Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tullaan kymmeniä kiloja ylipainoiseksi? Miten se omalla kohdallasi tapahtui?

Vierailija
25.04.2025 |

Syömällä, sairaus vai mikä oli syynä? Missä ajassa lihominen tapahtui? Jos laihduit niin miten onnistuit? 

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 20-vuotiaaksi asti rankasti alipainoinen, 171 cm ja 46 kg.

Opin, että minä voin syödä mitä vain lihomatta.

Kunnes en enää voinutkaan. Nyt painan 40 kg enemmän kuin 20-vuotiaana.

Mulla oli myös noin, ja raskauskilotlin lähti ihan itsestään. Sitten alkoivat vaihdevuodet ja painoa alkoi tulla itsestään. Nyt (53v) painan 15 kg enemmän kuin 40- vuotiaana. En jaksaisi kärsiä nälkää mutta pakko kai on alkaa seuraamaan tarkemmin mitä syön. Liikun paljon eikä ole oikein ajallista mahdollisuutta enempään, varmaan pitäisi yrittää lisätä sitten tehoja. Muuten on tiedossa 1-2 kg lisää joka vuosi. 

Vierailija
102/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasmassa kuluttaa energiaa eniten, joten kun säännöllinen voimaharjoittelu raskauden myötä jäi mutta syöminen pysyi (raskauden jälkeenkin) samana, painoa myös tuli viitisen kiloa vuodessa.

Lapsen sairaalajakson (3vk) aikana söin stressiin roskaruokaa osastolla enkä liikkunut ollenkaan, painoa tuli silloinkin 5kg. 

Ruuhkavuosina ylityöputkessa puolisen vuotta "sumusöin" iltaisin työkoneen ääressä, koska päivisin ei ehtinyt syömään kunnolla. Tämä on jonkinlaista tunnesyömistä, painoa tuli jälleen 5kg puolen vuoden ainana. 

Nyt elämäntilanne ja -tavat ovat kunnossa ja paino tippunut viitisen kiloa puolessa vuodessa, pidän säännöllisesti myös taukoa painonpudotuksesta jotta elimistö pysyy kunnossa. Jos tulee taas ylityöpainetta tai muuta stressiä niin en silloin laihduta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin liikaa, join liikaa alkoholia, ja liikuin liian vähän. Lihoin 55kg:sta 82:een parissa vuodessa. Nyt on tippunut kymmenen kiloa, mutta harmittaa että päästin itseni tuohon kuntoon. Voisin syyttää masennusta ja onnetonta avioliittoa (olen sittemmin eronnut) mutta se olin minä itse joka niitä herkkuja ja alkoholia laitoin kurkusta alas, eli omaa typeryyttäni lihosin. N53

Vierailija
104/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miten kukaan pienten lasten äiti voi olla ylipainoinen. Päiväthän on yhtä juoksemista ja liikkumista. Lasten takia ruokakin on terveellistä.

Kokeile valvoa suurin osa ajasta vaikkapa 1,5v ja siinä samalla nappaile syömistä silloin kun satut ehtimään sen kaiken juoksemisen välissä. Helposti jää raskauskilot tippumatta siinä rytäkässä. 

Olen tuo, jolle vastaat. Valvoin 5 vuotta, nuorimmainen alkoi nukkumaan kunnolla vasta 8-vuotiaana. Olin välillä niin väsynyt, että itkin. En kuitenkaan ikinä nappailut ruokaa, vaan istuin alas syömään samalla, kun lapsetkin söivät. 

Vierailija
105/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miten kukaan pienten lasten äiti voi olla ylipainoinen. Päiväthän on yhtä juoksemista ja liikkumista. Lasten takia ruokakin on terveellistä.

Sulla on varsin ruusunpunainen käsitys lapsiperhearjesta. Kyllä aika moni lapsi kasvaa ihan eineksillä, makaroonilla, vanukkailla jne. Harvalla on lapsiperhearjessa voimavaroja kokata joka päivälle 5 terveellistä ja tasapainoista ateriaa. 

Olen tuo, jolle vastaat. Ihan oma kokemus on kahden pojan kanssa, joilla oli ikäeroa kaksi vuotta. Tein sunnuntaisin kaksi ateriaa. Joita syötiin su, ma ja ti. Keskiviikkona oli einespäivä. Tostaina tein aterian, joita syötiin to, pe ja la. Samaa ruokaa syötiin monta pöivää. 

Vierailija
106/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä liikaa kulutukseen nähden. +10 kiloa tuli todella nopeasti, alle vuodessa, kun siirryin lähes pelkällä kahvilla elämisestä kaikenlaisen mässyn mättämiseen, 20 kiloa lisää vähän hitaammin, kun edelleen söin liikaa, vaikka vähemmän kuin nopeimman lihomisen aikana.

Nyt kilot ovat hitaasti sulamassa pois, luonnollisesti päinvastaisella metodilla, eli syön vähemmän kuin kulutan.

Vierailija
107/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuormittavassa elämänvaiheessa kiloja kertyy helposti. Jos on sitä mieltä, että kaikilla on resursseja priorisoida liikuntaa ja ravitsemusta, ei varmaankaan ole kokenut mitään kovin vaikeaa.

Vierailija
108/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemalla nainen. Täytyy vaihtaa sukupuolta ja alkaa tehdä tällaisia aloituksia. Ihana elämä, täältä tullaan!

Aasiassa naiseus ei ole mikään tekosyy itsensä lihottamiselle. Ihanan sorjan sirpakoita ovat siellä. 😍

Myös aasialaiset miehet ovat huomattavasti hoikempia kuin länsimaiset miehet. Ei se hoikkuus siellä pelkästään naisten ominaisuus ole.

Vierailija
109/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäleikkauksen jälkeen nousi paino 15kg. On kai aika paljon nesteturvotusta, joka ei lähde pois ravintoterapeutin ohjeista ja neuvoista huolimatta. En syö ollenkaan lisättyä sokeria, keinomakeutusaineita, vehnää enkä mitään ns. energialisiä. Eikä ole mitään lääkitystä tällä hetkellä. Liikun ja kävelen päivittäin. Tuossa on noin 10kg ylipainoa.Tämä tilanne ollut reilu kaksi vuotta.

Vierailija
110/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olut. Päivittäinen tissuttelu.

Lisään tähän vielä sen, että join vuosia joka päivä 5 olutta. Viikossa kertyi siis 35 alkoholiannosta, mikä on aikamoinen kalorimäärä.

Nykyisin alkoholia menee 10 annosta viikossa. Paino on alkanut vähitellen laskea.

Vierailija
111/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole löydetty oikein mitään selittävää tekijää painonnousulle. Noin 20 kiloa on tullut lisää, vaikka syömiset, liikkumiset ja nukkumiset ovat pysyneet samana viimeiset pari vuotta eikä elämässä ole mitään stressitekijöitäkään. Verikokeissa kaikki ok. 

N44

Verikokeissahan voi olla paljonkin pielessä vaikka arvot on viitteissä eli ok lääkärin mielestä. Esimerkiksi ferritiini alle 30 on aivan liian alhainen ja vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Lääkärille se on ok koska ei ole vielä nollassa. Samoin kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla paha vaikka olisi aina arvot viitteissä, kuten minulla. Kannattaa lukea itse enemmän viitearvoista ja kyseenalaistaa lääkärien sanomisia. Eivät kaikki lääkärit ole alansa huippuja, heissä on paljon niitä jotka rimaa hipoen saivat lääkärinluvat eikä sen jälkeen ole paljon ollut mielenkiintoa lukea mitään uutta tutkimustietoa. Ovat ns "leipäpappeja" eli eivät usko oppeihinsa vaan tekevät työtä palkan vuoksi.

Vierailija
112/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä paljon suklaata ja makaronia.

Helppo yhtälö saada kilo viikossa.

Vierailija
113/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin mielialalääkkeitä. Puolessatoista vuodessa plus 36 kg.

Vierailija
114/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea-asteinen masennus ja siitä johtuva täysi piittaamattomuus itseäni kohtaan

Vierailija
115/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä...

Olin 4-v. kun paino alko kertyä, 7-vuotiaana todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

Sieltä asti olen ollut reilusti ylipainoinen.

Painoa en ole onnistunut laskemaan kuin silloin kun kilpparin vajis on liikalääkityksellä.

Masennus ja ahmintahäiriö ei ainakaan auta asiaa...

Vierailija
116/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaattinen lapsuus. Olin jo lapsena pullea, sain siitä kotona pilkkaa ja kiusaamista osakseni, mutta samalla ruoalla ja herkuilla lahjottiin ja lohdutettiin. Kehonkuva vääristyi tehokkaasti myös hyväksikäytöstä, johon myös lahjottiin herkuilla ja hiljaisuutta ostettiin herkuilla. 

Nuorena sitten tuli syömishäiriö, paino tippui rajusti urheilemalla ja syömättömyydellä. Treeni oli todella rajua, kuukautiset loppuivat ja olin hyvin poikamainen. Osaksi tarkoituksella, hiukseni pidin todella lyhyinä. En halunnut että kukaan koskee minuun tai tulee lähelle. 

Tätä jojoilua on sitten ollut koko elämä. Kilot tulevat helposti takaisin ja laihtuminen on kovan treenin ja syömättömyyden takana. Luonnostani olen pieni ja pyöreä, luontoäiti on päättänyt, että lyhyeen varteeni ympätään isot rinnat ja iso takapuoli. Taustani vuoksi moinen naisellisuus ei tunnu hyvältä, joten olen aina sodassa itseni kanssa. 

Terapiatkin käyneenä en ole päässyt sopuun itseni kanssa. Ruokasuhteesta nyt puhumattakaan.

Vierailija
117/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole löydetty oikein mitään selittävää tekijää painonnousulle. Noin 20 kiloa on tullut lisää, vaikka syömiset, liikkumiset ja nukkumiset ovat pysyneet samana viimeiset pari vuotta eikä elämässä ole mitään stressitekijöitäkään. Verikokeissa kaikki ok. 

N44

Verikokeissahan voi olla paljonkin pielessä vaikka arvot on viitteissä eli ok lääkärin mielestä. Esimerkiksi ferritiini alle 30 on aivan liian alhainen ja vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Lääkärille se on ok koska ei ole vielä nollassa. Samoin kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla paha vaikka olisi aina arvot viitteissä, kuten minulla. Kannattaa lukea itse enemmän viitearvoista ja kyseenalaistaa lääkärien sanomisia. Eivät kaikki lääkärit ole alansa huippuja, heissä on paljon niitä jotka rimaa hipoen saivat lääkärinluvat eikä sen jälkeen ole paljon ollut mielenkiintoa lukea mitään uut

Miten se kilpparin vajaatoiminta ilmenee? Vaihdevuodet alkoi ja nyt sain muutama kk sitten hormonikorvaushoidon. Tuntuu että paisun kuin pullataikina vaikka syön ja liikun kuten ennenkin. Peilistä katsoo takaisin plösö. Tuntuu etten voi syödä enää mitään muuta kuin rasvatonta rahkaa, vihreätä salaattia ja juureskeittoa, muuten paino vain nousee. Minua myös palelee koko ajan.

Vierailija
118/145 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lihominen alkoi kun lopetin aktiivisen liikunta harrastuksen 17 vuotiaana. Ajokortti omilleen muutto vaan pahensi asiaa. Jotenkin halus ,että tiukka kurinen elämä saa jäädä. Jotenkin vaikka tottakai tiesi lihoneensa sulki silmät asialta .Sitten vielä tapasin mieheni ja jatkuttiin yhdessä samoja tapoja iltasyönti tuli tavaksi jne.. lihoin 10 vuodessa yli 30kg .

Vierailija
119/145 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä pullaa ja leipää, perunoita, makaronia eli pastaa.

Vierailija
120/145 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin naimisiin, eikä enää tarvinnut meikata, sheivata, harrastaa liikuntaa, harrastaa seksiä eikä peitellä mielenterveysongelmia.

Ihanaa olla avioliiton auvoisessa satamassa!

N28

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi