Miten tullaan kymmeniä kiloja ylipainoiseksi? Miten se omalla kohdallasi tapahtui?
Syömällä, sairaus vai mikä oli syynä? Missä ajassa lihominen tapahtui? Jos laihduit niin miten onnistuit?
Kommentit (145)
Lopetin huolehtimasta itsestäni. Kaikki energia meni miehen alkoholismiin ja lapsiin. Unohdin täysin itseni, ja koitin vain selvitä.
Hyötyliikunta puuttuu valtaosalla täysin. Liikutaan autolla joka hemmetin paikkaan, ei nousta rappusia, pyöräillä jne. Harrastuksiin mennän liikkumaan autolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten kukaan pienten lasten äiti voi olla ylipainoinen. Päiväthän on yhtä juoksemista ja liikkumista. Lasten takia ruokakin on terveellistä.
Sulla on varsin ruusunpunainen käsitys lapsiperhearjesta. Kyllä aika moni lapsi kasvaa ihan eineksillä, makaroonilla, vanukkailla jne. Harvalla on lapsiperhearjessa voimavaroja kokata joka päivälle 5 terveellistä ja tasapainoista ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten kukaan pienten lasten äiti voi olla ylipainoinen. Päiväthän on yhtä juoksemista ja liikkumista. Lasten takia ruokakin on terveellistä.
Ruoka terveellistä :D Kyllä meillä mentiin isolta osin eineksillä ja pikaruoalla siinä kohtaa kun lapset söivät vielä soseita (nekin valmiita Pilttejä, koska on olen paska äiti enkä kokkaillut itse). Eikä ne vauvat minnekään juosseet. Niitä oli kerralla kaksi ja nukkumiset olivat sen mukaiset. Viimeinen asia, joka oli mielessä oli ruuan koostumus ja terveellisyys.
Näitten einesten syöminen sitten selittää sen lihavuuden. Syödään ties mitä sontaa ja kitataan kaikenlaista epäterveellistä suusta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka terveellistä :D Kyllä meillä mentiin isolta osin eineksillä ja pikaruoalla siinä kohtaa kun lapset söivät vielä soseita (nekin valmiita Pilttejä, koska on olen paska äiti enkä kokkaillut itse). Eikä ne vauvat minnekään juosseet. Niitä oli kerralla kaksi ja nukkumiset olivat sen mukaiset. Viimeinen asia, joka oli mielessä oli ruuan koostumus ja terveellisyys.
Näitten einesten syöminen sitten selittää sen lihavuuden. Syödään ties mitä sontaa ja kitataan kaikenlaista epäterveellistä suusta sisään.
Näinhän se menee, mutta elämässä ei aina pysty priorisoimaan terveellistä syömistä. Emme elä satukirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas luulen, että tämän merkitystä usein liioitellaan, liioittelijana ne, jotka itse ovat tuolla tavalla lihottaneet itsensä. Ei suuri osa aikuisista ihmisistä juo sillä tavalla. Ei varsinkaan naisista. Kyllä me useimmat ihan syömisellä on lihotettu, ei kaljoilla tai siiderillä tai viinoilla. Mulla se on ollut pizzat, kebabit, hampurilaisateriat, suklaa, karkkipussit, leivonnaiset kahvin kanssa, jäätelö, karjalanpiirakat, loputtomat juustovoileivät, liha- tai munariisipasteijat, juustot... Alkoholia olen aina käyttänyt hyvin vähän.
//
Katsopa huviksesi, paljonko kaloreita on esim. sokeroidussa siiderissä tai oluessa. Voin kertoa, ettei ole ihan pieni määrä. Ja jos tissuttelee vaikkapa 6-7 pullollista/tölkillistä viikossa, kyllä siinä aika isoille kaloriluvuille pääsee.
Juuri näin. Lihominen tapahtuu vielä pitkällä aikavälillä ja siihen herätään vasta kun ylipainoa on paljon. Kyllä katukuvassa niitä siiderimasuja vilisee.
Alkoholi vaikuttaa lihomiseen muutenkin kuin vain kaloreiden muodossa. Paljon alkoholia käyttävät ovat harvoin liikunnallisia. Lisäksi alkoholin kittaaminen sekoittaa aineenvaihduntaa ja häiritsee yöunta, mitä osaltaa edistävät painon kertymistä. Monella alkoholia paljon käyttävällä (mutta ei kadulle asti päätyneellä) myös ruokavalio on mitä sattuu. Krapuloissaanhan sitä helposti tilaa pizzan ja kebukan ennemmin kuin kokkaa terveellisen aterian itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinään. Myös vähiin jäävät unet ja epäsäännöllinen unirytmi ihan tutkitusti lisäävät taipumusta lihoa. Vuorotyöläisillä on suurempi todennäköisyys lihoa kuin päivätyötätekevillä, vaikka elintavat olisivat molemmilla syömisten ja liikunnan osalta samat.
Raskausaikana tuli +22 kg, raskausdiabetes ja pre-eklampsia. 15 kg jäi synnärille, loput ylimääräiset poistuivat imetyksen myötä.
Lihoin n25 kg masennuksen aikana n 20 v sitte kahdessa vuodessa,ilm.lääkkeet ja ehkäisytabletit ym estrogeenin myöhemmin.Minulla oli vaikea masennus,ei jaksanut moneen kuukauteen,kuin nukkua ja ruokana usein berliininmunkit,paino nousu aiheutti 2-tyypin diabeteksen ja astmaan söin usein kortisonia.Aloitin kuntosalin uudelleen,kävin siellä 10v ja kävelyä4-5 kert.viikossa 5 km.Mulla oli alussa paino jotain 84kg sain tiputettua painon 63kg.olen lihaksikas ja paino vieläkin korkea ja hoitaja pitää mua lihavana, vaikka painoindeksi ja vyötärön ympärys ok.Mulla meni n 7v laihduttaessa,on tullut vähän takaisinkin,mutta en enää välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä, kun sinä kaksosvauvojen kanssa valvoessa vielä kokkaisit joka päivä monipuolisen ja terveellisen aterian ihan omin pikkukätösin :D
t. eri
Pari kiloa tullut. Lääkkeiden lisäys vaikuttaa siihen, että tekee mieli syödä ja nälkää ei meinaa kestää. Äkkiäköhän ne pari kymmentä kiloa tähän malliin tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas luulen, että tämän merkitystä usein liioitellaan, liioittelijana ne, jotka itse ovat tuolla tavalla lihottaneet itsensä. Ei suuri osa aikuisista ihmisistä juo sillä tavalla. Ei varsinkaan naisista. Kyllä me useimmat ihan syömisellä on lihotettu, ei kaljoilla tai siiderillä tai viinoilla. Mulla se on ollut pizzat, kebabit, hampurilaisateriat, suklaa, karkkipussit, leivonnaiset kahvin kanssa, jäätelö, karjalanpiirakat, loputtomat juustovoileivät, liha- tai munariisipasteijat, juustot... Alkoholia olen aina käyttänyt hyvin vähän.
//
Katsopa huviksesi, paljonko kaloreita on esim. sokeroidussa siiderissä tai oluessa. Voin kertoa, ettei ole ihan pieni määrä. Ja jos tissuttelee vaikkapa 6-7 pullollista/tölkillistä viikossa, kyllä siinä aika isoille kaloriluvuille pääsee.
Esim 6 isoa tölkkiä viikossa on noin 1200 kcal. Yhden ravintolapizzan verran. Ei semmosiella vielä kukaan kymmeniä kiloja ylipainoiseksi tule, jos se tosiaan on kerran viikossa, eikä päivässä.
Kysyin itse asiassa ChatGPT:ltä tätä asiaa kiinnostuksesta. Se sanoi, että laskennallisesti lihominen vuodessa, jos muuten söisi ja liikkuisi kuten ennen, olisi 70-kiloisella 62,400 kcal/vuosi 7700 kcal/kg 8.1 kg per vuosi. Mutta se huomautti, että jos samalla liikkuminen vähenee ja syöminen lisääntyy, enemmän, mutta osalla voi myös olla merkittävästi vähemmän, koska osa ihmisistä automaattisesti kompensoi kaloreita jotka saatu alkoholista syömällä vähemmän. Jatkovuosina ei tulisi enää jatkuvasti 8 kiloa lisää, koska isompi keho kuluttaisi enemmän energiaa niin että painon nousu hidastuisi ja lopulta pysähtyisi noin 80 kiloon.
Mulla ei ole löydetty oikein mitään selittävää tekijää painonnousulle. Noin 20 kiloa on tullut lisää, vaikka syömiset, liikkumiset ja nukkumiset ovat pysyneet samana viimeiset pari vuotta eikä elämässä ole mitään stressitekijöitäkään. Verikokeissa kaikki ok.
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
//
Esim 6 isoa tölkkiä viikossa on noin 1200 kcal. Yhden ravintolapizzan verran. E
Työnnäpä se chatttikone sinne minne aurinko ei paista! Tämä on KESKUSTELUpalsta, ei mikään chatgdp-palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varsin ruusunpunainen käsitys lapsiperhearjesta. Kyllä aika moni lapsi kasvaa ihan eineksillä, makaroonilla, vanukkailla jne. Harvalla on lapsiperhearjessa voimavaroja kokata joka päivälle 5 terveellistä ja tasapainoista ateriaa.
Moni pienten lasten äiti on ihan töissä, jopa istumatöissä. Minäkin, herään klo 5 ja olen kotona lasten kanssa klo 16.30. Sitten mietin, miten jaksan hereillä nukkumaanmenoaikaan asti. Kun lapset vihdoin nukkuvat, uni ei enää tulekaan tai herään aamuyöstä. Meidän illalliset on usein einestä ja puolivalmistetta, ei ehkä ideaalitilanne, mutta muuten en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
//
Esim 6 isoa tölkkiä viikossa on noin 1200 kcal. Yhden ravintolapizzan verran. E
Niin, JOS se on. Aika monella se ei ole vain kerran viikossa, vaan alkoholia menee useita kertoja viikossa ja viikkotason annos voi nousta hyvinkin monen pizzan kaloritasolle suhteellisen pienelläkin tissuttelulla. Lisäksi, jos osaisit ajatella itse ymmärtäisit, että alkoholissa vaikuttaa muutkin asiat kuin kalorit. Kysy vaikka ystävältäsi chatgtp:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni pienten lasten äiti on ihan töissä, jopa istumatöissä. Minäkin, herään klo 5 ja olen kotona lasten kanssa klo 16.30. Sitten mietin, miten jaksan hereillä nukkumaanmenoaikaan asti. Kun lapset vihdoin nukkuvat, uni ei enää tulekaan tai herään aamuyöstä. Meidän illalliset on usein einestä ja puolivalmistetta, ei ehkä ideaalitilanne, mutta muuten en jaksa.
Onneksi isät eivät käy töissä niin tuo ongelma on vain äideillä :)
Sain kaksoset enkä nukkunut moneen vuoteen kuin parin tunnin pätkissä. Koko ajan kädet täynnä töitä, kotitöitä ja lapsia. Raskauden ajalta ei jäänyt kiloja, eikä niitä tullut äitiysloman aikaankaan, mutta kun töihin palasin se paine ja stressi oli niin jäätävä. Liikkumaan ei ehtinyt (eikä jaksanut niillä minimaalisilla yöunilla), ja ruokahuolto oli heikompaa. Lihoin 15 kiloa parissa vuodessa ja ne eivät lähde pois, vaikka lasten kasvettua treenaan taas 5-9 krt viikossa ja laitan terveellistä ruokaa.
Herkkuja syödään joo, mutta kyllä suomalaiset juovat. Kuinka moni kulauttaa kurkustaan viinitonkan huomaamattaan viikon aikana? Aika moni työikäisistä.