Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä

Vierailija
26.04.2025 |

Ihmettelen, että mikä mättää.

Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan. 

Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.

Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.

Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä. 

Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?

Kommentit (434)

Vierailija
421/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun, mies ja tienaan 5500 € brutto. Mutta 2 lasta ja kolmas tulossa, mitään ei jää käteen. Vaimon bruttotulot 3000. 

Paras taloudellinen tilanne oli aikoinaan kun eli vielä  nuorena poikana vanhempien nurkissa ja tienasi 10€ tuntipalkkaa. Oli varaa syödä työpaikka lounas. Nyt tietenkin omat eväät. Ei omakotitaloa edes ja vain 1 auto. 

Vierailija
422/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun, mies ja tienaan 5500 € brutto. Mutta 2 lasta ja kolmas tulossa, mitään ei jää käteen. Vaimon bruttotulot 3000. 

Paras taloudellinen tilanne oli aikoinaan kun eli vielä  nuorena poikana vanhempien nurkissa ja tienasi 10€ tuntipalkkaa. Oli varaa syödä työpaikka lounas. Nyt tietenkin omat eväät. Ei omakotitaloa edes ja vain 1 auto. 

Teillä on liian iso asuntovelka.

Moni 4 hengen perhe missä toinen työtön ja tekee määräaikaisia töitä ja toinen vakituinen asuu vuokralla kaksiossa.

Ja näiltä hallitus nyt leikkaa.

Lapsilla ei ole harrastuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti ensimmäiseksi lemmikki teuraalle. Sillä säästyy jo aika paljon.

Vierailija
424/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaen, Suomessa kulurakenne ja elämä ylipäätään niin kallista, että et pysty elämään ns. keskiluokkaista elämää, ellei perintöjä hyvin saatuna. Jos vaikka tulot vain 50 000 vuodessa. Saa kaikki nuukailla. Ja nämä ketjut vahvistaa tätä fiilistä, en näköjään ainut. 

Muistan silloin nuorena poikana ihmetelleeni miten kaikki työpaikalla muut söivät omia eväitä, itsellä oli varaa lounaaseen. 

Johtui tietysti siitä että pääsi kotiin äidin ruokapöytään ja ilmainen majoitus. Eli kulurakenne oli silloin vielä matala.  

Vierailija
425/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on liian iso asuntovelka.

Moni 4 hengen perhe missä toinen työtön ja tekee määräaikaisia töitä ja toinen vakituinen asuu vuokralla kaksiossa.

Ja näiltä hallitus nyt leikkaa.

Lapsilla ei ole harrastuksia.

200 000 euroa on kerrostalolaina. Ja tämä on kieltämättä liikaa. 

Ja opintolainaa on myös 13 000. Ja autolainaa 7000. 

Näistä niitä menoja alkaa mm tulla. 

Pärjätään kyllä, mutta mitään ei osteta uutena, Lidl, omat eväät jne. 

Vierailija
426/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette ihan taukkeja rahan kanssa. Itse olen syrjäytynyt, tulot on 890€/kk mutta saan silti muutamia kymppejä kuussa säästöön. Olen 8 vuodessa kerännyt tuista noin 9000€ säästöt. Tuolla palkalla minulla olisi samassa ajassa kertynyt säästöön ainakin 200 000€.

Toki tämäkin avaus on hyvätuloisen paskaulinaa, joka nyt vain eskaloitui uhriutumiseksi, koska autosta tuli kuluja. Ei sinulla joka kuukausi mene autoon noin paljon, joten pystyt helposti säästämään 500€/kk.

Vierailija
427/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette ihan taukkeja rahan kanssa. Itse olen syrjäytynyt, tulot on 890€/kk mutta saan silti muutamia kymppejä kuussa säästöön. Olen 8 vuodessa kerännyt tuista noin 9000€ säästöt. Tuolla palkalla minulla olisi samassa ajassa kertynyt säästöön ainakin 200 000€.

Toki tämäkin avaus on hyvätuloisen paskaulinaa, joka nyt vain eskaloitui uhriutumiseksi, koska autosta tuli kuluja. Ei sinulla joka kuukausi mene autoon noin paljon, joten pystyt helposti säästämään 500€/kk.

Sinulta on mennyt aloituksen pointti ohi: pointti ei ole se, voiko pärjätä pienemmillä tuloilla, vaan se; ettei hyvillä tuloilla eletä leveästi. Toki voi alkaa köyhäilemään, mutta jos ei kituuta, niin kaikki menee, mikä tulee. 

Vierailija
428/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on about sama tulotaso ja säästöön jää huomaamatta yli tonni kuussa. Toisaalta en omista autoa, kallista harrastusta enkä lapsia.

Itsellä jäisi varmaan helposti kaksi tonnia säästöön sinkkumiehenä. Mutta auto, 200k asunto, vaimo ja lapset niin säästö on nyt sitten nolla. 

Vierailija
429/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahankäytössä ehkä jotain häikkää? Itsellä jäi hirveästi säästöön keskituloilla. Ihmettelen suuresti monia samalla tulitasolla mihin se raha heillä mennyt.

Onko sinulla 3 lasta?

Vierailija
430/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan monet teistä ovat kateellisia meille, jotka saamme hurjat 600 euroa kuukaudessa rahaa "tekemättä mitään".

Vierailija
431/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto ja lemmikit veks.

Onko auto ja lemmikit siis jotain, johon vain rikkailla on mahdollisuus? Ei edes keskiluokalla? 

Melkeinpä näin, jos haluaa jotain säästöön ja pelivaraa

Itse kadun kun hommasin auton lainalla 7000 euroa, ei oikeasti olisi siihen ollut varaa. Ja ihan hyvät tulot itsellä siis, 5500 brutto

Vierailija
432/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias, tienaan hieman alle 50000€ vuodessa ja olen saanut 50000€ perinnön, olen kerryttänyt sijoituksiin yli 300000€ ja sästötililläkin on 20000€. Omistan myös puolet 80 m2 omistusasunnosta hyvältä alueelta Helsingissä.

Vuoden alussa merkitsen kalenteriin ns. vakiolaskut, jotka tulevat aina suunnilleen samaan aikaan; vakuutukset, sähkölaskut, autoverot, liiton laskut jne. Budjetoin 10% enemmän kuin edellisenä vuonna. Näin osaan varautua jo muutaman kuukausi aikaisemmin eim. huhtikuuhun, johon kertyy eniten laskuja maksettavaksi koko vuonna. 

Siirrän aina palkkapäivänän. 2600€ bruttotulosta säästöihin ja sijoituksiin 800€ molempiin, samoin osuuteni yhtiövastikkeesta toiselle tilille. Loppusummalla pitää pärjätä kuukausi. Säästöt ovat tarkoitettu matkoihin ja puskuriksi yllättäviin menoihin (pesukoneen hajoaminen, lohjennut hammas jne.) sekä muutaman vuoden päästä tiedossa olevaan kylpyhuoneremonttiin, josta osuuteni tulee olemaan n. 5-6000€.

Järjestelmällisyys, varautuminen ja säästörutiinit auttavat rahojen riittämisesssä.

Vierailija
433/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta on statuskysymys. Jos heille haluaa taata keskiluokkaisen elämän talouden tulot pitäis olla ainakin 100k/v + 20-40k/v. Yhteen lapseen riittää jo 40k/v. + 30k/v. Vähemmälläkin pärjää, mutta silloin pitää käyttää enemmän aikaa valmisteluun mm. lastentarvikkeet 2nd handinä, tehdään kotona ruokaa woltailun sijaan jne.

Vierailija
434/434 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta on statuskysymys. Jos heille haluaa taata keskiluokkaisen elämän talouden tulot pitäis olla ainakin 100k/v + 20-40k/v. Yhteen lapseen riittää jo 40k/v. + 30k/v. Vähemmälläkin pärjää, mutta silloin pitää käyttää enemmän aikaa valmisteluun mm. lastentarvikkeet 2nd handinä, tehdään kotona ruokaa woltailun sijaan jne.

Jep, tarvitsee aika kovat tulot ns. keskiluokkaiseen elämään miten moni sen mieltää. Etenkin jos lapsia enemmän kuin se 1.

Esimerkiksi 5500 € bruttotuloni ei tule riittämään lapsilleni kummoisten harrastusten kustantamiseen.

Kesällä tulemme keräämään marjoja harrastuksena sekä itselle, että myyntiin. 

Hullunkurisesti, itselle melkein kannattavin sivutyö, josta saada lisätuloja on marjojen myynti (jos vaan paikkoja löytyy), kun ei tarvitse kärsiä 50 % marginaaliveroasteesta.

Patikointi ja eräily tulevat olemaan myös halpoja harrastuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän