Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä
Ihmettelen, että mikä mättää.
Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan.
Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.
Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.
Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä.
Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Valintakysymyksiähän nuo on. Jännästi ite pärjään yksinhuoltajana jo kymmenettä vuotta 52000 euron vuosituloilla erittäin hyvin ja olen onnistunut säästämäänkin asuntovelkaa maksaessa niin että osakesalkku on jo yli 100 000 euroa.
Sinulla ei varmaan ole autoa etkä asu Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on maksettavana lähes kaikki aloitukseen merkityt kulut ja varmaan muutakin, mutta ei niitä joka kuukausi tarvitse maksaa. Kerran vuodessa ja harvemminkin riittää. Esimerkiksi renkaita uusitaan autoon muutaman vuoden välein. Vakuutukset maksetaan kerran vuodessa. En halua neuvoa, mutta tulossa olevaa laskua varten tulee varautua säästämällä rahaa kuukausittain sen verran, että tarvittaessa on millä maksaa.
Sinun kirjoituksesi ei toimisikaan provona koska on järkevää tekstiä.
AP, onko sulla ns ylimääräistä menoa 1500 joka kuukausi? En pysty tätä ehkä ymmärtää.
Siitä ilmaiseksi oppia, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakysymyksiähän nuo on. Jännästi ite pärjään yksinhuoltajana jo kymmenettä vuotta 52000 euron vuosituloilla erittäin hyvin ja olen onnistunut säästämäänkin asuntovelkaa maksaessa niin että osakesalkku on jo yli 100 000 euroa.
Valintoja, valintoja.
Ap ei sitä autoa huolleta joka kuukausi eikä uusia renkaita ostetaan edes joka vuosi. Et osaa suunnitella talouttasi ja säästää. Tee Excel niin näet mihin rahasi menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintoja, valintoja.
En ymmärrä, miksi minä muuttaisin pois lasteni, lapsuudeystävieni, parhaimpien ystävieni tai vanhempieni luota, jotta voisin asua halvemmassa paikassa. Valintoja tietty, että priorisoi ihmiset rahan edeltä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei sitä autoa huolleta joka kuukausi eikä uusia renkaita ostetaan edes joka vuosi. Et osaa suunnitella talouttasi ja säästää. Tee Excel niin näet mihin rahasi menevät.
Nostan kirjoitukseni aikaisemmilta sivuilta:
Tuohon, ettei joka kuukausi ole kalliita menoja: melkein kyllä on! Ei toetenkään samoja laskuja, mutta tietyt asiat kiertävät parin vuoden välein:
Auton kallis huolto, renkaat, korjaus, silmälasit, alkuvuoden lääkkeet ennenkuin lääkekatto tulee, tietokoneen hankinta, kännykän hankinta, kodinkoneen hankinta, jokin pieni remontointi, lomamatkan ensimmäisen erän maksu, talvitakin ja talvikenkien hankinta, lomamatkan toisen erän maksu, jokinntäysinnyllättävä meno, jota ei ole osannut ennakoida - kunnes kierto alkaa taas alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Olen ns. Hyvätuloinen, mutta seuraavaksi kolmeksi viikoksi on rahaa enää 400 e. Minun piti korjata viime palkasta autoani tonnilla. Ylimääräiset menit vie talouden perukatoon.
Eikö hyvätuloinen osaa varautua autoremppoihin säästämällä puskuria?
On minulla puskuri, mutta en käytä sitä tällaisiin menoihin. Katson, että minun on pakko elää palkallani. Auton korjaus pitää saada maksettua palkalla.
Hölmö, sinun palkkaasi se puskurikin on jos siitä olet sen aikoinaan säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Olen ns. Hyvätuloinen, mutta seuraavaksi kolmeksi viikoksi on rahaa enää 400 e. Minun piti korjata viime palkasta autoani tonnilla. Ylimääräiset menit vie talouden perukatoon.
Eikö hyvätuloinen osaa varautua autoremppoihin säästämällä puskuria?
On minulla puskuri, mutta en käytä sitä tällaisiin menoihin. Katson, että minun on pakko elää palkallani. Auton korjaus pitää saada maksettua palkalla.
Hölmö, sinun palkkaasi se puskurikin on jos siitä olet sen aikoinaan säästänyt.
Niin olen säästänyt ja siksi tiedän, kuinka hidasta ja työlästä se on. Siksi käytän sitä vain äärimmäisessä hädässä. Nyt ei ole vielä hätä. Minulla on 400.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo toi joka noista kirjoitti mut ymmärrän hänen pointtinsa ja itse pidän valintakysymyksinä myös sitä, hankkiiko auton ja muuttaako Helsinkiin. Ite asun Vantaalla tällä hetkellä ja taloudessa on kaksikin autoa.
Syyskuussa muutto Seinäjoelle mikä sekin on valintakysymys.
Auto pois, lemmikit pois niin jää rahaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan kirjoitukseni aikaisemmilta sivuilta:Tuohon, ettei joka kuukausi ole kalliita menoja: melkein kyllä on! Ei toetenkään samoja laskuja, mutta tietyt asiat kiertävät parin vuoden välein:
Auton kallis huolto, renkaat, korjaus, silmälasit, alkuvuoden lääkkeet ennenkuin lääkekatto tulee, tietokoneen hankinta, kännykän hankinta, kodinkoneen hankinta, jokin pieni remontointi, lomamatkan ensimmäisen erän maksu, talvitakin ja talvikenkien hankinta, lomamatkan toisen erän maksu, jokinntäysinnyllättävä meno, jota ei ole osannut ennakoida - kunnes kierto alkaa taas alusta.
Häkellyttävää. Mitenhän me pienituloiset, silmälasipäiset autonomistajat pärjätään lapsinemme ja lominemme päivineen, kun vielä säästöön ja sijoituksiinkin saadaan. Noh. Ei meillä kyllä "säännöllisesti" joka kuu tollaisia kuluja ole. Se tietty auttaa et kun pienistä tuloistaan on vuosikymmenen säästänyt ja sijoittanut niin saapi sitten pääomatulojakin.
Mut joo. Lue se Juntusen kirja.
Jos 50000 € vuosittaisilla nettotuloilla kuitenkin jatkuvasti pershe auki, silloin menot ovat yksinkertaisesti paisuneet liian isoiksi ja on aika tarkastella kuitti kuitilta mihin ne rahat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintoja, valintoja.
En ymmärrä, miksi minä muuttaisin pois lasteni, lapsuudeystävieni, parhaimpien ystävieni tai vanhempieni luota, jotta voisin asua halvemmassa paikassa. Valintoja tietty, että priorisoi ihmiset rahan edeltä.
Niin tuo on se VALINTA! Mutta sitten sun pitää kyetä hyväksymään valintasi hinta. Jos et kykene siihen, muuta valintoja tai toimi tavalla, joka lisää sun tuloja.
Laitat 500€/kk säästöön tällaisille kuluille. Tosin voi mennä hetki ennen kuin tasaantuu ja onnistuu säästäminen.
Juuri Helsingissä ei tarvitse autoa. Itellä on vakuutusmaksut suoraveloituksessa, menee tasaisesti joka kuukausi 1/12 maksusta.
Helsinkiläinen ei tarvitse autoa eikä vantaalainenkaan. Käytä julkisia kulkuvälineitä ja tai muuta lähemmäksi työpaikkaa.
Ihan sama mulla. Käteen jää 3000e. Asumiseen menee 1000e, bensat työmatkoihin 150e, opiskeleville omillaan asuville lapsille yht. 400e, netti 30e, puhelin 20, autolainan lyhennys 250e, kuntosalijäsenyys 50e, koiran ruoka 50e. Työn luonteen vuoksi on pakko ostaa vaatteita ja niihin menee noin 100e. Eli käteen jää 650e. Eipä tässä matkustella eikä käydä kampaajalla tms.