Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä
Ihmettelen, että mikä mättää.
Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan.
Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.
Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.
Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä.
Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta kyllä työssäkäyvien ihmisten elintason pitää olla selkeästi edellä tukien varassa eläviä. Eihän siinä muuten mitään järkeä ole. Ei kukaan lähde aamulla pakkaamaan maksalaatikkoa, koska se on kivaa tai siitä saa onnistumisen kokemuksia.
Millä tavalla tämä liittyy aloitukseen? Tämä olisi ihan oma keskustelun aihe meille, jotka emme ole keskituloisia, vaan pienituloisia. Ja silti käymme töissä.
Keskituloisilla on sentään mahdollisuus alkaa elämään samanlaista elämää kuin me pienituloiset. Siinä huomaisivat, että ei helkkari, mullahan jää vaikka kuinka paljon rahaa tehdä vaikka mitä ja sen lisäksi säästää ja sijoittaa aiempaakin enemmän eläkepäivien varalle.
Meillä, pienituloisilla ei ole samaa mahdollisuutta. Olen elänyt aina varojeni mukaan, eli en harrasta mitään, en matkusta koskaan, ei puhett
Harkitsen tätä myös itse ihan jokavuosi. Ei olla enää kaukana siitä pisteestä, että tukien varassa elämisen ja työn tekemisen ero käy liian pieneksi kun otetaan huomioon töissä menetetty vapaa-aika. Kyllä tämä myös ikään kuin liittyy aloitukseen. Meillä verotetaan työsskäyvien ostovoima tulotasosta huolimatta aivan Neuvostoliittolaiselle tasolle. Sitten ihmetellään kun ei synny lapsia, kukaan ei käy ravintoloissa tai käytä noin mitään palveluja ellei ole aivan pakko. Tilataan kiinalaista paskaa Temu:sta, koska mihinkään edes etäisesti laadukkaalta haiskahtavaan ei ole varaa. Tässä on jo pari vuosikymmentä kikyilty ja vieläkään vienti ei vedä. Vieläkin pitäisi tehdä enemmän ja halvemmalla, sekä maksaa lisää veroja. Toisaalta kaikkea tätä on jo kokeiltu vuosikaudet huonolla tuloksella. Verotusta pitää laskea, jotta saadaan ihmiset jälleen kuluttamaan ja edes sisätalous vetämään. Ehkä siitä hyvinvoinnista alkaa myös vientisektori hyötyä. Raha tulee rahan luo.
Kaikki elämisen perusmenot ovat kallistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan kurjistuminen on maailmanlaajuinen tendenssi. Varallisuus siirtyy vähitellen keskiluokalta yläluokalle. Esimerkkinä hallituksen verouudistus. Työssäkäyvän keskituloisen käteen jää "veroalen" jälkeen vähemmän rahaa, kun otetaan huomioon työhuonevähennyksen ja ay-maksujen verovähennyksen poisto sekä kohonnut kiinteistövero. Yli 100 000 tienaavalle taas jää useita tonneja enemmän.
Muakin ärsyttää, kun tulee verovähennysten poiston jälkeen tulee taas pahasti takkiin verotuksessa, siinä ei näennäinen pikkukevennys auta, kun otetaan reippaasti enemmän pois. Ei sitten tavisten ja keskiluokkaisten ostovoima tunnu kelpaavan hallitukselle. Mulla kyllä kukkaronnyörit kiristyvät ja s**tana alan kyllä ohjaamaan vähentyneen kulutukseni kotimaisen sijaan vaikka ruotsalaisiin firmoihin. Oikea verenimijävaltio, kun kaikilta kupataan rahaa paitsi hyysättäviltä lääkäreiltä.
Harkitsen oikeasti työttömyyttä. Se tuntuu olevan ainoa mikä kannattaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon, ettei joka kuukausi ole kalliita menoja: melkein kyllä on! Ei toetenkään samoja laskuja, mutta tietyt asiat kiertävät parin vuoden välein:
Auton kallis huolto, renkaat, korjaus, silmälasit, alkuvuoden lääkkeet ennenkuin lääkekatto tulee, tietokoneen hankinta, kännykän hankinta, kodinkoneen hankinta, jokin pieni remontointi, lomamatkan ensimmäisen erän maksu, talvitakin ja talvikenkien hankinta, lomamatkan toisen erän maksu, jokinntäysinnyllättävä meno, jota ei ole osannut ennakoida - kunnes kierto alkaa taas alusta.
Minulla on ollut sama kännykkä nyt viisi vuotta. Viimeksi joku kodinkone piti uusia kuusi vuotta sitten.
Lomamatka ei ole mikään pakollinen meno
Hyysättäviltä lääkäreiltä jonka 200 000 e koulutuksenkin valtio maksaa ja voida edes hemmetti julkisella olla töissä vaan osa vielä kuppaa vuokralääkärinä veronkiertofirman kautta enemmän massia. Ja joo olisi pitänyt varmaan lukea lääkäriksi plus säilyttää mielenterveytensä nuorena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellä hitto on varaa lapsiin nykypäivänä? Yhden koirankin omistaminen näinä inflaation aikoina on kallista. Itse köyhänä pienituloisena en ole koko elämässäni tähän mennessä nähnyt mahdolliseksi itselleni omakotitaloa, saatika omistusasuntoa, edes autoa. Omistan tasan yhden vakuutuksen, koiralleni. Elän syömiselle. Syön herkkuja, dissosioin, hukutan mieleni hömppään ja makaan masentuneena. Koiran kanssa käyn lenkeillä, lähimetsät on koluttu viimevuosien aikana läpikotaisin ja niistäkin ilon repiminen lähiluonnosta alkaa kyllästyttää. Elämä on niin virikkeetöntä. Käyn työssä missä en viihdy ja päivän paras hetki on syöminen. Siihen sentään on varaa vielä vaikka suuri osa tuloista siihen meneekin. Ennen inflaatiota jaksoin vielä jotenkin paremmin
Minulle unelmaelämä olisi rauhallisella seudulla asuessa jossa minulla olisi auto ja omakotitalo. Minulla olisi vara
Minunkin unelmaelämä olisi sellainen, että voisi ottaa rennommin, uskaltaisi matkustaa kerran vuodessa, ettei olisi koko ajan painetta siihen, että pitäisi vaan nuukailla ja säästää varmuudeksi pahan päivän varalle. Ei ole luottamusta siihen, että vaikka viiden vuoden päästä olisi ns. valoisampaa aikaa.
Toki virikkeellinen ja kiinnostava työ, jossa voisi hyödyntää vahvuuksiani, olisi kiva, mutta se lienee utopiaa, kun nykyään saa olla tyytyväinen, että on ylipäätään työelämässä.
Rokottaako ap koiraa ,huollattaa autoa istaa renkaita joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on katto pään päällä ja nälkä ei kurni, niin elät leveästi. Ihmiset luulee ja vaatii liikoja.
Mulle tulee mieleen tästä kommentista sen yhden amerikkalaiskoomikon lausahdus, että suomalainen ei tarvitse muuta kuin pienen talon, pienen perheen, pieniä perunoita ja vähän kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan ymmärrä keskiluokan jatkuvaa kitinää rahasta. Itse tienaan nettona noin 1500 euroa kuussa ja pärjään sillä hyvin vaikka kaikki onkin muutaman vuoden sisällä kallistunut. Autokin löytyy.
Jos tienaa bruttona 4000€, niin verojen ja muiden vähennysten jälkeen siitä tulee käteen noin 2600€. Maksat ihan kaikesta tulosidonnaisesta kalleimman mukaan, esim kahden lapsen päivähoito syö vajaa 500€ kuukaudessa. Mitään tukia ei luonnollisesti mistään tule. Maksat asuntolainaa tai vuokraa noin 1000-1500€ kuukaudessa, maksat lasten harrastukset, auton kulut (vanha auto, jonkin verran korjattavaa per vuosi mutta edelleen halvempi kuin uudehko auto rahoituksella), lääkärikulut, vakuutukset, ruuat, päivittäistavarat, lasten kausivaatteet ja liikuntavälineet, vaikka käytettynä ostais niin niihinkin uppoaa rahaa, ajasta puhumattakaan, kun käytetään nettikirppiksiä ja ajelet ympäri kyliä ostoksia hakemassa.
Tili tuli tili meni.
Progressiivinen verotus pitää myös huolen siitä, että mikään palkankorotus ei näy missään. Sain joku aika sitten muutaman satasen lisää palkkaa, veroprossa pomppasi 2,5 prosenttiyksikköä ylöspäin ja taidettiin joissakin tuloperusteisissa maksuissa siirtyä ylimpään luokkaan. Kiitos tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta kyllä työssäkäyvien ihmisten elintason pitää olla selkeästi edellä tukien varassa eläviä. Eihän siinä muuten mitään järkeä ole. Ei kukaan lähde aamulla pakkaamaan maksalaatikkoa, koska se on kivaa tai siitä saa onnistumisen kokemuksia.
Millä tavalla tämä liittyy aloitukseen? Tämä olisi ihan oma keskustelun aihe meille, jotka emme ole keskituloisia, vaan pienituloisia. Ja silti käymme töissä.
Keskituloisilla on sentään mahdollisuus alkaa elämään samanlaista elämää kuin me pienituloiset. Siinä huomaisivat, että ei helkkari, mullahan jää vaikka kuinka paljon rahaa tehdä vaikka mitä ja sen lisäksi säästää ja sijoittaa aiempaakin enemmän eläkepäivien varalle.
Meillä, pienituloisilla ei ole samaa mahdollisuutta. Olen elänyt aina varojeni mukaan, eli
Voit lähettää Kiitokset tästä Demaripaskiaisten puoluetoimistoon!
Loisiminen on meille demareille ihan kunnia-asia!
Terveisin Antti
Ei kai kukaan omalla palkallaan elävä pysty yhden kuukauden palkalla hankkimaan ihan mitä huvittaa. Sinulla oli kuitenkin yksi iso hankinta, talvirenkaat. Ehkä niiden hankintahintaa olisi voinut jakaa useammalle kuukaudelle.
Köyhyys on sitä, että raha ei riitä edes perustarpeisiin. Monella keskituloisella on auto, joka imee tehokkaasti kaiken ylimääräisen rahan.
Veronalennukset rikkaimmille: miten voi toimia. Heitä on kuitenkin suunnilleen yksi kymmenestä. Mitä kun tuo yksi kymmenestä tekee neljän työpäivän sijaan viisi? Silläkö yhteiskunta pelastuu?
Itse en näe, että miten keskiluokan verotustakaan voisi keventää, kun ikääntyneitä, työttömiä ja sairaita on paljon.
Pienituloisten verotusta olisin keventänyt. Ihan sillä, että syntyisi reiluja kannustimia. Olisi kannattavaa muuttaa työn perässä jne. Tukikikkailun kitkeminen on myös tärkeää.
Keskituloisena kannatan omaishoidontuen korotuksia. Tuo ay-viha, veronalennukset on ideologista puppua, joka ei tee mitään hyvää.
Kuuluu sarjaan, elän käytännössä yltäkylläisyydessä, mutta olen silti tyytymätön elämääni. Se on viihdemeadian luomaa illuusiota, että lisäraha taianomaisesti tekisi sinusta onnellisen.
Vierailija kirjoitti:
Veronalennukset rikkaimmille: miten voi toimia. Heitä on kuitenkin suunnilleen yksi kymmenestä. Mitä kun tuo yksi kymmenestä tekee neljän työpäivän sijaan viisi? Silläkö yhteiskunta pelastuu?
Itse en näe, että miten keskiluokan verotustakaan voisi keventää, kun ikääntyneitä, työttömiä ja sairaita on paljon.
Pienituloisten verotusta olisin keventänyt. Ihan sillä, että syntyisi reiluja kannustimia. Olisi kannattavaa muuttaa työn perässä jne. Tukikikkailun kitkeminen on myös tärkeää.
Keskituloisena kannatan omaishoidontuen korotuksia. Tuo ay-viha, veronalennukset on ideologista puppua, joka ei tee mitään hyvää.
eikö pienituloisten veroprosentti ole jo jotain 8? ts. Ei paljoa mitään.
Aloituksen tllanne kertoo lähinnä kyvyttömyydestä hallita omaa taloutta. Jos yhdessä kuussa menee autoon 1200e ylimääräistä (yli 40% nettituloista), niin tavallisena kuukautena noita menoja ei ole ja rahaa jää säästöön. Ei tietenkään jää säästöön tuo 1200e, koska rahat on jo alkukuusta loppu. Mutta pitäisi jäädä satasia kuitenkin. Nyt ap on ilmeisesti laittanut kaikki rahansa johonkin kivaan.
Järkevä ihminen budjetoisi menonsa joka kuukausi niin että jos yllättäviä menoja ei ole, jää ainakin muutama satanen säästöön. Sillä tavalla selviää ongelmitta myös ylimääräisistä, yllättävistä menoista. Jos joka kuukausi pistää menemään kaiken mitä tulee, on varmaa että ennemmin tai myöhemmin tulee semmoinen kuukausi että rahat ei riitä. Turha silloin on itkeä, se on oma valinta. Suu säkkiä myöten, sanoo vanha sanonta.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan kurjistuminen on maailmanlaajuinen tendenssi. Varallisuus siirtyy vähitellen keskiluokalta yläluokalle. Esimerkkinä hallituksen verouudistus. Työssäkäyvän keskituloisen käteen jää "veroalen" jälkeen vähemmän rahaa, kun otetaan huomioon työhuonevähennyksen ja ay-maksujen verovähennyksen poisto sekä kohonnut kiinteistövero. Yli 100 000 tienaavalle taas jää useita tonneja enemmän.
Nii-i. Eikös meidän köyhien ja keskiluokan kannattaisi vihdoin haudata sotakirves.
Saattaisi yläluokka yllättyä, kun kaikki ei meniskään enää niitten pillin mukaan.
Win-win
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö pienituloisten veroprosentti ole jo jotain 8? ts. Ei paljoa mitään.
En tiedä palkkijen verotusta. Eläke 1900 brutto, veroprosentti 19,5. Ei veronpalautuksia.
Omat vanhempani olivat erittäin pienituloisia ja itseasiassa monilapsisen perheen talous yhden duunaripalkan varassa. Kun on nähnyt niukkuuden ja penninvenyttämisen, niin keskituloisena tuntee olevansa etuoikeutettu ja rahat saa helposti riittämään oikeastaan mihin vain. Minulla ei ole viisikymppisenä saavuttamattomia unelmia, mutta toki paljon edelleen nähtävää ja koettavaa. Lapsuuden niukkuus on oikeastaan ollut onni.