Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalaruoka

Vierailija
30.04.2025 |

Olen kakkostyypin diabetesta sairastava ja tällä hetkellä osastolla seurattavana kun verensokeri korkealla. Ihmettelen tarjottua ruokaa: perunamuusia, sokerijogurttia, sokerirahkaa, keksejä, leipää, mehua, sokeria kahviin. Joka päivä joka aterialla. Olen aika heikossa kunnossa kun en saa syömäkelpoista ruokaa eli proteiinia ja vihanneksia. Vältän hiilihydraatteja. Miten tämä dieetti voidaan perustella, etenkin diabeetikolle? Eihän kukaan toivu tällä ruokavaliolla vaan sairastuu pahemmin. Onko joka paikassa sama typerä tapa ja pitääkö woltata jotain että paranee?

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi.

Vierailija
2/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa, niin oo ilman

T: Sairaalatyöntekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?

Vierailija
4/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tuo minusta ihan asiallinen kysymys diabeetikolta, jolla verensokeri jo valmiiksi koholla.

Vierailija
5/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota samaa. Omaisellani on monia ruokavaliorajoituksia kihti, keliakia, laktoosi-intoleranssi, sappiruokavalio ja diabetes. Kuitenkin sairaalaruoka sisälsi pieniä kaloja pari kertaa viikossa (omaisen kihti alkoi), tuotiin pullaa ja leipää (ei gluteiinitonta) sekä niitä sokeroituja tuotteita. Omaisen kunto meni todella huonoksi.

Vierailija
6/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tuo minusta ihan asiallinen kysymys diabeetikolta, jolla verensokeri jo valmiiksi koholla.

Noita samoja kysymyksiä on miljoona päivässä, ja resurssit on rajalliset. Ei tässä nyt ihmeitä päästä tekemään

Vierailija
7/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaruoka on todella ala-arvoista. Jouduin olemaan osastolla kolme viikkoa ja itsekin ihmettelin sen sokerin määrää. Joka aterialla valtava jälkiruokakulho. Ja itse se ruoka tunnistamatonta tod näk härkismössöä. Leivän päälle vain kurkku, juusto tai lauantaimakkara. Aloin jemmaamaan näitä, niin sain kerran kolmessa päivässä kunnon leivän. 

Vierailija
8/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muutaman vuoden aikana ollut kolmesti osastolla ja aina ihmetellyt myös sairaalaruokaa. Ei siellä tuoreeseen hirveesti uskota. Muutenhan se sekaruoka oli lähinnä mifua.

1800 kaloria per päivä, ettei mulla siellä nälkä tullut. Olen siis kakkosdiabeetikko, mutta muiden syiden takia osastolla olen ollut.

Ihmettelin tosiaan kaiken tuoreen puuttumista. Leivän kanssa sai kurkkua muutaman siivun ja tomaattilohkon. Porkkanaraastetta oli lusikallinen ruuan kanssa. ehkä siinä ruuan joukossa oli jotain sipulia porkkanaa sitten, mutta lähinnä perunaa ja mifua, lientä. Kerran oli jälkkäriksi mandariini!!! Jälkkäri oli kahdesti päivässä, että sitähän mä rakastin. Ei niin makioita kyllä ollut. Sen takia tykkäsinkin. Sitten niitä Viilis purkkeja joka aamu ja ilta.

Kysäsin,että jos mies toisi mulle hedelmiä tai marjoja, niin hoitohenkilökunta ei pitänyt hyvänä ideana. Nälkää en siis kärsinyt ja sokeritasapainokin oli hyvä, etten tarvinnut lääkkeitä ollenkaan osastolla ollessa.

Peijas

Vierailija
9/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?

Minun sokeriarvoja on seurattu yötä päivää ja pistetty insuliinia monta kertaa päivässä. Verensokerit ei laske ja silti joka aterialla pelkkiä hiilihydraatteja tuputetaan ja ihmetellään kun en syö. Olen sitten nälissäni ja toivon että taju ei lähde.

Ap 

Vierailija
10/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kysynyt asiasta? Viimeksi diabetestä sairastava sänkynaapuri neuvotteli hoitajan kanssa syömisistään eikä sokeria pakolla kahviin panna. Sai vaihdettua jogurtit yms. Mehua ei ole pakko juoda ja kiisseleitä syödä. 

Vierailija
11/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin sairaalaan pizzan, kun jouduin olemaan pitempään.

Minusta on kummallista, että te terveyden vuoksi dieettiä tarvitsevat ette tee asiasta mitään valitusta. Onko teiltä edes kysytty sairaalaan mennessä ruokarajoitteita?

Vierailija
12/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?

Vierailija
13/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka aamu oli punnitus. Aamusokerit ottivat myös päivällä ja illalla.

Tuo yksi ruokavaliota ihmettelevä sokerikko. Jos luvut jää alle kymmenen ei tarvita silloin sokerilääkkeita ottakaan. mullahan jäi, niin eivät ne mua lääkinneet. "turha ottaa kun sokeriarvot ovat hyvät, eikä siten häiritse muita lääkkeitä" .

Näin mua on siis hoidettu tässä muutaman vuoden aikana, kun olen viikkoja kerralla pötkötellyt osastolla.

Vierailija
14/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuotiin riisimuroja joka aamu ilman maitoa tai jugurttia. Monta kertaa kysyin, että kuiviltaanko nämä pitäisi rouskutella.

Vierailija
15/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuit naulan kantaan!

Sairaalaruoka on sokerista mössöä, kasvikset loistavat poissaolollaan. Joka käänteessä sokerisia jugurtteja, kiisseleitä, rahkoja, hyydykkeitä. En ole tiennytkään, että nähtävästi käytän sitten kovin vähän sokeria. Mutta kyl tökkii.

Miksei ole tarjolla ollenkaan tuoreita hedelmiä ja luonnonjugurttia? En oleta että sairaalassa saisi gourmetia, mutta onko sitä sokeria pakko tunkea niin paljon?

Vierailija
16/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko kysynyt asiasta? Viimeksi diabetestä sairastava sänkynaapuri neuvotteli hoitajan kanssa syömisistään eikä sokeria pakolla kahviin panna. Sai vaihdettua jogurtit yms. Mehua ei ole pakko juoda ja kiisseleitä syödä. 

Olen sanonut pari kertaa mutta tykkäävät huonoa. Yksi sanoi että diabeetikon pitää syödä hiilihydraatteja. Mieluiten ottaisin ne vaikka raastesalaattina enkä sokerikeksinä. En siis syö mitään sokerista, olen nälissään. Kotona jos olisin syömässä, tekisin 4 litran kulhon kaaliporkkanaraastetta.

Ap 

Vierailija
17/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa on noin hyvät sapuskat, keksiä ja pullaakin? Synnytin 99 NKL Hesa, ruoka osastolla oli mautonta, puolihaaleaa laitosruokaa. Maitoa sai kahviin, keksejä tai pullaa ei tarjottu kertaakaan. Aamulla puuroa ja mehukeittoa. Heti kun jalkeille pääsin niin lähdin vauvan kanssa hissillä alakerran kanttiiniin. Sen sanon että iso kuppi kahvia kermalla, täytetty patonki ja Berliininmunkki ei ole koskaan maistuneet niin hyvältä. Ja ihana päivän vanha poika nukkui sylissäni.

Vierailija
18/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?

Hoidosta voi aina kieltäytyä jos ei kelpaa tai osaat mielestäsi paremmin. Näin et ole ilmeisesti kumminkaan tehnyt?

Vierailija
19/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuit naulan kantaan!

Sairaalaruoka on sokerista mössöä, kasvikset loistavat poissaolollaan. Joka käänteessä sokerisia jugurtteja, kiisseleitä, rahkoja, hyydykkeitä. En ole tiennytkään, että nähtävästi käytän sitten kovin vähän sokeria. Mutta kyl tökkii.

Miksei ole tarjolla ollenkaan tuoreita hedelmiä ja luonnonjugurttia? En oleta että sairaalassa saisi gourmetia, mutta onko sitä sokeria pakko tunkea niin paljon?

Suuta vaan reippaasti auki, ja sanot, että ei sokeria. Kyllä siellä ihan kaikilla henkilöstöllä korvat kuitenkin on

Vierailija
20/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ateriaa katsoin pitkään ja mietin miten itse sen olisin koostanut. Lautasella perunamuusia ja muutama kivikova vaalean lihapullan näköinen sisältä punertava klimppi ja noin desi raastetta. Minun lautasella kotona olisi ollut puoli lautasellista raastetta, pari ruokalusikallista perunamuusia ja oikeita lihapullia 5-6. En syöttäisi koirallekaan noita "lihapullia".

Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi