Kuka laittaa päiväkotiin alle vuoden ikäisen vauvan?
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt monta kertaa. Pitäisi olla laki että vasta 3-vuotiaan saa laittaa päiväkotiin. Pysyisi lapset ehkä hengissä pidempään. Nykyajan päiväkodit on hirveitä selviämisasemia. Yksi hoitaja vahtii 15 lasta, sitten ihmetellään kun jotain sattuu. Sijaisia ei saa esim. Vantaalla palkata ollenkaan, pitää vaan pärjätä olemassaolevalla henkilökunnalla.
No ei ole rahaa olla kotona vauvan kanssa. Siitä ei makseta. Tulee nälkä ja asunnottomuutta. Lisäksi kotona olo ei kerrytä eläkettä.
Eikai kukaan hölmö enää usko saavansa nykyisen kaltaista eläkettä esim 30 vuoden päästä, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tässäkin keskustelussa, että pilalle tulee muutama oikeistolainen inisijä, jonka mielestä pk-maksut liian pieniä ja minä kyllä maksoin blaa blaa blaa.
Suomessa päiväkodit on ihan perseestä. Siellä ei henkilökunta jaksa ja lapset ovat levottomia. Ja tietysti löytyy joku poikkeus. Aina.
Mutta ei se raha saisi olla päättävä tekijä laitetaanko vauva sinne hoitoon vai ei. Sitä että vauvalle olisi mitään hyötyä siitä, ei tue mikään tutkimus.
Oikeistolaisilla on tässäkin asiassa sydämen tilalla lompakko.Niin on. Ja tähän vielä mainittakoon yksityiset, jotka tekee lapsilla bisnestä. Ruoka on ala-arvoista ja henkilökunta kouluttamatonta, voitot tärkeimpiä.
Sama kokemus. Ruokaa oli usein myös vähän. Mietin usein, että en maksaisi itse tällaisesta...
Oli pakko. Olin työttömänä, joten oli velvoite hakea työtä. Näin ollen päivähoitopaikkaa oli pakko hakea
Oma kuopus meni hoitoon 15vkk iässä. Oli silloin täpärästi päiväkotinsa (5 ryhmää) nuorin. Alle yksivuotias tuntuu tosi pieneltä, tosin esim. ihmemaa USAssa monet laittaa lapsensa hoitoon 6 - 10 viikon iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se arki päiväkodissa tosi julmaa. Siellä on todellakin niiden pienten ihmistaimien vain selviydyttävä. Onhan se hienoa, kun oppivat uusia taitoja, mutta niiden oppiminen pakon edessä ei ole hienoa.
Miksi sitten vanhemmat eivät kerro totuutta päiväkoti tyytyväisyys - tutkimuksessa, jota mitataan vuosittain jos päiväkodin toiminta on "julmaa". Tutkimus kun tehdään nimettömä. Mihin perustat väitteesi julmasta hoidosta päiväkodissa?
Tässä tutkimus pk-sedun päiväkodista, joka julkaistu tammikuussa 2025.
https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/huoltajat-ovat-erittain-…
Vanhemmat ei tiedä kaikkia läheltä piti tilanteita mitä päivittäin tapahtuu. Karusta arjesta ei muutenka
No ei todellakaan pidetä. Päin vastoin, emme uskalla synnyttää kun tiedetään että lapset joutuvat teidän "hoteisiinne" eikä saa itse heistä huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan laitonta toimintaa ollut tuossa päiväkodissa, silloin voi onnettomuus sattua kenelle tahansa lapselle siellä helpommin kuin niissä paikoissa joissa turvallisuus on huomioitu.
Harvemmin edes nykyään nukutetaan päiväunia ulkona, koska siinä on riskinsä, vaikka ois se itkuhälytin, mikä ois ihan välttämätön olla.
Höpöhöpö. Kätkytkuolemaa ei itkuhälyttimellä voi estää. Kuollut ei nimittäin itke.
Vierailija kirjoitti:
Oma kuopus meni hoitoon 15vkk iässä. Oli silloin täpärästi päiväkotinsa (5 ryhmää) nuorin. Alle yksivuotias tuntuu tosi pieneltä, tosin esim. ihmemaa USAssa monet laittaa lapsensa hoitoon 6 - 10 viikon iässä.
Eivät he sitä vapaaehtoisesti tee vaan siksi, että on pakko saada rahaa ruokaan ja elämiseen.
Ei kukaan nainen hylkää vauvaansa muusta kuin erittäin painavasta syystä, täällä se on paine toimeentuloon.
Hyvänä esmierkkinä nainen jonka vauvan mies varasti, tämän OMA ISÄ kysyi tältä: mutta käythän sinä vielä kuitenkin töissä?
Käytännössä siis ihan sama mitä vauvalle tapahtuu, oman tyttären äitiydellä ei mitään merkitystä, tärkeää on että nainen on myymässä persettä kapitalisteille.
Suomi on paskamaa, ja yhtä lailla jenkit on paskamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laitonta toimintaa ollut tuossa päiväkodissa, silloin voi onnettomuus sattua kenelle tahansa lapselle siellä helpommin kuin niissä paikoissa joissa turvallisuus on huomioitu.
Harvemmin edes nykyään nukutetaan päiväunia ulkona, koska siinä on riskinsä, vaikka ois se itkuhälytin, mikä ois ihan välttämätön olla.
Höpöhöpö. Kätkytkuolemaa ei itkuhälyttimellä voi estää. Kuollut ei nimittäin itke.
Mutta tiedätkö millä voi? SYLITTELEMÄLLÄ. Vauvat haluavat nukkua AINA kontaktissa. Heidät ihan tieten tahtoen opetetaan tuohon erillään nukkumiseen, koska helpompi dumpata vauva mäkeen kuin pitää sylissä.
Kätkyt-kuolemia ei tapahdu kontaktissa.
Fiksut ihmiset. Sellaiset, jotka eivät halua heittää elämäänsä roskikseen.
Itse sain kesäloman avulla venytettyä hoitoon laittamista nippanappa yli 1-vuotiaaksi.
Tosiaan, vuokrat, vedet, sähköt ja ruuat oli maksettava ja kotihoidontuki on sen 300e/kk.
Mies asui vielä samassa taloudessa, mutta oletti minun elävän sillä kotihoidontuella ja maksavan silti puolet kaikesta.
Tuollainen tapahtuma kuin linkin jutussa, olisi voinut sattua kotioloissakin, koska eiväthän vanhemmatkaan tarkistele vauvoja joka minuutti. Toki tarkistavat varmaan hieman useammin kuin tuolla päiväkodissa.
Tapahtuma on traaginen. Omaisille kovasti voimia ja myötätuntoa.
Suunnilleen saman ikäisen vauvan äitinä tuntuu ihan kamalalta ajatella ettei kukaan ole yli 3 tuntiin käynyt katsomassa vauvaa, jolla ei ole edes itkuhälytintä vaunuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva oli jo lähellä vuoden ikää, kätkytkuolema on hyvin harvinainen.
Päiväkodissa on päteviä työntekijöitä. Varmaan se vauva kylmettynyt kuoliaaksi tai sitten tukehtunut. Ei päiväkotiin oteta ketä tahansa töihin.
Minä olen laittanut 10 kk ikäisen vauvan perhepäivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on päteviä työntekijöitä. Varmaan se vauva kylmettynyt kuoliaaksi tai sitten tukehtunut. Ei päiväkotiin oteta ketä tahansa töihin.
Eikös raportissa sanottu, että vauvalla oli vaatetta sopivasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt monta kertaa. Pitäisi olla laki että vasta 3-vuotiaan saa laittaa päiväkotiin. Pysyisi lapset ehkä hengissä pidempään. Nykyajan päiväkodit on hirveitä selviämisasemia. Yksi hoitaja vahtii 15 lasta, sitten ihmetellään kun jotain sattuu. Sijaisia ei saa esim. Vantaalla palkata ollenkaan, pitää vaan pärjätä olemassaolevalla henkilökunnalla.
No ei ole rahaa olla kotona vauvan kanssa. Siitä ei makseta. Tulee nälkä ja asunnottomuutta. Lisäksi kotona olo ei kerrytä eläkettä.
Eikä ole myöskään takeita että saisi työpaikan takaisin loman jälkeen.
Minut potkaistiin pois minimiäitiysvapaan vuoksi, tilalle otettiin sijainen joka oli 24v parisuhteeton.
Eihän raskaus ole irtisanomisen syy.. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan semmoinen joka tarvitsee palkkaa.
Tarvii palkkaa?
no olisiko kannattanut miettiä valintojaan elämässään? Kaikkea ei tarvi saada heti, mutta jos haluaa perheen, talon jne. niin itse on itsensä nurkkaan ajanut
Kaikkea ei voi itse valita. Esim. jos olisi minun valintani, sinunkaltaisiasi ihmisiä ei olisi edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sellainen, jolla on asuntolainaa ja haluaa vanhuksena saada eläkettä.
Vaihtoehtona on asua vuokralla ja elää vanhuksena pienemmällä eläkkeellä. Tämä oli oma ratkaisuni.
Mutta suuri suru tapahtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vähimmäiseläke on takuueläke 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Niin johtuuko tää siitä, että ns. perustoimeentulo on säädetty niin korkeaksi, että pakko maksaa asumistukea vai siitä, ettei ihminen ole koko elämänsä aikana ottanut mitään vastuuta itsestään ja toimeentulostaan? Voidan toki säätää rahat siten että osa jää alle ja osa voitonpuolelle, koska säädetään laki, että ihmisellä on myös vastuu itsestään? Poislukien tahot, esim kehitysvammaiset jne on jotenkin hullua, minusta, että normaali ihminen elää vuosikaudet yhteiskunnan varroilla ja edelleen valittaa kun, saa ilmaista rahaa
Minä en suoraan sanottuna tajua miksi tehdä lapsia ylipäätään, jos ahneus on sitä luokkaa että yhdeksän kuinen viedään hoitoon.