Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä
Ihmettelen, että mikä mättää.
Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan.
Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.
Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.
Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä.
Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Haluan kommentoida käsitettä keskituloinen. Siihen ei ole mitään yhtä ja absoluuttista määritelmää, mutta ap:n kaltaiset jostain syystä usein käyttävät taulukoita, jotka saavat heidät juuri ja juuri mahdutettua 'keskituloisiin'. Niin paljon kuin he haluaisivatkin olla suurituloisia, heillä on tarve lukea itsensä korkeillakin tuloilla keskituloisiin, ilmeisesti juuri siksi, että muuten eivät voisi valittaa kuviteltua rahanpuutettaan.
Alla olevasta Duunitorin artikkelista käy ilmi, ettei ap ole kuin OECD:n mittarilla keskituloinen. Kaikin muin tavoin mitattuna hän on suurituloinen.
Ja vaikkei ko. jutussa mainita, kannattaa huomioida myös se, mitä suurin osa suomalaisista saa palkkaa. Se summa on muistaakseni noin 2500 eur/kk (tai oli ainakin pari vuotta sitten, en löytänyt siihen nyt linkkiä). Osa-aikaista työtä tekee jo noin neljäsosa suomalaisista.
On siis hieman vääristelyä, jos joku luk
Ok, mutta ns. suurituloisuuden alarajalla ei ilman omaisuutta tai vaurasta puolisoa voi vielä elää rikkaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä se 70 000€ tienaava
Olisikin niin ihana, kun voisi olla jokin kallis harrastus. Tai ostaa edes ruokaa vertailematta hintoja, esimerkiksi kalaa aina kun haluaa. Mutta kun ei.
Miten helvetissä te vähemmän tienaavat saatte rahat riittämään? Siis kertokaa, eikä mitään maalaisjärkisiä vinkkejä, me ei oikeasti tuhlata mihinkään.
Lykkäämällä kaikkia tarpeita eteenpäin. Tarvitsisin uudet silmälasit, ei toivoakaan. Lenkkareissa on reikä, mahdollisuuksien rajoissa on ostaa uudet tänä vuonna (joka on sekin pois sitten silmälaseihin säästetyistä rahoista). Olisin tarvinnut apteekista itsehoitovalmistetta, mutta ei ollut rahaa, joten kärsin sen kuukauden, mitä vaivan parantumiseen kesti ilmaisilla konsteilla. Lopetin yhden kallii
Takuueläke on kylläkin 986,30 euroa. Iso ero silti.
Niin, keskituloisen tulot ja suuret menot. Lopputulema on pääteltävissä siitä.
Itse olen aina elänyt keskituloisen elämää. Tosin tulot normaalia isommat, mutta niin on menotkin. Poltan tupakkaa (yritän taas lopettaa) ja juon alkoholia, harrastan ratsastusta (n. 3000 - 3500/v), lyhennän asuntolainaa ylimääräistä 600 - 800 e/kk, ostelen kaupasta, mitä haluan. Tosin, en alkon ja tupakan lisäksi paljoa halua. Vaateostoksista en niin välitä. Sijoitan myös. Kampaamo 2 x vuodessa maksaa 250 e.
Mutta. Ihan hyvin tulen toimeen. Jos jostain syystä rahat alkaisivat loppumaan, niin tietysti luovun lainan ylimääräisistä lyhennyksistä ensin. Sitten harkintaan menisi samassa alko.
Elämä on valintoja. Omat tulot noin 5500 - 6000 e/netto. Tämä parin viime vuoden kirjanpidon mukaan.
yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kommentoida käsitettä keskituloinen. Siihen ei ole mitään yhtä ja absoluuttista määritelmää, mutta ap:n kaltaiset jostain syystä usein käyttävät taulukoita, jotka saavat heidät juuri ja juuri mahdutettua 'keskituloisiin'. Niin paljon kuin he haluaisivatkin olla suurituloisia, heillä on tarve lukea itsensä korkeillakin tuloilla keskituloisiin, ilmeisesti juuri siksi, että muuten eivät voisi valittaa kuviteltua rahanpuutettaan.
Alla olevasta Duunitorin artikkelista käy ilmi, ettei ap ole kuin OECD:n mittarilla keskituloinen. Kaikin muin tavoin mitattuna hän on suurituloinen.
Haluat siis ihan oikeasti väittää, että Ap on 50 000€ vuosituloillaan suuri tuloinen?! Kuulostaa hieman järjettömältä, varsinkin Suomen verotuksella. Täll
Väitän hänen olevan alempaa keskiluokkaa ja hemmetin kaukana suuri tuloisesta.
No, ei tilastojen mukaan. Ap ansaitsee enemmän kuin 70-80% ihmisistä.
No sullahan jää 1200 euroa ylimääräistä käytettäväksi muina kuukausina, koska tuskin joka kuussa joudut auton huoltoja ja renkaita makselemaan.
Elä tulojesi mukaan, niinhän täällä aina köyhillekin jaksetaan muistuttaa.
80000 vuodessa ja tutulta kuulostaa. Veroja ja vähennyksiä kaiken päälle, eipä käteen jää juuri mitään. 2 lapsen aika pitkälti yksinhuoltajana joudun vielä ex-miehelle elareita maksamaan koska yhteishuoltajuus. Ei edes koskaan ole lasten kanssa. Haaveilen siitä että otan lapset ja muutan ulkomaille kun lapset vielä pieniä. Siellä saisi samasta työstä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Maksan Teslastani osamaksua 800e kussa siihen vakuutukset huollot jne..
Ei paljon jää matkusteluun tai muuhun rahaa.
Valintoja taas. Itse ostin 300 euroa maksavan 2003 luvun Seatin kymmenen vuotta sitten ja hyvin pelittää edelleen. Tietysti siihen tulee välillä muutaman sadan korjauksia, mutta halpis autoihin osatkin on halpoja ja onhan siihen varaa, jos ei lyhennä autolainaa monella sadalla kuukaudessa keskituloisella, eikö niin? Kun se hajoaa, ostan uuden käytetyn louskun. Rahaa jää säästöön, vaikka palkkani on vain 1700 käteen ja asun yksin. Olen aina asunut yksin ja maksanut asuntolainanikin yksin, tosin muutaman kymppitonnin siitä maksoin saamastani perinnöstä, eli vanhemmiltani.
Jotain on tapahtunut kun keskituloiset elää nykyään kuin rikkaat ja valittaa ettei rahat riitä! Olen itse keskituloisen perheen kasvatti ja kyllä meilläkin oli omakotitalo ja mökki, mutta ne oli siihen aikaan hyvin vaatimattomat ja syrjässä. Ne on näitä 70-80-luvuilla rakennettuja, joita nyt myydään halvalla, kun nykyajan keskituloisilla vaatimus on omakotitalo hyvällä alueella ja sen lisäksi mökki lähellä kotia ja oma ranta. Ei tuollainen ole keskituloisen elämää, se on rikkaiden elämää!
Autokin meillä oli vain perus farmariauto ja me matkusteltiin silloin tällöin, ei todellakaan joka ikinen vuosi. Lähinnä sillä autolla ajamalla pitkin Eurooppaa ja yöpymällä pääasiassa telttailualueilla tai hostelleissa. Ilmastointia ei ollut autossa, joten siellä mentiin saunassa pitkin kuumia asfaltteja. Ainoastaan yksi kallis lentokoneella tehty Amerikan matka tehtiin mun koko lapsuuteni aikana, jolloin meillä oli vuokrattu matkailuauto ja yövyttiin oikein hotellissa, tosin sekään ei ollut ihan hyvällä alueella, muistan sen siitä että siellä oli kodittomia kerjäläisiä pitkin pihoja.
Nykyajan keskituloiset nuoret elää kuin entisaikojen äveriäät ja valittaa rahanpuutetta. Eläkää kuin keskituloiset, ei kuten rikkaat, silloin rahanne riittävät mainiosti. Teillä on kuitenkin MAHDOLLISUUS säästää, ihan huikeita summia jos vain suostutte elämään edes vähän niukemmin. Meillä pienituloisilla on hyvin rajatut mahdollisuudet säästää enää mistään. Minunkin onni on vain se, että sain sentään edes pienen perinnön. Ja mä pidän itseäni hyvätuloisena ihan sen takia, vaikka palkkani onkin pieni. Moni tienaa saman verran tai vähemmänkin kuin minä, muttei heillä ole maksettu omistusasunto, jossa asuminen on lähes ilmaista verrattuna jos asuisin tässä vuokralla. Mullahan menee hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Kellä hitto on varaa lapsiin nykypäivänä? Yhden koirankin omistaminen näinä inflaation aikoina on kallista. Itse köyhänä pienituloisena en ole koko elämässäni tähän mennessä nähnyt mahdolliseksi itselleni omakotitaloa, saatika omistusasuntoa, edes autoa. Omistan tasan yhden vakuutuksen, koiralleni. Elän syömiselle. Syön herkkuja, dissosioin, hukutan mieleni hömppään ja makaan masentuneena. Koiran kanssa käyn lenkeillä, lähimetsät on koluttu viimevuosien aikana läpikotaisin ja niistäkin ilon repiminen lähiluonnosta alkaa kyllästyttää. Elämä on niin virikkeetöntä. Käyn työssä missä en viihdy ja päivän paras hetki on syöminen. Siihen sentään on varaa vielä vaikka suuri osa tuloista siihen meneekin. Ennen inflaatiota jaksoin vielä jotenkin paremmin
Kuulostaa tutulta, tosin koiran tilalla on Netflix
Lääkkeet - turhaa. Terveelliset elintavat tuovat terveyden
Vakuutukset - turhaa. Sama kuin lottoaisit, paitsi toisessa voit voittaa ja toisessa vain hävitä
Luksuksia: eläinorja, eläinorjan hoito, erittäin kallis harrastus, lapsi, erittäin kallis lapsen harrastus, asunnon huolto.
Onhan tuossa sisältöä elämään, mutta esimerkiksi lemmikin pitäminen on epäeettistä ja erittäin kallista, duunin tekeminen siksi että saa itse omistaa taloa vs. vuokrata vähän hölmöä, asunto ja auto ovat kuitenkin käyttöesineitä, ym. Enpä tiedä. Elintasosi on keskiluokkainen, mutta silti köyhä varmaan nauttii elämästään enemmän, sillä ei joudu rehkimään ja voi syödäkin jotain hyvää kun ei mene kaikki rahat vakuutuksiin ja lääkkeisiin. Ellei tietysti mene, mutta se on asia erikseen
Vierailija kirjoitti:
No, ei tilastojen mukaan. Ap ansaitsee enemmän kuin 70-80% ihmisistä.
Jos noin on, niin tässä maassa ei ole enää paljon toivoa jäljellä. Tuo on ihan tavallisen työssäkäyvän ihmisen vuoden palkka Suomessa. Eurooppalaisissa verrokkimaissa ei edes sitä.
Keskiluokkaista minua, ap:tä, kuvataan turhasta ulisijana ja samaan syssyyn voivotellaan, kun omat tulot on pienemmät. Niin mitenkä se oli?
Minua ei haittaa maksaa veroja. Tienaan 4 tonnia, maksan n. tonnin veroja. Minua häiritsee se, että normaalin elämän asiat koetaan jo yltäkylläisyytenä, kun hinnat on pilvissä.
Oon niin helppo tulla huutamaan, että ap ostaa erikoiskahveja, maksaa suoratoistoja jne. Kuten mainitsin, niin en. Väitänpä että lapsen kanssa olemme ahkeria ja pihejäkin: lapsikin illalla voi käydä kotiin tullessa ostamassa ilta-alesta ruokaa. Joku toinen lapsi voisi sanoa, että ei kiinnosta. Kumpikin meistä marjastaa, pakastin on aina syksyllä täynnä. Olemme valinneet laittaa rahaa tavaran sijaan elämyksiin. Syödään kyllä ihan hyvin, vaikka halvalla.
Minua ei kiinnosta kuluttaminen tavaraan. Minua on turha syyttää luonnonvarojen ylikulutuksesta, kun jo aloituksessa mainitsin, että kulutamme palveluja. Harrastamme, se ei ole temutusta. Toinen 200 e menee paikalliselle urheiluseuralle, toinen pienyrittäjälle. Autolla ajan paljon työn vuoksi, en koe huonoa omaa tuntoa siitä.
Tässäpä varmaan kaikki. Osa tajusi pointin, osa ei. Keskiluokan edustajana en kaivannut mitään veroalea, kaipaisin jotain keinoja saada keskiluokan rahat riittämään palveluihin. Se on ainoa keino saada hyvinvointia maahan. Jos kaikki sijoittaa vaan osakkeisiin ja värjäilee kotona hiuksia, niin työpaikkoja ei synny - jo olemassaolevat yritykset päätyy konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näinä inflaation aikoina on pieni ihme että joku keskituloinen ei koe olevansa köyhä jos on lapsia ja koira ja pitää autoa. Mies sanoi että hoksasi että jonkun hänen ostamansa peruselintarvikkeen hintaa oli nostettu 50 senttiä. No laskepa kun joka hiton tuote, puhelinlaskut, vakuutukset kaikkien hinta nousee inflaatiossa. Muka vain jotain 50 senttiä. Kuinka tuo kumuloituu. Ainoa tapa varmaan jotenkin selvitä taloudellisesti on vetää joka kulu niin minimiin kun pystyy, erityisesti ruoasta ja ns turhasta kulutuksesta alkaen. Siksi kai tämä maa onkin tässä taantumassa.
Iso osa ihmisistä kuluttaa aivot ns. vapaalla eli ovat todella helppoa riistaa markkinoinnille. Esimerkiksi me pidämme halvimpia mahdollisia pohelinliittymiä, kun emme soittele ja 95 % datasta kulkee kuitenkin wifin kautta. Eli meillä on nopea kotiliittymä, mutta hukkaan menisi puhelinliittymästä kaksinkertainen hinta. Tämän kun kertoo useammalla henkilölle, äkkiä noista syntyy sievoinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, on yli kymppitonnin tulot käteen ja tili on aivan samalla tavalla tyhjä. Kyllä kaikki menee mikä tulee. Siinä on vaan hieman suuremmat asuntolainat jne, ei vaadi mitään ihmeellistä. Ihminen asettaa elämänsä usein taloustilanteeseen sopivaksi ja samat haasteet kaikilla, ellei sitten olla todella rikkaita. Toki silloinkin voi tehdä konkan.
Mulla kyllä ei.Kulutus ei ole noussut samassa suhteessa kuin palkka eli kyllä säästöön jää!
Ikävä sanoa, mutta kyllä työssäkäyvien ihmisten elintason pitää olla selkeästi edellä tukien varassa eläviä. Eihän siinä muuten mitään järkeä ole. Ei kukaan lähde aamulla pakkaamaan maksalaatikkoa, koska se on kivaa tai siitä saa onnistumisen kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta kyllä työssäkäyvien ihmisten elintason pitää olla selkeästi edellä tukien varassa eläviä. Eihän siinä muuten mitään järkeä ole. Ei kukaan lähde aamulla pakkaamaan maksalaatikkoa, koska se on kivaa tai siitä saa onnistumisen kokemuksia.
No tottakai. Tämän pitäisi olla itsestäänselvää. Ahkeruutta ei synny ilman palkkiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, ne ratkaisee.
No ihan tosi? Mutta kyllä 50 000 tuhatta tienaavalla pitäisi olla varaa omaan kotiin, lapsiin ja harrastuksiinkin.
Ei nuo ole vielä sellaiset tulot, joilla Suomessa jää paljon säästöön. Verotus ja asumiskulut vie varsin ison osan noista bruttotuloista ja kaikki on kallista. Hyvin monella keskituloisella velka-asteesta toki riippuen jää käteen pakollisten kulujen jälkeen vain muutama satku viikossa ruokaan ja muihin menoihin - varsinkin jos ei ole puolisoa jakamassa kulutaakkaa. Ei se ole mitään ihanaa elämää. Ensin ihminen on sijoittanut vuosikausia opiskellakseen ns. hyvätuloista ammattia ja sitten huomaa, että sillä "hyvätuloisella" tarkoitetaan ihmistä, jonka kuitenkin on pakko maksaa kulujansa välillä myös luotolla kun auto ja kodinkone hajoaa yhtäaikaa, vakuutusmaksut samalla kuulla. Monessa muussa maassa keskituloiset syövät ulkona 2-4 kertaa viikossa, asuvat isommissa ja halvemmissa asunnoissa, loma-asunto on meren rannalla, autot maksavat 30% Suomen hinnoista ja sitä rataa.
Suomessa on ihmeellinen ihannointi "nuukuutta" kohtaan. Suurimman osan kansasta pitää kaikesta koulutuksesta ja suuresta veronmaksusta huolimatta elää niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Näinä inflaation aikoina on pieni ihme että joku keskituloinen ei koe olevansa köyhä jos on lapsia ja koira ja pitää autoa. Mies sanoi että hoksasi että jonkun hänen ostamansa peruselintarvikkeen hintaa oli nostettu 50 senttiä. No laskepa kun joka hiton tuote, puhelinlaskut, vakuutukset kaikkien hinta nousee inflaatiossa. Muka vain jotain 50 senttiä. Kuinka tuo kumuloituu. Ainoa tapa varmaan jotenkin selvitä taloudellisesti on vetää joka kulu niin minimiin kun pystyy, erityisesti ruoasta ja ns turhasta kulutuksesta alkaen. Siksi kai tämä maa onkin tässä taantumassa.
Nämä tosiasiat lannistavat ihmisiä. Aina pitää ajatella taloustilannetta ja ylipäätään selviämistä. Kyllä se laskee ihmisten motivaatiota tehdä työnsä hyvin ja osallistua yhteisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tämä liittyy aloitukseen? Tämä olisi ihan oma keskustelun aihe meille, jotka emme ole keskituloisia, vaan pienituloisia. Ja silti käymme töissä.
Keskituloisilla on sentään mahdollisuus alkaa elämään samanlaista elämää kuin me pienituloiset. Siinä huomaisivat, että ei helkkari, mullahan jää vaikka kuinka paljon rahaa tehdä vaikka mitä ja sen lisäksi säästää ja sijoittaa aiempaakin enemmän eläkepäivien varalle.
Meillä, pienituloisilla ei ole samaa mahdollisuutta. Olen elänyt aina varojeni mukaan, eli en harrasta mitään, en matkusta koskaan, ei puhettakaan mistään mökin tai omakotitalon ostamisesta vaan se on kerrostalon pikkuyksiö. Se on mun omaisuuteni. Eli mulla on omaisuutta, mutta se on näissä seinissä kiinni joita katselen. Jos mun käsketään vielä tästä minimoimaan, se menee sitten niin että myyn asuntoni ja muutan vuokralle. Ja käytän omaisuuteni kunnes ne on loppu ja sitten alan saamaan niitä kadehdittuja sosiaalitukia.
Hassua sinänsä, että elämäni ei muuttuisi oikeastaan paljoakaan. Saisin vain enemmän vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tämä liittyy aloitukseen? Tämä olisi ihan oma keskustelun aihe meille, jotka emme ole keskituloisia, vaan pienituloisia. Ja silti käymme töissä.
Keskituloisilla on sentään mahdollisuus alkaa elämään samanlaista elämää kuin me pienituloiset. Siinä huomaisivat, että ei helkkari, mullahan jää vaikka kuinka paljon rahaa tehdä vaikka mitä ja sen lisäksi säästää ja sijoittaa aiempaakin enemmän eläkepäivien varalle.
Meillä, pienituloisilla ei ole samaa mahdollisuutta. Olen elänyt aina varojeni mukaan, eli en harrasta mitään, en matkusta koskaan, ei puhett
Missä asut? Se yksiö pk-seudulla voi hyvinkin olla saman arvoinen kuin talo maalla.
Pyritkö keskiluokkaan? Itse pyrin pienituloisesta keskiluokkaan. Tein kahta työtä, opiskelin, elin kädestä suuhun. Onneksi olin terve ja vahva, että tuo oli mahdollista.