Kuka laittaa päiväkotiin alle vuoden ikäisen vauvan?
Kommentit (302)
Sellainen on huono vanhempi joka tekee lapsen vaikka raha ei riitä
Ei tosiaan ole käytännössä mitään vauvaryhmiä ainakaan meidän lasten päiväkodissa, vaikka lapset periaatteessa on jaettu omiin ryhmiin. Ison osan päivästä vauvat menevät siellä eskareiden joukossa. Omassa ryhmässä ollaan ehkä kolme tuntia päivässä.
On tilanteita, joissa on pakko. Tietysti sitten osa laittaa perhepäivähoitoon, jos se on mahdollista. Aina ei ole, ja perhepäivähoitajissa ja paikoissa on eroja.
Itsellä suppea otanta aiheesta. Yksi perhe, jossa vanhemmilla hyvät ja hyväpalkkaiset ammatit. Ehkä vaikeaa olla pois töistä sitten ja voi uhata työpaikan menetys. Rahaa ainakin on, että olisi varmasti varaa jäädä kotiin. Toinen perhe, jolla monta lasta pienellä ikäerolla. Suoraan äitiyslomalta päiväkotiin. En tiedä, onko joku uskonnollinen syy, että on pakko tehdä monta lasta, vaikka ei haluaisi.
Tiedän myös nuoren totaaliyhärin, ei sukua lähellä, jolle tarjottiin tukitoimena osa-aikaista päiväkotipaikkaa. Olisi saanut jatkaa äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja laittaa ilmaiseksi lapsen päiväkotiin muutamaksi tunniksi viikossa, että saa hoitaa asioita. Mutta hän ei ottanut tarjousta vastaan, koska päiväkoti vaikutti liian hurjalta vauvalle.
Mun lapsi menee hoitoon 1v 2 kk ikäisenä. Oon yksinhuoltaja. Pakko mennä töihin, koska tuli muutama vuosi sitten hommattua asunto, jossa tuolloin oli kohtuulliset kulut, nyt kulut nousseet 2 tonniin kuussa. Ei mitään järkeä. En todellakaan nyt muuttaisi tähän. En myöskään saa myytyä, koska kuka hullu ostaisi pienen kämpän lähiöstä jossa kk-kulut 2 tonnia??
Omiani, kolmea lastani en laittanut päivähoitoon. Vasta nuorimmainen kävi esikoulussa. Itse hoidin vaikka välillä oli raskasta kun ei ollut tukiverkkoa. Lapsilisän käytin lasten tarpeisiin. Elettiin niukemmin miehen tienestillä.
Sitten olin kahdelle lapsenlapselleni hoitajana heidän kolmevuotiaaksi asti. Nuorintakin olen käynyt välillä hoitamassa, vaikka korona-aika yllätti ja kuviot muuttuivat hänen kohdallaan kun äiti jäi kotiin. Nyt lapsi pärjää hyvin päivähoidossa. Olen vakaasti sitä mieltä että alle kolmevuotias on liian pieni ja kehittymätön erotettavaksi kodista.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla äippäloma oli 3 kk ja 70 luvun alussa 6 kk. Hoisin omat lapseni 3 vuotiaiksi ja olin 6 vuotta poissa töistä. Olimme rutiköyhiä, kun ei ollut kotihoidontukea. Lapset oli 70-luvulla syntyneet. Nyt minulle veetuillaan, kun eläke keskituloisena on jäänyt pieneksi, haukutaan laiskottelusta. Kyllä äitiparat eivät tiedä koskaan, mikä on oikein.
Työtoverini, lääkäri, sanoi, että jos kätkytkuolema on tullakseen, niin sille ei mitään mahda, vaikka vieressä seisoisi.
Äitiysloma piteni kolmesta kuukaudesta vuonna 1974. Seitsemänkymmentäluvun alussa äitiysloma oli kolme kuukautta. Noihin aikoihin hyvin moni kotiäiti otti hoitolapsia. Lähiössä oli samassa pihassa monta hoitotätiä. Työssäkäyvät laittoivat lapset hoitajalle esim. naapuriin, mummolle tai palkkasivat jonkun eläkeläisen tai opiskelijan hoitajaksi. Terveydenhoitoalalla sai pääsykokeissa lisäpisteitä, jos oli toiminut lapsenhoitajana.
Yksityisiin tarhoihin ei monesti otettu vauvoja. Kunnallisessa oli vauvoille oma osasto, mutta kunnalliseen päivähoitoon oli vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla äippäloma oli 3 kk ja 70 luvun alussa 6 kk. Hoisin omat lapseni 3 vuotiaiksi ja olin 6 vuotta poissa töistä. Olimme rutiköyhiä, kun ei ollut kotihoidontukea. Lapset oli 70-luvulla syntyneet. Nyt minulle veetuillaan, kun eläke keskituloisena on jäänyt pieneksi, haukutaan laiskottelusta. Kyllä äitiparat eivät tiedä koskaan, mikä on oikein.
Työtoverini, lääkäri, sanoi, että jos kätkytkuolema on tullakseen, niin sille ei mitään mahda, vaikka vieressä seisoisi.
Äitiysloma oli 60-luvulla 2 kuukutta ja 70-luvun alussa 4 kuukautta. Nousi puoleen vuoteen 1974. Katsoin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on yleisesti ottaen sen verran köyhää porukkaa, että noilla kriteereillä koko kansa häviää maailman kartalta muutamassa vuosikymmenessä. No, toki ratkaisu olisi ruveta rahtamaan lisää väkeä afrikasta todella suurilla laivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tutkitaan. Mahdollisesti sama olisi voinut tapahtua kotona nukuttaessa. Kuolinsyytä ei välttämättä koskaan kerrota julkisuuteen. Kätkytkuolema on mahdollinen.
Noin pienen lapsen kohdalla tosiaan tulee mieleen ensimmäisenä kätkytkuolema. Mutta oliko vauva unohdettu vaunuihin, kun vasta kolmen tunnin päästä mentiin katsomaan? Sillon ymmärtäisi, miksi asiaa nyt tutkitaan kuolemantuottamuksena. Eihän edes pienten ryhmässä päiväuniaika kestä kolmea tuntia.
Pitkät unet ovat voineet olla vanhempien toive. Työntekijöillä oli ikkunasta näköyhteys vaunuihin. Vauva on voinut olla tosi pieni, 7-8kk ikäinen. Kätkytkuolema on todennäköinen syy. Vauvalla oli riittävästi päällä.
valitettava asia ja kaikki tsempit henkilökunnalle.
Minä laitoin lapseni päiväkotiin alle vuoden ikäisenä. Nyt tuo samainen lapsi on valmistumassa yliopistosta erittäin arvostettuun ammattiin ja on jo itse asiassa vuosia elättänyt itsensä opiskelemansa alan töillä. On hyvinvoiva ja elämästään tykkäävä nuori. Ihan hyvin meillä kaikilla on mennyt vaikka "lapsiparka" joutui oman työ- ja opiskelutilanteeni jo niin pienenä hoitoon.
Sanoisin, että ihan muut asiat, kuten kotiolot, vaikuttaa siihen, millaiseksi lapsen elämä muodostuu. Pikemminkin useamman, kuin nyt menee, olisi hyvä mennä jo pienenä hoitoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on yleisesti ottaen sen verran köyhää porukkaa, että noilla kriteereillä koko kansa häviää maailman kartalta muutamassa vuosikymmenessä. No, toki ratkaisu olisi ruveta rahtamaan lisää väkeä afrikasta todella suurilla laivoilla.
Se on kyllä jännä kun niiden äfrikkäläisten koko elämän ylöspitoon on kyllä varaa muttei nostaa kotihoidontukea edes parilla satasella per kk.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli lastentarhoissa pienille oma lastenseimi jossa heillä oli silmää pitävät hoitajat, Nyt voi pieni joutua käytännössä heitteille.
Äidin työpaikalla (tehdas) oli sekä päiväkoti että seimi työntekijöiden lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan semmoinen joka tarvitsee palkkaa.
Eli yh-äiti? Kyllä mies perheen elättää kaksi vuotta kun äiti vauvan kanssa kotona 👍
Sen kun näkis.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä koen olevani niiiin etuoikeutta kun olen saanut hoitaa lapset eskariin asti kotona. Lapsuus on loppujen lopuksi niin lyhyt, että olen tyytyväinen kun omat saaneet sen ekat 6v viettää rauhassa kotona.
Olen tehnyt tuossa töitä myös kotona perhepäivähoitajana.
Nyt lapset jo isoja ja teen nyt työtä jota rakastan + opiskelen lisää.
Tämä oma arvovalinta, enkä tekisi toisin jos nyt tuonne aikaan pääsisin. Oman perheen kohdalla näin, jokainen tekee omat päätökset miten toimii omien lasten kanssa.
Mieti, lähes jokainen isä missaa tuon vaiheen, kun lapset ovat pieniä. Kun kerran käyvät siellä töissä niin heiltä jää pienten kasvun ja kehityksen näkeminen kokonaan välistä. 🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tutkitaan. Mahdollisesti sama olisi voinut tapahtua kotona nukuttaessa. Kuolinsyytä ei välttämättä koskaan kerrota julkisuuteen. Kätkytkuolema on mahdollinen.
Noin pienen lapsen kohdalla tosiaan tulee mieleen ensimmäisenä kätkytkuolema. Mutta oliko vauva unohdettu vaunuihin, kun vasta kolmen tunnin päästä mentiin katsomaan? Sillon ymmärtäisi, miksi asiaa nyt tutkitaan kuolemantuottamuksena. Eihän edes pienten ryhmässä päiväuniaika kestä kolmea tuntia.
Pitkät unet ovat voineet olla vanhempien toive. Työntekijöillä oli ikkunasta näköyhteys vaunuihin. Vauva on voinut olla tosi pieni, 7-8kk ikäinen. Kätkytkuolema on todennäköinen syy. Vauvalla oli riittävästi päällä.
valitettava asia ja kaikki tsempit henkilökunnalle.
Ei päiväkotiin oteta 7kk ikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko. Vauva oli 7 kk, kun työnantaja meni konkurssiin, lopetti. Oli pakko mennä uudelleenkoulutukseen ja sopiva alkoi kahden kuukauden päästä. Kaikki mennyt hyvin, pärjäävä koululainen on nykyisin.
Ei sitä vielä tiedä onko kaikki mennyt hyvin. Tähän saakka kaikki on voinut mennä hyvin.
Olet kuin mieheni. Kaikki mitä sanon, pitää yrittää kumota. 🖕👎Ohis
Juu ja mitä tahansa mitä lapselle tulee niin sitten vedetään suora syy-yhteys siihen päiväkodissa olemiseen. Ei olekaan että ei sitä voi varmaksi tietää vaan sitten ollaankin yhtäkkiä ihan varmoja syy-seuraus-suhteesta. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Se jonka on pakko. Ei kukaan nainen tuollaista valitse muuta kuin siksi, että mies ei huolehdi, ja toimeentulosta on pakko pitää kiinni.
No nyt on siihen sitten kylliksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen äiti, jolla on huono mies lasten isänä.
Lastemme isä on hyvä mies ja olen käynyt töissä, jotta ei tarvitse vanhana kitua takuueläkkeellä. Siinä tulisi nälkä.
Eli isä piti vanhempainvapaata, ettei lasta tarvinnut laittaa liian pienenä päivähoitoon? Vai?
Toki piti myös vanheimpainvapaatakin. Vastasin tuolle idiootille, jonka mielestä isä on huono, jos äidin on mentävä palkkatöihin ja laitettava lapsi hoitoon. Sama
Minusta äidillä nimenomaan on oikeus siihen palkkatyöhön. Ihan siinä missä isälläkin. Isä voi pitää osuutensa vapaista, silloin lasta voidaan hoitaa pidempään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi menee hoitoon 1v 2 kk ikäisenä. Oon yksinhuoltaja. Pakko mennä töihin, koska tuli muutama vuosi sitten hommattua asunto, jossa tuolloin oli kohtuulliset kulut, nyt kulut nousseet 2 tonniin kuussa. Ei mitään järkeä. En todellakaan nyt muuttaisi tähän. En myöskään saa myytyä, koska kuka hullu ostaisi pienen kämpän lähiöstä jossa kk-kulut 2 tonnia??
Aivan järjetöntä, miten selviät? Sulla täytyy olla hyvä palkka! Yli 1v on onneksi kuitenkin jo taapero, varmaan osaa jo kävellä ja kohta alkaa tulla puhettakin. Toivottavasti saat hänelle kivan pienen ryhmän ja hyvät hoitajat.
Ennen oli lastentarhoissa pienille oma lastenseimi jossa heillä oli silmää pitävät hoitajat, Nyt voi pieni joutua käytännössä heitteille.