Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa

Vierailija
28.04.2025 |

Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.

Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.

Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.

Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.

Kommentit (387)

Vierailija
201/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunnioittaako mies mun tarvetta levätä? Teen kellonympäri työpäiviä ja hoidan kodin päälle. Kuinka pitkälle pitää kunnioittaa sitä, että miehellä ei ole lainkaan kotiin liittyviä velvollisuuksia, ainoastaan tarve ja oikeus levätä? Eikö se ole mikään faktori tässä, että mä olen usein niin uupunut, että itkettää miehen jälkiä siivotessani? Miestäkö vaan pitää ymmärtää? Ap"

Siis mikä se ongelma nyt oikeastaan on? Otsikossa valitat, että ette tee koskaan yhdessä mitään kivaa?

Vierailija
202/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa siltä että teidän ongelmanne ei ole eri rytmit vaan temperamenttierot ja käsitykset myös siivouksesta ja kodin vastuusta.

Olen itse samankaltainen kuin miehesi eli vahvasti iltavirkku ja nautin rauhallisista viikonloppuaamuista jossa voin juoda aamukahvia 2-3 tuntiakin lukien samalla lehteä, kirjaa tai vaikka televisiota katsoessa. Se on minulle luksusaikaa arjen vastapainoksi. Mieheni puolestaan on vahvasti aamuvirkku ja herää keskimäärin 1-2h minua aikaisemmin ja nukahtaa vastaavasti myös aiemmin. 

Meillä saadaan tämä toimimaan sillä että kunnioitetaan toistemme rytmejä ja otetaan se yksin hereillä olo omana aikana. Mies nauttii hiljaisesta aamusta yksin ja saattaa käydä esim kävelyllä ennen kuin minä herään. Minä puolestani nautin lukiessa illalla kirjaa miehen jo mennessä nukkumaan. Arkena mennään sänkyyn aina yhdessä. 

Kotityöt tehdään

Kunnioittaako mies mun tarvetta levätä? Teen kellonympäri työpäiviä ja hoidan kodin päälle. Kuinka pitkälle pitää kunnioittaa sitä, että miehellä ei ole lainkaan kotiin liittyviä velvollisuuksia, ainoastaan tarve ja oikeus levätä? Eikö se ole mikään faktori tässä, että mä olen usein niin uupunut, että itkettää miehen jälkiä siivotessani? Miestäkö vaan pitää ymmärtää? Ap

Hellitä vähän tahtia, ap. Sä kuullostat ihan yhdeltä sukulsiseltani, joka suoritti töissä ja suoritti vapaa-aikaa, kunnes iski paha burnout. Nyt on varhaiseläkkeellä, mutta vieläkin haalii itselleen vaikka mitä hommia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta samana päivänä voi hyvin nauttia aamukahvin vähän juhlavammin, pyykätä, siivota isommankin talon, grillata, hoitaa jonkun kaupunkiasian ja sitten vaikka rantasaunoa tai mennä leffaan ja drinkeille. Toisena päivänä voi tehdä hyvän luontoretken tai muun harrastuksen, kokata ateriat, lukea kirjan tai tehdä pihatöitä. Onhan se tärkeää chillata, mutta nukkumalla chillaaminen lopulta vain nukuttaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kunnioittaako mies mun tarvetta levätä? Teen kellonympäri työpäiviä ja hoidan kodin päälle. Kuinka pitkälle pitää kunnioittaa sitä, että miehellä ei ole lainkaan kotiin liittyviä velvollisuuksia, ainoastaan tarve ja oikeus levätä? Eikö se ole mikään faktori tässä, että mä olen usein niin uupunut, että itkettää miehen jälkiä siivotessani? Miestäkö vaan pitää ymmärtää? Ap"

Siis mikä se ongelma nyt oikeastaan on? Otsikossa valitat, että ette tee koskaan yhdessä mitään kivaa?

Ongelma taitaa olla se, että mies ei siivoa edes omia sotkujaan. Ei siis se, että mies nukkuu viikonloppuisin pitkään. Ap:tä ärsyttää lauantaiaamuisin miehen sotkut, joten ap siivoaa ne eikä edes odota, että mies siivoaisi omat sotkunsa illalla. Mies on tietenkin tyytyväinen, kun herättyään kaikki hänen sotkunsa onkin kuin taikasauvalla loihdittu pois. 

Vierailija
205/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä turhaan kehotetaan perusreipasta ap:ta hellittämään jonkun makaavan ameeban tasolle. Ei tod. Ap on ihan normaalilta kuulostava ihminen jolla on ihan tavallinen ja terve kykeneväisyys. Ennusteeni on, että ap on kuuskymppisenä onnellinen ja se ex mies ei.

Vierailija
206/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa siltä että teidän ongelmanne ei ole eri rytmit vaan temperamenttierot ja käsitykset myös siivouksesta ja kodin vastuusta.

Olen itse samankaltainen kuin miehesi eli vahvasti iltavirkku ja nautin rauhallisista viikonloppuaamuista jossa voin juoda aamukahvia 2-3 tuntiakin lukien samalla lehteä, kirjaa tai vaikka televisiota katsoessa. Se on minulle luksusaikaa arjen vastapainoksi. Mieheni puolestaan on vahvasti aamuvirkku ja herää keskimäärin 1-2h minua aikaisemmin ja nukahtaa vastaavasti myös aiemmin. 

Meillä saadaan tämä toimimaan sillä että kunnioitetaan toistemme rytmejä ja otetaan se yksin hereillä olo omana aikana. Mies nauttii hiljaisesta aamusta yksin ja saattaa käydä esim kävelyllä ennen kuin minä herään. Minä puolestani nautin lukiessa illalla kirjaa miehen jo mennessä nukkumaan. Arkena mennään sänkyyn

Hellitä vähän tahtia, ap. Sä kuullostat ihan yhdeltä sukulsiseltani, joka suoritti töissä ja suoritti vapaa-aikaa, kunnes iski paha burnout. Nyt on varhaiseläkkeellä, mutta vieläkin haalii itselleen vaikka mitä hommia. 

Toi, että tyyliin siivoat kello seitsemän sunnuntaiaamuna kuulostaa siltä, että käyt koko ajan vähän ylikierroksilla. 

Vierailija
207/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hirveää jos meillä yleistyy aikuisissa tuon miehen kaltaiset. Kyllä jää työt, lapset ja ihmissuhteet aloittamatta ja hoitamatta.

Vierailija
208/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat todella rasittavalta kumppanilta, joka aikatauluttaa kaikki tekemiset yhdelle ja samalle päivälle. 

Puutarhamyymälä 1h (esim klo 10-11), ikkunapesu 1-2h. ja samalla pyörii pyykkikone. (esim klo 12-14). Illalla leffa ja drinkit  (esim 19-22). Ompa rankkaa

Meillä ainakin pelkät matkat puutarhamyymälään vie tuon tunnin, eli se on 2 h (tosin en tarvitse miestä siellä mihinkään). Ikkunoita on paljon isossa talossa, niissä menee kyllä vähintään neljä tuntia.

Vierailija
209/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala elämään ihan omaa elämää, ja älä mieti kotitöitä. Katso, herääkö mies tähän asiaan. Jos ei, ette ehkä ole sopivat toisillenne. 

Vierailija
210/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja mies ovat asuneet vuoden yhdessä. Eikö heillä ollut ollenkaan seurusteluaikaa, jolloin olisi havainnut, että 1) mies sotkee kämppänsä 2) mies tykkää nukkua viikonloppuisin pitkään.

Vierailija
211/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyypit oikein haluaa? Maata paikoillaan? Kun just kaikki puuhailu ja keskustelut ja silmiin katsomiset ja höpsöttämiset on sitä hyvää elämää.

Vierailija
212/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala elämään ihan omaa elämää, ja älä mieti kotitöitä. Katso, herääkö mies tähän asiaan. Jos ei, ette ehkä ole sopivat toisillenne. 

Toi on huono neuvo. Ennemmin kuin vaivihkaa aletaan elämään jotain mystistä omaa elämää, on puhuttava. Jos puhuminen aikuisen kanssa ei onnistu eikä tuota tulosta niin sitten puhutaan ratkaisut, ja se voi olla ero. Mutta ei mitään vanhan kansan eriyttävää omaa elämää, koska siinä kuolee sisäisesti kaksi pystyyn. Just tällaisten neuvojen takia tässä maassa on niin oudot perhedynamiikat, eriytyneet elämät ja kylmät kohtaamistaidot. Siis pitäähän aikuisten osata puhumalla sopia kaikki.

Vierailija
213/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi viikonloputkin pitää aikatauluttaa täyteen. Itseäni rentouttaa nimenomaan aikatauluttamaton aika. Se ei tarkoita etteikö siivoaisi tai tekisi muuta hyödyllistä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 206: "Toi, että tyyliin siivoat kello seitsemän sunnuntaiaamuna kuulostaa siltä, että käyt koko ajan vähän ylikierroksilla."

Mä ymmärsin omaa äitiäni, koska hän oli hyvin köyhistä oloista lähtöisin ja 1930-luvulla kodin tai lasten  likaisuus oli köyhyyden merkki. Äitini ei halunnut näyttää köyhältä, vaikka sitä joskus olikin, ja siksi äidilläni oli ihan hillitön tarve siivota. Kaiken piti olla kotona ja lapsissakin aina tiptop, jotta kukaan vaan ei ajattelisi, että ollaan köyhiä. Teininä ja nuorena aikuisena mun mielestä äidin touhut oli vaan teatteria ja kulissien ylläpitämistä (mitä nyt muutkin ajattelee, jos...."), mutta myöhemmin olen ymmärtänyt, että äidilleni lapsuutensa ja nuoruutensa köyhyys aiheutti trauman. 

Vierailija
215/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen ap että sä opit tästä nyt jotain. 

Vierailija
216/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin nukkuisin pitkään jos joku kellottaisi vapaapäivään siivousta. 

Oi, jospa mies tekisikin jotain arkisin, sittenhän ei tarvisi vapaapäiviä käyttää pakollisiin kotitöihin. Mutta arkena en ehdi häntä olla käskemässä, teen itse 11 h työpäiviä ja 2 h työmatkat päälle. Mies opiskelee kotona ja sotkee. Jos tekisikin jotain siellä, viikonloppuna olisi aikaa jollekin kivalle.  Ap

Eli mies on löytänyt oivan tavan kaistaa kaikesta kotiin liittyvästä vastuusta. Vai onko aina ollut tällainen? 

Teillä ei onneksi taida olla lapsia vielä. Nyt tyyppi puhutteluun ja jollei tilanne parane, niin jättäisin pärjäämään ihan omillaan.

Vierailija
217/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se mies jotenkin masentunut tai onko terveydessä kaikki ok? 14 tunnin yöunet kuulostaa aika todella pitkiltä. Vai eikö nuku viikolla tarpeeksi? Kuorsaako, voisiko olla uniapnea kyseessä jolloin väsyttää päivälläkin? 

Vierailija
218/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on huono neuvo. Ennemmin kuin vaivihkaa aletaan elämään jotain mystistä omaa elämää, on puhuttava. Jos puhuminen aikuisen kanssa ei onnistu eikä tuota tulosta niin sitten puhutaan ratkaisut, ja se voi olla ero. Mutta ei mitään vanhan kansan eriyttävää omaa elämää, koska siinä kuolee sisäisesti kaksi pystyyn. Just tällaisten neuvojen takia tässä maassa on niin oudot perhedynamiikat, eriytyneet elämät ja kylmät kohtaamistaidot. Siis pitäähän aikuisten osata puhumalla sopia kaikki.

Konfliktien sopiminen rauhallisesti puhumalla on kyllä hyvä neuvo, mutta tuo on niin edistyneen tason ihmisenä olemista, että siihen ei monet kykene. Ehkä vuosien terapian jälkeen voi saavuttaa tason, jossa ei provosoidu tai ahdistu, pakene tai hyökkää.

Vierailija
219/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi viikonloputkin pitää aikatauluttaa täyteen. Itseäni rentouttaa nimenomaan aikatauluttamaton aika. Se ei tarkoita etteikö siivoaisi tai tekisi muuta hyödyllistä. 

No ap:n mies ei tee viikollakaan mitään kotiin liittyvää. Seuraavaan elämään lakaisee kaiken ja nyt nukkuu. 

Vierailija
220/387 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisitko mun kanssa. Olisi kiva jos olisi kaksi ihmistä joiden mielestä puhdas koti olisi mukava juttu. 

Nukun kyllä viikonloppuisin noin kello kymmeneen, mutta voin tehdä sitten lounaan.

T. Mieheensä kyllästynyt