Vasemmiston uusi päähänpisto: menestyminen johtuu vain tuurista.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011203391.html
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011189824.html (kommentit)
Mikä tässä on taustalla? Yritetään perustella omaa saamattomuutta ja laiskuutta, kun ei muka kannata parantaa omaa tilannettaan, koska kaikki johtuu vain tuurista?
Kommentit (285)
"Merkittävä osa minun taustoistani tulevista ihmisistä on tilastojen mukaan päihderiippuvaisia, vakavasti masentuneita tai mullan alla. Ei ole pelkkää tuuria etten minä ole siellä myös."
Sekä päihderiippuvuudet että mielensairaudet ovat vahvasti genetiikan aiheuttamia, eli siis sattumaa. On siis pitkälti sattumaa, että sinulta onnistui esim opiskelijariennot tai alkoholikokeilut ilman että muodostui alkoholiongelmaa, tai että et alkanut saada yhtäkkiä kesken elämän rakentamisen ahdistuskohtauksia ja musertavia henkisiä täysstoppeja. -sivusta
Ei mitään uutta vasemmistolaisilta. Heillä kun ei tunnetusti omat kyvyt riitä, pitää selittää vian olevan kaikkialla muualla paitsi itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se menestyminen voisi muka johtua tuurista? Ihan vahingossa pääsi opiskelemaan? Jonkun menestyvän yrityksen rekrytoija tuli kotoa hakemaan vastuulliseen asemaan? Ihan sattumalta sai 5000 euron palkan?
En ymmärrä. Tuurilla kun ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Se on tuuria kenen lapseksi syntyy, syntyykö narkin vai hyecintin
Mikä estää narkin lasta opiskelemasta ja pyrkimästä eteenpäin elämässään? Ja ennen kuin alat selitellä asiaa, niin kerron, että olen päihdeperheestä lähtöisin oleva yliopistokoulutuksen käynyt ihminen vastuullisessa työssä.
No niin, kuuntelemme selittelysi nyt.
Minäkin tulen vaatimattomista oloista ja tilanne nyt sama kuin sinulla. Ymmärrän kuitenkin, että nyt eletään erilaista aikaa. Opiskelu on erilaista lukiosta lähtien, työt menee suhteilla, some on merkittävässä roolissa. Työmarkkinat nollasopimuksineen ja pätkätöineen on eri. Rahat on tosi tiukoilla, jos koti ei pysty tulemaan eikä töitä saa. Nuoret palaa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon katkeria ihmisiä, jos ympärillä on menestyneempiä. Mutta kun muistuttaa, että katsopas johonkin köyhään maahan. Siellä voi olla lahjas ja töitä paiskiva nuori jolla ei ole mahdollisuutta edes kouluttautua korkealle. Eli se täällä vähemmän menestynyt katkera onkin se kultalusikka suussa syntynyt, kun vertaa johonkin toiseen. Eivät suostu niin ajattelemaan. Liian iso osa omaa identiteettiä uskoa siihen että elämä on muka sorsinut häntä.
Psykologiassa on jokin termi ilmiölle, jossa ihminen tyypillisesti pitää epäonnistumistaan huonona onnena tai muiden syynä, mutta onnistumistaan omana ansionaan.
Kirjattu persujen puolueohjelmaan. Väärin äänistäneet.
Vierailija kirjoitti:
https://dynamic.hs.fi/2019/elaman-evaat/
Voitte tehdä Elämän eväät -testin. Sain 6,5/15 pistettä eli todella huonot "eväät". Silti olen yliopistokoulutettu ja hyvässä työssä. Ilman mitään tuuria, vaan täysin oman ahkeruuden ja työnteon takia.
Lopettakaa uhriutuminen.
Minä sain 7 pistettä, ylioppilas, nyt työeläkkeellä ja menestynyt elämässäni mielestäni kohtalaisesti, taloudellinen tilanteeni on hyvä. En tuurilla, vaan omilla valinnoilla ja sinnikkyydellä. Testi kyseli pitkälti toisarvoisia asiota ja ohitti köyhän lapsuuden vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
"Merkittävä osa minun taustoistani tulevista ihmisistä on tilastojen mukaan päihderiippuvaisia, vakavasti masentuneita tai mullan alla. Ei ole pelkkää tuuria etten minä ole siellä myös."
Sekä päihderiippuvuudet että mielensairaudet ovat vahvasti genetiikan aiheuttamia, eli siis sattumaa. On siis pitkälti sattumaa, että sinulta onnistui esim opiskelijariennot tai alkoholikokeilut ilman että muodostui alkoholiongelmaa, tai että et alkanut saada yhtäkkiä kesken elämän rakentamisen ahdistuskohtauksia ja musertavia henkisiä täysstoppeja. -sivusta
Minä päätin jo 10-vuotiaana etten koskaan jo alkoholia, sattumalla ei ollut siis sen kanssa mitään tekemistä, ettei opiskeluaikojen ilmapiiri johtanut alkoholismiin kohdallani. Geenit luovat alttiutta, eivät alkoholiongelmaa.
Ahdistuskohtauksistani tai muutenkaan elämästäni et tiedä mitään. Niistäkään selviäminen ei ole ollut täysin tuurista kiinni. Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, en vastusta hyvinvointiyhteiskuntaa tai kiellä sen merkitystä. Enkä kiistä geneettisiä taipumuksia. Vastustan vain tuurin ylikorostamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti jankuti - kaikki on vain tuurista - Jankuti jankuti jankuti.
Voin kertoa, mikä on ongelmasi. Se ei johdu tuurin puutteesta, vaan laiskuudestasi.
Kirjoitin jo aiemmin:
Kukaan, ei kukaan muu kuin ap ja sinä, tai muutama kaltaisesi on edes ehdottanut , että KAIKKI on tuurista kiinni. Kukaan ei ole kieltänyt yrittämisen ja sinnikkyyden merkitystä, mutta useimmat myöntävät myös sattuman merkityksen. Sattuman tai tuurin, onnettoman sattuman tai huonon tuurin.
Jos haluat kokonaan kiistää sattuman, tai jankuttaa vain kuinka jonkun kuvittelemasi henkilön mukaan kaikki on vain tuurista kiinni, aloita vaikka uusi keskustelu. Se jää hiljaiseksi.
Parin sivun päästä tulee taas joku kertomaan miten jos kaikki on vain tuurista kiinni. Ap ilmeisesti linkkaamaansa artikkelia suoristi mutkia väittäen että kaikki on kiin vain tuurista. MItä edelleenkään kukaan muu ei väitä.
Tavutanko vai osaatteko lukea ja ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
https://dynamic.hs.fi/2019/elaman-evaat/
Voitte tehdä Elämän eväät -testin. Sain 6,5/15 pistettä eli todella huonot "eväät". Silti olen yliopistokoulutettu ja hyvässä työssä. Ilman mitään tuuria, vaan täysin oman ahkeruuden ja työnteon takia.
Lopettakaa uhriutuminen.
Eli sinulla ei ole tilastollisia taustatekijöitä, jotka populaatiotasolla tilastollisesti merkitsevällä tasolla ennustavat menestymistä elämässä ja teet päätelmän, että et ole hyötynyt sattumasta lainkaan? Suurin osa havaituista suojaavista tekijöistä selittävät menestystä elämässä vain heikosti, eikä esimerkiksi taloudellinen menestys ole sama asia kuin koulutustaso. Tunnollisuus on ehkä parhaiten tunnettu ja tutkittu persoonallisuuden piirre, joka on yhteydessä päämäärätietoiseen toimintaan, ja sekin selittää taloudellisesta asemasta aikuisuudessa maksimissaan 10-15 % riippuen tutkimuksesta. Älykkyys selittää vain 4 % ja SES eli vanhempien sosioekonominen tausta noin 30%. Näiden yhteisvaikutus on maksimissaan 50%, todennäköisesti paljon matalampi. Et voi tehdä päätelmää, että jos et ole älykäs, vanhempasi eivät ole korkeasti koulutettuja ja et saa korkeita pisteitä tunnollisuudessa, niin sinun menestyksesi taustalla on vähemmän sattumaa kuin sellaisen, joilla on kaikkea tuota. Pikemminkin päin vastoin, selittämättömän tekijän eli sattuman osuus kasvaa ilman näitä tekijöitä.
Minäkin päätin jo lapsena etten halua koskaan juoda alkoholia. Päätös tuli siitä, että pelkäsin kontrollinmenetystä. Samasta syystä olin erinomainen koulussa, aina kympit kokeesta, koska en olisi kestänyt sellaista tunnetta koetilanteessa etten tiedä vastausta, joten opiskelin kaikenaikaa.
Tästä johtuen en alkoholisoitunut ja pääsin hyviin töihin. Sinusta poiketen en kuitenkaan ota itse asiasta kunniaa. En olisi voinut toimia toisin, tuon ocd piirteeni takia. Minun kohdalla se siis auttoi ja oli hyödyksi. Vakavampana versiona se olisi taas helposti johtanut sairauseläkkeelle. Kävi siis tuuri, että sain juuri oikean verran ocd piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon katkeria ihmisiä, jos ympärillä on menestyneempiä. Mutta kun muistuttaa, että katsopas johonkin köyhään maahan. Siellä voi olla lahjas ja töitä paiskiva nuori jolla ei ole mahdollisuutta edes kouluttautua korkealle. Eli se täällä vähemmän menestynyt katkera onkin se kultalusikka suussa syntynyt, kun vertaa johonkin toiseen. Eivät suostu niin ajattelemaan. Liian iso osa omaa identiteettiä uskoa siihen että elämä on muka sorsinut häntä.
Psykologiassa on jokin termi ilmiölle, jossa ihminen tyypillisesti pitää epäonnistumistaan huonona onnena tai muiden syynä, mutta onnistumistaan omana ansionaan.
Sekoitat asioita. Kyseessä on attribuutioharha ja idea on se, että oma menestys ymmärretään omaksi ansioksi ja vaikeudet ulkoisten syiden aiheuttamiksi, MUTTA muiden ihmisten kohdalla asia nähdään päinvastoin.
Eli juuri kuten oikeisto toimii.
Hassua että argumentoitu itseäsi vastaan edes tajuamatta sitä.
T.vassari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se menestyminen voisi muka johtua tuurista? Ihan vahingossa pääsi opiskelemaan? Jonkun menestyvän yrityksen rekrytoija tuli kotoa hakemaan vastuulliseen asemaan? Ihan sattumalta sai 5000 euron palkan?
Mikä estää narkin lasta opiskelemasta ja pyrkimästä eteenpäin elämässään? Ja ennen kuin alat selitellä asiaa, niin kerron, että olen päihdeperheestä lähtöisin oleva yliopistokoulutuksen käynyt ihminen vastuullisessa työssä.
Minäkin tulen vaatimattomista oloista ja tilanne nyt sama kuin sinulla. Ymmärrän kuitenkin, että nyt eletään
Tämä onkin ihan uusi päähänpisto, että työt menevät suhteilla. Mitä todisteita väitteelle löytyy?
Mikä on ihmistä itseään, jos ei ominaisuudet ja luonteenpiirteet?
Meille jaetaan tietyt kortit.
Joku pelaa korttinsa hyvin, joku huonosti. Hyvä käsi voi mennä hukkaan, huono voi voittaa taidoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tulen vaatimattomista oloista ja tilanne nyt sama kui
Kysyin Chat GBT:ltä tutkimuksista liittyen työnsaantiin ja sosiaalisiin verkostoihin, ja sain seuraavan vastauksen:
"1. Sosiaalisten verkostojen merkitys työllistymisessä: Granovetterin (1973) tutkimus: Granovetterin kuuluisa tutkimus "The Strength of Weak Ties" on yksi perustavanlaatuisista teorioista, joka tutkii sosiaalisten verkostojen roolia työnsaannissa. Hän havaitsi, että "heikot siteet" (eli satunnaisemmat ja vähemmän tiiviit suhteet) ovat itse asiassa usein tehokkaampia työmahdollisuuksien löytämisessä kuin "vahvat siteet" (läheiset ystävät ja perhe). Heikot siteet yhdistävät usein erillisiä sosiaalisia ryhmiä, ja näin ollen niillä on potentiaalia tuoda esiin uusia ja erilaisia työtarjouksia, joita ei olisi saatu pelkästään läheisiltä verkostoilta.
2. Sosiaalisten verkostojen rooli nuorten työllistymisessä: Sullivan & Forret (2005) tutkivat sosiaalisten verkostojen roolia nuorten työllistymisessä ja havaitsivat, että verkostot voivat olla erityisen tärkeitä nuorille, jotka ovat vielä aloittelemassa uraansa. Heidän tutkimuksensa mukaan nuorten, jotka olivat verkostoituneet laajemmin, oli helpompi päästä alkuun työelämässä, ja heillä oli usein pääsy sellaisiin mahdollisuuksiin, jotka eivät olleet avoimia ilman henkilökohtaisia kontakteja.
3. Sosiaalisten verkostojen merkitys pienille ja keskikokoisille yrityksille: Kautonen (2011) tutki sosiaalisten verkostojen merkitystä työllistymisessä erityisesti pienissä ja keskikokoisissa yrityksissä. Hän totesi, että pienissä yrityksissä, joissa rekrytointiprosessit ovat usein vähemmän muodollisia, sosiaalisten verkostojen merkitys kasvaa. Verkkosuhteet voivat antaa pääsyn työpaikkoihin, jotka eivät ole julkisesti mainostettuja tai joiden hakuprosessit eivät ole avoimia laajalle yleisölle.
4. Verkostot ja etninen monimuotoisuus: Poot et al. (2011) tutkivat, kuinka etninen tausta vaikuttaa sosiaalisten verkostojen rooliin työnhaussa. He havaitsivat, että ihmiset, joilla on erilaiset etniset taustat, voivat kohdata esteitä työpaikkojen löytämisessä, koska heidän sosiaaliset verkostonsa ovat usein rajallisia ja eristyneitä. Etniset yhteisöt voivat tukea toisiaan, mutta heikot siteet muiden yhteisöjen kanssa voivat rajoittaa mahdollisuuksia päästä käsiksi laajempaan työmarkkinaverkostoon.56.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ihmistä itseään, jos ei ominaisuudet ja luonteenpiirteet?
Oleellista tämän keskustelun osalta on se, onko ne ominaisuudet ja piirteet itse omalla ansiolla saatu, vai onko ne sattumaa. Jos "itse" koostuu hyödyllisistä osasista ja vahingolliset osaset puuttuu, niin sehän on valtava etu elämässä verrattuna sellaisiin jotka ovat saaneet lähinnä niitä haittoja.
Kukaan ei vaikkapa itse voi vaikuttaa siihen, millainen kiintymyssuhde muodostuu ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Sillä on kuitenkin valtava merkitys myöhemmälle elämälle. Ulos tai sisäänpäin suuntautuminen on myös temperamentiin liittyvä, geenilotossa saatu. Näitä riittää.
Kyllä suosittelisin oikeistolaisille opiskelemaan muutakin kuin tekniikkaa tai talousteoriaa. Vaikuttaa niin monella olevan ihan perusasiat ihmisyydestä epäselviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain vakavan aivovamman äidin raskaudenaikaisen päihteiden käytön seurauksena, lisäksi samasta syystä epämu
Vähän sama kuin mulla, väkivaltainen lapsuus, isän tekemä kaltoinkohtelu minulle ja koulukiusaaminen on aiheuttanut suunnattomasti vaikeuksia, syvää masennusta ja ahdistusta. Oliko se omaa syytä vai vaan huonoa tuuria?
Suomessa on etuoikeutettuja ihmisiä, osa erittäin etuoikeutettuja. He eivät ymmärrä sen osuutta niin sanotussa lahjakkuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oikeistolaiset eivät kiellä tuurin olemassaoloa, vaan eivät halua keskittyä siihen koska se ei ole omissa käsissä. Ainoa mihin voi vaikuttaa on se mitä itse tekee, tuuria on tai ei ole. Se näkyy siinäkin ettei halua edes jäädä puhumaan tuurin merkityksestä, vaan ennemmin siitä mitä voisi itse tehdä. Kun se on se tärkeämpi ajatus.
Haluat näemmä kieltää keskustelun tuurin merkityksestä, ja kuitenkaan et kiellä tuurin tai sattuman olemassa oloa?
Jollet halua jäädä puhumaan tuurin merkityksestä, ketjussa, jossa nimenomaan keskustellaan tuurin merkityksestä, niin miksi osallistut keskusteluun, jos kuitenkin hyväksyt sattuman, tuurin olemassa olon?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tuurilla YO-kokeissa pitkästä matematiikasta laudaturin. Sen jälkeen tuurilla opiskelin DI:ksi ja nyt tuurilla tienaan kovaa palkkaa. Töiden jälkeen teen vielä kotona omia projekteja, jotta olisin hyvä työssäni. Tämäkin siis pelkällä tuurilla.
Vedetääs tää laulu vielä kerran: Onko kukaan ketjussa kieltänyt työnteon, opiskelun, sinnikkyyden, ahkeruuden tai minkään muunkaan ihmisen oman toiminnan merkitystä?
Uudestaan: Onko kukaan ketjussa kieltänyt työnteon, opiskelun, sinnikkyyden, ahkeruuden tai minkään muunkaan ihmisen oman toiminnan merkitystä?
Lyhyesti: Onko kukaan väittänyt kaiken olevan vain tuurin varassa?
Nyt saat vastata.