Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalaruoka

Vierailija
30.04.2025 |

Olen kakkostyypin diabetesta sairastava ja tällä hetkellä osastolla seurattavana kun verensokeri korkealla. Ihmettelen tarjottua ruokaa: perunamuusia, sokerijogurttia, sokerirahkaa, keksejä, leipää, mehua, sokeria kahviin. Joka päivä joka aterialla. Olen aika heikossa kunnossa kun en saa syömäkelpoista ruokaa eli proteiinia ja vihanneksia. Vältän hiilihydraatteja. Miten tämä dieetti voidaan perustella, etenkin diabeetikolle? Eihän kukaan toivu tällä ruokavaliolla vaan sairastuu pahemmin. Onko joka paikassa sama typerä tapa ja pitääkö woltata jotain että paranee?

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ruoka kelpaa, sen voi jättää syömättä.

Vierailija
22/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikolle kyllä tilataan diabeetikon ruuat ja osaat varmaan kieltäytyä sokerista kahvissa ja mehusta? Ei niitä pakoteta. Kysytään miten sen kahvin haluaa juoda ja mitä ruuan kanssa,mut jos sä pyydät mehua ruuan kanssa sit sitä tulee ja jos ilmoitat kahvin sokerilla niin saat. 

Se on just näin! Kauhea valitus, vaikka ne toiveet kysytään ennen potilaan tuloa osastolle, ja pyritään järjestämään mahdollisimman hyvin

Vierailija
24/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinhän minä olen tehnyt. Mutta tarkoitus olisi parantua. Ei sokeritauti sokeria syömällä parane. 

Vierailija
25/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?

Osastolle mennessä/otettaessa kysytään ne ruokavaliotiedot. Kyllä minulle ainakin on korvattu aina iltapäiväpullat ja jälkiruokakiisselit hedelmillä ja sokeroimattomilla marjoilla. Mehua ei ole pakko juoda, jugurttia ei ole pakko syödä. Voi ottaa viilin sen jugurtin sijasta. Potilaalla on itselläänkin vastuu siitä itselleen tilatusta ruoasta, jos on ollut osastolle otettaessa tolkuissaan. 

Ruokaa laitetaan kaikille niin paljon, ettei taatusti jää nälkä sen vuoksi, ettei osastolla ole mitään santsauspistettä eikä ole aikaa jakaa ruokia jokaisen potilaan henkilökohtaisten toiveiden mukaan.

Vierailija
26/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota samaa. Omaisellani on monia ruokavaliorajoituksia kihti, keliakia, laktoosi-intoleranssi, sappiruokavalio ja diabetes. Kuitenkin sairaalaruoka sisälsi pieniä kaloja pari kertaa viikossa (omaisen kihti alkoi), tuotiin pullaa ja leipää (ei gluteiinitonta) sekä niitä sokeroituja tuotteita. Omaisen kunto meni todella huonoksi.

Jos ruokatilaukseen merkitään ruokavaliot, niin saat sen. Jos ei terveystiedoissa ole diagnooseja, niin sitten jättää syömättä ne ruoat, jotka ei kelpaa. Kannattaisi keskustella hoitohenkilökunnan kanssa...

Vierailija
27/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan joku ravintotieteilijä kertoi uutisissa, että sokeri ei ole vaarallista, mutta suola on pahapaha.

Vierailija
28/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole pyytänyt mitään näistä. Ilmoitin että en syö leipää enkä makeita ja juomat sokerittomina. Silti niitä tuodaan joka aterialla pöytään. Diabeetikon ruoan kuvittelisi olevan automaattisesti vähähiilarista kun sen vuoksi sairaalaan tulee. Eli täällä ei ole erikseen diabeetikon ruokia.

Vierailija
29/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa, niin oo ilman

T: Sairaalatyöntekijä

Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?

Eihän hoitajat niitä ruokia työstä, vaan keittiö ja sen työntekijät. Siellä on sitten laitoshuoltajaa ja tyyppejä, jotka tekee ruuan ja jakaa. HUSin alueella tulee saman kaavion mukaan noi ruuat kullekin vaivaselle. Ne löytyy kaikki HUSin sivuilta, jos haluaa vähän tehdä googlettamista. Ehkä siellä se vastuas löytyy.

Mun serkku on ollut vuosikausia kehittämässä tätä dieettiruokailua sairaaloihin. Mä olen antanut suoraan palautetta hänelle. Ymmärrän, että allergioita ja dieettejä on satoja, jotka pitää ottaa pieteetillä huomioon. Siihen on syynsä miksei sairaalaruuassa ole mausteita, eikä suolaa.

Silti diabeetikot tarvii hiilarinsa, muttei kuitenkaan suoraan sokerista. Suurinosa jälkkäreistä on sitten tehty makeutusaineisiin tai osa korvattu. Ainoa tietty viilit ja jogurtit ovat sitä mitä purkin kyljessä on. Viikonloppuisin saa pullan kahvin kanssa, kun moni vanhempi on tottunut sen syömään siten. Ripaus inhimillisyyttä.

Vierailija
30/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just näin! Kauhea valitus, vaikka ne toiveet kysytään ennen potilaan tuloa osastolle, ja pyritään järjestämään mahdollisimman hyvin

No kun ei pyritä järjestämään, samaa tuovat kuin huonekavereille. Toiveet kysyttiin, niitä ei noudateta. Hoitaja sanoi että ei ole talossa sokerittomia jogurtteja ollenkaan.

Vierailija
31/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä voi. Itse jätin jonkun leipäpalan tai osan ruuasta syömättä, niin heti alkaa tenttaus. Miksi et syö? Etkö jaksa? Haluatko jotain muuta? Jos kuitenkin toisin jotain?

Vierailija
32/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kerron yhden tarinan. Olen ylipainoinen ihminen ja sokerit on ollut joskus koholla. Jouduin yks vuosi sairaalaan ja siellä syöttivät kakkua ja pullaa kahvin kanssa. Sanoin hoitajalle etten syö, koska minulla on sokeriarvot koholla. Jotenkin jäi mieleen etteivät välttämättä katso potilaan labra- arvoja ja ylipainoa?

Osastolle mennessä/otettaessa kysytään ne ruokavaliotiedot. Kyllä minulle ainakin on korvattu aina iltapäiväpullat ja jälkiruokakiisselit hedelmillä ja sokeroimattomilla marjoilla. Mehua ei ole pakko juoda, jugurttia ei ole pakko syödä. Voi ottaa viilin sen jugurtin sijasta. Potilaalla on itselläänkin vastuu siitä itselleen tilatusta ruoasta, jos on ollut osastolle otettaessa tolkuissaan. 

Ruokaa laitetaan kaikille niin paljon, ettei taatusti jää nälkä sen vuoksi, ettei osastolla ole mitään santsauspistettä eikä ole aikaa jakaa ruokia jokaise

Kysyttiin, kerroin mitä syön tai en syö. Eivät noudata. Ruokaa on niin vähän että hädin tuskin 1000 kcal tulee päivän ruoista.

Vierailija
33/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei pyritä järjestämään, samaa tuovat kuin huonekavereille. Toiveet kysyttiin, niitä ei noudateta. Hoitaja sanoi että ei ole talossa sokerittomia jogurtteja ollenkaan.

Miksi viili ei kelpaa? Jugurteille on laitettu oma rajahintansa. Vähemmän halutut tuotteet maksavat myös enemmän kuin suurina erinä ostetut tuotteensa. Silloin jotkut alle sata sokeritonta jugurttipurkkia ovat liian kalliita annettuihin hintoihin nähden. Jäljelle jää viili.

Vierailija
34/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sokeriarvoja on seurattu yötä päivää ja pistetty insuliinia monta kertaa päivässä. Verensokerit ei laske ja silti joka aterialla pelkkiä hiilihydraatteja tuputetaan ja ihmetellään kun en syö. Olen sitten nälissäni ja toivon että taju ei lähde.

Ap 

Älä satuile enempää. Kakkostyyppi jos joutuu inskalle, se on ylipitkävaikutteista, jota pistetään kerran päivässä. Annosmuutokset tehdään sitten seuraavana päivänä. Ykköstyypit käyttävät lisäksi pikainskaa aterioille ja sitä pistetään aina aterian alle, eli monta kertaa päivässä.

Vierailija
35/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla dementikkona sairaalanosastolla ykköstyypin diabeetikkona. Monella potilaalla sokerit lähtevät nousuun heti aamiaisella eivätkä he itse saa antaa lisäinsuliiniä. Sitten he kärsivät hyperistä koko päivän. Viimeksikin eräs potilas ei halunnut edes syödä kahvipullaa kun sokerit olivat 20. Ymmärsin, että hoitajien kädet ovat sidotut, sillä lisäinsuliiniä saa antaa lääkärin määräyksen mukaan vain aterialla (lounas / päivällinen)

Vierailija
36/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä voi. Itse jätin jonkun leipäpalan tai osan ruuasta syömättä, niin heti alkaa tenttaus. Miksi et syö? Etkö jaksa? Haluatko jotain muuta? Jos kuitenkin toisin jotain?

Onko ylivoimaisen vaikeaa sanoa suoraan "ei kiitos, en ota mitään"? Työntekijän velvollisuuksiin kuitenkin kuuluu varmastii potilaan riittävä ravitsemus

Vierailija
37/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka aamu oli punnitus. Aamusokerit ottivat myös päivällä ja illalla.

Tuo yksi ruokavaliota ihmettelevä sokerikko. Jos luvut jää alle kymmenen ei tarvita silloin sokerilääkkeita ottakaan. mullahan jäi, niin eivät ne mua lääkinneet. "turha ottaa kun sokeriarvot ovat hyvät, eikä siten häiritse muita lääkkeitä" .

Näin mua on siis hoidettu tässä muutaman vuoden aikana, kun olen viikkoja kerralla pötkötellyt osastolla.

Aamusokereita ei oteta kuin aamulla eli paastosokeri. Muina aikoina otetaan vain juuri sen hetkinen verensokerin määrä.

Vierailija
38/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi viili ei kelpaa? Jugurteille on laitettu oma rajahintansa. Vähemmän halutut tuotteet maksavat myös enemmän kuin suurina eri

Viili kelpaiskin, muta siellä tuntuu olevan tarjolla vaan näitä Viilis tuotteita. Makuaineita ja sokrua. Olen asiasta sanonut, että olen sitten mieluummin ilman, jos ei perusviiliä ole. Sen jälkeen tuli valion pieniä jogurttipikareita. Sokeria ja makuaineita. Ei kiitos.

ohis

Vierailija
39/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa, niin oo ilman

T: Sairaalatyöntekijä

Pakkohan se on olla kun ei osata alkeellisimpiakaan hoitotöitä tehdä. Jäikö läksyt lukematta vai eikö äly riittänyt lukemaan enemmän?

Eihän hoitajat niitä ruokia työstä, vaan keittiö ja sen työntekijät. Siellä on sitten laitoshuoltajaa ja tyyppejä, jotka tekee ruuan ja jakaa. HUSin alueella tulee saman kaavion mukaan noi ruuat kullekin vaivaselle. Ne löytyy kaikki HUSin sivuilta, jos haluaa vähän tehdä googlettamista. Ehkä siellä se vastuas löytyy.

Mun serkku on ollut vuosikausia kehittämässä tätä dieettiruokailua sairaaloihin. Mä olen antanut suoraan palautetta hänelle. Ymmärrän, että allergioita ja dieettejä on satoja, jotka pitää ottaa pieteetillä huomioon. Siihen on syynsä miksei sairaalaruuassa ole mausteita, eikä

No mitähän kautta ne ruokavaliotiedot sinne keittiölle menee? Osaatko arvata? Ei täällä ole suoraa numeroa keittiölle tai keittäjille.

Vierailija
40/118 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makoillaanko Suomessa sairaaloissa jos on diabetes kakkonen? Hämmästyttää ulkosuomalaisena. Minullakin on diabetes muttei diabetologi ole edes ehdottanut sairaalahoitoa. Tiukka dieetti kotona ja pari pilleriä päivässä ja kolme kertaa mittaus päivässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi