaansa laitellut, sinne se vieraalle myynnissä menee.

Ja aika todennäköisesti näin käy jos yhteen on menty jo kulmat kurtussa varmistellen, että varmasti ei toinen tästä mitään hyötyä saa ja minä ja minun.

Vierailija
199/310 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette ap hommaa yhteistä kotia?

Vierailija
200/310 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette ap hommaa yhteistä kotia?

Kuka uskaltaa hommata yhteisen kodin, jos ei olla päivääkään yhdessä vielä asuttu. Aika riskaapeliä tuossa vaiheessa myydä se oma koti, jos yhdessä asuminen ei sitten onnistukaan.