Vasemmiston uusi päähänpisto: menestyminen johtuu vain tuurista.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011203391.html
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011189824.html (kommentit)
Mikä tässä on taustalla? Yritetään perustella omaa saamattomuutta ja laiskuutta, kun ei muka kannata parantaa omaa tilannettaan, koska kaikki johtuu vain tuurista?
Kommentit (285)
Itse sain tuurilla YO-kokeissa pitkästä matematiikasta laudaturin. Sen jälkeen tuurilla opiskelin DI:ksi ja nyt tuurilla tienaan kovaa palkkaa. Töiden jälkeen teen vielä kotona omia projekteja, jotta olisin hyvä työssäni. Tämäkin siis pelkällä tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä nykyaikaa. Mitään vastuuta omasta elämästä ei ole, on vain eritasoisia uhreja.
Se, ettei ota mitään vastuuta elämästään, on eri asia kuin se, että kaikessa menestymisessä on kyse myös asioista, joita emme ole itse valinneet. En ole pystynyt valitsemaan sitä, että synnyin keskiluokkaiseen perheeseen, enkä sitä, että olen normaaliälyinen ja muutenkin lapsuuden olosuhteeni olivat sellaiset, että minusta kasvoi suhteellisen tasapainoinen aikuinen. Minulla on siis ollut resursseja esimerkiksi suorittaa tohtorintutkinto. Suurin osa näistä resursseista ei kuitenkaan ole ollut omaa ansiotani. Sinnikkyyskin on luonteenpiirre, jota en ole itse päässyt valitsemaan. Tästä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika huvittavaa miten vastahakoisia jotkut on myöntämään sitä mikä osuus heidän elämässään on ollut tuurilla. Ihan jo siitä lähtien mihin oloihin on synnytty ja millaista apua ja tukea on saatu lapsuuden ja nuoruuden aikana. Tietty se on varmaan kivempaa pitää kaikkea ihan vaan omana ansiona, mutta valitettavasti se ei ole näin.
Jos ajatellaan tällä tavalla, niin miksi ihmeessä ne tuurittomat ovat sitä mieltä, että tuurillisilta pitää ottaa kaikki hyvän onnen seuraukset pois ja antaa heille? Kun kyse on täydestä sattumasta, niin miksi heille osunut sattuma on oikeus nauttia muiden tuurilla saadun työn hedelmistä?
Suomessa on paljon katkeria ihmisiä, jos ympärillä on menestyneempiä. Mutta kun muistuttaa, että katsopas johonkin köyhään maahan. Siellä voi olla lahjas ja töitä paiskiva nuori jolla ei ole mahdollisuutta edes kouluttautua korkealle. Eli se täällä vähemmän menestynyt katkera onkin se kultalusikka suussa syntynyt, kun vertaa johonkin toiseen. Eivät suostu niin ajattelemaan. Liian iso osa omaa identiteettiä uskoa siihen että elämä on muka sorsinut häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on kauhea lapsuus, pahoja kokemuksua ja surkea tausta, mutta silti pärjäävät, jopa menestyvät.
Joillain taas toisinpäin.
Niin. kauhea lapsuus, pahat kokemusket ja surkea tausta ovat tuottaneet sukuun yhden murhaajan.
Alapeukuttajille tiedoksi: näin kävi. Repikää siitä te kaikki lastanne mitätöivät vanhemmat.
Kyllä johtuu pitkälti tuurista. Esim. älykkyysosamäärään ei voi itse vaikuttaa, mutta jos se on matala, niin et tule saamaan mitään hyvätuloista työpaikkaa, ikinä. Et pääse edes opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on toistella täällä tuurin merkitystä, kun sille ei voi mitään? Sama kuin toistelisi että kuolema tulee, ei kannata tehdä mitään kun kuitenkin kuolee.
Varmaan se, että kun isopalkkaiset itkee veroistaan, niin heitä on hyvä muistuttaa siitä, että huonomminkin voisi hyvin helposti olla. Ei ole sairaana kiva kuunnella ruikutusta siitä miten minun ruokkimiseni on niin väärin, vaan että pitäisi saada silläkin rahalla sijoittaa tai ostaa neljäs auto.
Sinä odotat suu ammollaan, että muut sinut ruokkisivat ja pukisivat ja majottaisivat.
Pitäisi vielä tehdä se niin, ettet sinä joutuisi kuulemaan harmitusta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se menestyminen voisi muka johtua tuurista? Ihan vahingossa pääsi opiskelemaan? Jonkun menestyvän yrityksen rekrytoija tuli kotoa hakemaan vastuulliseen asemaan? Ihan sattumalta sai 5000 euron palkan?
En ymmärrä. Tuurilla kun ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Se on tuuria kenen lapseksi syntyy, syntyykö narkin vai hyecintin
Mikä estää narkin lasta opiskelemasta ja pyrkimästä eteenpäin elämässään? Ja ennen kuin alat selitellä asiaa, niin kerron, että olen päihdeperheestä lähtöisin oleva yliopistokoulutuksen käynyt ihminen vastuullisessa työssä.
No niin, kuuntelemme selittelysi nyt.
Eli sinulla on ollut tuuria. Useimmat ihmiset kykenevät pyrkimään eteenpäin elämässään, hakeutumaan opiske
On tuo hyvä menestyminen päihdeperheestä tulevalle. Mutta näinhän tämä teidän diskurssi aina menee: ensin kielletään asian olemassaolo ja sitten todetaan, että olipa huonoa / keskinkertaista.
Elän itse monien elämänvaiheiden kautta nyt turvallisen keskiluokkaista elämää. Ahkeruudella ja kunnianhimolla tässä olen mutta suurin merkitys on ollut tuurilla. Olen saanut elää terveenä ja hyvän lapsuuden. Lisäksi olen kohdannut sattumalta juuri sellaisia ihmisiä joiden avulla olen elämässä.päässyt eteenpäin. Sattumalta olen joskus ollut oikeissa paikoissa oikeaan aikaan mm. satuin istumaan sellaisen ihmisen viereen, josta on tullut suurin tsempparini ja mentorin.
Sattumalta sain fiksut ja terveet lapset, joten perhe-elämä on tukenut menestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Tuo on totta. Jos tietää miten hallinnoidaan yritystä niin menestyminen on pitkälti tuurista kiinni. Jungle Juice Bar on esimerkki siitä.
Fagerström on opiskellut tradenomiksi, joten hän osaa hallinnoida yritystä. Muillakin on mahdollisuus opiskella tradenomiksi.
Mehubaariketjun voi ulkomaisten esimerkkien pohjalta "nerokkaasti" keksiä moni, mutta niitä ei kovin montaa markkinoille mahdu.
Ketään ei ole estetty tuomaan mehubaareja Suomeen ennen Fagerströmiä.
8000 e/kk tienaava lääkäri itkee miljardöörien seurassa että on elämässä epäonnistunut paska köyhä luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne on suurin syy sille, miksen enää äänestä vasemmistoliittoa. Koen tehneeni paljon töitä nykyisen elämäntilanteeni eteen ja on loukkaavaa, kun se selitetään pelkillä olosuhteilla tai tuurilla.
Minusta taas on loukkaavaa nimitellä ketään miksikään. Et sinä yksin tuohon asemaasi ole päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne on suurin syy sille, miksen enää äänestä vasemmistoliittoa. Koen tehneeni paljon töitä nykyisen elämäntilanteeni eteen ja on loukkaavaa, kun se selitetään pelkillä olosuhteilla tai tuurilla.
Minusta taas on loukkaavaa nimitellä ketään miksikään. Et sinä yksin tuohon asemaasi ole päässyt.
Ketä minä olen nimitellyt?
En olekaan, en vain ymmärrä miksi sitä pitää korostaa yli muiden asioiden. Olen kiitollinen hyvinvointiyhteiskunnan tuesta, mutta saarnaava ja alentava asenne ei houkuttele äänestämään vasemmistoliittoa. Uskon kannustamiseen, en alaspäin vetämiseen.
Olette oikeassa, kaikki oli vain tuurista kiinni. Te olette nyt vähän kännissä yksin kotona, reikäisissä kalsareissa koska teillä oli huonoa tuuria. Muut ovat suu hymyssä, kovakuntoisia, terveitä ja nauttivat elämästä raittiina siinä missä sinä yrität pullon suusta etsiä parempaa oloa siinä onnistumatta. Se ei ole vikasi, he olivat vain onnekkaampia. Jatka samaa rataa, kaikki on vain tuurista kiinni. Ehkä se löytyy juopon tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää lukea täältä miten ihmiset suorastaan kannustavat laiskotteluun "koska kaikki on tuurista kiinni" ajatuksella. Katsokaa muita ihmisiä, tai itseänne. Läskipalleroita joka puolella, vaikka jokaikinen heistä voisi olla terveellisempi ja hoikka. Näkee että ei olla vaadittu riittävästi itseltä.
LUKUTAITO LUKUTAITO LUKUTAITO!
Jos sinä saat jankata, etkä muuta halua kuin jankata, niin minääkin sitten.
LUKUTAITO LUKUTAITO LUKUTAITO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä nykyaikaa. Mitään vastuuta omasta elämästä ei ole, on vain eritasoisia uhreja.
Se, ettei ota mitään vastuuta elämästään, on eri asia kuin se, että kaikessa menestymisessä on kyse myös asioista, joita emme ole itse valinneet. En ole pystynyt valitsemaan sitä, että synnyin keskiluokkaiseen perheeseen, enkä sitä, että olen normaaliälyinen ja muutenkin lapsuuden olosuhteeni olivat sellaiset, että minusta kasvoi suhteellisen tasapainoinen aikuinen. Minulla on siis ollut resursseja esimerkiksi suorittaa tohtorintutkinto. Suurin osa näistä resursseista ei kuitenkaan ole ollut omaa ansiotani. Sinnikkyyskin on luonteenpiirre, jota en ole itse päässyt valitsemaan. Tästä on kyse.
Tietenkin ihmisilä on erilaisia ominaisuuksia. Silti samoilla lähtökohdilla toinen tekee kullasta kultaa, toinen multaa.
Aktiivisesti tekee omilla valinnoillaan ja päätöksillään ja asenteellaan. Uhriutuminen ei auta ihmistä itseään.
Chat GBT teki koosteen meta-analyyssien tuottamista arvioista, kuinka paljon älykkyys, tunnollisuus ja SES vaikuttavat ihmisen taloudelliseen asemaan aikuisena. Tässä kooste:
Yhteenveto (vertailevasti):
Älykkyys r 0.20 ~ Selitysosuus 4 %
Tunnollisuus r 0.12 ~ selitysosuus12 %
Vanhempien SES r 0.300.40
selitysosuus~916 %
Aika paljon jää vielä selitettävää, vaikka nuo laskettaisiin yhteen. Koulutukseen noilla on suurempi vaikutus, mutta ei suoraan tuloihin.
Osittain johtuu tuurista, osittain ei. Tietysti menestymiseen tarvitaan ahkeruutta, mutta kyllä usein tuuriakin sen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Chat GBT teki koosteen meta-analyyssien tuottamista arvioista, kuinka paljon älykkyys, tunnollisuus ja SES vaikuttavat ihmisen taloudelliseen asemaan aikuisena. Tässä kooste:
Yhteenveto (vertailevasti):
Älykkyys r 0.20 ~ Selitysosuus 4 %
Tunnollisuus r 0.12 ~ selitysosuus12 %
Vanhempien SES r 0.300.40
selitysosuus~916 %
Aika paljon jää vielä selitettävää, vaikka nuo laskettaisiin yhteen. Koulutukseen noilla on suurempi vaikutus, mutta ei suoraan tuloihin.
Selitysosuuder ovat siis tunnollisuudelle 1-2% ja vanhempien SESille 9-16%
Niin voi käydä ja myös täysin toisinpäin.