Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa

Vierailija
28.04.2025 |

Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.

Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.

Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.

Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.

Kommentit (387)

Vierailija
221/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö heillä ollut ollenkaan seurusteluaikaa, jolloin olisi havainnut, että ... mies sotkee kämppänsä"

Minä seurustelin reilun vuoden miehen kanssa ennen yhteenmuuttoa. Mies ehti asua tänä aikana kahdessakin eri kämpässä. Kumpikin asunnoista oli superpuhdas siellä vieraillessani. Ei tiskejä, ei pölyjä tai tahroja, ei hiekkaa tai roskia lattioilla.

Voit arvata, että yhteenmuuttamisen jälkeen siivouksen taso ja miehen kiinnostus siivoamiseen on laskenut kokonaan eri tasolle.

Vierailija
222/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todellinen ongelma. Ei kannata pariutua eritahtisen kanssa. Minulla menee hermo jo ystäviin, jotka nukkuu pitkään. Mökki iikonloppu, niin teen aamulla vaikka mitä ja illalla menisin nukkumaan, kun toinen alkaa lämmittämään saunaa. Ja ruokailu on minulle liian myöhään. Olen suomalainen klo 17 päivällinen-tyyppi. 22.00 nukkumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ongelmana ei ole teidän erilainen vuorokausirytmi vaan se, että sinä teet eikä miehesi tarvitse tehdä mitään. Mä en siivoaisi enää koskaan yhtään mitään, JOS aina herättyäni koti olisi siisti. Mutta kun mulla ei ole sun kaltaista kodinhengetärtä, niin pakkohan mun on itse siivota. Ei tosin ole miestäkään, joka eläisi kuin ellun kana tehden kodista sikolätin. Mutta tuossa teidän tilanteessa sä taidat olla nk mahdollistaja miehesi kotitöiden välttämiselle? Onneksi teillä ei ole vielä lapsia eikä kannata sellaisia hankkiakaan ennenkuin mies oppii olemaan sotkematta. Lakkaa tekemästä miehen puolesta. Lakkaa olemasta hänen äitinsä/kotiapulaisensa. Tiskiharjakin pysyy hänen kädessään viimeistään sitten, kun tiskikaapista ei löydy yhtäkään puhdasta lautasta hänelle. 

Vierailija
224/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala elämään ihan omaa elämää, ja älä mieti kotitöitä. Katso, herääkö mies tähän asiaan. Jos ei, ette ehkä ole sopivat toisillenne. 

Toi on huono neuvo. Ennemmin kuin vaivihkaa aletaan elämään jotain mystistä omaa elämää, on puhuttava. Jos puhuminen aikuisen kanssa ei onnistu eikä tuota tulosta niin sitten puhutaan ratkaisut, ja se voi olla ero. Mutta ei mitään vanhan kansan eriyttävää omaa elämää, koska siinä kuolee sisäisesti kaksi pystyyn. Just tällaisten neuvojen takia tässä maassa on niin oudot perhedynamiikat, eriytyneet elämät ja kylmät kohtaamistaidot. Siis pitäähän aikuisten osata puhumalla sopia kaikki.

Konfliktien sopiminen rauhallisesti puhumalla on kyllä hyvä neuvo, mutta tuo on niin edistyneen tason ihmisenä olemista, että siihen ei monet kykene. Ehkä vuosien terapia

Ei ole edistyneemmän ihmisen olemista vaan ihan kyllä perusperus. Jos tällaista perustaa ei tavoita niin ei kannata kovin monta muutakaan ihmisen asiaa lähelleen haalia, ei lapsia, ei läheisiä, ei vastuita työssä. 

Vierailija
225/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona asuu aikuinen, joka ei tee oma-aloitteisesti perustason kotitöitä, toinen joutuu raatamaan aivan hullun paljon. Se ei ole neuroottista siivoamista.

Vierailija
226/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mun mielestä ongelmana ei ole teidän erilainen vuorokausirytmi vaan se, että sinä teet eikä miehesi tarvitse tehdä mitään. Mä en siivoaisi enää koskaan yhtään mitään, JOS aina herättyäni koti olisi siisti. Mutta kun mulla ei ole sun kaltaista kodinhengetärtä, niin pakkohan mun on itse siivota. Ei tosin ole miestäkään, joka eläisi kuin ellun kana tehden kodista sikolätin. Mutta tuossa teidän tilanteessa sä taidat olla nk mahdollistaja miehesi kotitöiden välttämiselle? Onneksi teillä ei ole vielä lapsia eikä kannata sellaisia hankkiakaan ennenkuin mies oppii olemaan sotkematta. Lakkaa tekemästä miehen puolesta. Lakkaa olemasta hänen äitinsä/kotiapulaisensa. Tiskiharjakin pysyy hänen kädessään viimeistään sitten, kun tiskikaapista ei löydy yhtäkään puhdasta lautasta hänelle. 

Kyllä mies tiskaakin sitten, kun ainuttakaan puhdasta astiaa ei ole. Vajaan viikon siis kerryttää tiskiä haiseviksi kasoiksi ensin. Ap

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotona asuu aikuinen, joka ei tee oma-aloitteisesti perustason kotitöitä, toinen joutuu raatamaan aivan hullun paljon. Se ei ole neuroottista siivoamista.

Se ei olekaan neuroottista siivoamista, mutta jos vapaapäivän aamuna se siivoaminen on aloitettava klo 7, se alkaa olla. Tosin ap ei tällaista väittänytkään vaan sanoi, että olisi ihan ok, jos mies sitten herättyään laittaisi vaikka pyykkikoneen päälle. Mä kirjoitin ketjussa aiemmin, miksi mä tykkään vapaapäivinä laiskotella muutaman tunnin heräämiseni jälkeen, mutta ap:n tilanteessa se erilainen vuorokausirytmi ei ihan oikeasti taida olla ongelma vaan se, että mies ei tee edes iltaisin yhtään mitään vaan kaikki kotihommat jää ap:lle. Jopa ne miehen vaatteiden pesut ja sotkujen siivoamiset. Koska taloudessa ei ole lapsia, miksi ap hyväksyy tämän? Ongelmaahan ei olisi, jos mies tekisi kotihommia vaikka iltapäivällä/illalla, mutta kun mies ei tee niitä ollenkaan. Vai tekisikö, jos ap ei miehen nukkuessa olisi jo tehnyt niitä? Alkaisiko mies kuitenkin jossain vaiheessa kaivata vaikka puhtaita vaatteita, jos niitä ei ilmestyisikään kuin tyhjästä vaatekaappiin?

Vierailija
228/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans tajua miksi olla yhdessä, jos ei koskaan järjestetä aikaa sille, että tehtäisiin mitään yhdessä. Ap

Mies tuo kivasti pättäkää taloon? 

Meillä pätäkän tuon minä. Mies opiskelee. En tosin mitenkään varsinaisesti elätä häntä, sen verran hänellä on omaa rahaa, mutta minä olen meillä se, joka tienaa. Ap

Mitä mä just luin!!?😳 eli mies on 39v opiskelija joka nukkuu vapaapäivät sisään ja vk.loppuna heräilee iltapäivällä lehdittelmään ja kahvittelemaan ja hengailemaan. Ei osallistu siivoamiseen. Sä käyt töissä eli kustannat teidän elämisen ja siivoat kun mies ei sitä tee. Parisuhde on tuore, olette asuneet yhdessä noin vuoden. OK. Heitä mies luiskaan ja hanki sellainen joka on kasvanut mieheksi eikä ole opiskelijapoika. Sähän mahdollistat tuolle miehelle oikein lokoisat olot niin ettei sen tarvitse tehdä mitään. Ei edes siivota. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mies tiskaakin sitten, kun ainuttakaan puhdasta astiaa ei

Kuinka usein annat tuota tapahtua? Mä ajan nyt takaa sitä, että todennäköisesti miehesi luottaa siihen, että sinä teet, kun hän ei viitsi tehdä. Ja kun vielä todistat hänen luottamuksensa oikeaksi, ei hän tietenkään tee. En minäkään tekisi, jos joku muu sivoaisi mun sotkuni ja pesisi pyykkini. 

On ihan mahdollista, että sun hermot ei kestä sitä, että antaisit olla ja mies kulkekoon sitten likaisissa vaatteissa ja kaivelkoon tiskialtaasta jonkun lautasen, mutta niin kauan, kun teet miehen puolesta, ei mies koe tarpeelliseksi tehdä itse. 

Vierailija
230/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ketjussa on moneen kertaan todettu, ei ongelmana varsinaisesti ole erirytmisyys, vaan se, että mies ei tee kotitöitä eikä myöskään yhteisiä kivoja aktiviteetteja, vaan nukkuminen ja yleinen möllötys menee kaiken muun edelle. Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että tuollainen unimäärä ei kuulosta alkuunkaan normaalilta aikuiselle. Mullakin tuppaa helposti jäämään viikolla yöunet toivottua lyhyemmiksi, ja viikonloppuna tulee otettua takaisin, mutta ei mulla kertakaikkiaan riitä unta enempää kuin max 10h yöllä + max 1,5h iltapäivällä, vaikka olisi miten huonoja öitä alla. Vaikka kuinka laiskottaisi, niin unta ei vaan tule sen enempää jos ei jotain aivan ääripoikkeuksellista ole kyseessä. Jos ap:n mies oikeasti nukkumalla nukkuu 14-16h vkl-öitä, niin en ole varma selittääkö sitä enää mikään määrä arjen yöpelailua tms.

Hitaista aamuista tykkääminen on sitten taas preferenssi. Me herätään miehen kanssa viikonloppuisin normaalisti yhtä aikaa - kello soimassa ysiltä ettei ihan koko päivää nukuta - mutta mieheni tykkää chillata aamut ja tehdä aamutoimensa hitaasti. Jos lähdettäisiin yhdessä kauppaan, menisi lähtö niin pitkälle, että mulle ehtisi tulla kiljuva lounasnälkä ennen kuin päästään kotiin. Joten lähden yksin kauppaan ja mies jää chillailemaan aamutoimiaan. Lounaan jälkeen voidaan tehdä vaikka mitä yhteistä.

Vierailija
231/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mies t

Joo siis en tosiaan kestä elää haisevassa läävässä kovin monta päivää. On kokeiltu. Mies ei ala tiskaamaan useammin, vaikka antaisin olla. Häntä ei häiritse haju ja sotku. Ap

Vierailija
232/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilen seiskan aikaan siis usein, en aloita siivoamista silloin, vaan vasta siinä vaiheessa kun alkaa taas näyttää siltä, ettei mies osallistu tälläkään kertaa, ja sit jää kaikki tekemättä muuten. Ap

Vierailija
233/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala elämään ihan omaa elämää, ja älä mieti kotitöitä. Katso, herääkö mies tähän asiaan. Jos ei, ette ehkä ole sopivat toisillenne. 

Toi on huono neuvo. Ennemmin kuin vaivihkaa aletaan elämään jotain mystistä omaa elämää, on puhuttava. Jos puhuminen aikuisen kanssa ei onnistu eikä tuota tulosta niin sitten puhutaan ratkaisut, ja se voi olla ero. Mutta ei mitään vanhan kansan eriyttävää omaa elämää, koska siinä kuolee sisäisesti kaksi pystyyn. Just tällaisten neuvojen takia tässä maassa on niin oudot perhedynamiikat, eriytyneet elämät ja kylmät kohtaamistaidot. Siis pitäähän aikuisten osata puhumalla sopia kaikki.

Konfliktien sopiminen rauhallisesti puhumalla on kyllä hyvä neuvo, mutta tuo on niin edistyneen tason ihmisenä olemista,

Ei ole edistyneemmän ihmisen olemista vaan ihan kyllä perusperus. Jos tällaista perustaa ei tavoita niin ei kannata kovin monta muutakaan ihmisen asiaa lähelleen haalia, ei lapsia, ei läheisiä, ei vastuita työssä. 

Ei ole perusperus. Varmaan ainakaan 60-70% parisuhteessa olevista ihmisistä ei tähän kykene. Puhumattakaan työelämästä. Juu, kaikki pomot on hyviä ja elämä sujuu kuin tanssi vaan. 

Vierailija
234/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä. Teillä on eri rytmit, minkä tiedätte, mutta silti suunnittelette samalle päivälle muutamaksi tunniksi neljä eri asiaa, joihin kuluu jokaiseen pitkä aika, tunteja jopa. Kuulostaa siltä, että lähes tarkoituksellisesti luotte ongelmia. Tai ainakin tämä on ongelma sinulle. Miestä ei varmaankaan haittaa, jos ikkunat jäivätkin pesemättä.

Ei, miestä ei haittaa vaikka ikkunat jäävät pesemättä, tai tiskit tai pyykit. Häntä ei haittaa myöskään, jos ei koskaan imuroida tai viedä roskia. Hän heittelee roskat lattialle aina kun vain kehtaa. Häntä ei todella haittaa, eikä hän ryhdy mihinkään kotityöhön oma-aloitteisesti. Ap

Sitä suuremmalla syyllä monoa.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 231: "Joo siis en tosiaan kestä elää haisevassa läävässä kovin monta päivää. On kokeiltu. Mies ei ala tiskaamaan useammin, vaikka antaisin olla. Häntä ei häiritse haju ja sotku. Ap"

Tuossa tapauksessa olen sitä mieltä, että ei muuta kuin eri osoitteisiin. Oletan, että olet ottanut jo aiemminkin puheeksi sen, että et voi asua sellaisessa läävässä, missä miehesi mielestä on ihan jees asua. Jos miehesi olisi työelämässä, hän voisi vaikka palkata viikkosiivoojan, niin sillä kuittaisi oman lasikottelunsa, mutta jos on opiskelija, niin tuskin on rahaa siihen. Edelleenkään en usko, että erirytmisyys olisi tässä ongelmana. Sen verran sun tilanteessasi saattaisin miettiä, etät onko mies ihan kunnossa. Joku jo ehdottikin tiettyjä labratutkimuskia. Mulla todettiin kymmenkunta vuotta sitten D-vitamiinin imeytymishäiriö ja D-vitamiinitasoni oli kuin aliravitulla kehitysmaalaisella. Vaikka vedänkin päivittäin sen 100 mikrogrammaa D-vitamiinia, mulla on edelleen D-vitamiinin puutos, mutta ei niin paha kuin mitä oli aikoinaan. Myöskin masennus voi aiheuttaa väsymystä ja toimintakyvyn heikkenemistä. Tosin jos jaksaa tehdä itselleen mieluisia asioita, mutta ei epämieluisia, niin sitten tuskin on masennuksesta kyse. 

Vierailija
236/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on oppinut isältään tuon olemisen mallin. Veljensä on aivan samanlainen. Ei ole masentunut, enkä usko, että mitään lääketieteellistä on kyseessä. Menköön lääkäriin jos haluaa, ei kyllä ole mun tehtävä häntä sinne raahata. Naisten ei tarvitse aina olla fiksaamassa miehiä. Ap

Vierailija
237/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#miesvihanäkyväksi

Vierailija
238/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todellinen ongelma. Ei kannata pariutua eritahtisen kanssa. Minulla menee hermo jo ystäviin, jotka nukkuu pitkään. Mökki iikonloppu, niin teen aamulla vaikka mitä ja illalla menisin nukkumaan, kun toinen alkaa lämmittämään saunaa. Ja ruokailu on minulle liian myöhään. Olen suomalainen klo 17 päivällinen-tyyppi. 22.00 nukkumaan. 

Mun mielestä tuossa tilanteessa tehdään kompromissi. Ystävät herää klo 10 mennessä ja sinä valvot 24 asti. Ystävät voi lukea kirjaa sängyssä tuon jälkeenkin ja sinä menet vaikka laiturille aamuaurinkoon palstailemaan kello kahdeksan. Tai puuhailemaan jotain. Paitsi jos on lapsia paikalla, mennään tietenkin niiden aikataulujen mukaan. 

Vierailija
239/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero. Eihän tuosta miehestä ole kuin mielenharmia ja ylimääräistä työtä. Parisuhteen kuuluu parantaa elämänlaatua sinkkuuteen nähden, ei huonontaa sitä.

Mies menkööt raapimaan persuustaan jonkun toisen naisäidin hoiviin.

Vierailija
240/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä katsoisi tuollaista miestä kahta viikkoa kauempaa. Jos perusluonteena on äärimmäinen laiskuus, ei ole toivoakaan että tuo mies tuosta muuttuisi. Laita luiskaan, ja mieti ap tarkkaan seuraavalla kertaa jos vielä jotain miestä aiot huolia kotiisi. Itse uskon näin kypsällä aikuisiällä että parhaiten suhde toimii, kun molemmilla on omat asuntonsa, saa sitten kukin elää itse valitsemallaan tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi