Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä

Vierailija
26.04.2025 |

Ihmettelen, että mikä mättää.

Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan. 

Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.

Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.

Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä. 

Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?

Kommentit (434)

Vierailija
161/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun on maksettava yksin lapsen kulut?

Meillä on kolmihenkinen perhe ja asumiskulujen jälkeen käyttöön jää 5000 euroa. Siis viisi tonnia meille kaikille yhteensä. Ja me eletään yltäkylläisyydessä. Yksi ajaa autolla ja minä sekä lapsi käytetään julkista liikennettä. Lemmikkejä ei ole. Mökkiä ei ole. Lomamatkoja tehdään kahdesti vuodessa ja siihen päälle vielä risteily tai parikin. Yksityiselle mennään, jos lääkärin tarve on. Ruokakaupassa ei tarvitse katsoa hintoja.

Vierailija
162/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan yli 70000€ vuodessa mutta koska puolison konkurssikypsästä firmasta katsotaan tulevan hyvin tuloa ei puoliso saa euroakaan kuussa vaan säästöön jää vielä 450€ kuukaudessa, mutta säästetään kyllä ihan kaikessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400e/kk on järkyttävä summa harrastuksiin yhdestä palkasta. 

Mikä hemmetti edes syö noin paljon rahaa?

Tätä myös ihmettelen, että mikä aikuisten harrastus maksaa 200 kuussa. Varmaan joku sellainen. jota en samalla tulotasolla edes harkitsisi.

Maksullisissa käynti?

Se voi olla monenkin keskituloisen syy rahattomuuteen. Melilla oli ihan kamala tulot, mutta mitaan ei jaany. Kavi ilmi, rahat valui h**rataloon. Siis kunnolla hanat auki. 200e on vasta aloitusmaksu.  Siina kun itse on saastanyt ihan kaikesta tuli aika monta lapsya kerralla. Kylla niilla rahoilla ois jaanyt saastoon.

Pitäähän sitä nyt keskituloisella ja varsinkin rikkaalla olla mahdollisuus normielämään. 

Vierailija
164/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mulla. Käteen jää 3000e. Asumiseen menee 1000e, bensat työmatkoihin 150e, opiskeleville omillaan asuville lapsille yht. 400e, netti 30e, puhelin 20, autolainan lyhennys 250e, kuntosalijäsenyys 50e, koiran ruoka 50e. Työn luonteen vuoksi on pakko ostaa vaatteita ja niihin menee noin 100e. Eli käteen jää 650e. Eipä tässä matkustella eikä käydä kampaajalla tms.

Miksi pitäisi matkustella? Matkustelu pois, kampaamokäynnit pois, auto pois. Muuta halvempaan jos yksi asut. Vuokra-asuntoja saa 700-800 ja jopa alle. Jos luottarit kunnossa niin yksityisiltä pienvuokranantajilta saat alle 700 yksiön. Leikkaa ja värjää omat hiukset. Väri n. kympin, leikkaaminen 0 e. Sakset toki tarvitset.

Eli kaikkien jotka ovat opsikelleet ja tekevät työrä, pitäisi elää

Minä, joka kirjoitin äsken, että leikkaa ja värjää hiukset itse, EN ole hyvätuloinen, en ole koskaan ollut. Itse olen oppinut leikkaamaan ja värjäämääm itse hiukset 90-luvulla kun olin nuori. En myöskään kateuksissa kirjoita, sillä en ole kenellekään kateellinen, en ole koskaan ollut.

Vierailija
165/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan yli 70000€ vuodessa mutta koska puolison konkurssikypsästä firmasta katsotaan tulevan hyvin tuloa ei puoliso saa euroakaan kuussa vaan säästöön jää vielä 450€ kuukaudessa, mutta säästetään kyllä ihan kaikessa.

Korjaus: siis minulla jää vielä säästöä 450€ kuussa. Ei ne tulot vaan pienet menot

Vierailija
166/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokan kurjistuminen on maailmanlaajuinen tendenssi. Varallisuus siirtyy vähitellen keskiluokalta yläluokalle. Esimerkkinä hallituksen verouudistus. Työssäkäyvän keskituloisen käteen jää "veroalen" jälkeen vähemmän rahaa, kun otetaan huomioon työhuonevähennyksen ja ay-maksujen verovähennyksen poisto sekä kohonnut kiinteistövero. Yli 100 000 tienaavalle taas jää useita tonneja enemmän.

Tämä.

Vierailija
167/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten tienasin 32000e/v. Kävin viikonloppureissuilla ja ostelin kaikkea kivaa. Kotona asui vielä kaksi lasta.

Vaihdoin työpaikkaa ja tienaan 40000e/v. Käteen jää 8000e noususta 2400e (täytin välissä 53 eli tyel nousi). Koska hinnat on nousseet, nyt raha riittää huonommin. Ja työ on paljon stressaavampaa. Ei tämä kannusta yrittämään enempää.

Vierailija
168/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä olin työllinen ja olisin vapaehtoisesti halunnut maksaa ulosottoon velan puolessa vuodessa niin se ei käynyt ulosotolle vaan ulosotto itse haluaa, että lyhennän ulosottoon velkaa seuraavat 20 vuotta.

Säästä se puoli vuotta ja maksa sitten kerralla pois.

Vierailija
169/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auts, tsemppiä. Tuossa varmasti tulee stressiäkin hankalasta tilanteessa, mikä ei todellakaan auta talouden hallinnassa. Hyvä kuitenkin että säästöönkin jää! 

Vierailija
170/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään rahaa kuluu enemmän arjen perusmenoihin kuin ennen, vaikka tienaisi hyvin. Asumisen, ruoan, energian ja palveluiden hinnat ovat nousseet nopeasti, mutta palkat eivät ole pysyneet samassa tahdissa. Suuri osa kuukausituloista menee pakollisiin menoihin, kuten vuokraan tai asuntolainaan, vakuutuksiin, sähköön ja liikenteeseen. Myös arjen pienet kulut, kuten puhelinliittymät, suoratoistopalvelut ja harrastukset, kasaantuvat huomaamatta isoksi summaksi. Lisäksi verotus ja lainanhoitokulut vievät merkittävän osan tuloista.

Nykyään kohtalaisen hyvä elintaso vaatii enemmän rahaa kuin aiemmin, ja monilla jää vähemmän säästöön tai ylimääräiseen käyttöön. Tilanne johtuu ennen kaikkea talouden yleisestä kehityksestä.

Vierailija
171/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mulla. Käteen jää 3000e. Asumiseen menee 1000e, bensat työmatkoihin 150e, opiskeleville omillaan asuville lapsille yht. 400e, netti 30e, puhelin 20, autolainan lyhennys 250e, kuntosalijäsenyys 50e, koiran ruoka 50e. Työn luonteen vuoksi on pakko ostaa vaatteita ja niihin menee noin 100e. Eli käteen jää 650e. Eipä tässä matkustella eikä käydä kampaajalla tms.

Miksi pitäisi matkustella? Matkustelu pois, kampaamokäynnit pois, auto pois. Muuta halvempaan jos yksi asut. Vuokra-asuntoja saa 700-800 ja jopa alle. Jos luottarit kunnossa niin yksityisiltä pienvuokranantajilta saat alle 700 yksiön. Leikkaa ja värjää omat hiukset. Väri n. kympin, leikkaaminen 0 e. Sakset toki tarvitset.

Eli kaikkien jotka ovat opsikelleet ja tekevät työrä, pitäisi elää samalla tavalla kuin työttömien ja vähän koulute

Tämä mua huvittaa, että korkeakoulutettunakin pitäis elää yhtä pienesti kuin työtön, että Suomessa pärjää. Sivusta 

Vierailija
172/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taisi olla se pointti että kaikki on nykyään niin kallista, että jos yhtään elää mukavasti kaikki menee hyvilläkin tuloilla.

Vierailija
173/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään rahaa kuluu enemmän arjen perusmenoihin kuin ennen, vaikka tienaisi hyvin. Asumisen, ruoan, energian ja palveluiden hinnat ovat nousseet nopeasti, mutta palkat eivät ole pysyneet samassa tahdissa. Suuri osa kuukausituloista menee pakollisiin menoihin, kuten vuokraan tai asuntolainaan, vakuutuksiin, sähköön ja liikenteeseen. Myös arjen pienet kulut, kuten puhelinliittymät, suoratoistopalvelut ja harrastukset, kasaantuvat huomaamatta isoksi summaksi. Lisäksi verotus ja lainanhoitokulut vievät merkittävän osan tuloista.

Nykyään kohtalaisen hyvä elintaso vaatii enemmän rahaa kuin aiemmin, ja monilla jää vähemmän säästöön tai ylimääräiseen käyttöön. Tilanne johtuu ennen kaikkea talouden yleisestä kehityksestä.

Ei johdu. Ihan keinotekoinen lama. 

Vierailija
174/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuminen on kallista

Ei ole asumisesta kyse. Asumme omistusasunnossa, jonka kulut alle 300 /kk

Niinpä! Ajattele, jos teillä olisi isommat asumiskulut vielä muiden menojen lisäksi! On ihan totta, että nykyään keskituloinenkin joutuu jättämään pois kaiken ylimääräisen. Meilläkään ei jää asumisen, auton kulujen ja syömisen jälkeen juurikaan mitään yli. Joka kuukausi on aina jotain ylimääräisiä pakollisia menoja, jotka syö sen pienen ylijäävän osan tuloista. Mekin ollaan kuitenkin ihan keskituloisia. On tosiaan luksusta nykyään jos omistaa talon ja kohtuuliisen uuden auton. Siinä se sitten onkin. Muuhun ei sitten enää olekaan varaa. Ei käy kateeksi pienituloiset! Heillä ei ole edes välttämättä kunnollista asuntoa, eikä ehkä minkäänlaista kulkuneuvoa. Silti rahat ei riitä kunnolla edes ruokaan. Mun mielestä hyvinvointiyhteiskunnassa kelvollinen elintaso (asuminen, liikkuminen, syöminen, terveys, koulutus) pitäisi olla ihan perusedellytys tulotasosta riippumatta. Keskituloisella kuuluisi jo noiden lisäksi jäädä rahaa säästöönkin, tai vaihtoehtoisesti käytettäväksi matkoihin ja muihin ns. turhuuksiin. Hyvätuloiset on sitten ihan omassa sarjassaan. Heidän kuuluu voida elää täysin huoletonta elämää rahan suhteen kaikilla osa-alueilla. Kai ne kaikkein parhaiten tienaavat voikin, mutta kaikki muut joutuvat kyllä säännöstelemään ja muokkaamaan kulutustottumuksiaan. 

Vierailija
175/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaiset tulot, eikä edes uutta autoa. En tiedä mihin kaikki raha menee. Lapsia on 2. Ostin yhdelle lapsista kevarin ja hän maksoi siitä itse puolet kesätyörahoista, silti tuo menopeli vei talouden miinukselle pitkäksi aikaa. Vielä muutama kuukausi pitäisi maksaa, ett pääsee siitä kuukausimenosta eroon :/ Juu ei riitä rahat ja mies on ja hänkin töissä. Ei silti vaan riitä.

Vierailija
176/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto pois, lemmikit pois niin jää rahaa käteen.

Hyvä neuvo. AP:n tapauksessa jää pois se 50 000€:n palkkakin, kun luopuu autosta.

Vierailija
177/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ottaa päästä kun katoin, että Kiinassa saa uuden sähköauton 4000-5000 eurolla. Jep, jep.

Vierailija
178/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Ja osallistu Suomen talouden kaatamiseen lopettamalla oma kuluttaminen.

Itse en ole koskaan tuota kuluttamista edes aloittanut. En vaan käsitä että joku jaksaa istua kosmetoligilla tai käydä viikottain ulkona syömässä, elokuviakin on kivampi katsoa omalla sohvalla. Parturointi pari kertaa vuodessa on pakollinen paha. Rockfestarit ja satunnaiset keikat on oikeestaan ainoa mikä on livenä parempaa kuin kotona.

Vierailija
179/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos ihmisellä en riitä raha, niin taustalla on vaikeus hallita budjettia. Yleisin virhe on, että menot lasketaan kuukausittaisten menojen mukaan, saatetaan ihan fiksusti laskea yhteen kaikki laskut, vakuutukset, asuminen, syöminen jne, ja siitä saadaan jokin summa, esim. asuminen 600€, vakuutukset 100€, ruoka 400€, puhelimet ja netti 60€, harrastukset 100€ jne. Tällöin kuukausimenojen määrä on 1260€. Ihminen siis ajattelee että nämä ovat hänen kulunsa. Useimmiten kuitenkin arjessa on valtavasti kaikkia ylimääräisiä menoja, jotka syntyvät satunnaisesti, ja joiden merkitystä ei osaa ottaa mukaan budjettiin. Esimerkiksi ystävien häälahjat, lasten kaverisynttärit ja -lahjat, auton renkaat ja huolto, uusi polkupyörä, sesonkivälineitä kuten luistimia jne (varsinkin lapsiperheessä), uudet kodinkoneet rikkinäisten tilalle jne. Näitä ei budjetoida, ja kun kulut realisoituvat ne syövät tilin tyhjäksi, koska ihminen ei ole huomioinut niit

Nimenomaan. Pessimisti ei pety. Joten jos talous on arvioitu konservatiivisesti, rahaa jää koko ajan säästöön. Tästä seuraa ettei tarvitse rahoittaa mittaviakaan hankintoja luotolla ja kun  rahaa ei kulu korkoihin, ostovoima kasvaa luottoja käyttäviin nähden. Ostovoimaa voi sitten käyttää vaikka matkailuun tai harrastuksiin. Paljon myös säästyy rahaa jos rakentaa elämästään oman näköistä, eikä juokse idyllien perässä. Me mm. inhoamme mökkeilyä ja se säästää aimo summan rahaa sellaisiin asiohin mitkä meitä kiinnostavat. 

Vierailija
180/434 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitappa elää 7000 euron vuosituloilla ja tuu sitte valittaa köyhyyttäsi! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän