Natalia Salmela: boomerit kiusaavat nuoria influenssereita poistamalla mahdollisuuden verokikkailuun
Natalia Salmela kommentoi hallituksen päätöstä keskiviikkoiltana Instagramin tarinoissa, jotka katoavat 24 tunnin jälkeen.
Samat boomerit, jotka ovat sitä mieltä, että influensserit vain somettelee kahvikupposistaan, ovat valmiita muuttamaan osakeyhtiöiden verotusta vain siksi, koska kourallinen influenssereita hyötyi muutaman tonnin, Salmela toteaa.
Minä en ole edelleenkään hyötynyt. Paitsi kreisinä määränä julkisuutta.
Hallituksen laskelmien mukaan holdingyhtiöiden veroedun poistaminen tuo valtion kassaan 30 miljoonaa euroa vuosittain.
Kommentit (181)
Natalia Salmela kertoo yrityksensä liikevaihdon kohonneen roimasti.
Asuntosijoittaja ja somevaikuttaja Natalia Salmela kertoo Instagram-tilillään, että hänen yrityksensä WTD Median liikevaihto kohosi ensimmäistä kertaa yli miljoonaan.
Salmela jakoi Instagram-tililleen videon, johon on liittänyt kuvakaappauksen firmansa tilinpäätöksestä ajalta 1.4.202331.3.2024. Liikevaihtona näkyy 1 222 714, 96 euroa.
Oon sanonut vuosikausia, että jos minulla olisi paku, niin olisin miljonääri. Nyt minulla on pakettiauto, ja arvatkaa, mikä olen? Salmela sanoo videolla.
13 vuotta grindausta takana ja heti, kun minulla on paku, niin liikevaihto meni ekaa kertaa yli millin. Ei voi olla sattumaa! hän jatkaa.
Hyvää yrittäjien päivää! Palkinnoksi vuosikausien yksinyrittämisestä ja kokonaisen toimialan synnyttämisestä nollasta Finnwatch julkaisi selvityksen, jossa nimenomaan somevaikuttajista yritetään leipoa pahimpia verohyötyjiä, Salmela kirjoittaa.
Salmela kertoo Instagramissa tehneensä remontti- ja asuntobisneksiään varten konsernin, koska hänen kirjanpitäjällään meni hänen kertomansa mukaan "viimeksi kaksi kuukautta käydä läpi mikä listanpätkä on ostettu mitäkin kämppää varten ja mikä taksimatka on mikäkin asiakaspalaveri".
Terveisin 12 ostettua asuntoa viimeisen vuoden aikana, hän valottaa.
Salmela jatkaa Instagram-tarinaansa kirjoittaen, että Finnwatchin tutkimusartikkelissa yritetään maalailla kuvaa salailevasta veronkiertäjästä, vaikkei se hänen mukaansa pidä paikkaansa.
Meikäläistä läpinäkyvämpää rahahahmoa Suomen maasta saa koirien kanssa hakea, hän kirjoittaa antaen esimerkkejä läpinäkyvyydestään rahan saralla.
Salmela kuvailee Instagram-tarinassaan myös "todelliseksi oman sädekehän kiillottamiseksi" sitä, että "lähtökohtaisesti oletetaan ihmisten haluavan maksaa enemmän veroja kuin tarvitsisi".
Kuka meistä ei käytä työhuonevähennystä, kotitalousvähennystä, alv-vähennystä ja osinkoa palkan sijaan, kun se on mahdollista? Jokainen käyttää, joka vaan osaa ja tajuaa, hän kirjoittaa.
Mä oon räntännyt osakeyhtiömuotoisen liiketoiminnan puolesta vuodesta 2017 siksi, että se vähentää ansiotuloverokertymää. Jos joku mielummin nostaa firmastaan palkkaa osingon sijaan, niin sehän on vain tyhmää ja heikentää yrityksen kannattavuutta. Pitääkö tästä siis olla jotenkin pahoillaan? En todellakaan ole, hän jatkaa.
Salmela kirjoittaa, että tutkimusartikkeli harmittaa häntä ennen kaikkea siksi, että siinä on "taas nostettu vaikuttaja-ala tikunnokkaan yhteiskunnan pahiksena". Hänen mielestään yhteiskunnallisen ongelman tarkastelu kolmen pienen firman kautta ei ole perusteltua.
Kuinka paljon erilaisia verokikkailuja käytetään kaiken maailman ukkeleiden ja setien IT-/logistiikka-/raksa-/teollisuus-/jne aloilla? Mutta se, että osingon avulla meitsi säästää "kymmeniä tuhansia vuodessa", se vasta on ongelma, hän kirjoittaa.
Veronkierto laittomaksi jatkossa. Ja verojen välttely ei lisää luottamusta influenssereihin. Väärä asenne. Itse maksan veroja mielelläni.
välttelijät voivat muuttaa muualle kuin verokonsultit. Äänestin yhtiökokouksessa että ei tätä käytettyä kv firmaa enää.
Juttuni rönsyää nyt.. Sinänsä tämä influensserihomma on ihan ok, jos joku sen ammattimaisesti tekee. Minua häiritsee eniten se, miten nämä ringissä nostattavat toisiaan. Eikö sellainen mene jo mainonnan puolelle? Siis kun influensserin työtä on vaikka räntätä jostain asiasta, niin kaverit nostaa sen juttuja omaan someensa. Ja sitten seuraavaksi jonkun toisen juttuja.
Kaikki on kaupallistettu näiden influenssereiden elämässä. Kaikki. Kateellinen en ole, koska vaalin yksityisyyttäni. En silti näe, että miksi näille pitää syytää ilmaista tavaraa ja hotelliöitä ym. siinä määrin, mitä nyt tehdään.
Miks se on ostanu liian isot hampaat, onko ne jotenkin nousukkaiden merkki. Vai tilasko temusta vahingossa, no kyllä ne just ja just suuhun mahtuvat.
kaikkien on maksettava veroja myös somessa pöhisevät . Miksi luulevat olevansa oikeutettu verottomuuteen ? Myös saadut tavarat ja matkat verolle.tavallinen työntekijä maksaa kaikesta kun palkkaa ei pystyy kikkailemaan
Listaamattomien yritysten maksamissa osingoissa on verohuojennus, jos summa on korkeintaan 8 prosenttia yhtiön nettovarallisuudesta eikä ylitä 150 000 euron ylärajaa. Kriteerit täyttävästä osingosta 75 prosenttia on verovapaata, ja 25 prosentin osuus verotetaan pääomatuloverokannan mukaan. Kokonaisuutena osinkoa siis verotetaan erittäin kevyesti, Finnwatchin mukaan 7,58,5 prosentin veroasteella, kun normaalisti pääomatulovero on 30 tai 34 prosenttia.
Isoilla rahoilla yritysyhteistöitä tekevät somevaikuttajat ja heidän hyvää tulosta tekevät yhtiönsä eivät usein ole kerryttäneet yhtiöihinsä merkittävää nettovarallisuutta, koska liiketoiminta perustuu vaikuttajan brändiin ja persoonaan eikä aineellisia investointeja yleensä juuri ole.
Varallisuuden kertymistä voidaan Finnwatchin selvityksen mukaan vauhdittaa osakevaihdolla. Se tarkoittaa järjestelyä, jossa liiketoimintayhtiön omistus siirtyy tätä tarkoitusta varten perustetulle holdingyhtiölle ja liiketoimintayhtiön aiemmin omistaneesta henkilöstä tulee holdingyhtiön omistaja. Veroseuraamukseton osakevaihto on mahdollinen muun muassa sillä edellytyksellä, että vähintään puolet kohdeyhtiön osakkeista vaihtaa omistajaa.
Osakevaihdolla osinkoa maksavan yhtiön nettovarallisuus voi kasvaa moninkertaiseksi liiketoimintayhtiön nettovarallisuuteen nähden. Holdingyhtiön korkeampi nettovarallisuus on seurausta siitä, että osakkeiden siirto holdingyhtiön taseeseen arvostetaan kirjanpidossa sen käypään arvoon, joka voidaan johtaa esimerkiksi yhtiön menneistä tai tulevista kassavirroista.
Salmelan mukaan hän on nostanut huojennettua osinkoa yhtiöstään vuodesta 2018 lähtien.
Konsernirakenne ei tuo tähän muutosta. Olen investoinut koko yritykseni tuloksen edelleen yritykseen ja ostanut jo tänä vuonna seitsemän asuntoa yritykseni taseeseen, Salmela kirjoittaa.
Jotenkin kummasti on aina kanava vaihtunut kun Salmela on ilmestynyt ruutuun, ei vaan kestä kuunnella. Ihmettelen miksi mikään vastuullinen yritys haluaisi yhteistyötä tämän kanssa, varsinkin kun maine on verokikkailija ja öykköröivät ulostulut, kuten tässäkin casessa boomereista jne.
Vierailija kirjoitti:
Miks se on ostanu liian isot hampaat, onko ne jotenkin nousukkaiden merkki. Vai tilasko temusta vahingossa, no kyllä ne just ja just suuhun mahtuvat.
taitaa useampi saada halvalla tai ihan mainos mielessä näitä leegoja .Tai sitten ostetaan isolla rahalla mitä isommat löytyy
Esimerkiksi yhteisöveron pudottaminen on paljon olennaisempi asia, ja se taas vaikuttaa omaan elämään ja toimintaan yrittäjänä merkittävästi, Salmela sanoo MTV Uutisille.
Salmelalla on hallituksen toimista selkeä mielipide.
Oikeistohallitus leikkasi ensin köyhiltä ja nyt se helpottaa rikkaiden elämää. Koska olen hyvätuloinen yrittäjä, eilinen puoliväliriihi oli suora syöttö meikäläisen lapaan. Yhteisöveron pudottaminen on heti 15 000 euron arvoinen verohuojennus minun nykyisellä yritystoimintani suuruudella.
Salmela iloitsee myös lahja- ja perintöveroon tehdyistä muutoksista.
Saan antaa lapselleni 2 500 euroa enemmän syntymäpäivä- ja joululahjarahaa verottomasti. Perintövero ei ole vielä ajankohtainen, mutta sekin helpottaa hyvätuloisten asemaa, Salmela summasi.
Ei se nyt ihan helppoa ole, jos aiot asua Suomessa ja omistat täälläkin jotain. Kerrotko esimerkin joka on faktaa ja miten se tapahtuu? Kuinka nopeasti mielestäsi verotuksen saa poikki Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se väärin, kun pitää veroja maksaa.
Tykkäätkö siis siitä, miten Suomen valtio käyttää verorahojasi?
Okei, ei vauvakaan säästy hybridisodalta. Ne ovat täällä. Näkeehän se moraalin puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taitaa useampi saada halvalla tai ihan mainos mielessä näitä leegoja .Tai sitten ostetaan isolla rahalla mitä isommat löytyy
Kyllä,kyllä, mutta kenen entiset ne on?
Vierailija kirjoitti:
Massimuijat oli niin tyhmiä, että menivät huutelemaan kaikille veronkierrostaan. Massisedät on tehneet samaa vuosia, mutta ei ole asialla kehuskelleet.
Eihän Suomessa kukaan rikastu palkkatyöllä ja raatamisella vaikka elämäntapagolffarit niin väittääkin. Vain veronkiertäjät ja rikolliset.
Melkoista naisvihaa ja russofobiaa taas.
Keksikö Natalia Salmi, tuo eilen syntynyt siis holding yhtiöiden mahdollisuuden verotuksen kiertämiseen? On se nero. Itse boomerina tiesin siitä jo vuosikymmeniä, mutta olen pelkkä mitätön boomeri, siis se jonka verotulojen avulla Salmelakin ihan ilmaiseksi korkeakoulussa opiskeli.
Järjestelyn juonena on se, että yrittäjä perustaa uuden yrityksen, holding-yhtiön. Sitten vanha, varsinaista liiketoimintaa hoitava yritys myydään tälle uudelle yhtiölle, joka maksaa kauppahinnan omilla osakkeillaan. Kaupan yhteydessä uusi yritys arvioi hankkimansa osakkeiden arvon moninkertaiseksi perustuen tulevaisuuden tuotto-odotuksiin, ei vain konkreettiseen varallisuuteen.
Jättituloista pienet verot helpolla kikalla Natalia Salmela: Ihan kuin tätä ei kukaan muu tekisi
Yrittäjät ja somevaikuttajat Natalia Salmela ja Auri Kananen ottavat kantaa Finnwatchin tutkimukseen, jossa he olivat mukana.
Natalia Salmela kertoo videolla, että hän tienasi yli 300 000 pelkästään somemainonnalla Näillä vinkeillä sinäkin voit rikastua.