Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalaruoka

Vierailija
30.04.2025 |

Olen kakkostyypin diabetesta sairastava ja tällä hetkellä osastolla seurattavana kun verensokeri korkealla. Ihmettelen tarjottua ruokaa: perunamuusia, sokerijogurttia, sokerirahkaa, keksejä, leipää, mehua, sokeria kahviin. Joka päivä joka aterialla. Olen aika heikossa kunnossa kun en saa syömäkelpoista ruokaa eli proteiinia ja vihanneksia. Vältän hiilihydraatteja. Miten tämä dieetti voidaan perustella, etenkin diabeetikolle? Eihän kukaan toivu tällä ruokavaliolla vaan sairastuu pahemmin. Onko joka paikassa sama typerä tapa ja pitääkö woltata jotain että paranee?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mun allergiat ja gluteenittomuus luki sellasessa tarrassa mun annoksissa kun ne tuotiin mun huoneeseen. Myös siinä muovin sisällä olevassa leipäpalassa. Ainoa mitä ei huomioitu oli porsaan liha, en syö sitä ja silti aamuisin oli yleensä kinkkuleike voileivällä. Juustoviipale ois halvempikin niin en ymmärrä, mutta helppo oli ottaa kinkkusiivu pois.Tämä tapahtui Kuopiossa, jossa ateriapalvelun ihmiset oli myös ystävällisiä.

Vierailija
102/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sairaalassa on noin hyvät sapuskat, keksiä ja pullaakin? Synnytin 99 NKL Hesa, ruoka osastolla oli mautonta, puolihaaleaa laitosruokaa. Maitoa sai kahviin, keksejä tai pullaa ei tarjottu kertaakaan. Aamulla puuroa ja mehukeittoa. Heti kun jalkeille pääsin niin lähdin vauvan kanssa hissillä alakerran kanttiiniin. Sen sanon että iso kuppi kahvia kermalla, täytetty patonki ja Berliininmunkki ei ole koskaan maistuneet niin hyvältä. Ja ihana päivän vanha poika nukkui sylissäni.

Miten sinut päästettiin? Minä en saanut viedä kolmen päivän ikäistä vauvaa osastolta pois,kahvioon kun olisin tavannut ystäväni siellä.  

Ehkä sinun vauvallasi oli joku erityinen syy siihen, että ei voinut viedä pois osastolta. Tuolla vuosikymmenellä päästiin jo kotiin kolmen päivän ikäisten kanssa. Kai sinä saatoit jättää vauvan osastolle hoitajien huoneeseen  siksi aikaa, kun kävit itse kahviossa. Niin muutkin teki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön usein sairaalan ylijäämäruokaa. Pakko kun on ilmaista ja olen köyhä. Vaikeaa olisi kyllä syödä pelkästään sitä, on sen verran kummallista välillä.

Vierailija
104/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuit naulan kantaan!

Sairaalaruoka on sokerista mössöä, kasvikset loistavat poissaolollaan. Joka käänteessä sokerisia jugurtteja, kiisseleitä, rahkoja, hyydykkeitä. En ole tiennytkään, että nähtävästi käytän sitten kovin vähän sokeria. Mutta kyl tökkii.

Miksei ole tarjolla ollenkaan tuoreita hedelmiä ja luonnonjugurttia? En oleta että sairaalassa saisi gourmetia, mutta onko sitä sokeria pakko tunkea niin paljon?

Sokeri on halpa energianlähde.  

Vierailija
105/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sairaalaan tilata woltilla ruokaa tai pizzaa? Olen aina luullut ettei saa. 

Miksi ei saisi ?

Ainakin Ortoniin ja Terveystaloon  voi. Terveystalossa sairaanhoitaja jopa kehotti, kun  menin leikkaukseen, eikä syyttä

Koko leikkaus perutaan, jos vaatii paastoa. Huono neuvo näin yleisesti

Vierailija
106/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse tammikuussa viikon sairaalassa. Ruoka oli hyvää ja vaihtelevaa. Annokset olivat minulle liian suuria, mutta kaikkea ei tarvinnut syödä. Ei sitä sokerista jälkkäriäkään. Logistisesti on järkevää tarjota kaikille samaa. Voi aina olla syömättä kaikkea mitä tarjotaan. Suurkeittiötuotanto on aina tietyllä tapaa teollista.

Vierailija
107/118 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sairaalaan tilata woltilla ruokaa tai pizzaa? Olen aina luullut ettei saa. 

Miksi ei saisi ?

Ainakin Ortoniin ja Terveystaloon  voi. Terveystalossa sairaanhoitaja jopa kehotti, kun  menin leikkaukseen, eikä syyttä

Tässä ei ollut kyse leikkauksesta vaan siitä, että saa sairaalassa syödä muutakin kuin sairaalaruokaa. Eihän normaali sairaalassaolo muuten vaikuta syömisiin, jos ei ole nimenomaan sellainen vaiva, että pitää olla syömättä jotain.

Vierailija
108/118 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa, niin oo ilman

T: Sairaalatyöntekijä

Oli tuo minusta ihan asiallinen kysymys diabeetikolta, jolla verensokeri jo valmiiksi koholla.

Ei se tauti taida paljon parista sairaalapäivästä heilahtaa. Oletko varma, että kotona syöt aina huipputerveelliesti.

Jotenkin eivät hirveän sairaita tunnu olevan ne jotka luulevat sairaalassa olevansa jollain lomamatalla hotellissa palveltavana..

Vierailija
109/118 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voltille tilaus, niin saa mieleistään.

Vierailija
110/118 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2003 meidät laitettiin vielä sille "hyvin vähäenergiselle ruokavaliolle" sairaalassa, 800 kaloria vrk. En ollut ylipainoinen.

Siinä oli huumori vähissä, olin kahdessa sairaalassa yhteensä kaksi kuukautta liikenneonnettomuuden jälkeen.

Jälkiruokaa ei saatu ollenkaan, koko päivän menu oli puuro aamulla ja päivällä pieni kulho perunoita ja broileria sekaisin ilman mausteita ja näkkäri. Tilasin aika monta pizzaa. Oksikodonipöllyssä olo jatkuvasti vähän helpotti nälkää.

Vierailija
111/118 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sairaalassa saa sokerittoman ruuan. Juomaksi vettä. Voit jättää jälkiruuan syömättä, jos tuntuu kovin sokerilliselta. Keskustele hoitajan kanssa.

Vierailija
112/118 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lounasravintoloihimme ja kahviloihin ovat tervetulleita sairaaloiden henkilökunnan lisäksi myös potilaat, heidän omaisensa ja muut vierailijat.

Vuonna 2025 lounashinta ravintoloissamme on 12,90 €.

HUS henkilökuntalounas Megaflexillä maksettuna 8,60 €, kertalippu 9,10 €.

Kelan tukemat korkeakouluopiskelijoiden lounasvaihtoehdot ovat Lounas1 ja Kasvislounas."

Tuo lainaus HUS:n sivuilta. Osaako joku sanoa miksi tuossa on unohdettu kertoa että opiskelijalounaan hinta on 2,95 €? Onko aateltu että pidetään summa salassa koska halpa hinta voi herättää kateutta heissä jotk eivät ole opiskelijoita? 😆

Vierailija
113/118 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh

Vierailija
114/118 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä elämänkoululainen olet, kun et mitään tiedä ?🙄

Vierailija
115/118 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi ?

No ei tekonivelleikkaus sitä vaadi🤣  Eikä leikkauksen  jälkeen ei ole mitän syytä olla ilman ruokaa

Vierailija
116/118 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi ?

Tässä ei ollut kyse leikkauksesta vaan siitä, että saa sairaalassa syödä muutakin kuin sairaalaruokaa. Eihän normaali sairaalassaolo muuten vaikuta syömisiin, jos ei ole nimenomaan sellainen vaiva, että pitää olla syömättä jotain.

Olen  kommentin kirjoittaja ja leikkaukseen olin tulossa

Vierailija
117/118 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tuo minusta ihan asiallinen kysymys diabeetikolta, jolla verensokeri jo valmiiksi koholla.

Ei se tauti taida paljon parista sairaalapäivästä heilahtaa. Oletko varma, että kotona syöt aina huipputerveelliesti.

Jotenkin eivät hirveän sairaita tunnu olevan ne jotka luulevat sairaalassa olevansa jollain lomamatalla hotellissa palveltavana..

Jos maksat leikkauksesta  12 th, niin odottaaa saavansa  kelvolista ruokaa

Vierailija
118/118 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makoillaanko Suomessa sairaaloissa jos on diabetes kakkonen? Hämmästyttää ulkosuomalaisena. Minullakin on diabetes muttei diabetologi ole edes ehdottanut sairaalahoitoa. Tiukka dieetti kotona ja pari pilleriä päivässä ja kolme kertaa mittaus päivässä. 

No kyllä ambulanssiin pistävät ja osastolle jos verensokerimittarista loppuu pykälät ja pitkä sokerikin yli 100. Siinä saattaa olla hengenlähtö lähellä.

Hobis vanhalla systeemillä siis 11,3 eli ei lähelläkään hengenlähtöä. Ykkösillä tuo vielä katsotaan siedettäväksi, jos ei ole entisiä elinmuutoksia. Käsketään vain vähän enemmän tarkkailemaan sokereita ja annosteltavan inskan määrää. Seuraava kontrolli sitten vasta vuoden päästä, jos nyt ei satu käymään hoitajalla välillä.

Ei pitkä sokeri ole akuutissa tilanteessa olennainen eikä hyväkään arvo estä hengenvaarallisen ketoasidoosin kehittymistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi