Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajia pidetään ressukoina?

Vierailija
01.05.2025 |

Mistä johtuu, että opettajia pidetään vähän ehkä tyhminä tai hölmöinä sekä ressukoina? 

Kuulin  erään keskustelun, missä aikuiset ihmiset ylioppilaslakeissan puhuivat vanhoista opetajistaan, ja käyttivät sanoja ressukka, reppana ja tyhmä.

Olen myös nuorten puheista ymmärtänyt, että koulussa opettajilla naureskellaan, että ovat vähän vajaita ja ressukoita. (Kyse siis yläasteen opettajista) Eivät ymmärrä, kun omasta opetettavasta aineestaan.

Itse en tätä tietenkään allekirjoita, mutta ihmetyttää vaan, kun tälläinen mielikuva on vuosien varrella syntynyt, kun kuuntelee ihmisiä. Että mistä tämä johtuu??

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se, että kuinka paljon ammatista maksetaan, kertoo työn yleisestä arvostettavuudesta. Ja opettajilla on ihan susihuono palkka. Joku luokanope ei saa lähi tai sairaanhoitajaa paljon kummempaa palkkaa.

Vierailija
42/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilailta onnistuu usein muutaman päivän sijaisuudet siksi, että sijaisuustuntien tehtävinä on monesti pelkkää kirjan kappaleiden lukemista, tehtävien tekoa, videoiden katselua tms. Olen itse matikan, fysiikan ja kemian ope yläkoulussa, ja voin sanoa, että eivät nämä ylioppilaat kyllä mitään kemian demoja esimerkiksi tee. 

Ylioppilas ei voi sijaistaa sairaanhoitajaa tai lääkäriä päivääkään. Kertoo kaiken oleellisen opetusalasta.

Oppilaan terveys ei ole uhattuna, jos ylioppilas tekee virheen. Siksi terveyden ammattilaista ei voi ylioppilas sijaistaa.

Mikäs se olikaan nimeltään se tyyppi, joka esitti lääkäriä monta vuotta ja joka ei saanut edes yhtään hoitovirhesyytettä? Joku Esa se oli. Ja hoitsuksi nyt kelpaa kuka vaan. Esimerkiksi lähärikouluun menee heikoimmat oppilaat, eikä ne muut hoitsutkaan ole kuin lääkeautomaatteja ja pyllynpesijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se, että kuinka paljon ammatista maksetaan, kertoo työn yleisestä arvostettavuudesta. Ja opettajilla on ihan susihuono palkka. Joku luokanope ei saa lähi tai sairaanhoitajaa paljon kummempaa palkkaa.

Minä tienaan vähän yli 5000 kuussa. Olen ihan tyytyväinen. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
44/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilailta onnistuu usein muutaman päivän sijaisuudet siksi, että sijaisuustuntien tehtävinä on monesti pelkkää kirjan kappaleiden lukemista, tehtävien tekoa, videoiden katselua tms. Olen itse matikan, fysiikan ja kemian ope yläkoulussa, ja voin sanoa, että eivät nämä ylioppilaat kyllä mitään kemian demoja esimerkiksi tee. 

Ylioppilas ei voi sijaistaa sairaanhoitajaa tai lääkäriä päivääkään. Kertoo kaiken oleellisen opetusalasta.

Kuka mahtoi opettaa sinut lukemaan ja kirjoittamaan? Tai kuka opetti sen lääkärin lääkäriksi tai sairaanhoitajan sairaanhoitajaksi?

Lääkärit opettaa toinen lääkäri ja sairaanhoitajia opettaa sairaanhoitajat

Kyllä minua fysiikan opettajaa tarvitaan, että saadaan lääkäreitä. Ja jos lääkäri on sairaana, lääkäriaika perutaan. Minun tuntejani ei peruta, koska niin ei saa tehdä. Ei se epäpätevä sijainen silti minun työtäni osaa tehdä. Hän vain valvoo, ettei mitään pahaa tapahdu. 

Vierailija
45/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion lehtori ja palkka on yli 4k€ ilman ensimmäistäkään kokemuslisää. Harvalla alalla saa heti työuran alussa vastaavia palkkoja. Toki palkkakehitys on yleensä parempaa esim. DI-aloilla.

Vierailija
46/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et anna kovin hyvää kuvaa omasta yleissivistyksestäsi, jos et ymmärrä, että alakoulun luokanopettaja on eri asia kuin aineenopettaja, joka työskentelee lukiossa tai yläkoulussa.  

Eikös tuolla ylhäällä erikseen mainittu aineenopettaja, eli varmasti ap sen ymmärsi. 

Et taas anna kovin hyvää kuvaa omasta yleissivistyksestäsi, kun et tiedä, että myös luokaopet ovat maistereita! 

Heh, mutta heidän koulutuksensa ei aikuisten oikeasti ole akateeminen. Omat kasvatustieteen opintoni ainakin olivat ihan pelleilyä verrattuna oman aineen opintoihin, enkä ole tavannut yhtään aineenopettajaa, joka olisi eri mieltä. Ja aloitus koski yläkoulun opettajia.

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
47/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat eivät mene missään nimessä samaan kastiin muiden yliopistoalojen kanssa. Kuten esim: psykologit, juristit, ravitsemisterapeutit, puheterpaeutit, lääkärit, ekonomit ja DI:t. 

Ja esim vakaope on rinnastettavissa sairaanhoitajan ja farmaseutin kanssa sinne helppoihin ja ei niin arvostettaviin ammatteihin. (Palkka kertoo sen, ettei arvosteta) 

Vierailija
48/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskijana voin kertoa, että käsienheiluttelusta maksetaan pienissäkin kunnissa 5000-7000 euroa kuussa, miehille tietenkin enemmän. 

Vierailija
49/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yläkoulun opettaja 

Tyhjästä nyhjäät. Se on toki päättäjien tyhmyyttä.

Vierailija
50/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina samaa settiä - ne, jotka vähiten aiheesta tietää, huutavat koviten totuutta.

Jos olet teini-iässäsi, hormonihuuruissasi istunut koulunpenkillä kiukuttelemassa kaikille ja kaikesta, mitä sinulta vaaditaan ja koska opettaja ei lässyttänytkään sinulle niin kuin vanhempasi kotona, vaan vaati tekemään pyydetyt asiat, on se ollut kiu saa ja, vi*tuilija, elämäsi pilaaja.

Se, mikä eniten sinusta kertoo on se, ettet ole edes aikuistunut sen vertaa, että ymmärtäisit olleesi keskenkasvuinen, joka arvottaa asiat murkun perspektiivistä.

Vierailija
51/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Yläkoulun opettaja 

Niin ikälisien kanssa ja muita ylityötunteja yms. Ja käteen jää vajaa 3000€, jonka saa myös sairaanhoitaja käteen, 2-3 vuotta pienemmällä koulutuksella.

Vierailija
52/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat eivät mene missään nimessä samaan kastiin muiden yliopistoalojen kanssa. Kuten esim: psykologit, juristit, ravitsemisterapeutit, puheterpaeutit, lääkärit, ekonomit ja DI:t. 

Ja esim vakaope on rinnastettavissa sairaanhoitajan ja farmaseutin kanssa sinne helppoihin ja ei niin arvostettaviin ammatteihin. (Palkka kertoo sen, ettei arvosteta) 

Miksi puhut vakaopettajista, kun aloitus koskee aineenopettajia?

Ja aineenopettajat tienaavat vähintään sen verran kuin psykologit, puheterapeutit tai ravitsemusterapeutit, yleensä enemmän. KVG. 

Vierailija
53/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina samaa settiä - ne, jotka vähiten aiheesta tietää, huutavat koviten totuutta.

Jos olet teini-iässäsi, hormonihuuruissasi istunut koulunpenkillä kiukuttelemassa kaikille ja kaikesta, mitä sinulta vaaditaan ja koska opettaja ei lässyttänytkään sinulle niin kuin vanhempasi kotona, vaan vaati tekemään pyydetyt asiat, on se ollut kiu saa ja, vi*tuilija, elämäsi pilaaja.

Se, mikä eniten sinusta kertoo on se, ettet ole edes aikuistunut sen vertaa, että ymmärtäisit olleesi keskenkasvuinen, joka arvottaa asiat murkun perspektiivistä.

Koviten? Mene nukkumaan.

Vierailija
54/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on tyypillisesti vuoden aikana mukavasti lomia: viikon syysloma, 12 viikon joululoma, viikon hiihtoloma ja kesällä noin kymmenen viikon kesäloma. 

Todellisuudessahan kesän pitkä loma on opetuksetonta aikaa ja kesäkeskeytystä  ei siis varsinaista vuosilomaa. 

Vierailija
55/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tekee jotka osaavat  ja ne jotka ei osaa, opettavat. NIIN!

Vierailija
56/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion lehtori ja palkka on yli 4k€ ilman ensimmäistäkään kokemuslisää. Harvalla alalla saa heti työuran alussa vastaavia palkkoja. Toki palkkakehitys on yleensä parempaa esim. DI-aloilla.

No huono palkkahan toi on, mun amk-insinööri puoliso  saa 5600€ ilman mitään lisiä ja lähes puolet lyhyempi koulutus hänellä. 

Vierailija
57/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huono palkkahan toi on, mun amk-insinööri puoliso  saa 5600€ ilman mitään lisiä ja lähes puolet lyhyempi koulutus hänellä. 

"Vuonna 2023 insinööriliiton tilastojen mukaan ammattikorkeakoulutaustaisen insinöörin keskipalkka oli noin 3 5004 000 euroa kuukaudessa"

Vierailija
58/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2023 insinööriliiton tilastojen mukaan ammattikorkeakoulutaustaisen insinöörin keskipalkka oli noin 3 5004 000 euroa kuukaudessa"

Niin amk-taustainen insinööri saa 4000€ ja lehtori. 4000€? 

Vierailija
59/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Aineenopettaja on 3 655 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 655 €

Vierailija
60/84 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin amk-taustainen insinööri saa 4000€ ja lehtori. 4000€? 

Puhuin aloituspalkasta. Jos insinöörin keskipalkka on 3500 viiva 4000 euroa, niin aloituspalkka on varmasti selvästi vähemmän. 10v kokemuksella keskimääräisellä urakehityksellä DI tienaa enemmän kuin opettaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä