Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosi-ikäinen: miten olet onnistunut kaventamaan vatsanseutua?

Vierailija
26.04.2025 |

Reilu viisi senttiä pitäisi saada vyötärönympäryksestä pois, mutta ei lähde sitten millään. Kerro jos olet tehnyt sen, vai onko tämä ihan toivotonta?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sössön sössön. Kysymys on edelleen kaloreista, ei mistään muusta.

Hormoneista enemmän kuin kaloreista.

Kaloreita on helpompi itse kontrolloida ja manipuloida, kuin hormoneita.

Vierailija
42/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin

Hormonit ovat hyvin merkittävässä roolissa. Kaloreissakin on eroja, hiilarikalori ja rasvakalori käyttäytyvät eritavalla.

Ei käyttäydy. Kalori kuin kalori.

Käyttäytyy. Hiilari herättää insuliinin, joka tallettaa ylimääräisen rasvasoluihin. Rasva ei nosta insuliinia.

Joko on kolesterolilääke käytössä? Kalori on edelleen sama kalori, se ei muuksi muutu. Älä syö liikaa kaloreita, et liho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvä syöminen pois. Ja napostelu.

Vierailija
44/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkät kävelylenkki ja vatsalihastreeniä. Kotiruokaa ja kerran viikossa herkkupäivä. Olen 51 v ja painan saman verran kuin 30 vuotta sitten. Paino ei ole jojoillut.

Kotiruokaa? Lasagnella ja nakkikastikkeella ei kyllä pudoteta mitään kiloja.

Olipa ikävä ja väsynyt kommentti. Nuo eivät todellakaan ole kaikille tavallista kotiruokaa, vaan kotiruoan voi halutessaan koostaa myös täysin puhtaasti ja terveellisesti, ja silloin sillä pysyy halutessaan hoikkana. Painotan tahallani sanaa halutessaan. Ihmisten valinnat kun selvästi ovat hyvin erilaisia. Eri.

Juot siis litran kuohukermaa, 3400 kcal, koska et rajoita kaloreita ja silti laihdut. Mielenkiintoista.

Jos sinun mielestäsi viestistäni voi aukottomasti päätellä tuon, en usko, että meidän kannattaa jatkaa keskustelua.

Kilojen kanssa painiskeleville keski-ikäisille ehdotan vienosti, että kiinnitätte huomion ateriarytmiin, paaston pituuteen, stressiin ja hiilihydraattimääriin. Kitudieetit johtavat yhdeksässä tapauksessa kymmenestä jojolihomiseen ja pahimmillaan aineenvaihdunnan häiriöihin.

Sama

Vierailija
45/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin

Kerropa sitten, miksi se rasva alkaa kertyä mahaan juuri vaihdevuosien eli hormonimuutoksen aikana, jos se ei kerran johdu hormoneista?

Jos mikään muu ei muutu kuin hormonit? 

Kaloriteoria on auttamattomasti vanhentunut, sen kertoo jo sekin, että siihen perustuva Painonvartiiat meni konkkaan.

Vierailija
46/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jatka keskustelua noin pällin kanssa.

Vierailija
47/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä oikein (ravintosuositusten mukaisesti), liikkumalla tarpeeksi ja nukkumalla pitkiä yöunia lähtevät ylimääräiset kilot ja vyötärökin kapenee. Itse olen yli 60 v. ja pudotin n. 20 kg vuoden aikana, vartalotyypiltäni olen omppu ja senttejä lähti tasaisesti ympäri kehoa sentti pudotettua kiloa kohti. Vyötärön sain kiinteäksi painollista hulavannetta pyörittämällä ja muun kropan kuntosalitreeneillä 2 kertaa viikossa ja jos en ehtinyt kuntosalille yritin kävellä reipasta tahtia hyötyliikunnan merkeissä mahdollisimman paljon.

Vierailija
48/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkät kävelylenkki ja vatsalihastreeniä. Kotiruokaa ja kerran viikossa herkkupäivä. Olen 51 v ja painan saman verran kuin 30 vuotta sitten. Paino ei ole jojoillut.

Kotiruokaa? Lasagnella ja nakkikastikkeella ei kyllä pudoteta mitään kiloja.

Olipa ikävä ja väsynyt kommentti. Nuo eivät todellakaan ole kaikille tavallista kotiruokaa, vaan kotiruoan voi halutessaan koostaa myös täysin puhtaasti ja terveellisesti, ja silloin sillä pysyy halutessaan hoikkana. Painotan tahallani sanaa halutessaan. Ihmisten valinnat k

No kerrohan sinä suuri tietäjä, miksi lääkäri käski keskeyttää pätkäpaaston. Olin 18 tuntia vuorokaudessa syömättä. Eikö sillä pätkäpaastolla laihdutakaan kaloreita rajoittamatta? Naisilla ei pätkäpaasto saisi kestää yli 14 tuntia putkeen.

Vierailija
49/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin

Kerropa sitten, miksi se rasva alkaa kertyä mahaan juuri vaihdevuosien eli hormonimuutoksen aikana, jos se ei kerran johdu hormoneista?

Kaloriteoria on auttamattomasti vanhentunut, sen kertoo jo sekin, että siihen perustuva Painonvartiiat meni konkkaan.

Totta kai mahaa tulee, kun ikää myöten aineenvaihdunta hidastuu, silloin on aika tehdä ruokavaliolle jotain eli vähentää kaloreita. Vaihdevuotisena ei voi syödä kuin teini.

Vierailija
50/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät kävelylenkit mullakin, minimissään 1h 30 min., mutta mielellään 2h. Porrastreenit, joissa voi ihan vain kävellä ylös ja alas ja vaikutus on taattu.

Pätkäpaastoilu ajoittain. 

Vierailija
51/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin

Kaloreiden kulutus pienenee joka vuosi. Et voi syödä yhtä paljon kuin viime vuonna.

Vierailija
52/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä riittävästi ja treenaamalla kovaa. Ja olen ihan tosissani. Niin kauan kun yritin pitää itseni hoikkana rajoittamalla syömisiä, vaikutus oli lähinnä päinvastainen. Kun aloin huolehtia siitä että saan riittävästi energiaa, vyötäröltä alkoi kadota senttejä. Paino ei ole juurikaan muuttunut mutta kehonkoostumus on. Rasvaprosentti on nyt noin 15, vyötärö 65 senttiä. Ikää 50. 

Vyötärö 65 senttiä? Apua. Mulla on joku 85 cm. Paino 59 kg. Samanikäinen. 

Vierailija
53/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 20 kg.

Vierailija
54/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin

Totta kai mahaa tulee, kun ikää myöten aineenvaihdunta hidastuu, silloin on aika tehdä ruokavaliolle jotain eli vähentää kaloreita. Vaihdevuotisena ei voi syödä kuin teini.

Ei voi kakskymppisenäkään syödä kuin teini. Been there, done that. Nyt 50 v. muuten painan vähemmän kuin 30 vuotta sitten. 

Vierailija
55/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä riittävästi ja treenaamalla kovaa. Ja olen ihan tosissani. Niin kauan kun yritin pitää itseni hoikkana rajoittamalla syömisiä, vaikutus oli lähinnä päinvastainen. Kun aloin huolehtia siitä että saan riittävästi energiaa, vyötäröltä alkoi kadota senttejä. Paino ei ole juurikaan muuttunut mutta kehonkoostumus on. Rasvaprosentti on nyt noin 15, vyötärö 65 senttiä. Ikää 50. 

Minä olen 67-vuotias ja painan saman verran kuin painoin 20-vuotiaana eli 53-55 kg. Vyötärönympärys on siitä huolimatta koko ajan kasvanut. Kun se nuorena oli 63 cm niin nyt se on yli 20 cm enemmän eli samasta kohden n.85 cm. Ei kapane mitenkään, vaikka harrastan liikuntaa. Niin näyttää käyvän useimmille vanhemmiten.

Vierailija
56/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo 65. Paino vain kilon vähemmän kuin sulla, pituutta 170. 

Sehän on osittain rakennekysymys,  pelkästään rasva/paino ei selitä. 

Vierailija
57/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus 800 kcal / vrk, painon ylläpito 1100-1200 kcal / vrk. Yhtään enempää niin lähtee paino nouseen.

Kovin vähän tuo on, oletko nälässä koko päivän esim 800 kcal -päivänä? Ylläpito samoin aika niukkaa. Mitä syöt? Liikutko?

Vierailija
58/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus 800 kcal / vrk, painon ylläpito 1100-1200 kcal / vrk. Yhtään enempää niin lähtee paino nouseen.

Kovin vähän tuo on, oletko nälässä koko päivän esim 800 kcal -päivänä? Ylläpito samoin aika niukkaa. Mitä syöt? Liikutko?

Olen nälässä käytännössä aina. Pyöräilen arkipäivisin töihin, puolituntia suuntaansa kesät talvet. Lisäksi koiran kanssa kävelyä päivittäin puolesta tunnista tuntiin. 800 kcal päivä: aamulla puuro, lounas salaatti, illallinen salaatti ja iltapala omena. Jos nostan kaloreita, niin paino lähtee heti nousuun. Eli ainoat vaihtoehdot ovat lihota tai olla nälässä. Toistaiseksi olen pystynyt olemaan nälässä, saa nähdä milloin itsekuri pettää - toivottavasti ei ikinä.

Vierailija
59/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin

No tuokin on vanhentunutta tietoa. Aineenvaihdunta ei hidastu, jos liikkuu säännöllisesti, eikä tarvitse olla reipasta kävelyä kummempaa liikuntaa. Kaloreiden vähentäminen johtaa huonoon energiatasapainoon, väsymiseen, anemiaan  ja painon jojotteluun, ei laihtumiseen.

Vierailija
60/90 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää teidän tietämättömyys.

Vaihdevuosien aikana mahaan kerääntyy läskiä sen takia, koska estrogeenin määrä kehossa vähenee. Se johtaa niin sanottuun miestyyppiseen lihomiseen, joka kerryttää rasvaa nimenomaan mahaan. Ennen vaihdevuosia naisilla kertyy rasvaa enemmän muihin paikkoihin nimenomaan sen runsaan estrogeenin takia.

Luulin, että kaikki tietävät tämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi