Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi urheilevilla tai "itsestään huolta" esim kuntosalilla pitävillä ihmisillä on aina eniten jotain kipuja ja jumeja?

Vierailija
02.05.2025 |

Oletteko huomanneet saman ilmiön?

Nämä kuntosali-ihmiset aina valittelevat jotain selkä tai niskajumeja 🤔

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanontakin on olemassa: Urheilija ei tervettä päivää nää.

Eiköhän tämä ole monia vuosikymmeniä vanha sanonta ja jonkin suomalaisen ammattiurheilijan hieman sarkastinen heitto. Ei mikään yleismaailmallinen totuus.

Vaikea kuvitella esimerkiksi Usain Boltin toteavan saman haastattelussa.

Vierailija
22/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että vähiten. Minulta hävisi ainakin selkäkankeus, kun aloin tauon jälkeen käydä salilla.

Toki nuorena, kun tein vähän liikaakin salilla, hartiat olivat niin jumissa, että hieroja hämmästeli. Nyt ovat olleet ok.

Mulla oli lonkkakipuja. Fyssari sanoi, että johtuu yhden lihaksen heikkoudesta verrattuna muihin. Antoi täsmäliikkeet salille. Olen tehnyt niitä muun salitreenin ohessa säännöllisesti ja ta-daa, kivut ovat pysyneet poissa. Venyttely ei auta, korkeitaan pahentaa, jos heikko lihas venyy entisestään = tukee vielä huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että vähiten. Minulta hävisi ainakin selkäkankeus, kun aloin tauon jälkeen käydä salilla.

Toki nuorena, kun tein vähän liikaakin salilla, hartiat olivat niin jumissa, että hieroja hämmästeli. Nyt ovat olleet ok.

Mulla oli lonkkakipuja. Fyssari sanoi, että johtuu yhden lihaksen heikkoudesta verrattuna muihin. Antoi täsmäliikkeet salille. Olen tehnyt niitä muun salitreenin ohessa säännöllisesti ja ta-daa, kivut ovat pysyneet poissa. Venyttely ei auta, korkeitaan pahentaa, jos heikko lihas venyy entisestään = tukee vielä huonommin.

Voisitko vinkata jonkun yksittäisen liikkeen? Sama ongelma tällä hetkellä. 

Vierailija
24/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Itse olen sairaalloisen lihava sohvaperuna, ja mulla ei ole mitään kipuja eikä vaivoja, vaikken käy missään hierojilla tms edes. Työkaverina samanikäinen nainen, joka käy kolmesti viikossa kuntosalilla ja muina päivinä kävelee todella pitkiä lenkejä. Aina on joku jumi jossain tai selkään sattuu ja puhuu että tarvisi mennä hierojalle tai kiropraktikolle. Käykin säännöllisesti tuollaisilla.

Vierailija
25/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilijat kärsivät tyypillisesti yksipuolisen rasituksen aiheuttamista vaivoista, esim. keihäänheittäjät olkapäävaivoista. Tämä ei koske kuntoilijaa, joka treenaa vähemmän ja rasitus ei kohdistu yksittäiseen niveleen.

Itsellä ainakin sama mitä joku jo sanoi, eli yhteys omaan kroppaan on kuntoilijalla parempi, kuin ei-kuntoilijalla. Olen elänyt molemmat vaiheet ihan tässä samassa kehossa. Vammoja ei ole liikkumisesta tullut koskaan, en vedä painoja enkä aerobista äärirajoilla eikä tavoitteenani ole jatkuva suorituskyvyn parantaminen. Ääriliikkujilla vammoja on varmasti enemmän, joskin heidän suorituskykynsäkin on minua parempi.

Vierailija
26/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Itse olen sairaalloisen lihava sohvaperuna, ja mulla ei ole mitään kipuja eikä vaivoja, vaikken käy missään hierojilla tms edes. Työkaverina samanikäinen nainen, joka käy kolmesti viikossa kuntosalilla ja muina päivinä kävelee todella pitkiä lenkejä. Aina on joku jumi jossain tai selkään sattuu ja puhuu että tarvisi mennä hierojalle tai kiropraktikolle. Käykin säännöllisesti tuollaisilla.

Minkä ikäinen olet? Valitettavasti ongelmat voivat näkyä myöhemmin. Jumit ym. eivät ole vaarallisia, koska menevät ohi. 

Vierailija
27/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö sanoa, että parempi olisi olla treenaamatta?

Arkiliikunta on parempaa. Kotihommien ja kauppareissujen yms aikana aikakin tulee käytettyä tehokkaammin, kun ei tarvitse varata niille erikseen aikaa tai jopa jättää tekemättä treenien aiheuttaman väsymyksen takia.

Treenit kyllä piristää niin että jaksaa tehdä kotihommatkin. 

Vierailija
28/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkiliikunta on parempaa. Kotihommien ja kauppareissujen yms aikana aikakin tulee käytettyä tehokkaammin, kun ei tarvitse varata niille erikseen aikaa tai jopa jättää tekemättä treenien aiheuttaman väsymyksen takia.

Kotihommilla ja kauppareissuilla pääsee alkuun, mutta pidemmän päälle tarvittaisiin esim. lihasmassan tueksi jotain muutakin liikuntaa. 

Vierailija
29/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkiliikunta on hyvä lisä, mutta yksinään se on ihan liian riittämätöntä kunnon ja terveyden ylläpitoon. Varsinkin jos ei työ ole fyysistä ja sisällä liikkumista. 

Vierailija
30/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla että syy-yhteyssuhde menee toisin päin? Eli ihmisellä on jumeja tai muita ongelmia ja siksi lähtee liikkumaan. Eikä se liikunta aina kaikkea paranna, joskin auttaa enemmän kuin paikallaan olo.

Vierailija
31/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiiviurheilijat ja ex-kilpaurheilijat ovat työnantajille kalliita. On revähdyksiä, leikkauksia ja pitkiä pitkiä saikkuja. Omalta työpaikalta havaittu. 

Vierailija
32/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanontakin on olemassa: Urheilija ei tervettä päivää nää.

Eiköhän tämä ole monia vuosikymmeniä vanha sanonta ja jonkin suomalaisen ammattiurheilijan hieman sarkastinen heitto. Ei mikään yleismaailmallinen totuus.

Vaikea kuvitella esimerkiksi Usain Boltin toteavan saman haastattelussa.

Hän ei kuormita julkista terveydenhoitoa eikä ota saikkua työpaikalta. 

Vierailija
33/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistä ei ole tarkoitettu sellaiseen.

Kultainen keskitie, kohtuus kaikessa.

Terveyden kannalta tärkein on ennen kaikkea ravinto ja uni, sitten virkistys ja liikkuminen SOPIVASSA MÄÄRIN.

Vierailija
34/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salillakäynti on poistanut mun jumit.

Vierailija
35/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko vinkata jonkun yksittäisen liikkeen? Sama ongelma tällä hetkellä. 

Mene makaamaan kyljelleen. Kuminauha juuri polvien yläpuolelle molempien jalkojen ympäri. Nosta ylempää jalkaa ylös hieman takaviistoon polvet vähän koukussa. Kuminauhan tiukkuutta säätämällä voi säätää vastusta. Tämä on eri liikerata kuin reidenloitontajalaitteessa. Olennaista on takaviisto. Aktivoi keskimmäistä pakaralihasta. Tämä oli minusta paras liike niistä mitä neuvoi.

Lisäksi oli mm. Kävely polvet koukussa etuviistoon kuminauha nilkoissa. Siis askel aina eteen yläviistoon sivulle. Ja sama taaksepäin.

Sitten ihan vaan perusaskelta sivulle kuminauha nilkoissa tai polvissa.

Sitten oli kuminauha puolapuihin alapuolaan. Kylki kohti puolapuita ja kumnauha ulompaa. jalkaan. Siitä sitten ojennus sivulle jalka suorana.

Vierailija
36/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Valitettavasti ongelmat voivat näkyä myöhemmin. Jumit ym. eivät ole vaarallisia, koska menevät ohi. 

Olen 50 v. Lihava olen ollut lisääntyvässä määrin 35-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
37/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mene makaamaan kyljelleen. Kuminauha juuri polvien yläpuolelle molempien jalkojen ympäri. Nosta ylempää jalkaa ylös hieman takaviistoon polvet vähän koukussa. Kuminauhan tiukkuutta säätämällä voi säätää vastusta. Tämä on eri liikerata kuin reidenloitontajalaitteessa. Olennaista on takaviisto. Aktivoi keskimmäistä pakaralihasta. Tämä oli minusta paras liike niistä mitä neuvoi.

Lisäksi oli mm. Kävely polvet koukussa etuviistoon kuminauha nilkoissa. Siis askel aina eteen yläviistoon sivulle. Ja sama taaksepäin.

Sitten ihan vaan perusaskelta sivulle kuminauha nilkoissa tai polvissa.

Sitten oli kuminauha puolapuihin alapuolaan. Kylki kohti puolapuita ja kumnauha ulompaa. jalkaan. Siitä sitten ojennus sivulle jalka suorana."

Kiitos näistä ohjeista!! Kokeilen heti tänään. 

Vierailija
38/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ajoitus tällä aloituksella, kun juuri kärvistelen jalkapöydän rasitusmurtuman kanssa. Eli oikeassa olet, sohvalla maatessa ei tätäkään olisi tapahtunut.

Vierailija
39/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskivut ja jumit ovat parhautta. Tietää tehneensä jotain. Ja ne menevät pienellä liikkeellä ohi. 

Vierailija
40/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin neljänkympin kohdalla tämä kääntyy toisinpäin. Nuorena urheillaan usein tavoitteellisemmin ja kovempaa, seurauksena mahdollisesti kremppaa ja jumeja. Nuorena liikkumaton voi vielä olla ihan ok liikeradat ja nivelet vaikkei liikkuisi. 

Vanhana liikkuminen usein rauhoittuu ja alkaa enempi edistää terveyttä. Liikkumattomilla taas nuoruus on mennyt ja pudotus on hyvin raju, usein myös lopullinen. 

Tämä oma kokemus asiasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi