Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasemmiston uusi päähänpisto: menestyminen johtuu vain tuurista.

Vierailija
01.05.2025 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011203391.html

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011189824.html (kommentit)

Mikä tässä on taustalla? Yritetään perustella omaa saamattomuutta ja laiskuutta, kun ei muka kannata parantaa omaa tilannettaan, koska kaikki johtuu vain tuurista?

Kommentit (285)

Vierailija
261/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään tuurista, muttei välttämättä pelkästään kenenkään omasta osaamisestakaan. Siinä on aikamoinen skaala noiden ääripäiden välillä, ja jollei sitä pysty tunnustamaan on äärimmäisen onnekas ja äärimmäisen tyhmä ja kuplautunut.

Ihminen opiskelee vuosikausia ja tekee töitä sen jälkeen vuosikausia, eikä kyse ole mielestäsi osaamisesta? Mistä sitten?

Siitä, että kukaan ei hakannut sitä muhjuksi parisuhteessa.

Sekin on tuuria, ettei elämässä satu helvetin ikäviä asioita kuten vakavaa sairastumista.

Olet ihan itse valinnut parisuhteesi ja ennen "muhjuksi" hakkaamista on varmasti ollut varoittavia signaaleja, ehkä jopa lievempää väkivaltaa. Ei ole kyse tuurista, että osaa välttää tällaisia parisuhteita ja osaa lähteä suhteesta jo ensimmäisten merkkien jälkeen. Vakava sairastuminenkin on hyvin usein vältettävissä terveellisillä elintavoilla, ei tietenkään aina.

Vierailija
262/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se tuuri tässä mainittiin?  Ei missään. Ja luin koko jutun. 

Kommenteissa. Asia mainitaan kommenteissa, mikä lukee ap:n aloituksessa täysin selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sinä vingut? Äijälläsi oli onnea kun on VAiN liikuntavammainen. 

Moni on ke ha ri, moni palaa loppuun, moni kuolee työtapaturmassa. Se ei ole omaa syytä vaan huonoa onnea."

Vasemmisto tunnetusti siirtää maalitolppia. Ensin hurskastellaan, että on onnea olla syntymättä vammaisena. Kun keskusteluun ilmestyy vammaisen puoliso, joka kertoo puolisonsa menestymistä, niin sitten onkin onnea syntyä liikuntavammaisena.

Jos nyt pidettäisiin esim. henkiset kehitysvammat poissa tästä keskustelusta. On selvää, että tällainen henkilö ei edes kykene opiskelemaan tai työtekoon. Nyt on kyse ihmisistä, jotka pystyvät opiskelemaan, tekemään töitä ja parantamaan omaa tilannettaan.

Niin. olen opiskellut, valmistunut, tehnyt työtä, nyt eläkkeellä JA vasemmistoliiton jäsen. Muuta kysyttävää?

Vierailija
264/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://dynamic.hs.fi/2019/elaman-evaat/

Voitte tehdä Elämän eväät -testin. Sain 6,5/15 pistettä eli todella huonot "eväät". Silti olen yliopistokoulutettu ja hyvässä työssä. Ilman mitään tuuria, vaan täysin oman ahkeruuden ja työnteon takia.

Lopettakaa uhriutuminen.

Eli sinulla ei ole tilastollisia taustatekijöitä, jotka populaatiotasolla tilastollisesti merkitsevällä tasolla ennustavat menestymistä elämässä ja teet päätelmän, että et ole hyötynyt sattumasta lainkaan? Suurin osa havaituista suojaavista tekijöistä selittävät menestystä elämässä vain heikosti, eikä esimerkiksi taloudellinen menestys ole sama asia kuin koulutustaso. Tunnollisuus on ehkä parhaiten tunnettu ja tutkittu persoonallisuuden piirre, joka on yhteydessä päämäärätietoiseen toimintaan, ja sekin selittää taloudellisesta asemasta aikuisuudessa maksimissaan

Kerro sitten, mitkä ne sattumat olivat. Nimittäin ei ole sattumaa, että opiskelin ahkerasti. Ei ollut sattumaa, että hakeuduin kesätöihin. Ei ollut sattumaa, että löysin töitä. Nuo kaikki johtuivat ahkeruudesta ja sinnikkyydestä.

Vierailija
265/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tuo on totta. Jos tietää miten hallinnoidaan yritystä niin menestyminen on pitkälti tuurista kiinni. Jungle Juice Bar on esimerkki siitä.

Siinä kävikin todella hyvä tuuri kun pakastimesta sattui löytymään setelikääröjä. Vielä parempi tuuri kävi omistajilla kun pääomasijoittajilla oli löysää rahaa joka piti tunkea johonkin, vaikkapa tappiolliseen yritykseen.

Vierailija
266/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte tehdä Elämän eväät -testin. Sain 6,5/15 pistettä eli todella huonot "eväät". Silti olen yliopistokoulutettu ja hyvässä työssä. Ilman mitään tuuria, vaan täysin oman ahkeruuden ja työnteon takia.

Lopettakaa uhriutuminen.

Eli sinulla ei ole tilastollisia taustatekijöitä, jotka populaatiotasolla tilastollisesti merkitsevällä tasolla ennustavat menestymistä elämässä ja teet päätelmän, että et ole hyötynyt sattumasta lainkaan? Suurin osa havaituista suojaavista tekijöistä selittävät menestystä elämässä vain heikosti, eikä esimerkiksi taloudellinen menestys ole sama asia kuin koulutustaso. Tunnollisuus on ehkä parhaiten tunnettu ja tutkittu persoonallisuuden piirre, joka on yhteydessä päämäärätietoiseen toimintaan, ja sekin  selittää taloudellisesta asemasta aikuisuudessa maksimissaan

Kerro sitten, mitkä ne sattumat olivat. Nimittäin ei ole sattumaa, että opiskelin ahkerasti. Ei ollut sattumaa, että hakeuduin kesätöihin. Ei ollut sattumaa, että löysin töitä. Nuo kaikki johtuivat ahkeruudesta ja sinnikkyydestä.

Selitä minulle aukottomasti mistä muusta on kyse kuin sattumasta tai tuurista, että viidenneltä varasijalta pääsen opiskelemaan?

Vierailija
267/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sinä vingut? Äijälläsi oli onnea kun on VAiN liikuntavammainen. 

Moni on ke ha ri, moni palaa loppuun, moni kuolee työtapaturmassa. Se ei ole omaa syytä vaan huonoa onnea."

Vasemmisto tunnetusti siirtää maalitolppia. Ensin hurskastellaan, että on onnea olla syntymättä vammaisena. Kun keskusteluun ilmestyy vammaisen puoliso, joka kertoo puolisonsa menestymistä, niin sitten onkin onnea syntyä liikuntavammaisena.

Jos nyt pidettäisiin esim. henkiset kehitysvammat poissa tästä keskustelusta. On selvää, että tällainen henkilö ei edes kykene opiskelemaan tai työtekoon. Nyt on kyse ihmisistä, jotka pystyvät opiskelemaan, tekemään töitä ja parantamaan omaa tilannettaan.

Niin. olen opiskellut, valmistunut, tehnyt työtä, nyt eläkkeellä JA vasemmistoliiton jäsen. Muuta kysyttävää?

Olisitko onnellisempi, jos olisit syntynyt vammaisena tai vammautunut onnettomuudessa?

Vierailija
268/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa uhriutuminen.

Eli sinulla ei ole tilastollisia taustatekijöitä, jotka populaatiotasolla tilastollisesti merkitsevällä tasolla ennustavat menestymistä elämässä ja teet päätelmän, että et ole hyötynyt sattumasta lainkaan? Suurin osa havaituista suojaavista tekijöistä selittävät menestystä elämässä vain heikosti, eikä esimerkiksi taloudellinen menestys ole sama asia kuin koulutustaso. Tunnollisuus on ehkä parhaiten tunnettu ja tutkittu persoonallisuuden piirre, joka on yhteydessä pä

Ihan sattumaltako hait opiskelemaan? Vai tekikö joku muu sinun puolestasi hakemuksen ja kävi pääsykokeessa sinun puolestasi? Sinä sain sattumalta päädyit 5. varasijalle?

Vierailija
269/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla ei ole tilastollisia taustatekijöitä, jotka populaatiotasolla tilastollisesti merkitsevällä tasolla ennustavat menestymistä elämässä ja teet päätelmän, että et ole hyötynyt sattumasta lainkaan? Suurin osa havaituista suojaavista tekijöistä selittävät menestystä elämässä vain heikosti, eikä esimerkiksi taloudellinen menestys ole sama asia kuin koulutustaso. Tunnollisuus on ehkä parhaiten tunnettu ja tutkit

Selitä minulle aukottomasti mistä muusta on kyse kuin sattumasta tai tuurista, että viidenneltä varasijalta pääsen opiskelemaan?

Ihan sattumaltako hait opiskelemaan? Vai tekikö joku muu sinun puolestasi hakemuksen ja kävi pääsykokeessa sinun puolestasi? Sinä sain sattumalta päädyit 5. varasijalle?

Itse hain, itse kävin iltalukiossa korottamassa pitkän matematiikan arvosanaa, silti vasta viides varasija. Sen jälkeen en voinut itse tehdä mitään asemani parantamiseksi, vai mitä mieltä olet sinä? Saat ihan vapaasti kertoa.

Yritä nyt ymmärtää, ei tässä oman yrittämisen ja toiminnan vaikutusta kukaan ole kieltämässä, vaan keskustellaan sattuman vaikutuksesta.

Vierailija
270/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla ei ole tilastollisia taustatekijöitä, jotka populaatiotasolla tilastollisesti merkitsevällä tasolla ennustavat menestymistä elämässä ja teet päätelmän, että et ole hyötynyt sattumasta lainkaan? Suurin osa havaituista suojaavista tekijöistä selittävät menestystä elämässä vain heikosti, eikä esimerkiksi taloudellinen menestys ole sama asia kuin koulutustaso. Tunnollisuus on ehkä parhaiten tunnettu ja tutkit

Ihan sattumaltako hait opiskelemaan? Vai tekikö joku muu sinun puolestasi hakemuksen ja kävi pääsykokeessa sinun puolestasi? Sinä sain sattu

Olet siis nähnyt vaivaa, että kävit iltalukion ja panostit pitkän matematiikan arvosanan korottamiseen. Ilman niitä et olisi tuskin päässyt edes varasijalle.

Yritä itse ymmärtää, että hyvin usein sattumalla ei ole mitään merkitystä ihmisten menestymisessä, vaan se menestys tulee kovasta työstä, ahkeruudesta ja päämäärätietoisuudesta.

Vierailija
271/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi, aika moni esimerkiksi yrittäjä sanoo että aluksi kävi hyvä tuuri siinä ja siinä asiassa, toki jatkumo on siitä kiinni että teet tuurilla oikeita asioita.

tv ex yrittäjä

Vierailija
272/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se johtuu muun muassa tuurista. T. 7000 €/kk tienaava

Vierailija
273/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea juttua, mutta on totta, että käytännössä kaikilla liike-elämässä menestyneillä on ollut myös tuuria mukana. Mutta tuuri yksissään ei riitä, eikä siitä ole mitään hyötyä, jos ei tee mitään.

Vierailija
274/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä myös tuurilla on osuutta asiaan, mutta ei se missään nimessä ole ainoa syy. Toihan on aivan käsittämätön väite. Kyllähän se rajaa minkäänlaisen työn tekemisen sen oman onnen eteen täysin pois.

Se mikä myös vaivasi itseäni tuossa tosi paljon oli, että tuo toinen kirjoittaja oli sitä mieltä että lahjakkuudella ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Hän mahtaa nähdä "lahjakkuuden" hyvin yksiulotteisesti. Jos lahjakkuus tarkoittaa hänelle sitä, että on aivan maailman huippu jossain asiassa, niin silloin tuo tietenkin varmaan pitääkin paikkansa että lahjakkuudella ei ollut mitään tekemistä hänen tulotasonsa noston kanssa. Mutta kyllähän lahjakkuutta on erilaista ja eri ihmisillä eri määriä.

Itse esim. olen (ainakin omasta mielestäni :D) matemaattisloogisesti lahjakas. En silti pidä itseäni minään Einsteinina ja kyllä mulla oli kouluaikana kavereita, jotka olivat mua selkeästi lahjakkaampia ja parempia. Kuitenkin kun katson ympärilleni, niin opin matematiikka ja matemaattisloogista päättelykykyä vaativia asioita helpommin kuin moni muu. Toki joudun tekemään töitä sen oppimisen eteen, mutta nähtävästi kuitenkin opin ne asiat pienemmällä vaivalla. Mun mielestä se on jo lahjakkuutta. Sen takia mun mielestä ei voida sanoa, että lahjakkuudella ei ole mitään tekemistä tulotason kanssa.

Vierailija
275/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sattumaltako hait opiskelemaan? Vai tekikö joku muu sinun puolestasi hakemuksen ja käv

Olet siis nähnyt vaivaa, että kävit iltalukion ja panostit pitkän matematiikan arvosanan korottamiseen. Ilman niitä et olisi tuskin päässyt edes varasijalle.

Yritä itse ymmärtää, että hyvin usein sattumalla ei ole mitään merkitystä ihmisten menestymisessä, vaan se menestys tulee kovasta työstä, ahkeruudesta ja päämäärätietoisuudesta.

Olen eri, mutta sattumalla on paljonkin merkitystä. Hänen tapauksessaan jo lähtien siitä, millainen opettaja hänellä oli, pitikö opettaja hänestä, oliko opettajalla hyvä päivä kokeita korjatessa vai antoiko kenties liian vähän pisteitä.

Pienillä asioilla on merkitystä. Me emme elä tyhjiössä. Muut ihmiset ja maailma vaikuttavat meihin jatkuvasti. Sinuunkin.

Ja edelleenkään ahkeruuden tai työnteon merkitystä ei ole kielletty.

Vierailija
276/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lottovoiton todennäköisyys yhdellä rivillä on 1/18 000 000. Tuuriahan se on rikastua. Taitopelit sitten erikseen.

Vierailija
277/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassareiden arvot on nähty. 

Vassarit eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Vassarit ovat enemmän kiinnostunut maahanmuutosta kuin Persut sen vastustamisesta. 

Vasemmistossa on paljon ilkeitä ihmisiä, jotka kannattavat maaha nmuuttoa, wokea, sukupuolen korjausleikkauksia ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan identiteetti voidaan tuhota, vaikka he eivät niistä pidä.

He haluavat pilata yhteiskunnan, koska he ovat yhteiskunnan hylkiöitä ja kateellisena nauttivat tuhon levittämisestä ja keskiluokan kärsimyksistä. Vasemmiston äänestäjät haluavat lisää itsensä kaltaisia hylkiöitä.

Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.

Vierailija
278/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sattumaltako hait opiskelemaan? Vai

Suomessa on kaikki opettajat ammattilaisia ja kouluttautuneita, joten ei ole sattumaa.

Vierailija
279/285 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaikki opettajat ammattilaisia ja kouluttautuneita, joten ei ole sattumaa.

Ei vai?

Mun lukiossa oli 2 matikan opettajaa, joista toinen innostunut ja selkeästi tykkäsi opettaa ja tykkäsi matematiikasta,  ja toinen ihan tympääntynyt. Oli tuuri, jos sai tuon ensimmäisen.  Mä onneksi sain. Opettajalla on suuri merkitys oppimisen kannalta. Tietenkin innostunut tai motivoiva opettaja on paljon parempi kuin tympääntynyt tai oppilaitaan lyttäävä.

Vierailija
280/285 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä minulle aukottomasti mistä muusta on kyse kuin sattumasta tai tuurista, että viidennelt

Ei.

Minä olen huono matematiikassa, enkä oppinut kovinkaan kummoisesti, vaikka oli hyvä opettaja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme