Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi urheilevilla tai "itsestään huolta" esim kuntosalilla pitävillä ihmisillä on aina eniten jotain kipuja ja jumeja?

Vierailija
02.05.2025 |

Oletteko huomanneet saman ilmiön?

Nämä kuntosali-ihmiset aina valittelevat jotain selkä tai niskajumeja 🤔

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut kyllä ihan päinvastaista. Liikkumattomilla ja huonoryhtisillä on jatkuvia kipuja.

Vierailija
2/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, johtuu siitä että kun lihas kasvaa se kipeytyy. Sama kun teineillä on kasvukipuja. Lihakset myös jäykistyvät, jos niitä ei venyttele. Isot lihakset saattavat aiheuttaa myös hermopinteitä ja verenkierron häiriöitä.

Iso osa urheilijoista laiminlyö kehonhuoltoa muilta osin kun sen itse suorituksen. Salilla käynti on hyvin alkeellista urheilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanontakin on olemassa: Urheilija ei tervettä päivää nää.

Vierailija
4/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö sanoa, että parempi olisi olla treenaamatta?

Vierailija
5/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilun tarkoitus on kerryttää mahdollisimman monta eri vaivaa, joita voi valittaa työpaikan kahvihuoneessa.

Vierailija
6/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, johtuu siitä että kun lihas kasvaa se kipeytyy. Sama kun teineillä on kasvukipuja. Lihakset myös jäykistyvät, jos niitä ei venyttele. Isot lihakset saattavat aiheuttaa myös hermopinteitä ja verenkierron häiriöitä.

Iso osa urheilijoista laiminlyö kehonhuoltoa muilta osin kun sen itse suorituksen. Salilla käynti on hyvin alkeellista urheilua.

Venyttelyllä tai sen puutteella ei ole mitään tekemistä lihasten jäykkyyden kanssa.

Vierailija
7/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanontakin on olemassa: Urheilija ei tervettä päivää nää.

Tämä koskee nyt lähinnä huipulla urheilijoita. Kohtuus kaikessa on ihan fiksu sanonta. Jos rääkkäät itsesi äärirajoille, niin toki ongemlia alkaa ilmetä. Kuitenkin kohtuu liikkujat sairastelevat muita vähemmän. 

Vierailija
8/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian yksipuolista treeniä liikaa, ei siihen muuta tarvita. 

Vierailija
9/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut kyllä ihan päinvastaista. Liikkumattomilla ja huonoryhtisillä on jatkuvia kipuja.

Siis tämä! On vähän eri asia, jos on joku paikka vähän treeneistä jumissa kuin että on niin huonossa kunnossa, ettei kykene oikein mihinkään. Puuskutetaan rappusissa ja heti, jos pitää kävellä vähän pidempi matka. Yksi tuttu meni fysioterapiaan jatkuvista niskasäryistä. Fyssarin ensimmäinen kommentti oli, että lihakset ovat liian heikot ja kivut johtuu siitä. 

Vierailija
10/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee enemmän ilmi nuoremilla. Liikkujille on parempi suhde kehoonsa ja ne tietää sattuu. Kun taas aletaan olla yli neljänkymmenen niin ne kivut ja rajoitteet alavat olla vähän kaikilla. Nopeammin liikkuvuuden haasteet alkavat rajoittaa elämää niillä, jotka eivät liiku kuin toisinpäin. 

Vierailija
11/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venyttelyllä tai sen puutteella ei ole mitään tekemistä lihasten jäykkyyden kanssa.

Ei nyt ihan noinkaan. Jos treenaa paljon, pitäisi venyttelyn, foam rollauksen ja hierojalla käymisen olla säännöllistä.

Vierailija
12/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä! On vähän eri asia, jos on joku paikka vähän treeneistä jumissa kuin että on niin huonossa kunnossa, ettei kykene oikein mihinkään. Puuskutetaan rappusissa ja heti, jos pitää kävellä vähän pidempi matka. Yksi tuttu meni fysioterapiaan jatkuvista niskasäryistä. Fyssarin ensimmäinen kommentti oli, että lihakset ovat liian heikot ja kivut johtuu siitä. 

Mun yksi työkaveri ramppaa myös lääkärissä ja fyssarilla hartiaongelmiensa takia vaikka sokeakin näkee, että kivut johtuu lysystä ryhdistä ja surkeasta lihaskunnosta. Odottaa siis, että joku muu hoitaa ongelman pois.

Vierailija
13/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Olen aktiivisesti liikkuva ihminen ja ns elinpiirini koostuu samanlailisia arvoja omaavista ihmisistä emmekän vietä aikaa verkaillen mihin sattuu, jne...

Vierailija
14/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi kipuja ja jumeja vielä enemmän, jos en liikkuisi. Mulla on esim. ongelmia alaselän kanssa, ja sen lihaksia on pakko vahivstaa ja venytellä, jotta pysyn toimintakuntoisena. Varsinkin se treenaaminen saattaa kuitekin välillä aiheuttaa jumeja, jotka kyllä lähtevät sillä millä ovat tulleetkin (eli liikunnalla). Jos en harrastaisi liikuntaa, olisin kohta kuitenkin sellaisessa kunnossa, etten edes pystyisi harrastamaan liikuntaa.

Oma asiansa toki sitten on myös rasitusvammat tai tapaturmat, jotka aiheuttavat myös kipuja ja kremppaa.

Vierailija
15/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, käyn siellä salilla kun päätetyöntekijinä niskat jumittaa... Kumpi on se juurisyy sali vain työ? 🤔

Vierailija
16/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Töissä eniten kremppoja, ja niiden myötä saikkuja, on juuri niillä, jotka eivät treenaa lainkaan.

Vierailija
17/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan noinkaan. Jos treenaa paljon, pitäisi venyttelyn, foam rollauksen ja hierojalla käymisen olla säännöllistä.

Mitä hyötyä on passiivisesta venyttelystä?

Vierailija
18/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai? Hieroja ei ole vielä ikinä löytänyt minulta mitään paikkaa jumissa, kuntosalia reilu 20v takana.

Jos ei treenaa typerästi, ei siitä mitään ongelmia synny. Toki minullakin on tulehtunut lihaksia, mutta siinä olen aina tehnyt jotain virheellisesti. Näitä tulehdustiloja on kuitenkin tullut keskimäärin vain 5-6 VUODEN välein.

Vierailija
19/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että vähiten. Minulta hävisi ainakin selkäkankeus, kun aloin tauon jälkeen käydä salilla.

Toki nuorena, kun tein vähän liikaakin salilla, hartiat olivat niin jumissa, että hieroja hämmästeli. Nyt ovat olleet ok.

Vierailija
20/45 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö sanoa, että parempi olisi olla treenaamatta?

Arkiliikunta on parempaa. Kotihommien ja kauppareissujen yms aikana aikakin tulee käytettyä tehokkaammin, kun ei tarvitse varata niille erikseen aikaa tai jopa jättää tekemättä treenien aiheuttaman väsymyksen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi