Menettääkö kielitaidottomana paljon asioita? Jos on yksikielinen?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se sääli. t. Kielten lehtori
Mitä järkeä on osata ruotsinkieltä?
Sitä ei tarvitse missään.
Sanopa sama ruotsalaisille tai suomenruotsalaisille. Tai kaikille ruotsia puhuville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jos ei englantia osaa niin maailma jää aika kapeaksi. Tietysti jos tykkää elää osin erakoituneena niin yksi kieli riittää.
Nykyään myös googlekääntäjä auttaa. Kovinkaan usein en kyllä englantia tarvi vaikka en erakko olekkaan.
Aika hankalaa pitää koko ajan googlekääntäjää päällä.
Jos et matkustele ulkomaille et kielitaidottomana menetä juuri mitään. Jos et matkustele ulkomaille menetät aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos et matkustele ulkomaille et kielitaidottomana menetä juuri mitään. Jos et matkustele ulkomaille menetät aika paljon.
Paitsi nyt jonkun työpaikan.
Minun mielestäni kyllä. Puhun neljää eri kieltä, ja minut on valittu työpaikkaan muiden yli jo kaksi kertaa sen takia.
Mun maailma on avautunut vähän enkun kuuntelun myötä, silti mietin itse mikä on totta ja mikä ei, todella kiva kuunnella puhetta vaikka videolta. On vaikeuksia puhua sitä, koska pitää ottaa huomioon miettien ensin aikamuodot, lausejärjestys ja etuliitteet yms.
Kyllä yksikielisenä menettää paljon. Varsinkin englannin kieli olisi hyvä osata, koska siitä on niin paljon hyötyä ja huvia (tiedonhaku, foorumit, musiikki, elokuvat, matkustelu...)
Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse osata monia kieliä, jos ei ole kiinnostusta. Kielen opiskeluun käytettävä aika on pois jostain muusta. Aikaa ei kenelläkään riitä kaikkeen, joten väkisinkin jokainen "menettää asioita".
Ei menetä mitään. Osaan noin kymmentä kieltä. Nykyään toivon, että olisin käyttänyt aikani toisin. Olisi mahtavaa osata vain suomea, mutta vahinko on jo tapahtunut!
No en ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole vaivautuneet hankkimaan edes avustavaa englannin kielen taitoa. Mielestäni alle 80 vuotiaat eivät voi sanoa millään tekosyyllä, että eivät osaa edes "kaunari" englantia. Näitä vaan ihme ja kumma löytyy.
Minun kielitaitoni rajoittuu kohtuullisen hyvään englantiin ja häävisti välttävään ruotsiin. En ole koskaan matkustellut ulkomaille (yhtä Tukholman risteilyä lukuunottamatta).
En silti koe menettäneeni mitään, koska en edes kaipaa mitään enempää kuin elämässäni nyt on. Minulla on aviomies, koti, hyvä työpaikka, harrastuksia ja terveyttä. Joku varmasti pitää minua ja minun elämääni rajoittuneena, mutta itseäni vartenhan minä elän, enkä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkaillessa ihan sama, hyvin pärjää elekielellä ja pari opetellulla fraasilla. Usein kohdemaan asukkaatkaan eivät puhu kuin omaa kieltään.
Lähinnä itselle tulee mieleen eri kielien erot ja niihin sisältyvä ajattelutapa, itse ajattelu. Mitä useampaa kieltä osaa, sitä moniulotteisemmin kykenee ajattelemaan. Liitän hyvän kielitaidon tietynlaiseen älykkyyteen.
Mitä enemmän eri kieliä opettelee sitä enemmän oma ajattelu todellakin laajentuu.
Toisaalta jos osaa vain yhtä kieltä, niin suomi on silloin ajattelun kannalta ehkä kaikkein paras vaihtoehto. Tuskin on olemassa toista yhtä täsmällistä kieltä. Mistä sitä jäisikään paitsi, jos osaisi vain jotain englantia, joka on todella epätarkka kieli.
Öh, totta kai se tuntuu täsmällissimmältä kieleltä kun se on oma
Ei liity siihen. Ymmärtäisit jos osaisit hyvin sekä suomea että vaikka englantia. Englanniksi ei vain pysty sanomaan asioita niin tarkasti. Se johtuu mm. suomen monista sijamuodoista ja siitä, miten sanajärjestystä muuttamalla saadaan lauseen merkitykseen eri sävyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se sääli. t. Kielten lehtori
Mitä järkeä on osata ruotsinkieltä?
Sitä ei tarvitse missään.
Tarvii. Sukututkimuksen tekemisessä ja historian tutkimuksessa.
Täytyy sanoa, että kun on sujuva (edes melkein) englannintaito, niin useimmista elokuvista/tv-sarjoista saa paljon enemmän irti kun ei ole sidottu tekstityksiin. Tekstitykset ovat aina tiivistyksiä ja tekstittäjän kuratointeja. Kieltä ymmärtävänä tulee paremmin ilmi erilaiset sävyerot ja vivahteet, jotka voi mennä ohi pelkkiä tekstejä lukemalla.
Itse olen sattumoisin myös ruotsinkielinen, ja Ruotsin uutisten seuraaminen on kiva harrastus :) Norjakin menee melkein...
Kaiken kaikkiaan kielten osaaminen avartaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmastani menettää ja paljon. Itse käytän arjessa päivittäin viittä eri kieltä, joten on hyvin vaikea kuvitella millaista elämäni olisi kielitaidottomana. Äidinkieleni on suomi, mieheni on ulkomaalainen (ja osaan siis myös hänen kieltänsä), asumme kahden maan välillä, osaan molempien maiden kielet ja käytän niitä päivittäin, ja lisäksi käytän päivittäin myös englantia. Näiden lisäksi osaan vielä muutamaa kieltä, mutta en mitenkään sujuvasti.
Missä maassa asut ja mitä teet työksesi, kun viittä eri kieltä käytät päivittäin!:)
Siis jos ei edes käytä suomen kieltä viikossa yhtään, niin miksi tarvitsisi muita kieliä mihinkään?
Käytännössä rajottuisi vain bonjuuriin tai hellouhun, kun käy kaupassa. Ja ilmankin selviää.
Kun on kypsä mieleltään, niin huomaa ettei tarvitse hakea hyväksyntää olemassa ololleen muilta heitä tervehtien. Voi vaan olla ja jokaiselle on oma maa jalkojensa alla myönnettynä. Ihan kaikille olennoille.
Kunnioittaa muita hiljaisuudella ja pitämällä turvavälit. Voin valehtelematta sanoa että kerran vuoteen tulee käytettyä suomen kieltä puhuen. Sama pätee muihin kieliin. Aika turhaa on opetella muita kieliä, jos on introvertti luonteeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että kun on sujuva (edes melkein) englannintaito, niin useimmista elokuvista/tv-sarjoista saa paljon enemmän irti kun ei ole sidottu tekstityksiin. Tekstitykset ovat aina tiivistyksiä ja tekstittäjän kuratointeja. Kieltä ymmärtävänä tulee paremmin ilmi erilaiset sävyerot ja vivahteet, jotka voi mennä ohi pelkkiä tekstejä lukemalla.
Itse olen sattumoisin myös ruotsinkielinen, ja Ruotsin uutisten seuraaminen on kiva harrastus :) Norjakin menee melkein...
Kaiken kaikkiaan kielten osaaminen avartaa elämää.
Mun täytyy olla toista mieltä sun kanssas. Kieliä on ihan hyvä osata jos pitää hoitaa asioita, mutta introverttina olen ihan toista mieltä.
Hiljaisuus ja ihan muunlainen kieli kuin ihmisten kieli avartaa maailmaa. Tässä maailmassa on liikaa puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkaillessa ihan sama, hyvin pärjää elekielellä ja pari opetellulla fraasilla. Usein kohdemaan asukkaatkaan eivät puhu kuin omaa kieltään.
Lähinnä itselle tulee mieleen eri kielien erot ja niihin sisältyvä ajattelutapa, itse ajattelu. Mitä useampaa kieltä osaa, sitä moniulotteisemmin kykenee ajattelemaan. Liitän hyvän kielitaidon tietynlaiseen älykkyyteen.
Mitä enemmän eri kieliä opettelee sitä enemmän oma ajattelu todellakin laajentuu.
Toisaalta jos osaa vain yhtä kieltä, niin suomi on silloin ajattelun kannalta ehkä kaikkein paras vaihtoehto. Tuskin on olemassa toista yhtä täsmällistä kieltä. Mistä sitä jäisikään paitsi, jos osaisi vain jotain englantia, joka on todella epätarkka kieli.
Ei liity siihen. Ymmärtäisit jos osaisit hyvin sekä suomea että vaikka englantia. Englanniksi ei vain pysty sanomaan asioita niin tarkasti. Se johtuu mm. suomen monista sijamuodoista ja siitä, miten sanajärjestystä muuttamalla saadaan lauseen merkitykseen eri sävyjä.
Kaikella kunnioituksella, olet väärässä. Englannin kieli on suomen kieleä tarkempi, niin paljon kuin omaa äidinkieltäni rakastankin. Suomen kielen ydinsanastossa on noin 100 000 sanaa. Englannin kielessä noin 600 000. Näistä puuttuvat murteet ja ammattisanastot. Jos nämä lisätään, suomen kielessä 350 000, enkussa noin 1 000 000. Englannin kieli on tunnettu siitä, että eri asioille on tarkkoja ilmaisuja, joiden käyttö ja sävyero vaihtelee kontekstistaan. Otetaan vaikka sana iloinen, jolla on englanniksi ainakin 16 vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa paskaa muualla on kuin Suomessakin. Samat ihmistyypit ja samat ongelmat onnineen. Paljon turhaa puhetta ja tarinoita tyhjästä.
Länsimaat on kaikki ihan samaa kultuuria. Parhaimpia on suurkaupungit joissa ihmiset on hyvinkin paljolti kuin suomalaiset on. Kaikki haluaa olla rauhassa toisilta.
Äitini syntynyt 40 on vain suomea osaava
totraksi et voi lukea ja ymmärtää monta asiaa ja et voi keskustella tai edes seurata keskustelua monesti
matkustuksessa olet riippuvainen muista
mutta yleensä voi elää ihan omahyväisen. Pienissäkin piireissä
Aha