Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tullaan kymmeniä kiloja ylipainoiseksi? Miten se omalla kohdallasi tapahtui?

Vierailija
25.04.2025 |

Syömällä, sairaus vai mikä oli syynä? Missä ajassa lihominen tapahtui? Jos laihduit niin miten onnistuit? 

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääke lihotti melkein 30 kiloa vähän yli puolessa vuodessa. 

Vierailija
42/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli painoa vähitellen  lisää 15kg kilpirauhasen häiriön vuoksi, vaikka yritin liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Valitin siitä jopa lääkärille. Ja kun ei mitään oireita olut, se jäi silleen.

Kunnes oli joku terveystarkastus, jossa mitattiin veriarvot ja siellä syy paljastui syy lihomiseen ja se pysähtyi, kun sain lääkkeet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääke, jonka nimeä en enää muista, aiheutti aivan pohjattoman näläntunteen, ja lihosin puolessa vuodessa todella paljon. Se nälkä oli sitä luokkaa että mahdoton sitä oli 24/7 vastustaa. Kerroin tästä lääkärille että lääke ei sovi kun se lihottaa, johon lääkäri totesi ivallisesti ettei pieni kaloriton pilleri ketään lihota. Haistatin p*skat ja vaihdoin lääkäriä ja lääkitystä. Jätettyäni kys. lääkkeen, nälkä katosi ja paino putosi.

Mä jouduin suuren trauman keskellä steroidilääkitykselle isolla annoksella. Lihoin parissa kuussa 15 kg ja sille ei voinut yhtään mitään. Aluksi tosiaan nälkä oli hallitsematon - kuvitelkaa tunne että olet juuri nyt kuolemassa nälkään, maha kurnii ja kramppaa, ja tätä jatkuu kellon ympäri. Jos söin ison lautasellisen terveellistä ja täyttävää kotiruokaa, 30 minuutin päästä kroppa huusi että en ole syönyt kolmeen viikkoon.

Kun tajusin tämän, rajoitin ruokailujani rajusti. Söin 800-1000 kcal päivässä, kyttäsin ja punnitsin ja kävin joka päivä vaa'alla. Paino nousi joka ikinen viikko! Kaiken lisäksi paino kerääntyi minulle luonnottomiin paikkoihin - kasvoihin, käsivarsiin ja yläselkään. Homma alkoi mennä jo syömishäiriön puolelle, en syönyt vaikka tosiaan nälkä kurni tauotta, joten menin lääkärille itku silmässä että mitä teen kun en voi elää näin. Lääkäri vastasi juuri noin että ei ne kalorittomat pillerit voi kuule ketään lihottaa. Menin kotiin itkemään.

Lopulta sain luvan hiljalleen lopettaa steroidit - mutta läski jäi. Kroppani meni täysin pilalle ja nyt 5 vuotta myöhemmin mulla on edelleen kuukasvot ja lihava yläkroppa. Olen pikkuhiljaa yrittänyt treenata ja laihduttaa koska vihaan nyt ulkonäköäni, mutta samalla yritän tasapainoilla ettei menisi syömishäiriön puolelle. Tuo muutaman kuukauden lääkitys pilasi vartaloni ja romahdutti itsetuntoni, ja tähän päälle sain lääkäriltä pelkkää -ittuilua. Kiitos vaan.

Vierailija
44/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut 20kg lisää viidessä vuodessa. Minulla syy on valitettavasti noussut elintaso, mikä tuli vaativamman työn myötä. Kävelyt ja pyöräilyt töihin vaihtui autolla kulkemiseen ja koska rahaa ei tartte miettiä, niin voi syödä lounaan ulkona ja tilata Woltilla vielä kotiin. Ruokakaupassa aivan sama mitä maksaa, sama kahvilassa. Vaativan työn stressi lisää makean syömistä ja kierre on valmis. Tavallisena rivityöntekijänä säästin rahaa kulkemalla lihasvoimalla ja ottamalla omat eväät. Kaupassa mietin mitä ostan, jolloin 8e jäätelöpurkki eksyi koriin juhlapäivänä kerran vuodessa. Myös työaika 40h/vk jätti aikaa liikunnalle.. nyt olen enemmän töissä. Eli rahakin voi lihottaa

Vierailija
45/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-15kg ei ole kymmeniä kiloja. 

Jos joku kertoo saaneensa 15 kiloa parissa kuussa, niin osaat varmaan laskea, kuinka nopeasti tuo tuplaantuu tai triplaantuu. 

Vierailija
46/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin parikymmentä kiloa kun söin neuropaattiseen kipuun kipulääkettä, kun oli kasvohermohalvaus kun vilustuin. Siinä tilanteessa lihominen oli niitä pieniä murheita, kun kasvot oli kuin tulessa. 

Vierailija
47/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15 kg painavampi nyt 56-vuotiaana kuin 30 vuotta sitten. Ensimmäiset 5 kiloa tuli lasten jälkeen. Viimeiset 10 kiloa tuli ikävuosina 50-53.  Nyt bmi 26.

Aina tulee joku väittämään, että tukimukset eivät osoita vaihdevuosien lisäävän lihomista. Silti 80 % naisista a) lihoo vaihdevuosien aikana b) tekee aika paljon muutoksia, jotta ei lihoisi. 

Olen itsekin tehnyt muutoksia vuosi sitten. Syön entistä terveellisemmin ja treenaan corea. Paino ei ole tippunut mihinkään. 

Vierailija
48/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin kävelykykyni yllättäen eikä se ole palautunut normaalijsi eikä koskaan palaudukkaan. Lihoin vuodessa 20kg ja onneksi sentään siihen olen saanut sen pysäytettyä, mutta laihdutettua en saa millään. Kortisooniarvot on tapissa ja liikuntakyky heikko, en nuku sairaudeltani kunnolla yms ja toki syönkin varmasti liikaa kun en kuluta. Mutta varmasti ois elämä helpompaa jos tätä ylipainoa ei olisi, nyt tärkein et ei enenpää nouse ja sekin vaatii jo syömisen suhteen tarkkailua.

Vierailija
49/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jojoilemalla painoni kanssa sain tapettua aineenvaihduntani ja lihoin 30 kg. Olin normaalipainoinen kun aloitin typerät laihdutuskuurit ja paastot.

Nyt olen löytänyt normaalin ateriarytmin ja laihtunut 13 kg. Laihtuminen onneksi jatkuu yhä. En haluaisi turvautua lääkkeisiin.

Vierailija
50/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermakastikkeet jäätelö kermaa kahviin kermajuustot pizzajuusto kermaviili ruokakerma majoneesiöljyrasva paistoöljyt munkkiöljy pizzaöljyt sulatejuustot öljyt ja öljyt ja tonnikala öljyssä ja fetaöljy ! Pullat missä rypsirapsi öljyä , keksit palmuöljy suklaat ja sipsi öljyt kuin juustonaksu rasvaöljy kuin muut rasvat. Öljy pähkinöistä. Jogurttirasva. Suklaat . Avokadoöljy. Maitojauhe rasvat valmiskahvit kaakao. Mutakakkuraakataikina rasvat öljyt sokerit. Limsa sokerit. Bakteerit salmonellaa raakamuna majoneesia. Öljyiset pasteijat keksit. Munkit sokeriöljy seos. Kermalohi kermapasta kermakastike lihapullat. ALKAA KAALI JA PORKKANA maistua kun ei enää yletä pyyhkimään. Eikä pysty kumartamaan että näkisi edes varpaansa. Kauppaan vain lapun kanssa ja lujaa ohi pulla hyllyjen keksien kuin kerma ja pizza hyllyjen. Ei mitään keittoja missä kermaa ei puuroja missä kermaa. Paluu normaaliin ruokaan. Tee se itse. Säilöntä aineet poistuu pikkuhiljaa ja karrageenit. Jotkut juottaa lapsilleen jos ei sokeria niin makeutusaineita!  Tarviiko ihmetellä jos kouristelee ja kuolaa. Paluu normaaliin ; omena ja porkkana. Lapsen verenpaine sokeri rasva arvot tasaantuu kuin aikuisen . Kaalikeitto 2 viikkoa ei suolaa ei sokeria ei lihaa ei rasvaa vettä. Kyllä lähtee. 

Vierailija
51/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen (n) aina ollut lihava, lapsesta saakka (synnyinkin keisarinleikkauksella koon takia). Samanlaista ruokaa olen syönyt kuin sisaruskin ja leikkinyt ja liikkunut mukana, eikä hän ole nyt aikuisenakaan sen liikunnallisempi tai terveellisempi kuin minäkään mutta hän on silti normaalipainoinen kuten äitimmekin, isä on ylipainoinen ja hänen suvussaan joitain muitakin. Minulle on siis sattunut vain huonot geenit (tai selviytyjän geenit kun keho varautuu nälänhätään).🤷

Vierailija
52/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

Penny Lame kirjoitti:

Juomallahan se tulee. Ja äkkiä tuleekin!

Onneksi lopettaminen ja elämäntapojen korjaaminen myös vie ne liikakilot.

Miks alapeukkuja? Vedä vodkaa makuuasennossa ja kato kauanko menee että vyöhön pitää tehdä uusi reikä. Nälkäkin siinä puuhassa tulee, eikä estä lihomista sekään että ikä alkaa 2:lla. Ihan olen kokemusasiantuntija, vaikka nykyään raitis/kohtuukäyttäjä.

Täällä yksi. Olen dokannut nyt nelisen vuotta, sinä aikana pisin tauko juomatta putkeen on ollut kaksi viikkoa. En ole lihonnut grammaakaan, päinvastoin. Alkoholi vie nälän tunteen, aivan sama mikä alkoholi, vaikka itse suosinkin kirkkaita viinoja enkö mitään bissen lipittämistä. Krapulassa taas ei taatusti maistu mikään muu kuin tasoittavat. En harrasta mitään enkä käy missään paitsi pakolliset eli kauppa- ja alkoreissut kävelen. Kaikki kaveritkin asuvat lähettyvillä. En alunperinkään ollut ylipainoinen, nyt jo suorastaan hoikka. En tajua miten tässä muka pääsisi lihoamaan.

N43

Vierailija
53/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun liikunta loppuu ja tupakointi lähtee paino nousemaan karkin syönti lisääntyy. Koira lähti varkaille liikunta jäi kuntopenkki tasolle.  Älä varasta koiria käsky rikottu Mooses. 

Vierailija
54/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miten kukaan pienten lasten äiti voi olla ylipainoinen. Päiväthän on yhtä juoksemista ja liikkumista. Lasten takia ruokakin on terveellistä.

Vierailija
55/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v sitten painoin 45 kg, nyt 85 kg. aloitin mielialalääkkeet ja ruokahalu pohjaton, mätän kaiken minkä käsiini saan. Vaatekoko muuttui s:stä xl:ään.

Vierailija
56/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä himoitse toisten vaatteita matkalaukkuja käsky rikottu Mooses. Älä syö toisten ruokia käsky rikottu. Älä väärennös älä todista väärin käsky rikottu. Mooses rikkoo omat käskynsä. 

Vierailija
57/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20-vuotiaaksi asti rankasti alipainoinen, 171 cm ja 46 kg.

Opin, että minä voin syödä mitä vain lihomatta.

Kunnes en enää voinutkaan. Nyt painan 40 kg enemmän kuin 20-vuotiaana.

Vierailija
58/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puujauhoja jäätelöstä kerma joten maitojauhetta ja sokeri glugoosia.  Älkää syökö kaikkea mitä rahasta huijataan.  Tulee huono olo.  

Vierailija
59/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta jouduin käyttämään viikon kortisonivoidetta ohuelle ihoalueelle. Imeytyi siitä sen verran verenkiertoon että tuli kaikkia tyypillisiä kortisonin haittoja (lievänä) kuten se että ruokahalu kasvoi paljon, en uskalla edes kuvitella mitä tapahtuisi jos joutuisin syömään tablettikortisonia pitkän kuurin! Lihoisin varmasti kymmeniä kiloja, niinhän siinä yleensä käy. 

Vedin kortisonitabletteja kolme viikkoa muttei ainakaan minulla vaikuttanut yhtään painoon.

Kivat sulle. Itse lihoin 3kk kortisonikuurin aikana 15 kiloa, vaikka mikään muu elämäntavoissani ei muuttunut.

t. eri

Ehkä yksilöllistä? Minulla on ollut vuosikymmeniä päivittäisessä käytössä astmalääkkeet (joissa kortisonia) ja allergiavoide (vahva kortisoni). Myös siitepölyallergialääke on

kortisonia. Olen edelleen hyvin hoikka kolmen lapsen äiti. 

Vierailija
60/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta lihotti neljässä kuukaudessa +30 kg - tätä ennen olin aina ollut hoikka (164 cm, 53 kg). Ekassa mittauksessa kilpirauhasarvot eivät lääkärin mielestä olleet riittävästi viitearvojen ulkopuolella (nyt jälkiviisaana osaisin vaatia tuossa vaiheessa lääkityksen, koska oireina oli lihominen ja järkyttävä väsymys), seuraavassa mittauksessa sitten olikin, mutta se +30 kg oli jo tullut. -15 kg lähti itsestään pois kun aloitin Thyroxin-lääkityksen, niiden loppukilojen kanssa olen taistellut siitä saakka. Raskauksista jäi muutamia kiloja, mutta sitä en pidä ongelmana.