Vaihdevuosi-ikäinen: miten olet onnistunut kaventamaan vatsanseutua?
Reilu viisi senttiä pitäisi saada vyötärönympäryksestä pois, mutta ei lähde sitten millään. Kerro jos olet tehnyt sen, vai onko tämä ihan toivotonta?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä riittävästi ja treenaamalla kovaa. Ja olen ihan tosissani. Niin kauan kun yritin pitää itseni hoikkana rajoittamalla syömisiä, vaikutus oli lähinnä päinvastainen. Kun aloin huolehtia siitä että saan riittävästi energiaa, vyötäröltä alkoi kadota senttejä. Paino ei ole juurikaan muuttunut mutta kehonkoostumus on. Rasvaprosentti on nyt noin 15, vyötärö 65 senttiä. Ikää 50.
Vyötärö 65 senttiä? Apua. Mulla on joku 85 cm. Paino 59 kg. Samanikäinen.
Minä olen 67-vuotias ja painan saman verran kuin painoin 20-vuotiaana eli 53-55 kg. Vyötärönympärys on siitä huolimatta koko ajan kasvanut. Kun se nuorena oli 63 cm niin nyt se on yli 20 cm enemmän eli samasta kohden n.85 cm. Ei kapane mitenkään, vaikka harrastan liikuntaa. Niin näyttää käyvän useimmille vanhem
Tämä on kyllä mielenkiintoista, että miksi se tulee juuri vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sössön sössön. Kysymys on edelleen kaloreista, ei mistään muusta.
Hormoneista enemmän kuin kaloreista.
Väärin
Kerropa sitten, miksi se rasva alkaa kertyä mahaan juuri vaihdevuosien eli hormonimuutoksen aikana, jos se ei kerran johdu hormoneista?
Jos mikään muu ei muutu kuin hormonit?
Kaloriteoria on auttamattomasti vanhentunut, sen kertoo jo sekin, että siihen perustuva Painonvartiiat meni konkkaan.
Totta kai mahaa tulee, kun ikää myöten aineenvaihdunta hidastuu, silloin on aika tehdä ruokavaliolle jotain eli vähentää kaloreita. Vaihdevuotisena ei voi syödä kuin teini.
Olen eri, mutta huoh. Koko elämähän on sitä, että syömistä vähennetään. Minulle ensimmäinen kohta tuli alta kolmekymppisenä kun tajusin, että pakko vähentää syömistä. Seuraavan kerran vähensin 38 v. Sen jälkeen 48 v. Nyt olen 56 ja syön puolet vähemmän kuin parikymppisenä.
Edesmennyt äitini oli 80-vuotiaana 165 cm ja 80 kg. Hän söi maksalaatikkopaketista kolmasosan päivässä, tai yhden perunan ja saman verran kastiketta. Sen lisäksi pari leipää, jonka päällä oli kolikon kokoinen juustopala. KevytMaitoa tosin joi litran päivässä. Ei mitään rasvaista, herkkuja, eikä makeaa, hän oli jo 80-luvulla terveystietoinen. Mutta ei, paino ei tippunut kuolinvuoteellekaan mennessä.
Jotain outoa tapahtuu vanhenevalle kropalle.
Lääkityksellä onnistuin. Mikään muu ei auttanut.
Kävelen paljon päivittäin ja teen 1xvk joogaa ja 1xvk jumppaa. Mutta näillä ei ole ollut mitään merkitystä painooni, ainoastaan lääkitys auttoi hiljentämään sen jatkuvan ruokakeskustelun päästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sössön sössön. Kysymys on edelleen kaloreista, ei mistään muusta.
Hormoneista enemmän kuin kaloreista.
Väärin
Kerropa sitten, miksi se rasva alkaa kertyä mahaan juuri vaihdevuosien eli hormonimuutoksen aikana, jos se ei kerran johdu hormoneista?
Jos mikään muu ei muutu kuin hormonit?
Kaloriteoria on auttamattomasti vanhentunut, sen kertoo jo sekin, että siihen perustuva Painonvartiiat meni konkkaan.
Totta kai mahaa tulee, kun ikää myöten aineenvaihdunta hidastuu, silloin on aika tehdä ruokavaliolle jotain eli vähentää kaloreita. Vaihdevuotisena ei voi syödä kuin teini.
Ehkä söi liian vähän, ja aineenvaihdunta ei toimi. Liikunta myös usein vähäistä ikääntyneellä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksellä onnistuin. Mikään muu ei auttanut.
Kävelen paljon päivittäin ja teen 1xvk joogaa ja 1xvk jumppaa. Mutta näillä ei ole ollut mitään merkitystä painooni, ainoastaan lääkitys auttoi hiljentämään sen jatkuvan ruokakeskustelun päästäni.
Mikä lääkitys se on? Kuinka sitä saa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hiilarit pois - ketoruokavaliolle. Juot myös paljon vettä niin ainakin 5 senttiä lähtee 2 viikossa. Sitten loppu on sitkeämmässä kun turvotus ja suolistomassa / pöhötys on kadonnut.
Sitten vaan pitkäjänteistä vähähiilarista ruokavaliota noudattamaan, vatsaliha ja kylkitreeniä, kulutat enemmän kaloreita kuin syöt niin koko kropasta lähtee tasaisesti.
Vatsan seudun rasvakertymät kuvastaa kehossa juuri korkeaa insuliinitasoa, eli liikaa hiilareita ruokavaliosta.
Ei tuu olemaan helppoa yli 50v naisilla eteenkin jos on vielä kilpparin vajaatoimintaa. Olen ketoillut kohta vuoden, en ihan säännölliseti ja n 1-2x kk repsahdan päivän ajaksi. Painoa tippunut ehkä 3 kg vuoden aikana (tai 5 kg mutta 2 tullut takaisin) ja aivan heti lähtee nousuun kun syön muutaman päivän tai lomaviikon ajan hilaripitoista ruokaa.
Mitä on suolistomassa? Luen näistä aiheista paljon enkä ole koskaan kuullut ko. termiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät kävelylenkki ja vatsalihastreeniä. Kotiruokaa ja kerran viikossa herkkupäivä. Olen 51 v ja painan saman verran kuin 30 vuotta sitten. Paino ei ole jojoillut.
Kotiruokaa? Lasagnella ja nakkikastikkeella ei kyllä pudoteta mitään kiloja.
Meidän taloudessa ei ole koskaan tehty nakkikastiketta ja lasagnea tehdään kerran vuodessa. Mitä sun kotiruoka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä riittävästi ja treenaamalla kovaa. Ja olen ihan tosissani. Niin kauan kun yritin pitää itseni hoikkana rajoittamalla syömisiä, vaikutus oli lähinnä päinvastainen. Kun aloin huolehtia siitä että saan riittävästi energiaa, vyötäröltä alkoi kadota senttejä. Paino ei ole juurikaan muuttunut mutta kehonkoostumus on. Rasvaprosentti on nyt noin 15, vyötärö 65 senttiä. Ikää 50.
Vyötärö 65 senttiä? Apua. Mulla on joku 85 cm. Paino 59 kg. Samanikäinen.
Miten voi 59 kg naisella olla 85 cm vyötärö? Itse olen 78 kg mies ja vyötärö on 85cm .
Ihmiset eivät ole kaikki samasta muotista. Voitko kuvitella?!
Siinä ei kyllä sitten naisellisia muotoja juuri ole, kun vyötärön ympärysmitta yhtä suuri kuin 20kg painavammalla miehellä. Tod näk. vyötärön ja lantion ympärysmitta on todella lähellä toisiaan. Muotoja on vähemmän kuin jollain miesmallilla , jolla tyypillisesti vyötärö on 85 cm ja lantio noin 100 cm .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät kävelylenkki ja vatsalihastreeniä. Kotiruokaa ja kerran viikossa herkkupäivä. Olen 51 v ja painan saman verran kuin 30 vuotta sitten. Paino ei ole jojoillut.
Kotiruokaa? Lasagnella ja nakkikastikkeella ei kyllä pudoteta mitään kiloja.
Meidän taloudessa ei ole koskaan tehty nakkikastiketta ja lasagnea tehdään kerran vuodessa. Mitä sun kotiruoka on?
Kommentin pointti oli se, että sanan kotiruoka alla on niin monenlaista ruokaa, ettei tuota voi pitää kovin hyvänä ohjeena. Terveellistä kotiruokaa on jo taas ihan eri asia.
Ensinnäkin teen kotijumpalla corea. Ja vaihdoin leivän 100 % kauraleipään ja lisäsin kasviksia 30 % lisää. Olen aina syönyt terveellisesti, eli paljoa muuta muutosta en ole voinut tehdä. ihan viittä senttiä vyötäröltä ei ole lähtenyt, mutta vatsa ei enää turvota.