Sairaalaruoka
Olen kakkostyypin diabetesta sairastava ja tällä hetkellä osastolla seurattavana kun verensokeri korkealla. Ihmettelen tarjottua ruokaa: perunamuusia, sokerijogurttia, sokerirahkaa, keksejä, leipää, mehua, sokeria kahviin. Joka päivä joka aterialla. Olen aika heikossa kunnossa kun en saa syömäkelpoista ruokaa eli proteiinia ja vihanneksia. Vältän hiilihydraatteja. Miten tämä dieetti voidaan perustella, etenkin diabeetikolle? Eihän kukaan toivu tällä ruokavaliolla vaan sairastuu pahemmin. Onko joka paikassa sama typerä tapa ja pitääkö woltata jotain että paranee?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Osuit naulan kantaan!
Sairaalaruoka on sokerista mössöä, kasvikset loistavat poissaolollaan. Joka käänteessä sokerisia jugurtteja, kiisseleitä, rahkoja, hyydykkeitä. En ole tiennytkään, että nähtävästi käytän sitten kovin vähän sokeria. Mutta kyl tökkii.
Miksei ole tarjolla ollenkaan tuoreita hedelmiä ja luonnonjugurttia? En oleta että sairaalassa saisi gourmetia, mutta onko sitä sokeria pakko tunkea niin paljon?
Mitä minä olen ollut sairaalassa ja juurikin sokereiden takia, oleskelutilan pöydällä oli jatkuvasti tuoreita hedelmiä kenen hyvänsä syötäviksi. Jos loppuivat, sinne tuotiin uusia. Osasto oli normaali sisätautien osasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat.
Se on just näin! Kauhea valitus, vaikka ne toiveet kysytään ennen potilaan tuloa osastolle, ja pyritään järjestämään mahdollisimman hyvin
No kun ei pyritä järjestämään, samaa tuovat kuin huonekavereille. Toiveet kysyttiin, niitä ei noudateta. Hoitaja sanoi että ei ole talossa sokerittomia jogurtteja ollenkaan.
"Noita samoja kysymyksiä on miljoona päivässä, ja resurssit on rajalliset. Ei tässä nyt ihmeitä päästä tekemään"
Siinä tapauksessa pyytäisin kiinnittämään huomiota ylläolevaan aikaisempaan kommenttiin. Lisäisin siihen vielä, että osasto ei ole mikään hotelli
Vierailija kirjoitti:
Makoillaanko Suomessa sairaaloissa jos on diabetes kakkonen? Hämmästyttää ulkosuomalaisena. Minullakin on diabetes muttei diabetologi ole edes ehdottanut sairaalahoitoa. Tiukka dieetti kotona ja pari pilleriä päivässä ja kolme kertaa mittaus päivässä.
Niin, töihin sieltä nekin makoilemasta hus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ruoka kelpaa, sen voi jättää syömättä.
Ei kyllä voi. Itse jätin jonkun leipäpalan tai osan ruuasta syömättä, niin heti alkaa tenttaus. Miksi et syö? Etkö jaksa? Haluatko jotain muuta? Jos kuitenkin toisin jotain?
Onko ylivoimaisen vaikeaa sanoa suoraan "ei kiitos, en ota mitään"? Työntekijän velvollisuuksiin kuitenkin kuuluu varmastii potilaan riittävä ravitsemus
Miksi luulet, etten sanonut. Joka kerta sama keskustelu kuitenkin piti käydä samojenkin kanssa. Miksei voi laittaa ylös? Silläpä juuri, että ei siellä syömättä voi olla, kun työntekijän velvollisuus on tsekata, että asiakas syö edes jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän minä olen tehnyt. Mutta tarkoitus olisi parantua. Ei sokeritauti sokeria syömällä parane.
Ei taida kuule parantua syömättäkään. Ei parane makoilemalla sairaalassa. Tiukka dieetti ja 8 kilsaa liikuntoa päivässä niin voi pysyä sokeriarvot alempana mutta paraneminen on kyl aika harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?
Minun sokeriarvoja on seurattu yötä päivää ja pistetty insuliinia monta kertaa päivässä. Verensokerit ei laske ja silti joka aterialla pelkkiä hiilihydraatteja tuputetaan ja ihmetellään kun en syö. Olen sitten nälissäni ja toivon että taju ei lähde.
Ap
Älä satuile enempää. Kakkostyyppi jos joutuu inskalle, se on ylipitkävaikutteista, jota pistetään kerran päivässä. Annosmuutokset tehdään sitten seuraavana päivänä. Ykköstyypit käyttävät lisäksi pikainskaa a
Pikainskaa tämä kakkostyyppi on saanut jo monta päivää ja monta kertaa. Oli sen verran huippulukemat kun tablettilääke oli lakannut toimimasta. Äläpä kerro muunneltua totuutta julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kysynyt asiasta? Viimeksi diabetestä sairastava sänkynaapuri neuvotteli hoitajan kanssa syömisistään eikä sokeria pakolla kahviin panna. Sai vaihdettua jogurtit yms. Mehua ei ole pakko juoda ja kiisseleitä syödä.
Olen sanonut pari kertaa mutta tykkäävät huonoa. Yksi sanoi että diabeetikon pitää syödä hiilihydraatteja. Mieluiten ottaisin ne vaikka raastesalaattina enkä sokerikeksinä. En siis syö mitään sokerista, olen nälissään. Kotona jos olisin syömässä, tekisin 4 litran kulhon kaaliporkkanaraastetta.
Ap
Eipä ihme, että sokerit pysyvät korkealla. Syömättömyytesi takia olet mennyt nälkähapoille, eikä sokeri tule laskemaan mitenkään helposti. Nyt olet täysin itse aiheuttanut sokerien jumimisen ylös.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Makoillaanko Suomessa sairaaloissa jos on diabetes kakkonen? Hämmästyttää ulkosuomalaisena. Minullakin on diabetes muttei diabetologi ole edes ehdottanut sairaalahoitoa. Tiukka dieetti kotona ja pari pilleriä päivässä ja kolme kertaa mittaus päivässä.
No kyllä ambulanssiin pistävät ja osastolle jos verensokerimittarista loppuu pykälät ja pitkä sokerikin yli 100. Siinä saattaa olla hengenlähtö lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kysynyt asiasta? Viimeksi diabetestä sairastava sänkynaapuri neuvotteli hoitajan kanssa syömisistään eikä sokeria pakolla kahviin panna. Sai vaihdettua jogurtit yms. Mehua ei ole pakko juoda ja kiisseleitä syödä.
Olen sanonut pari kertaa mutta tykkäävät huonoa. Yksi sanoi että diabeetikon pitää syödä hiilihydraatteja. Mieluiten ottaisin ne vaikka raastesalaattina enkä sokerikeksinä. En siis syö mitään sokerista, olen nälissään. Kotona jos olisin syömässä, tekisin 4 litran kulhon kaaliporkkanaraastetta.
Ap
Eipä ihme, että sokerit pysyvät korkealla. Syömättömyytesi takia olet mennyt nälkähapoille, eikä sokeri tule laskemaan mitenkään helposti. Nyt olet täysin itse aiheuttanut sokerien jumimisen ylös.
T DM1
Elämän ongelmat on usein itse aiheutettuja
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kelpaa, niin oo ilman
T: Sairaalatyöntekijä
Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?
Eihän hoitajat niitä ruokia työstä, vaan keittiö ja sen työntekijät. Siellä on sitten laitoshuoltajaa ja tyyppejä, jotka tekee ruuan ja jakaa. HUSin alueella tulee saman kaavion mukaan noi ruuat kullekin vaivaselle. Ne löytyy kaikki HUSin sivuilta, jos haluaa vähän tehdä googlettamista. Ehkä siellä se vastuas löytyy.
Mun serkku on ollut vuosikausia kehittämässä tätä dieettiruokailua sairaaloihin. Mä olen antanut suoraan palautetta hänelle. Ymmärrän, että allergioita ja dieettejä on satoja, jotka pitää ottaa pieteetillä huomioon. Siihen on
Se ruokapalvelutyöntekijä on kysynyt, kun tuo ekaa ateriaa. Ei näihin ole hoitajat osastolla puuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos sairaus sitä vaatii. Sulla ei ole vaatinut, eikä mulla. APlla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän minä olen tehnyt. Mutta tarkoitus olisi parantua. Ei sokeritauti sokeria syömällä parane.
Ei taida kuule parantua syömättäkään. Ei parane makoilemalla sairaalassa. Tiukka dieetti ja 8 kilsaa liikuntoa päivässä niin voi pysyä sokeriarvot alempana mutta paraneminen on kyl aika harvinaista.
No eipä syömättäkään kukaan parane mutta sokeria syömällä ei taatusti. Tiukkaa dieettiä on vedetty vuosia, lääke lakkasi toimimasta. Liikkumaan en pysty muiden sairauksien vuoksi josta tämä diabeteskin on saanut alkunsa. Kotona olisin puuhastelemassa mutta pakottivat ambulanssin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat.
No en ole pyytänyt mitään näistä. Ilmoitin että en syö leipää enkä makeita ja juomat sokerittomina. Silti niitä tuodaan joka aterialla pöytään. Diabeetikon ruoan kuvittelisi olevan automaattisesti vähähiilarista kun sen vuoksi sairaalaan tulee. Eli täällä ei ole erikseen diabeetikon ruokia.
No sitten en tiedä missä ihmeen sairaalassa olet. Pyydä juomaksi ihan vettä,niin teen aina minäkin. Minä tykkään rasvattomasta maidosta,mut helpompi pyytää vettä. Ei ole takeita et joka osastolla aina on just sitä tietynlaista maitoakaan. Yleensä se on kevytmaito norm. ja laktoositon,harvemmin mitään muuta. Jogurttiakaan ei ole pakko syödä,pyydät vaikka jogurtin tilalle ruisleivän. Siellä missä minä olen töissä,jos joku potilas ei puuroa halua aamulla,se korvataan sitten vaikka ylimääräisellä leivällä tai jogurtilla. Tai jos ei halua jogurttia,niin ei sitä silloin laiteta. Kahveissakin lukee miten kukakin haluaa. Mustana,maidolla,sokerilla yms.
Ole kiitollinen että on ruokaa ja hoivaa tarjolla.. jos haluat parempaa niin mee yksityiselle / töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä syömättäkään kukaan parane mutta sokeria syömällä ei taatusti. Tiukkaa dieettiä on vedetty vuosia, lääke lakkasi toimimasta. Liikkumaan en pysty muiden sairauksien vuoksi josta tämä diabeteskin on saanut alkunsa. Kotona olisin puuhastelemassa mutta pakottivat ambulanssin kyytiin.
Oiskohan sullekkin jo armollisempaa päästä pilvisillan taakse tähdeksi taivaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, töihin sieltä nekin makoilemasta hus!
En kylläkään tarkoittanut kysymykselläni että "töihin hus" vaan ihan mielenkiinnosta kyselin, miksi sairaalassa makoillaan diabetes kakkosen takia.
Vierailija kirjoitti:
Osuit naulan kantaan!
Sairaalaruoka on sokerista mössöä, kasvikset loistavat poissaolollaan. Joka käänteessä sokerisia jugurtteja, kiisseleitä, rahkoja, hyydykkeitä. En ole tiennytkään, että nähtävästi käytän sitten kovin vähän sokeria. Mutta kyl tökkii.
Miksei ole tarjolla ollenkaan tuoreita hedelmiä ja luonnonjugurttia? En oleta että saisi gourmetia, mutta onko sitä sokeria pakko tunkea niin paljon?
Hedelmät ovat kalliita.Luonnonjugurtti kallimpaa kuin sokerillinen versio.siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos sairaus sitä vaatii. Sulla ei ole vaatinut, eikä mulla. APlla on.
Sitä voi olla monia diabeetteksestä johtuvia muita sairauksia, joiden takia on osastolla
Ei ole viiliä ollenkaan, vain sokerijogurttia.