Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä

Vierailija
26.04.2025 |

Ihmettelen, että mikä mättää.

Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan. 

Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.

Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.

Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä. 

Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?

Kommentit (434)

Vierailija
121/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuva mies pirkanmaalta, vuositulot suunnilleen samat. Ihan hyvin pärjännyt ja sijoittanut asuntoihin jo heti valmistumisen jälkeen. Nyt yksi myyty ja tulihan sitä rahaa taas laittaa eteenpäin. 

mutta en tuhlaile turhia tms.

Vierailija
122/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei sitä autoa huolleta joka kuukausi eikä uusia renkaita ostetaan edes joka vuosi. Et osaa suunnitella talouttasi ja säästää. Tee Excel niin näet mihin rahasi menevät.

Nostan kirjoitukseni aikaisemmilta sivuilta:

Tuohon, ettei joka kuukausi ole kalliita menoja: melkein kyllä on! Ei toetenkään samoja laskuja, mutta tietyt asiat kiertävät parin vuoden välein:

Auton kallis huolto, renkaat, korjaus, silmälasit, alkuvuoden lääkkeet ennenkuin lääkekatto tulee, tietokoneen hankinta, kännykän hankinta, kodinkoneen hankinta, jokin pieni remontointi, lomamatkan ensimmäisen erän maksu, talvitakin ja talvikenkien hankinta, lomamatkan toisen erän maksu, jokinntäysinnyllättävä meno, jota ei ole osannut ennakoida - kunnes kierto alkaa taas alusta.

Häkellyttävää. Mitenhän me pienitulo

Ihmettelenkin suuresti, miten pienituloiset voivat pärjätä. 

Ei minun tarvitse kirjoja lukea. On minulla osakkeita ja omaisuutta. Olen vain sitä mieltä, että keskipalkkaisen tulojen pitäisi riittää normielämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuva mies pirkanmaalta, vuositulot suunnilleen samat. Ihan hyvin pärjännyt ja sijoittanut asuntoihin jo heti valmistumisen jälkeen. Nyt yksi myyty ja tulihan sitä rahaa taas laittaa eteenpäin. 

Lue: en elä

Vierailija
124/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Olen ns. Hyvätuloinen, mutta seuraavaksi kolmeksi viikoksi on rahaa enää 400 e. Minun piti korjata viime palkasta autoani tonnilla. Ylimääräiset menit vie talouden perukatoon.

Eikö hyvätuloinen osaa varautua autoremppoihin säästämällä puskuria?

On minulla puskuri, mutta en käytä sitä tällaisiin menoihin. Katson, että minun on pakko elää palkallani. Auton korjaus pitää saada maksettua palkalla. 

Hölmö, sinun palkkaasi se puskurikin on jos siitä olet sen aikoinaan säästänyt.

Niin olen säästänyt ja siksi tiedän, kuinka hidasta ja työlästä se on. Siksi käytän sitä vain äärimmäisessä hädässä. Nyt ei ole vielä hätä. Mi

Puskuri on juuri noita tilanteita varten ja pitäisi olla 3-12 kk menojen summa siellä. Ei ole paha raksi keskituloiselle, pienituloiseltakin onnistuu. Tuon päälle sitten sijoitukset ruksuttamaan pääomatuloa. 

Vierailija
125/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista, tuo euromäärä palkkaa ei tänäpäivänä riitä, kaikki "kallistunut" suhteessa palkkoihin.

Vierailija
126/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue: en elä

Elän kyllä oikein rikasta ja mukavaa elämää. 

Vierailija
127/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mulla. Käteen jää 3000e. Asumiseen menee 1000e, bensat työmatkoihin 150e, opiskeleville omillaan asuville lapsille yht. 400e, netti 30e, puhelin 20, autolainan lyhennys 250e, kuntosalijäsenyys 50e, koiran ruoka 50e. Työn luonteen vuoksi on pakko ostaa vaatteita ja niihin menee noin 100e. Eli käteen jää 650e. Eipä tässä matkustella eikä käydä kampaajalla tms.

Mä annan muksuille 1000 euroa kuussa. Nyyh, ei ole itsellä edes ruokaan rahaa, auta orpo, laske mun verotusta. 

Vierailija
128/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Olen ns. Hyvätuloinen, mutta seuraavaksi kolmeksi viikoksi on rahaa enää 400 e. Minun piti korjata viime palkasta autoani tonnilla. Ylimääräiset menit vie talouden perukatoon.

Eikö hyvätuloinen osaa varautua autoremppoihin säästämällä puskuria?

On minulla puskuri, mutta en käytä sitä tällaisiin menoihin. Katson, että minun on pakko elää palkallani. Auton korjaus pitää saada maksettua palkalla. 

Hölmö, sinun palkkaasi se puskurikin on jos siitä olet sen aikoinaan säästänyt.

Niin olen säästänyt ja siksi tiedän, kuinka hidasta ja työlästä se on. Siksi käytän sitä vain ääri

Puskuri on juuri noita tilanteita varten ja pitäisi olla 3-12 kk menojen summa siellä. Ei ole paha raksi keskituloiselle, pienituloiseltakin onnistuu. Tuon päälle sitten sijoitukset ruksuttamaan pääomatuloa. 

minun puskurissani on kymppitonni, mutta se ei ole noita menoja varten. Se on katastrofia varten. 

Sijoitukseni ovat eläkettä varten, niihinkään ei kosketa.

Vierailija
129/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mulla. Käteen jää 3000e. Asumiseen menee 1000e, bensat työmatkoihin 150e, opiskeleville omillaan asuville lapsille yht. 400e, netti 30e, puhelin 20, autolainan lyhennys 250e, kuntosalijäsenyys 50e, koiran ruoka 50e. Työn luonteen vuoksi on pakko ostaa vaatteita ja niihin menee noin 100e. Eli käteen jää 650e. Eipä tässä matkustella eikä käydä kampaajalla tms.

Miksi pitäisi matkustella? Matkustelu pois, kampaamokäynnit pois, auto pois. Muuta halvempaan jos yksi asut. Vuokra-asuntoja saa 700-800 ja jopa alle. Jos luottarit kunnossa niin yksityisiltä pienvuokranantajilta saat alle 700 yksiön. Leikkaa ja värjää omat hiukset. Väri n. kympin, leikkaaminen 0 e. Sakset toki tarvitset.

Vierailija
130/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pitkälti omista valinnoista kiinni, millä rahamäärällä tulee toimeen. Meillä ei ole ylisuurta asuntoa, koska siitä syntyisi vain turhia kuluja ja lisää siivottavaa joka viikko. Emme omista S-luokan Mersua, koska kilometrejä kertyy vuosittain vain 10-15 tkm. Ajamme silti uudehkolla autolla, jonka hinta vastaa meidän tarpeita. Hyötynäkökulma ja rationaalisuus vaikuttavat kulutukseemme muutenkin. Teemme paljon asioita itse, emmekä osta valmiina, koska vierivä kivi ei sammaloidu ja puuhastelu on järkevämpää tekemistä kuin viettää tuntikaupalla somessa riitelemässä.

Vierailija
131/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi matkustella? Matkustelu pois, kampaamokäynnit pois, auto pois. Muuta halvempaan jos yksi asut. Vuokra-asuntoja saa 700-800 ja jopa alle. Jos luottarit kunnossa niin yksityisiltä pienvuokranantajilta saat alle 700 yksiön. Leikkaa ja värjää omat hiukset. Väri n. kympin, leikkaaminen 0 e. Sakset toki tarvitset.

Just. Ja osallistu Suomen talouden kaatamiseen lopettamalla oma kuluttaminen.

Vierailija
132/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajana myönnän, että toki tässä on provoa mukana ja joka kuukausi ei 1000 e extrakuluja ole. Mutta jotakin pakollista aina, tyyliin puhelin hajoaa, lapsen pyörä pitää uusia tms.

Joku tuolla fiksusti erottikin kaksi eri asiaa: keskituloisen talous yleensä ja vinkit omaan talouteeni.

Tarkoitus oli puhua enemmän ensimmäisestä. Osa kokee paremmuutta arvostellessaan elämäämme ja rahanmenoja, suhtaudun huvittuneesti noihin. Talous on kuitenkin ihan hyvällä mallilla: on velaton omistusasunto, lapselle pieni pesämuna kun lähtee omilleen, omissa säästöissä hyvin pikku puskuri ja osakkeitakin on ns. oman vanhuuden turvaksi tarkoitus kartuttaa, pieni alku on. Tuota osaketiliä voisin kartuttaa nopeammin, mutta ennemmin vietän nyt aktiivista elämää. Eli tässä kuussa en kartuttanut säästöjä ollenkaan. 

Itse olen lähtenyt täysin nollasta. Jos jokus ajattelun että kun pusken kahta työtä, niin keskituloisena sitten helpottaa. Niin helpottanut, että vapaa-aikaa on, mutta ei ikinä ole ollut vielä varaa ostella ruokakaupassa kuin ns. halpoja perusruokia. Ei ole ikinä ollut osamaksuja tm. hölmöä. Ei suoratoistoja tms.

Lapsen isästäkin ehti joku huolestua. Ei kannata, kyllä kumpikin huolehtii saman verran.

Kaksi harrastusta ja lemmikit. Se on sitten sitä rikasta elämää Suomessa. Voisi miettiä, että miksi kaikki on niin kallista. Palveluja pitää ja kannattaa kuluttaa - ei se talous vaan muuten tokene koskaan. Palataanko omavaraisuuteen?

Vierailija
133/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina + vastike tai vuokra? vesi ja sähkö yhteensä? Osamaksut?

Vierailija
134/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Ja osallistu Suomen talouden kaatamiseen lopettamalla oma kuluttaminen.

Hallituksen vika, ei yksilön. Itse olen viimeiset 30 vuotta leikannut ja värjännyt hiukset. Ei se siis missä kuluttamisen laskuna näy kun en ole koskaan kuluttanut kampaamokäynteihin. Samoin meikkaan joka päivä itse. Ajattele jos päivittäin tarvitsisin ammattimeikkaajaa, minun pitäisi olla miljonääri ja silloinkim turha törsääminen olisi yksinkertaisesti tyh,,, mää.

Vierailija
135/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikkien jotka ovat opsikelleet ja tekevät työrä, pitäisi elää samalla tavalla kuin työttömien ja vähän koulutettujen?

Vierailija
136/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti millaista on maksaa auton remontteja, kun saa palkkaa 2200 brutto - verot ja puoliso työttömyyskorvausta 595 netto kuukaudessa ja 2 lasta. 

Vierailija
137/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike on yleensä halvempi kuin vuokra. Vastikkeen jälkeen jää käteen rahaa kuluttamiseen, vuokran jälkeen ei jää rahaa kuluttamiseen.

Vierailija
138/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on liikaa asuntovelkaa. 

Vierailija
139/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikkien jotka ovat opsikelleet ja tekevät työrä, pitäisi elää samalla tavalla kuin työttömien ja vähän koulute

Näinhän se menee. Opettajat asuvat samanlaisissa tai jopa huonommissa asunnoissa kuin työttömät joten ei ole mitään järkeä opiskella opettajaksi.

Vierailija
140/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastike on yleensä halvempi kuin vuokra. Vastikkeen jälkeen jää käteen rahaa kuluttamiseen, vuokran jälkeen ei jää rahaa kuluttamiseen.

Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa palkkaa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä, soviteltua saa 140 lisäksi. Ja tosta maksetaan 800 vuokraa.

Eläkeläinen saa eläkettä 1300 ja maksaa 300 euron vastikkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi