Sairaalaruoka
Olen kakkostyypin diabetesta sairastava ja tällä hetkellä osastolla seurattavana kun verensokeri korkealla. Ihmettelen tarjottua ruokaa: perunamuusia, sokerijogurttia, sokerirahkaa, keksejä, leipää, mehua, sokeria kahviin. Joka päivä joka aterialla. Olen aika heikossa kunnossa kun en saa syömäkelpoista ruokaa eli proteiinia ja vihanneksia. Vältän hiilihydraatteja. Miten tämä dieetti voidaan perustella, etenkin diabeetikolle? Eihän kukaan toivu tällä ruokavaliolla vaan sairastuu pahemmin. Onko joka paikassa sama typerä tapa ja pitääkö woltata jotain että paranee?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kysynyt asiasta? Viimeksi diabetestä sairastava sänkynaapuri neuvotteli hoitajan kanssa syömisistään eikä sokeria pakolla kahviin panna. Sai vaihdettua jogurtit yms. Mehua ei ole pakko juoda ja kiisseleitä syödä.
Olen sanonut pari kertaa mutta tykkäävät huonoa. Yksi sanoi että diabeetikon pitää syödä hiilihydraatteja. Mieluiten ottaisin ne vaikka raastesalaattina enkä sokerikeksinä. En siis syö mitään sokerista, olen nälissään. Kotona jos olisin syömässä, tekisin 4 litran kulhon kaaliporkkanaraastetta.
Ap
Eipä ihme, että sokerit pysyvät korkealla. Syömättömyytesi takia olet mennyt nälkähapoille, eikä sokeri tule laskemaan mitenkään helposti. Nyt olet täysin itse aiheuttanut sokerien jumimisen ylös.
T DM1
Outoa että hoitajat eivät tästä ole sanoneet, ammattilaisia luulisi olevan. En taatusti nosta enää sokeriarvoja sokereita syömällä. Kerran sen tein että söin perunaa, jotta huomaavat miten käy, heti nousi reilusti ja taas tarvittiin lisää lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat.
No en ole pyytänyt mitään näistä. Ilmoitin että en syö leipää enkä makeita ja juomat sokerittomina. Silti niitä tuodaan joka aterialla pöytään. Diabeetikon ruoan kuvittelisi olevan automaattisesti vähähiilarista kun sen vuoksi sairaalaan tulee. Eli täällä ei ole erikseen diabeetikon ruokia.
No sitten en tiedä missä ihmeen sairaalassa olet. Pyydä juomaksi ihan vettä,niin teen aina minäkin. Minä tykkään rasvattomasta maidosta,mut helpompi pyytää vettä. Ei ole takeita et joka osastolla aina on just sitä tietynlai
Vettä saa hanasta, onneksi. Yritän sillä pitää nälän kurissa, huonolla menestyksellä.
"Outoa että hoitajat eivät tästä ole sanoneet, ammattilaisia luulisi olevan. En taatusti nosta enää sokeriarvoja sokereita syömällä. Kerran sen tein että söin perunaa, jotta huomaavat miten käy, heti nousi reilusti ja taas tarvittiin lisää lääkettä."
Nyt varovasti! Ihminen on aika huono tekemään päätöksiä, ja ymmärtämään syy-seuraus-suhteita. Ja olethan kertonut henkilöstölle, että jätät ruokaa syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Ööööh.
No nyt tuli asiantuntijan kommentti!
Outoa. Olin pari vuotta sitten onnettomuudessa, joten luonnollisestikaan sairaalassa ei oltu varauduttu tulooni eikä ensimmäisellä aterialla ollut juurikaan sopivaa syötävää allergioistani johtuen. Seuraavalle oli kyllä tilanne korjattu, ja vaikka se ruoka ei mitään herkkua ollut, niin ihan syömäkelpoista. En välitä sokerista, eikä kukaan pakottanut sitä sokeria kahviin laittamaan tai jälkiruokaa syömään. Hyvin pärjäsin silti sapuskoilla pari viikkoa, ja erityisruokavalio oli huomioitu joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makoillaanko Suomessa sairaaloissa jos on diabetes kakkonen? Hämmästyttää ulkosuomalaisena. Minullakin on diabetes muttei diabetologi ole edes ehdottanut sairaalahoitoa. Tiukka dieetti kotona ja pari pilleriä päivässä ja kolme kertaa mittaus päivässä.
No kyllä ambulanssiin pistävät ja osastolle jos verensokerimittarista loppuu pykälät ja pitkä sokerikin yli 100. Siinä saattaa olla hengenlähtö lähellä.
Ahaa. Äidilläni ja muutamalla muullakin suvussani on ollut diabetes kakkonen ja eivät he koskaan sairaalassa olleet. Itselläni on myös nyt iäkkäämpänä tullut tämä pirullinen diabetes kakkonen. Se on lönkytettävä joka päivä monta kilometriä ja syötävä tiukkaa dieettiä, ei mitään pullia ja ihan kaikki sokerit pois, viimeisen päälle hyvät ruokailut silti ja sokeriarvot menivät viikossa huimasti alas. Harmittaa tietty koko diabetes kakkonen, että semmoinen kiusa elämään vaikka terveellisiä ruokia olen aina syönyt.
Syöhän lautanen tyhjäksi sanoo hoitajalääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööh.
No nyt tuli asiantuntijan kommentti!
Käytännössä vastaa jokaista osastolääkäriä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ruoka kelpaa, sen voi jättää syömättä.
No näinhän minä olen tehnyt. Mutta tarkoitus olisi parantua. Ei sokeritauti sokeria syömällä parane.
Ei taida kuule parantua syömättäkään. Ei parane makoilemalla sairaalassa. Tiukka dieetti ja 8 kilsaa liikuntoa päivässä niin voi pysyä sokeriarvot alempana mutta paraneminen on kyl aika harvinaista.
No eipä syömättäkään kukaan parane mutta sokeria syömällä ei taatusti. Tiukkaa dieettiä on vedetty vuosia, lääke lakkasi toimimasta. Liikkumaan en pysty muiden sairauksien vuoksi josta tämä diabeteskin on saanut alkunsa. Kotona olisin puuhastelemassa mutta pakottivat ambulanssin kyytiin.
Lähellä oli, mutta eivät päästäneet. Olisinkin mielelläni taivaan kirkkain tähtönen.
Vierailija kirjoitti:
"Outoa että hoitajat eivät tästä ole sanoneet, ammattilaisia luulisi olevan. En taatusti nosta enää sokeriarvoja sokereita syömällä. Kerran sen tein että söin perunaa, jotta huomaavat miten käy, heti nousi reilusti ja taas tarvittiin lisää lääkettä."
Nyt varovasti! Ihminen on aika huono tekemään päätöksiä, ja ymmärtämään syy-seuraus-suhteita. Ja olethan kertonut henkilöstölle, että jätät ruokaa syömättä?
No näkeehän ne kun niitä kuskaavat joka päivä. Lasketaan hiilihydraatteja ja inskamääriä. Opettavat kun on uutta mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuit naulan kantaan!
Sairaalaruoka on sokerista mössöä, kasvikset loistavat poissaolollaan. Joka käänteessä sokerisia jugurtteja, kiisseleitä, rahkoja, hyydykkeitä. En ole tiennytkään, että nähtävästi käytän sitten kovin vähän sokeria. Mutta kyl tökkii.
Miksei ole tarjolla ollenkaan tuoreita hedelmiä ja luonnonjugurttia? En oleta että saisi gourmetia, mutta onko sitä sokeria pakko tunkea niin paljon?
Hedelmät ovat kalliita.Luonnonjugurtti kallimpaa kuin sokerillinen versio.siksi.
Vaan sehän se onkin halpaa makuuttaa potilasta huonolla ruoalla kaksi viikkoa osastolla kun hyvällä ruoalla paranisi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makoillaanko Suomessa sairaaloissa jos on diabetes kakkonen? Hämmästyttää ulkosuomalaisena. Minullakin on diabetes muttei diabetologi ole edes ehdottanut sairaalahoitoa. Tiukka dieetti kotona ja pari pilleriä päivässä ja kolme kertaa mittaus päivässä.
No kyllä ambulanssiin pistävät ja osastolle jos verensokerimittarista loppuu pykälät ja pitkä sokerikin yli 100. Siinä saattaa olla hengenlähtö lähellä.
Hobis vanhalla systeemillä siis 11,3 eli ei lähelläkään hengenlähtöä. Ykkösillä tuo vielä katsotaan siedettäväksi, jos ei ole entisiä elinmuutoksia. Käsketään vain vähän enemmän tarkkailemaan sokereita ja annosteltavan inskan määrää. Seuraava kontrolli sitten vasta vuoden päästä, jos nyt ei satu käymään hoitajalla välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?
Minun sokeriarvoja on seurattu yötä päivää ja pistetty insuliinia monta kertaa päivässä. Verensokerit ei laske ja silti joka aterialla pelkkiä hiilihydraatteja tuputetaan ja ihmetellään kun en syö. Olen sitten nälissäni ja toivon että taju ei lähde.
Ap
Sulla on insuliiniresistenssi, voi vaatia aika isojakin insuliinin määriä että sokerit tulee alas. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä sairaalaruuasta, se sisältää liikaa sokeria eikä riittävästi kasviksia.
T. tyyppi 1 diabeetikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hobis vanhalla systeemillä siis 11,3 eli ei lähelläkään hengenlähtöä. Ykkösillä tuo vielä katsotaan siedettäväksi, jos ei ole entisiä elinmuutoksia. Käsketään vain vähän enemmän tarkkailemaan sokereita ja annosteltavan inskan määrää. Seuraava kontrolli sitten vasta vuoden päästä, jos nyt ei satu käymään hoitajalla välillä.
Kyllä lääkäri sanoi tiukasti että nyt on vakava tilanne ja ambulanssin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?
Minun sokeriarvoja on seurattu yötä päivää ja pistetty insuliinia monta kertaa päivässä. Verensokerit ei laske ja silti joka aterialla pelkkiä hiilihydraatteja tuputetaan ja ihmetellään kun en syö. Olen sitten nälissäni ja toivon että taju ei lähde.
Ap
Sulla on insuliiniresistenssi, voi vaatia aika isojakin insuliinin määriä että sokerit tulee alas. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä sairaalaruuasta, se sisältää liikaa sokeria eikä riittävästi kasviksia.
&
Tätä epäilevät, insuliiniresistenttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin korkea hobis altistaa jo vaurioille ja niitä voi tulla todella nopeasti. Älä levitä väärää tietoa.Ei noin korkea hobis ole millään diabetestyypillä mitenkään siedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat.
No en ole pyytänyt mitään näistä. Ilmoitin että en syö leipää enkä makeita ja juomat sokerittomina. Silti niitä tuodaan joka aterialla pöytään. Diabeetikon ruoan kuvittelisi olevan automaattisesti vähähiilarista kun sen vuoksi sairaalaan tulee. Eli täällä ei ole erikseen diabeetikon ruokia.
No sitten en tiedä missä ihmeen sairaalassa olet. Pyydä juomaksi ihan vettä,niin teen aina minäkin. Minä tykkään rasvattomasta maidosta,mut helpompi pyytää vettä. Ei ole ta
Jos on niin vaikeaa,niin tilaa salaattia woltista. Vähän aikaa sitten näin kun Wolt kuski toi osastolle jollekkin pitsaa. Ens kerralla tiedät että sanot olevasi allerginen sokerille, sit tulee vaan salaattia ja vettä kun ei muuta uskalla antaa. Mä itse joskus olin sairaalassa potilaana,mun äiti kuskas mulle kokoajan omatekemää ruokaa ja sisko toi mäkkiruokaa. Mulla jäi täysin sairaalaruuat syömättä, ihan vaan sen takia ku perhe ehti syöttää ensin ennen ruoka aikaa.hah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
&
Tiedätkö edes kuinka usein potilaat jättävät kasvikset syömättä?!?
Olen ollut 70-luvun lopulla töissä yliopistosairaalan keittiöllä.Eri potilasryhmille oli ruokakortitm ja ruoat annosteltiin linjastolla jonka lopussa emäntä tarkisti kaikki ruoka-annokset ennen niiden laittoa kuljetuskärryyyn että korjauttaa heti jos jotain oli väärin..Ruoat tehtiin itse alusta alkaen keittiöllä, ruisleipä oli ainoa joka tuli valmiina.
Nykyisin olen edelleen töissä sairaalassa , tosin eri hommissa hoitoalalla.Ruoka on nykyisin yhtä einespaskaa , taso kyllä laskenut , suorastaan romahtanut vanhoista , hyvistä ajoista.
Huonoa on. Piti omalle iskälle viedä osastolle ruokaa kun muuten ois ollu nälkä.
Ongelma oli vieläpä ruuan olevan kylmää ja muutenkin hrikkolaatuista