Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalaruoka

Vierailija
30.04.2025 |

Olen kakkostyypin diabetesta sairastava ja tällä hetkellä osastolla seurattavana kun verensokeri korkealla. Ihmettelen tarjottua ruokaa: perunamuusia, sokerijogurttia, sokerirahkaa, keksejä, leipää, mehua, sokeria kahviin. Joka päivä joka aterialla. Olen aika heikossa kunnossa kun en saa syömäkelpoista ruokaa eli proteiinia ja vihanneksia. Vältän hiilihydraatteja. Miten tämä dieetti voidaan perustella, etenkin diabeetikolle? Eihän kukaan toivu tällä ruokavaliolla vaan sairastuu pahemmin. Onko joka paikassa sama typerä tapa ja pitääkö woltata jotain että paranee?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaalassa vaan mitenkään voi ottaa huomioon jokaisen ihmisen ruoka tottumuksia, mieltymyksiä, ruokavaliota. 

Yleiset allergiat otetaan huomioon, mutta ei ne aina niitä seuraa esimerkiksi itse olen allerginen tomaatille, mutta joka kerta sitä leivän päällä. Onneksi en ole pahasti allerginen niin sen voi ottaa vaan pois, mutta kuka vahtii niitä jotka ei edes muista allergiaansa muisti sairauden takia?.

Onneksi usein sairaalassa on myös kahvila josta voi ruokaa hakea, jos sairaala ruoka ei maita.  

Meillä päin siivoojat tuo ruuan ja jää sen takia syömättä, kun on niin epähygienistä.

Kerran hoitaja pisti toisen potilaan hengittämään spiiraa juuri minun ruuan alle yskimään ja rykimään. 

Jäi ruoka syömättä kun toinen siinä yski ja ryki.

Hygieniaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ei ihme että noro leviää monesti sairaalassa, kun potilailla ei mahdollista pestä käsiä ennen ruokailua kanyylin takia. Voisivat edes antaa jotain pesulappuja.

Vierailija
82/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sairaalaan tilata woltilla ruokaa tai pizzaa? Olen aina luullut ettei saa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa, niin oo ilman

T: Sairaalatyöntekijä

Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?

Eihän hoitajat niitä ruokia työstä, vaan keittiö ja sen työntekijät. Siellä on sitten laitoshuoltajaa ja tyyppejä, jotka tekee ruuan ja jakaa. HUSin alueella tulee saman kaavion mukaan noi ruuat kullekin vaivaselle. Ne löytyy kaikki HUSin sivuilta, jos haluaa vähän tehdä googlettamista. Ehkä siellä se vastuas löytyy.

Mun serkku on ollut vuosikausia kehittämässä tätä dieettiruokailua sairaaloihin. Mä olen antanut suoraan palautetta hänelle. Ymmärrän, että allergioita ja dieettejä on satoja,

Kauhujen sairaalalta kuulostaa. Ruokapalvelutyöntekijä kysyy mitä potilas haluaa. Mistä hän tietää mikä potilasta vaivaa ja jos vaivaa se, että haluaakin päivänsä päättää ja pyytää pähkinää ja ruokapalvelutyöntekijä ei tiedä itsetuhoisia aikeista ja sen historiasta ja sitten tuo pähkinää. Hoitajat hoitavat mitä potilas saa syödä potilaan antamien tietojen ja potilaan tietojen mukaan. Ruokapalvelutyöntekijä ei saa edes vettä antaa ilman ohjeistusta,jos potilaalla onkin vaikka nielemisvaikeuksia ja kurkkusyöpä esim. Kauhujen sairaala tosissaan.

Vierailija
84/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaalassa vaan mitenkään voi ottaa huomioon jokaisen ihmisen ruoka tottumuksia, mieltymyksiä, ruokavaliota. 

Yleiset allergiat otetaan huomioon, mutta ei ne aina niitä seuraa esimerkiksi itse olen allerginen tomaatille, mutta joka kerta sitä leivän päällä. Onneksi en ole pahasti allerginen niin sen voi ottaa vaan pois, mutta kuka vahtii niitä jotka ei edes muista allergiaansa muisti sairauden takia?.

Onneksi usein sairaalassa on myös kahvila josta voi ruokaa hakea, jos sairaala ruoka ei maita.  

Meillä päin siivoojat tuo ruuan ja jää sen takia syömättä, kun on niin epähygienistä.

Kerran hoitaja pisti toisen potilaan hengittämään spiiraa juuri minun ruuan alle yskimään ja rykimään. 

Hygieniaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ei ihme että noro leviää monesti sairaalassa, kun potilailla ei mahdollista pestä käsi

Suosittelisin ottamaan yhteyttä siihen sinun omaan hoitajaan ja sanomaan, että olet tomaatille allerginen ja piste ja sitä ei enää kiitos! 

Vierailija
85/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta miksi sairaalassa päivän pääateria on lounas? Päivälliseksi sitten pelkkä keitto. Eikö sen pitäisi olla toisin päin?

Vierailija
86/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta miksi sairaalassa päivän pääateria on lounas? Päivälliseksi sitten pelkkä keitto. Eikö sen pitäisi olla toisin päin?

Keittiötyöntekijät on jo kotona tai lähös kotiin siihen aikaan

Vierailija
87/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygieniaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ei ihme että noro leviää monesti sairaalassa, kun potilailla ei mahdollista pestä käsi

Sairaalahuoltajat on kylläkin oman alansa ammattilaisia, ovat vähänkuin emäntiä osastolla. Hoitavat pyykit, ruokatarjoilut ja tilaukset, siivoukset. Todella epäkunnioittavaa väittää että ruoka on epähygienistä kun he tarjoilevat sen.

Vierailija
88/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä toivotetaan hyvät yöt ja vähennetään valaistusta jo noin iltaysiltä, jos ei jo aiemminkin. Päivällisen jälkeen on myös iltapala. Jos olisi tuhti päivällinen ja iltapala vielä, yöntoivotukset menisivät sitten liian myöhäisiksi monen potilaan mielestä.

Vierailija
89/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole kiitollinen että on ruokaa ja hoivaa tarjolla.. jos haluat parempaa niin mee yksityiselle / töihin

Mä voin sekä julkisella että yksityisellä tarjoilevana sairaalahuoltajana kertoa, että privassa on vielä huonommat sapuskat. Vähemmän valikoimaa ja vielä surkeampi budejtointi.

Noin muuten, raha ratkaisee. Oh:t seuraavat ruokalaskuja ja määrittelevät, mitä osastokeittiöihin saa tilata. Toki säästöt painavat tässäkin.

Vierailija
90/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hygieniaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ei ihme että noro leviää monesti sai

Sairaalahuoltajat on kylläkin oman alansa ammattilaisia, ovat vähänkuin emäntiä osastolla. Hoitavat pyykit, ruokatarjoilut ja tilaukset, siivoukset. Todella epäkunnioittavaa väittää että ruoka on epähygienistä kun he tarjoilevat sen.

Erikoissairaanhoidossa me ei tehdä pyykeille muuta kuin lähetetään pesulaan. Mutta joo, keittiö on meidän prioriteetti 1 vuodeosastoilla, kaikilla on ateriapalveluiden tutkinnonosa ja hygieniapassi. Prio 2 on puhtaat potilaspaikat ja siivous vasta prio 3, joten vähän hassua puhua meistä siivoojina, enimmäkseen tarjoillaan. Meillä ainakin osastot ovat jo niin suuria ja vaihto niin vilkasta (yötä päivää) ettei juuri siivoamaan edes ehditä.

Vierailija
91/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?

Eihän hoitajat niitä ruokia työstä, vaan keittiö ja sen työntekijät. Siellä on sitten laitoshuoltajaa ja tyyppejä, jotka tekee ruuan ja jakaa. HUSin alueella tulee saman kaavion mukaan noi ruuat kullekin vaivaselle. Ne löytyy kaikki HUSin sivuilta, jos haluaa vähän tehdä googlettamista. Ehkä siellä se vastuas löytyy.

Mun serkku on ollut vuosikausia kehittämässä tätä dieettiruokailua sairaaloihin. Mä olen antanut suoraan palautetta hänelle. Ymm

Kauhujen sairaalalta kuulostaa. Ruokapalvelutyöntekijä kysyy mitä potilas haluaa. Mistä hän tietää mikä potilasta vaivaa ja jos vaivaa se, että haluaakin päivänsä päättää ja pyytää pähkinää ja ruokapalvelutyöntekijä ei tiedä itsetuhoisia aikeista ja sen historiasta ja sitten tuo pähkinää. Hoitajat hoitavat mitä potilas saa syödä potilaan antamien tietojen ja potilaan tietojen mukaan. Ruokapalvelutyöntekijä ei saa edes vettä antaa ilman ohjeistusta,jos potilaalla onkin vaikka nielemisvaikeuksia ja kurkkusyöpä esim. Kauhujen sairaala tosissaan.

Nämä luulot täytyy korjata. Hoitaja kysyy ruokavalion ja tietää mikä potilasta vaivaa. Sama hoitaja sitten toimittaaa potilaan antamat tiedot sekä keskuskeittiölle että osastokeittiölle. Minä sairaalahuoltajana tarjoilen keskuskeittiön tekemät lämpimät ruoat ja tarjoilen osastokeittiöstä lisukkeet sekä esim teen iltaleivät potilaalle näiden tietojen mukaan, joita päivitetään lääkärin ohjeen ja tilanteen mukaan jopa viidesti päivässä, osaston luonteesta riippuen. Pähkinättömäksi ilmoitettu potilas saa minun puolestani pyytää vaikka kuuta taivaalta, ei saa. Tähän on palattu aika tiukasti sen jälkeen kun hoonosoomihalpatyöläiset tulkitsivat ruokalistoja varsin vapaasti, ja koska yhtäkkiä he katosivat ja meille lätkäistiin kova kielitaitovaatimus B2, voidaan päätellä, että jonkinlaista vahinkoa on tullut tarpeeksi.

Vierailija
92/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hygieniaan voisi kiinnittää enemmän huomiota ei ihme että noro leviää monesti sai

Mun kaupungissa ei vaadita hygienia passia kaveri on siellä siivooja . Pesee paskaset vessat ja sen jälkeen pesemättä käsiä menevät viemään ruokaa. Joskus siivooja koskenut minun leipää . 

Työnantaja jopa pyytänyt tulemaan töihin kaveria vaikka sillä oli noro. Ruokaa jakamaan joo.

Tekisi mieli huutaa tämä paikkakunta. Ennen täällä hoitajat jakoi ruuan, mutta ei enään.  Sen verran sanon, että siivous firma tekee sen ja ohjeistukset eivät vastaa sitä mitä sairaalassa pitäisi vastata.

Ja olen myös itsekin laitoishuoltaja ja tiedän, ettei siellä asiat ole hyvin mutta kun kilpailutuksen voittivat halvimpaan niin mitä sillä on väliä saako potilaat koronan, noron tai tuberkuloosin.

Paikkakunta alkaa K: kirjaimella

Vierailija
93/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tuo minusta ihan asiallinen kysymys diabeetikolta, jolla verensokeri jo valmiiksi koholla.

Noita samoja kysymyksiä on miljoona päivässä, ja resurssit on rajalliset. Ei tässä nyt ihmeitä päästä tekemään

Ei niitä ihmeitä kukaan odotakaan, mutta kunhan tekisitte nyt edes ne perusasiat, mutta kun oikein mikään ei ota sujuakseen.

Vierailija
94/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Terveystalon sairaalassa leikkaukssa, loistava ruoka kaikin puolin, kahvitunnilla sain kaakaota ja täytetyn croissantin, kun kahvia en juo

Ortonissa   ihan eri asia, tuotiin valkoista leipähöttöä, vaikka  olin kysyttäessä aiemmin sanonut että ruisleipää. Suolaista kalaa lounaalla paistettuna, aamulla puuro oli kuin hevosen apetta, pelkkää kuitumössöä, eikä maitoa  sen kanssa.Kerran sain makeaa saaristolaisleipää, jota inhoan.  Kerrassaan kamalaa syötävää, varsinkin ison leikkauksen  jälkeen, kun ei ruokahalua  ole  

Vierailija
95/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sairaalaan tilata woltilla ruokaa tai pizzaa? Olen aina luullut ettei saa. 

Miksi ei saisi ?

Ainakin Ortoniin ja Terveystaloon  voi. Terveystalossa sairaanhoitaja jopa kehotti, kun  menin leikkaukseen, eikä syyttä

Vierailija
96/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ajateltu keittiön työvuoroja. Keitto ei vaadi niin paljon työstämistä ja työaika päättyy  keittiössä 

Vierailija
97/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole kiitollinen että on ruokaa ja hoivaa tarjolla.. jos haluat parempaa niin mee yksityiselle / töihin

Mä voin sekä julkisella että yksityisellä tarjoilevana sairaalahuoltajana kertoa, että privassa on vielä huonommat sapuskat. Vähemmän valikoimaa ja vielä surkeampi budejtointi.

Noin muuten, raha ratkaisee. Oh:t seuraavat ruokalaskuja ja määrittelevät, mitä osastokeittiöihin saa tilata. Toki säästöt painavat tässäkin

.

Riippuu sairaalasta, parhaat on ollut Terveystalolla, ainakin viime  vuonna, sellaisia mitä muissa sairaaloissa en ole nähnyt.

Kokemusta kahdesta  yksityissairaalasta viime vuonna

Vierailija
98/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat. 

Kai diabeetikko osaa sanoa ruokaa tuovalle, että tämä on väärä annos. On sairaaloissa ainakin ennen ollut viiliä, jossa ei ole mitään sokeria. Miksi ei tuoda sitä.

Ettekö te oikeasti älyä, osaa tai viitsi tehdä valitusta potilasasiamiehen avulla sopimattomasta ruuasta? Itse ei tarvitse jaksaa, kunhan pyytää apua.  Se on sitten luonnonvalintaa, jos kuolo korjaa syömättömyyden tai väärien ruokien vuoksi.

Vierailija
99/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sairaalassa on noin hyvät sapuskat, keksiä ja pullaakin? Synnytin 99 NKL Hesa, ruoka osastolla oli mautonta, puolihaaleaa laitosruokaa. Maitoa sai kahviin, keksejä tai pullaa ei tarjottu kertaakaan. Aamulla puuroa ja mehukeittoa. Heti kun jalkeille pääsin niin lähdin vauvan kanssa hissillä alakerran kanttiiniin. Sen sanon että iso kuppi kahvia kermalla, täytetty patonki ja Berliininmunkki ei ole koskaan maistuneet niin hyvältä. Ja ihana päivän vanha poika nukkui sylissäni.

Miten sinut päästettiin? Minä en saanut viedä kolmen päivän ikäistä vauvaa osastolta pois,kahvioon kun olisin tavannut ystäväni siellä.  

Vierailija
100/118 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota samaa. Omaisellani on monia ruokavaliorajoituksia kihti, keliakia, laktoosi-intoleranssi, sappiruokavalio ja diabetes. Kuitenkin sairaalaruoka sisälsi pieniä kaloja pari kertaa viikossa (omaisen kihti alkoi), tuotiin pullaa ja leipää (ei gluteiinitonta) sekä niitä sokeroituja tuotteita. Omaisen kunto meni todella huonoksi.

Paha virhe sartunut. Kyllä mä sain 2023 kaikki gluteenittomana kun olin kirjoittanut sen esitietolomakkeeseen.Koska toi tapahtui?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi