Oletteko huomanneet, että muunsukupuolisilla on hyvin ahtaat käsitykset sukupuolirooleista?
Siis tyyliin "tiesin jo lapsena, etten ole tyttö, koska en tykännyt leikkiä barbeilla".
Lisäksi heidän käsityksensä ovat erittäin vanhanaikaisia, stereotyyppisiä ja suorastaan lapsellisia. Että vaaleanpunainen on tyttöjen väri ja sininen poikien.
Kommentit (259)
Minä en KOE olevani mitään. Koen olevani aina ulkopuolinen, pikkasen pihalla, ei kiinnosta se eikä tämä, en istu stereotypioihin (miljoonien muiden samoin kokevien tapaan), en ymmärrä miksi olen maapallolla, ikinä en ole ollut kotonani tässä olevaisuudessa jne. Silti satun olemaan syntynyt naisihmiseksi ja yritän porskuttaa miten pystyn.
Nykyajan ongelma on se, että osa tällaisia suht normaaleja tuntemuksia kokevista tekee siitä itselleen issuen ja vääntää sen sukupuolikysymykseksi. Näin hän saa siitä mission itselleen, että nämä eksistentiaalista kriiseilyä koskevat ahdistuksen aiheet jotenkin katoaisivat, kun vaan vaihtaa sukupuolta. Tai ilmoittaa olevansa muu.
Sitten löytää sen viiteryhmänsä, joka ruokkii keskinäistä kriiseilyään. Tuossa hulinassa saa kätevästi käännettyä myös oman pään sisäisen osin tiedostamattomankin ahdistuksensa muihin: luvan kanssa voi pointtailla, että tuokaan ei tykkää tämmöisistä ja kuulitteko, että siellä ei varsinkaan, voi meitä raukkoja. Energia käytetään sitten siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, sisäpiirin tietoa detransitioituneilta, jotka tietävät myös seuraavia syitä:
1) Potilaita katoaa, koska he toteavat, että transhoidot eivät auta siihen ongelmaan, joka heillä on.
2) Potilaita katoaa, koska hormonit aiheuttavat heille niin paljon sivuvaikutuksia.
3) Potilaita katoaa, koska he katuvat transhoitojaan.
Lähde? Sellaista ei ole kuin omassa mielikuvituksessasi. Ensin väität ettei dataa ole siksi kun potilaat katoaa tutkasta, ja nyt yhtäkkiä tiedät vaikka et ole trans tai heidän kanssa tekemisissä.
Miksi sä kysyt multa lähteitä, kun et itsekään niitä laita? Samalla tavalla sinun ja minun viestinit perutustuvat anekdotaaliseen tietoon. Mulla on detransitioitunut kaveri, joka on yhteydessä suomalaiseen detransitioporukkaan. Ihan samaa tavaraa on detransitioitunut Sametti kertonut videoillaan. Tai katsopa vaikka juuri tubeen kanavansa perustaneen Sapelisuun videoita, ne ovat lyhyitä. Hän on detransitioitunut nainen myös.
Mutta kerropa sinä, miksi nuo asiat eivät mielestäsi voi pitää paikkaansa?
Mutta siis se on ihan totta, että transsukupuolisista on hyvin vähän luotettavaa pitkäaikaistutkimusta, ja yksi syy sille on se, että ihmiset katoavat tutkimuksista. Mutta jos jotain lähteitä haluat, niin kyllähän jo palveluvalikoimaneuvoston suositus kertoo, että transhoitojen tehon tieteellinen näyttö on hyvin ohut, koska luotettavaa tutkimusta ei ole.
Minä ihmettelen sitä, kun lähinnä somessa olen törmännyt tähän ilmiöön, missä oikein luetellaan esittäytyessä siis täysin tuntemattomille, että olen autisti-adhd, a-seksuaali, muunsukupuolinen ja aromanttinen. Siis esim. ryhmissä, joiden aiheena ei ole mikään noihin liittyvä. Tulee lähinnä mieleen erottautumisen halu. Mitä ketään kiinnostaa vaikkapa yhteiskuntaa koskevassa ryhmässä, miksi joku itsensä määrittelee oikein alleviivaten.
Kyllä naisten ja miesten välillä on eroja. Nuo päälle liimatut ovat tietenkin kärjistyksiä kuten esim. drag queenit yms. mutta erot sukupuolten välillä ovat selvät ja niitä myös yritetään korostaa vaatetuksella yms.
Toisaalta on ihan tavallista (tai voi olla ettei olekaan, mutta itselleni on?), että tyttö suostuu käyttämään vain nk. poikien vaatteita. Omalle nuorelleni se on aivan itsestään selvää, eikä hän silti koe olevansa muuta kuin tyttö. Hän ei myöskään ymmärrä meikkaamista eikä halua sitä tehdä, ja pitää hiukset mieluiten lyhyinä, koska ei ole kiinnostunut niiden hoitamisesta tai edes harjaamisesta. Mikään näistä ei tee hänestä poikaa, eikä minusta edes "poikamaista", vaan ihan tavallisen tytön, joita on paljon muitakin. Seksuaalista suuntautumista en tiedä, mutta ainakin tällä hetkellä hän seurustelee pojan kanssa. Olen hänen puheistaan ymmärtänyt, että koulussakin annetaan jo enemmän valinnan mahdollisuuksia esim. liikuntalajien suhteen. Eli pakko ei ole tyttönä taitoluistella ja poikana pelata lätkää.
En tietenkään kiellä sitä, etteikö sukupuolirooleja olisi olemassa ja näkyvissä. Ja miespuolisilla ne ovat vielä paljon ahtaammat.
Tässä nyt on siis se Puheenaiheen jakso, jossa Riittakerttu Kaltiala ja Sami-Matti Ruuska keskustelevat mm. siitä, mitä ihan oikeasti transkokemuksesta ja transhoidoista sekä niiden hyödyistä tiedetään tieteellisestä näkökulmasta.
Ovat itsekeskeisiä ihmisiä. Eivät hyväksy muiden ajatuksia. Mulle heti paikalla mahdollisuus hormonihoitoihin ja leikkauksiin. Ja jos meni pieleen, niin Miksi ei tutkittu tarkemmin? Enhän minä ollut valmis!
Pride-kulkue on hyvä esimerkki siitä kuinka tärkeätä on tuoda esille oma erinomaisuus.
En lukenut kaikkia kommentteja mutta on usein ihmetyttänyt miksi monet homoseksuaalit ovat kiinnostuneita maskuliinisista naisista/feminiinisistä miehistä. Miksi ei mene päinvastoin? Itse olen hetero ja mitä naisellisempi nainen, sitä enemmän viehättää. (Toki ajatukset viehättävät vielä enemmän, mutta yksinkertaistettuna.)
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia kommentteja mutta on usein ihmetyttänyt miksi monet homoseksuaalit ovat kiinnostuneita maskuliinisista naisista/feminiinisistä miehistä. Miksi ei mene päinvastoin? Itse olen hetero ja mitä naisellisempi nainen, sitä enemmän viehättää. (Toki ajatukset viehättävät vielä enemmän, mutta yksinkertaistettuna.)
Ihmiset ovat todella yksilöllisiä siinä, mikä viehättää ja mikä ei. Toisia viehättää kaikki, toisia joku tietty. Ei siinä mitään sen kummallisempaa ole. (Mutta siis homomiesten ympyröissä on tosi tavallista, että maskuliinisuutta ihannoidaan ja feminiinisiä miehiä halvennetaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi näillä "olen non-binary" -tyypeilläkin on sellainen suhtautuminen, että naisellisuus = täysin päälleliimattuja ominaisuuksia, kuten meikkiä, mekkoa, jotain yhteiskunnan odottamaa käytöstapaa ja muuta sellaista. Ja yleensäkin se, että kaikki muut ovat kyllä osa tätä mies-nais-järjestelmää, mutta itse ollaan siitä mukamas irrallaan, kun sukupuolelle tyypilliset jutut eivät miellytäkään tai ei ole jotain ihmellistä "sukupuolikokemusta".
Voin paljastaa, ei kellään ole sellaista, koska eivät ole saaneet maagisesti elää miehenä ja naisena. Ihmisellä on ainoastaan yhden sukupuolen kokemus, eikä se tunnu missään, koska ihmisellä ei ole vertailupohjaa.
Transit, non-binaryt ja muut sukupuolisekoilijat ovat ymmärtäneet sukupuolen funktion väärin.
Kyllä naisten ja miesten välillä on eroja. Nuo päälle liimatut ovat tietenkin kärjistyksiä kuten
Tietenkin on, siksi miehiä ei pidä päästää naisten vankiloihin tai urheiluun ja sama toisinpäin. Mutta nämä ovat fyysisiä faktoja, joista yksilö ei voi irtisanoutua. Et voi mennä kirurgille ja pyytää, että leikkaisi pois lihaksenkasvun, aataminomenan, pilin ja pallit sekä kaikki muut miessukupuolen ominaisuudet ja laittaisi tilalle kohtua, kuukautisia, erilaista luustoa ja muuta kivaa.
Ehkä tulevaisuudessa, muttei mahdollista nykyhetkessä. Lähinnä leikkausten seurauksena on ihmisraunioita, joiden toimivaa kehoa on yritetty muokata.
En voi sanoa ikinä tavanneeni aloituksessa kuvailtua muunsukupuoliseksi tunnistautuvaa, ei ainakaan tule mieleen. Sattuuko minulla olemaan ympärilläni vain tietynlaisia muunsukupuolisia, vai onko tämä taas tälläinen Vauva-palstan käsitys kokonaisesta ihmisryhmästä...?
Vierailija kirjoitti:
En voi sanoa ikinä tavanneeni aloituksessa kuvailtua muunsukupuoliseksi tunnistautuvaa, ei ainakaan tule mieleen. Sattuuko minulla olemaan ympärilläni vain tietynlaisia muunsukupuolisia, vai onko tämä taas tälläinen Vauva-palstan käsitys kokonaisesta ihmisryhmästä...?
Herää sitten kysymys, miksi he ovat muunsukupuolisia. Mikä erottaa heidät muista naisista (tai miehistä, jos ovat miehiä - miesmuusut vaikuttavat kyllä olevan harvinaisempia)?
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tunnen muunsukupuolisia. Kuulostaa että kommentoijat kommentoi jotain mediasta tai somesta lukemiaan juttuja.
Tämä ketju on nykypäivän vauva-todellisuudessa jo poikkeus.
Tässähän on ihan oikeata ajatustenvaihtoa, eikä vaan sitä "öyhöttämistä". Kerrankin luin koko ketjun läpi ihan keskittyen.
Vierailija kirjoitti:
Luin kauan sitten lehtijutun, jossa oli muunsukupuolinen henkilö, nainen biologialtaan.
Hän oli raivostuttavan lokeroiva. Hän on parisuhteessa naisen kanssa ja väitti vakavissaan, että puoliso on hetero. Kertoi, että heterot rakastuvat häneen helposti. Ei ne voi heteroita olla, jos tussu kiinnostaa.
Jäi mieleen juuri tuon lokeroinnin vuoksi.
Muistin juuri, että hänellä oli joku artistinimi, joka oli joku miehen nimi (en muista) Hetero. Esim Timppa Hetero, Pekka hetero tmv
Jännää, että naisen kanssa elävä nainen, joka kokee itsensä muunsukupuoliseksi, käyttää taitelijanimessään määritelmää Hetero.
Mutta en mun tartte kaikkea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää sitten kysymys, miksi he ovat muunsukupuolisia. Mikä erottaa heidät muista naisista (tai miehistä, jos ovat miehiä - miesmuusut vaikuttavat kyllä olevan harvinaisempia)?
Koska se on se käsite joka auttaa heitä ymmärtämään itseään. Mikä tässä on vaikeaa?
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tunnen muunsukupuolisia. Kuulostaa että kommentoijat kommentoi jotain mediasta tai somesta lukemiaan juttuja.
Voi hyvinkin olla. Mediaan/somelevitykseen päätyvät vain mediakynnyksen rikkovat tapaukset, joten vaikka niitä voi yksittäistapauksina kritisoida, niiden perusteella laajemman ryhmäkuvan muodostaminen ei ole suositeltavaa.
Joku kommentoi että on loukkaavaa tytötellä aikuista naista. No ei ole, en ainakaan itse koe niin jos se tehdään mukavalla tavalla. Mulle yksi mies pari viikkoa sitten yhdessä tilaisuudessa että "sinähän olet pirtsakka mimmi", ja minä olen kohta kuuskymppinen :D Piristi päivää ja osasin ottaa huumorilla.
Mutta juu, tämä nyt ei liity muunsukupuolisuuteen mitenkään.
Nykyajassa mua häiritsee aivan suunnattomasti se, että sukupuolilokerointi on nostettu niin keskeiseksi ihmisen ominaisuudeksi että se pitää korostaa ja huomioida ihan kaikessa. Oman ideologian mukaan sukupuolin merkitys pitäisi olla sama kuin vaikka pituus - se vaan on mutta ei se ole monessakaan mielessä merkitsevä tai korostettava asia. Mä en ainakaan halua tulla kohdatuksi ja arvioitavaksi ensisijaisesti sukupuoleni kautta oikeastaan missään tilanteessa parisuhdetta lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän hyvin transsukupuolisuuden. Sen että tuntee syntyneensä väärään kehoon ja sukupuoleen. En kuitenkaan ymmärrä tätä muunsukupuolisuutta. Siinähän ei ilmeisesti ole kysymys siitä että kokee kehonsa jotenkin vääräksi ja kokee ettei miehen eikä naisen keho ole oma. Silloin kai kyse on siitä ettei koe miehen eikä naisen roolia omakseen. Ei tunnu sopivan kumpaankaan sukupuolirooliin. Sukupuolirooli taas on pitkälti oman pään sisäinen ja sitä voi mielessään laajentaa. Toki sukupuoliroolit ovat pitkälti kulttuurinen juttu ja näkisin että muun sukupuolisuuden sijaan tarvittaisiin yhteiskunnallista keskustelua ja muutosta näihin rooleihin. Omille lapsilleni olen pienestä pitäen opettanut että tytöt ja pojat voivat tehdä täysin samoja asioita. Ainoa ero on se etteivät pojat pysty synnyttämään.
Muunsukupuolisissa on heitä, jotka kokevat pystyvänsä elämään kehonsa kanssa sovussa, niitä jotka jossain määrin eivät koe siyä sopua ja niitä jotka eivät lainkaan ja kaipaavat hoitoja, esim. aika moni toivoo rintojen poistoa.
Totta. Lisäksi heillä tuntuu olevan samalla tavalla outo kuvitelma mikä on homoseksuaaleillakin eli nämä kaikki tuntuu olettavan heteroseksuaalisuuden olevan ihmisen oma valinta.
Tulee tunne, että he itse ovat kuin ovatkin valinneet olla homoseksuaaleja whatever vaikka aina hokevat kuinka seksuaalisuuttaan ei voi valita ja siksi jokaisen pitää saada olla mikä on.
Paitsi siis olla hetero. Se on vain valinta ja ihan ummehtunut sellainen.