Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tullaan kymmeniä kiloja ylipainoiseksi? Miten se omalla kohdallasi tapahtui?

Vierailija
25.04.2025 |

Syömällä, sairaus vai mikä oli syynä? Missä ajassa lihominen tapahtui? Jos laihduit niin miten onnistuit? 

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin lapsen ja kilpirauhanen alkoi hiipua hiljalleen. Paino nousi ja nousi, vaikka söin normaalisti (jolla olin pysynyt 50 kiloisena ) ja liikuin erittäin aktiivisen lapsen mukana. Töihin palattuani tein fyysisesti raskasta työtä vuosia. Monessa työpaikassa ei ehtinyt pitää taukojakaan. Lapsi sairasteli ja valvotti. Liikuin paljon ja söin normaalisti, nukuin huonosti. Lihoin vuosikymmeniä. Kun lapsi täytti 30v, sain viimein kilpirauhashormonia kokeiluun, riitelemällä lääkärin kanssa. Nyt neljä vuotta myöhemmin paino alkanut tippumaan kun sain riittävän ison annoksen lääkettä.

Joka paikassa vuosikymmeniä haukuttu ja syytetty ahmimisesta, valehtelusta, viinanjuonnista (en juo koskaan alkoholia, en ahmi enkä valehtele). Nyt tämän kokemuksen jälkeen voin helposti todeta että ymmärrän miksi jotkut eivät jaksa hakea apua vaan tekevät lopullisen ratkaisun. Muut ihmiset ajavat siihen. Minua on myös ystävät ja perhe sättineet ja pilkanneet ylipainosta vaikka syy on ollut hormonipuutos. 

Vierailija
22/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosilääkitys toi kahdessa vuodessa +30kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on vaan tullut 15 kg tässä viimeisen 30 vuoden aikana. 25 vuotiaana 72 kg, nyt 87 kg. Eikä ole tarvinnut tehdä mitään erityistä, ja ne kaikki on tullut ihan itsekseen. Eikä näköjään pois enää lähde. Välillä 5 kg lähtee pois, mutta kohta se sama 5 kg tulee takaisin. M56 

Vierailija
24/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamalla taksia viisi vuotta 10-12 tuntia päivässä lihoin 25kg.

Vierailija
25/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet hajosi urheillessa. Liikuntakyky meni mutta urheilijan ruokahalu säilyi.

Vierailija
26/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen, mutta itselläni ei alkoholi muuta painoa suuntaan tai toiseen. Kesällä menee lomalla melkein joka ilta jotain, viikkorajat paukkuu kunnolla mutta paino ei nouse. Talvella tipaton ja sen jälkeen hyvin vähäistä käyttöä pitemmän aikaa mutta paino ei siltikään tipu. Petyn joka vuosi kun aina kuvittelen kilojen karisevan ja kropan voivan paremmin. No, kai se maksaa silti kiittää. Osaako joku selittää syytä tälle painon pysymiselle?

Vierailija
27/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu on isompi kuin persereikä. Välille siis jää väkisin jotain, kun suusta tunkee sisälle sen mitä pystyy.

Vierailija
28/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teininä ja nuorena aikuisena kova urheilija ja liikuin enimmäkseen hölkäten tai pyöräillen, esim. vanhempien välisen 10km kuljin yleensä jalan joka toinen viikonloppu. Syömisestä huolimatta pysyin noin 70-75 kilossa.

Sitten iski sukupuoli-identiteetin kriisi ja sen mukana masennus, lopetin liikkumisen mutta syömistä vain lisäsin. Kaksi vuotta niin olinkin 120-kiloinen. Lihominen oli niin nopeaa, että se jätti arvet.

Noin vuosi kriisin alusta hakeuduin tutkimuksiin. Se oli pitkä prosessi, mutta melko pian tulevaisuus alkoi taas näyttää valoisalta. Aloitin jälleen liikunnan ja rajoitin syömistä. Paino putosi parissa vuodessa 90 kiloon, ja nykyään se leijuu siinä 80kg paikkeilla.

Vierailija
29/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässäni on ollut muutama ajanjakso, jolloin olisi tuntunut naurettavalta miettiä syömisiä ja liikuntoja jos se olisi ollut edes mahdollista. Silloin kun ajatukset ovat muualla ja ei myöskään nuku lähellekään riittävästi tai hyvin, ainakin itselläni muu hengissä pysymisen kannalta olennainen menee siten kuin menee autopilotilla ja mihinkään ylimääräiseen ei mene eikä ole resursseja. Näinä aikoina olen kerryttänyt kiloja koska en syö ajatuksella ja sillä panostuksella kuten yleensä.

Sitten kun tilanne on ollut taas normaali, olen laihtunut osan mutta valitettavasti lihon tämän jojoilun vuoksi entistä helpommin ja entistä korkeampaan painoon kun uusi kauhea aika on rämmittävänä läpi. Eli kokonaisuutena paino nousee vaikka välillä laskee. Joskus painoni pysyi samana ilman mitään vaivaa, se oli ennen kuin olin laihduttanut kertaakaan. Typeränä laihtutin vaikka ei olisi ollut tarvetta ja olin jo lähellä alipainon rajaa. Sitten tuli ikävyyksiä ja tilanne meni kuten yllä kuvasin. En ole valtava ja veriarvoni ovat ylipainosta huolimatta erinomaiset, syön todella terveellisesti ja monipuolisesti jne. Silti en pysty laihtumaan pysyvästi. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on jos tilanne on hankalampi kuin itselläni.

Vierailija
30/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta jouduin käyttämään viikon kortisonivoidetta ohuelle ihoalueelle. Imeytyi siitä sen verran verenkiertoon että tuli kaikkia tyypillisiä kortisonin haittoja (lievänä) kuten se että ruokahalu kasvoi paljon, en uskalla edes kuvitella mitä tapahtuisi jos joutuisin syömään tablettikortisonia pitkän kuurin! Lihoisin varmasti kymmeniä kiloja, niinhän siinä yleensä käy. 

Vierailija
31/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl

Vierailija
32/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta jouduin käyttämään viikon kortisonivoidetta ohuelle ihoalueelle. Imeytyi siitä sen verran verenkiertoon että tuli kaikkia tyypillisiä kortisonin haittoja (lievänä) kuten se että ruokahalu kasvoi paljon, en uskalla edes kuvitella mitä tapahtuisi jos joutuisin syömään tablettikortisonia pitkän kuurin! Lihoisin varmasti kymmeniä kiloja, niinhän siinä yleensä käy. 

Vedin kortisonitabletteja kolme viikkoa muttei ainakaan minulla vaikuttanut yhtään painoon.

Vierailija
33/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ammattilaisuutta tavoitteleva urheilija 17v ikävuoteen asti. Rattijuoppo ajoi päälleni ja makasin puoli vuotta vuodepotilaana. Siitä rupesin pikkuhiljaa opettelemaan kävelyä ja muita perusjuttuja uudelleen. Posttraumaattinen stressireaktio aiheutti tunnesyömistä ja liikunnan puute sitä, että paino nousi lyhyessä ajassa 30 kiloa. Lisäksi lääkkeet aiheuttivat nestekertymää. Pahimmillani olin 50 kiloa ylipainoinen. Tuosta on aikaa kymmenisen vuotta ja edelleen liikuntakyky on rajallinen ja painoa noin 20 kiloa liikaa.  

Vierailija
34/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedin kortisonitabletteja kolme viikkoa muttei ainakaan minulla vaikuttanut yhtään painoon.

Kivat sulle. Itse lihoin 3kk kortisonikuurin aikana 15 kiloa, vaikka mikään muu elämäntavoissani ei muuttunut.

t. eri

Vierailija
35/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonitasapainon muutos ja stressipiikki osuivat korona-aikaan. Muutuin pyöreästä ja kapeavyötäröisestä kömpelöksi ja keho raskaan tuntuiseksi, enkä huomannut painonnousua, kun huonoa oloa riitti muutenkin. 

Nyt paino putoaa hitaasti mutta vakaasti, kun olen vähentänyt stressiä ja tarkistanut ateriarytmiä. Hitaus on mielestäni hyvä, pikakuurilla kadotetut kilot tulevat takaisin nopeammin kuin lähtivät. Ihanaa kyllä, vyötärö palaa näin keski-ikäiselläkin. 

Vierailija
36/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudun syömään olanzapiniä, 15 kg noin 3 kuukaudessa

Vierailija
37/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule juomalla vaan juomalla ja syömällä,katso alanmiehiä eivät ole lihavia,juovat mutta syönti jää heikoksi,eli syövät silloin kuin muistavat.Miettivät katsellen rahoja ,viinaa vai ruokaa no tietysti viinaa.

Vierailija
38/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään uskonut kortisonin lihottavuuteen ennen kuin koirani joutui kortisonikuurille. Koira lihoi vaikka ruokamäärä ja liikunta pysyi täsmälleen samana. 

Vierailija
39/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, jonka jälkeen burnout out ja masennuslääkkeet. Viimeiset viisi vuotta nukkuminen ollut todella huonoa. Kun polvi prakasi, jäi liikkuminenkin vähiin. Kaikesta tästä kymmeniä kiloja viiden vuoden sisään, jotka ei meinanneet millään tippua.

Nyt pistän laihdutuslääkettä ja paino on pudonnut 15 kiloa. Matkaa vielä on, mutta suunta sentään oikea.

Vierailija
40/145 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule juomalla vaan juomalla ja syömällä,katso alanmiehiä eivät ole lihavia,juovat mutta syönti jää heikoksi,eli syövät silloin kuin muistavat.Miettivät katsellen rahoja ,viinaa vai ruokaa no tietysti viinaa.

Tämä. Alan miehet eivät myöskään juo litratolkulla keskiolutta joka päivä, kuten normijuntti.