Ylioppilasjuhlat ja alkoholitarjoilu
Kertokaapas, kuinka yleistä on, että ylioppilasjuhlissa on alkumaljan lisäksi muutenkin tarjolla alkoholia. Itselleni tämä on uusi ilmiö, en muista tällaista esim. ajalta kun itse olin nuori. Nyt kun oman tuttavapiirin nuoriso on tullut siihen ikään, useammissakin juhlissa on ollut oikein kunnon baaritarjoilu booleineen, viineineen ja olut/lonkerotarjoiluineen. Tämä tuntuu oudolta, vaikka en itsekään lasiin syljeskele. Katsotaanko nyt kieroon ja pidetään kitupiikkinä, jos tarjoaa vain skumpat alkumaljana? Meillä ylioppilas itse ei käytä alkoholia ja mieltäisin itsekin juhlat enemmän perhejuhlana.
Kommentit (62)
Olen ollut monenlaisissa ylioppilasjuhlissa. Yleensä kaikilla on alkumalja, joka on kuohuviiniä ja rinnalla on myös alkoholiton vaihtoehto.
Ylioppilasjuhlissa ei tarvitse olla viiniä, koska perinteisesti tarjoiluun ei kuulu lämmintä ruokaa. Joissakin juhlissa sitä kuitenkin on, etenkin pitkämatkalaisille, ja sekin on ihan kaunis ja vieraanvarainen ele, mutta ei tosiaan mitenkään välttämätön, jos noutopöydässä on tarjolla suolaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi eräissä pienimuotoisissa ylioppilasjuhlissa on tarjottu meille kaukaa tulleille sukulaisille jauheliha-vihanneskeiton tyyppistä lämmintä ruokaa keittiössä ja on ollut ihan mukava ja lämmin tunnelma ilman viiniäkin. Omien nuorten juhlissa meillä on ollut 150-200 vierasta, joten ei olisi mitenkään rahkeet riittänyt lämpimään ruokaan, vaan olen tarjonnut suolaisina mm. voileipäkakkua, cocktail-lihapullia ja suolaista piirakkaa. Kahvia, teetä, mehua on ollut tarjolla, ja kuohujuomia on saanut toisenkin lasillisen jos joku on halunnut, mutta suurimmalle osalle riittää yksi lasi.
Booli voi olla tarjolla varsinaisten ylioppilasjuhlien jälkeen, niille sukulaisille, joita näkee harvemmin ja joiden kanssa on mukava jäädä istumaan vielä vähäksi aikaa iltaa. Olen tehnyt boolia (sekä alkoholilla että ilman) myös ylioppilaan kavereille, jotka kokoontuivat etkoille meidän terassille ennen kuin lähtivät jatkamaan iltajuhliin. Mutta varsinaiset ylioppilasjuhlat ovat olleet päivällä kahvitilaisuutena, eikä siellä siis mitään boolia ole ollut.
Mun lakkiaisissa vuonna 1989 oli viiniä ja olutta alkumaljan lisäksi. Kuopuksen lakkiaiset oli nyt viime keväänä, hän ei käyt alkoholia ja kysyin miten toimitaan, niin halusi kuitenkin viiniä ja olutta myös tarjolle.
Meillä on ollut useammat yo-juhlat. Alkoholia on tarjoiltu se kuohuviinilasillinen, ja sitten ruoan kanssa on ollut mahdollista ottaa viiniä. Aika harva kuitenkaan on ottanut, sillä useimmilla on monet juhlat käytävänä. Ja tuskin kukaan lasillista enempää, kun yleensä koko juhlissakaan ei viivytä tuntitolkulla. Muistelen, että joka kerta viineistä on jäänyt suurin osa vieraiden jäljiltä juomatta, ja ollaan sitten juotu niitä miehen kanssa pitkään pois.
Katso googlesta etikettisäännöt. Jos juhlittava on täysi-ikäinen niin alkoholia voi tarjota, muuten ei. Meillä molemmat olivat 18v, joten kuohuviini alkumaljat oli kyllä juhlissa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä missä piireissä nykyään on ylppäriboolit ja lonkerot, ehkä joku asiasta tietävä voisi kertoa?"
Ei meillä ainakaan mutta sen sijaan oli jokaiselle halukkaalle varattu muutama lasi ajatuksella valittua puna- tai valkoiviiniä. Alkoholitarjoilu ei kaikille tarkoita loputonta boolia tai isoa määrää olutta ja siideriä.
Minä olen tehnyt loppuillaksi boolin "vapaalla kaadolla", koska se on ollut helpoin tapa selvitä tarjoilusta yksin sen jälkeen kun päivän hulinoita varten palkattu tarjoiluapu on lähtenyt. Tarjolla on ollut myös alkoholitonta boolia. Mutta ei tuo iltajuttu ole sama kuin varsinaiset ylioppilasjuhlat, vaan lähipiirin epäviralliset jatkot.
Minä ajattelin ostaa ylioppilaalle kuohuviini pullon ja kuohuviini lasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokatarjoilujen?
Niin. En ole ollut yhdessäkään yliopiiasjuhlassa jossa olisi ollut vain kakkua ja kahvia. Aina on ollut edes jotain suolaista kuten piirakoita, ruokaisia salaatteja jne. Joskus myös ihan laajempaakin ruokatarjoilua varsinkin jos osa vieraista tulee kauempaa.
Silloin on ihan luontavaa tarjota yhtenä ruokajuomana myös viiniä.
Niin, sekä makeaa että suolaista sisältävä kahvitarjoilu. Siinä ei viinilasillista tarvita.
Totta, viiniä ei tarvita. Mutta kyllä viiniä voi laittaa tarjolle noutopöytään, ei sekään ole väärin, jos niin haluaa tehdä. Esimerkiksi suolaisten piirakoiden ja voileipäkakun kanssa voi nauttia viinilasillisen.
Vierailija kirjoitti:
Omissa ylppäreissäni vanhemmat vaativat tarjota kaksin käsin alkoholia, vaikka itse en juonut silloin, enkä juo vieläkään. Lähdinkin omista juhlistani aika nopeaa pois kun porukka alkoi olla kännissä. Vanhempani eivät suostuneet raittiisiin juhliin.
No huh. Eihän ne vanhempien juhlat ole. Pitäisi kyllä kuunnella ylioppilasta. Ehkä vanhemmillasi on päihdeongelma?
Mä olen päässyt ylioppilaaksi vuonna 2000 ja kyllä mun juhlissa oli tarjolla muutakin alkoholia kuin alkumalja. Myös oman lapsen ylioppilasjuhlissa oli alkoholia tarjolla.
Alkumaljat on ollut yleensä, ei muuta. Mitään baareja en ole nähnyt kellään. Itse en edes käytä alkoholia, mutta alkumaljat on lasteni lakkiaisissa ollut, kuohuviini ja alkoholiton myös. Toki en ole myöskään nähnyt kuin kerran elämässäni humaltuneita häävieraita, mutta niitäkin taitaa olla ainakin tvn hääohjelmien perusteella paljonkin.
Meilläpäin oli avoimet ovet ylioppilasjuhlissa ja ehkä niiden naapurin mummojen takia alkoholia tarjottiin vain alkumaljoina. Toisaalta ihan yleinen tapa oli että illalla koko kylän päivänsankarit lähti ryyppäämään muualle.
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä missä piireissä nykyään on ylppäriboolit ja lonkerot, ehkä joku asiasta tietävä voisi kertoa?"
Ei meillä ainakaan mutta sen sijaan oli jokaiselle halukkaalle varattu muutama lasi ajatuksella valittua puna- tai valkoiviiniä. Alkoholitarjoilu ei kaikille tarkoita loputonta boolia tai isoa määrää olutta ja siideriä.
Ai että oikein ajatuksella valittua.
Meillä on ollut vain alkumaljat eli skumppaa ja pommacia raittiille.
Jossain muissa kesäjuhlissa on alkoholia. Esim. rapujuhlissa.
Itse olemme raittiita, mutta alkoholia on niille, jotka siitä pitävät. Tupakoitsijoille ja koirille on annettu porttikielto juhliimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että halvinta punkkua lapsen yo juhliin? Eri.
Vierailija kirjoitti:
On aivan sairas oletus että missään juhlissa tarjoiltaisiin aivoja tuhoavaa myrkkyä.
Yhteiskuntamme on sairas.
Miksi tätä on alapeukutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että halvinta punkkua lapsen yo juhliin? Eri.
Mielestäni kesäiseen juhlaan, jossa on kevyet tarjoilut, sopii paremmin kuohuviini sekä rosee- tai valkoviini.
Mahdollisesti lisäksi raikas kesäinen booli.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut missään läträysylppäreissä. Alkumalja riittää. Toki osa läheisistä voi jäädä istumaan iltaa ja tällöin tunnelma erilainen.
Läträysylppäreissä?? Jos on alkumaljoista alkaen alkoholiton ja alkoholia sisältävä vaihtoehto, mikä jatkuu boolien ja viinien suhteen, miksi halvennat läträysylppäreiksi? Aikuiset tietävät itse, mitä juovat (ainakin meillä) eikä kukaan kaadu kukkapuskiin tai oksenna grilliin.
Kuohuviini nyt ei muuta kun pistää kikattamaan. Hirveää myrkkyä joo.