Ärsyttää olla paksu, paino ei putoa
En nyt ole ihan sairaalloisen lihava, mutta ylipainoinen ja se ärsyttää. Olin vielä alle kolmekymppisenä hoikka, lasten saannin jälkeen kiloja on kertynyt. Tosin se hoikkuus taisi perustua siihen, ettei mitään ruokarytmiä ollut, söin puuroa aamu- ja iltapalaksi ja jotain oikeaa ruokaa ehkä parin-kolmen päivän välein. Nyt kun lapsille laittaa ruokaa, syön samaa itsekin. Viimeisin vaakalukema on 72 kg/163 cm. Haluaisin takaisin niihin nuoruuden mittoihin, mutta pääsenkö koskaan... yhtään vaatetta ei ole, joka näyttäisi hyvältä. Moni on mitoissani hyvännäköinen ja pukeutuu kivasti, mutta minä en ole. Kesä vielä tulossa, ei voi edes piilotella ison villapaidan suojissa.
Kommentit (75)
Ovatko lapsetkin ylipainoisia? Jos ovat, niin teet vääränlaista ruokaa?
Jaa. Jospa olet vaan liian matala suhteessa paksuuteen. Valita mataluudesta äläkä paksuudesta.
Kyllä sieltä kaupasta löytyy vaatteita, jotka näyttävät hyvältä ylipanoisenkin päällä. Hoikemman ihmisen vaatteet ei välttämättä hyvältä näytä, kuten myötäilevät vaatteet, joten hae vaatetyyliä, joka sopii nykyiseen painoosi ja nykymuotoihisi.
Tuskailen itse keskivartalolihavuuden kanssa, mutta kun en ole painoa saanut alenemaan, niin kävin lopulta ostamassa vaatteita, joissa näytän hyvltä juuri tässä painossa, jossa nyt olen.
Nauti ihmeessä tulevasta kesästä, oli se paino mikä tahansa.
Lapset ovat hoikkia, niinhän minäkin ennen olin. Edes raskaudet eivät lihottaneet, vasta se, kun alettiin lasten kanssa saman pöydän ääressä syödä samaa ruokaa. Ei meillä mussuteta mitään herkkuja, ihan tavallista ruokaa ja välipalaksi leipää, jogurttia, puuroa, smoothieta tms. Epäilen, että päästäkseni esimerkiksi 60 kiloon minun pitäisi syödä hyvin vähän, enkä usko pystyväni siihen. Jos olisin yksin, ehkä.
Pitää varmaan kasvattaa pituutta, niin paino on sitten ok :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä kaupasta löytyy vaatteita, jotka näyttävät hyvältä ylipanoisenkin päällä. Hoikemman ihmisen vaatteet ei välttämättä hyvältä näytä, kuten myötäilevät vaatteet, joten hae vaatetyyliä, joka sopii nykyiseen painoosi ja nykymuotoihisi.
Tuskailen itse keskivartalolihavuuden kanssa, mutta kun en ole painoa saanut alenemaan, niin kävin lopulta ostamassa vaatteita, joissa näytän hyvltä juuri tässä painossa, jossa nyt olen.
Saako udella missä olet käynyt ostoksilla ja minkä tyyppisiä vaatteita ostit? Jos itsekin löytäisi jotain kivaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat hoikkia, niinhän minäkin ennen olin. Edes raskaudet eivät lihottaneet, vasta se, kun alettiin lasten kanssa saman pöydän ääressä syödä samaa ruokaa. Ei meillä mussuteta mitään herkkuja, ihan tavallista ruokaa ja välipalaksi leipää, jogurttia, puuroa, smoothieta tms. Epäilen, että päästäkseni esimerkiksi 60 kiloon minun pitäisi syödä hyvin vähän, enkä usko pystyväni siihen. Jos olisin yksin, ehkä.
Ap
Liikaa sokeria.
Kokeile vähentää annoskokoa eli kerralla syöt vähemmän mihin olet nyt tottunut. Se on helpoin ja yksinkertaisin tie ruveta alentamaan painoa. Liian suuri kalorimäärä kerralla syötynä tuppaa lihottamaan tai pitämään painoa samassa. Jos saa liikaa kaloreita, ne tarttisi sitten kuluttaakin ja se on työlästä. Helpompaa on vähentää kaloreita. Syö siis samaa ruokaa, mutta vähempi, mitä nyt syöt.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, ei sinun ei pidä alkaa syömään vähemmän vaan laadukkaammin. Välipalat ovat pelkkää höttöä. Tavallinen ruokakin lienee sitä 70-luvun kotirouva tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulla on vain isot luut
Tai lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapset, nuo pirun huonot tekosyyt lihomiseen, yms. Et pääse liikkumaan ja nukutkin huonosti, koska lapset. Ja kun nuo pirut menee nukkumaan hemmottelet vähän itseäsi herkuilla, viinillä, jne?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juuri se ihan tavallinen ruoka lihottaa ja sairastuttaa suomalaisia kaikista eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako udella missä olet käynyt ostoksilla ja minkä tyyppisiä vaatteita ostit? Jos itsekin löytäisi jotain kivaa
Ap
Hankin Nanson joustopuuvillacaprit, jossa ei ole mitään rypytystä tms. vyötäröllä, joka möllöttäisi puseron alla (vatsamakkaran lisäksi), vaan capreissa on vain sileä vyötärönauha. Eivät lihavoita vyötärönseutua ja ovat myös mukavat käyttää, kun vyötäröllä ei ole jotain kuminauhaa, rypytystä tm. Nansolta voi tilata suoraankin semmoiset, nimellä BASIC 7/8-leggingsit. Itse löysin paikallisesta pikkuputiikista omani.
Ostin myös kapearibbisiä hihattomia paitoja, joiden päällä käytän sellaista läpikuultavaa, reiteen asti ulottuvaa neulostakkia, jonka olen ostanut aikaisemmin. Hihattomat löysin ihan tavaratalosta, Prismasta. Kevyt pitkä neulostakki tms. peittää muotoja ja hulmuaa kivasti ympärillä.
Et sä avaaja kyllä hirveän paksu ole. Voisit lihoa esim. 20 kiloa ja olisit silti vain ylipainoinen, etkä painoindeksin mukaan lihava.
Tietysti, jos paino on jakaantunut epätasaisesti eli olet pienitissinen omena tikkujaloin, niin se näyttää ikävältä.
Näitä omppunaisia näkee kaupassa usein.
Jotkut ovat myös hartioilta kuin ladon ovet, mutta ihan perseettömiä ja jalat kuin narut.
Ihanteellista on lihoa niin, että vyötärö säilyy, mutta tulisi tissiä, persettä ja vähän reittäkin. Jos ei ole tätä tyyppiä, ei kannata lihoa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa että teillä mussutellaan vähän väliä, hirveät määrät kaikenlaista turhaa välipalaa ja muuta evästä! Kun syö jatkuvasti, on kehossa päällä koko ajan insuliinireaktio, joka käytännössä estää laihtumisen. Monta ateriaa päivässä ja lisäksi välipalat on aivan turhaa mässyttämistä. Onpa ihme, ettei paino putoa!
Ehdit hyvin vielä pudottaa painoa kesään mennessä, kun aloitat pätkäpaaston NYT. Totuttaudu 16/8-rytmillä, mikä on älyttämän helppoa, koska uniaikakin on paastoa. Pyri vähitellen 20/4-rytmiin, jossa syöt päivän ravinnon 4 tunnin aikana. Muun ajan paastoat. Tällä tavalla olen parhaimmillani laihtunut 1,5kg viikkovauhdilla! Ihaninta on vapaus turhasta syömisestä, ja se, ettei kaloreita tarvitse laskea!
Ei tämä tietenkään aivan tahdottomille mässääjille ole, ja sellaisia tähän tuleekin varmasti kommentoimaan, kun tietävät, ettei itsekuri riitä aloittamaan pätkäpaastoamista. Alun jälkeen tätä on kuitenkin hyvin helppo toteuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Et sä avaaja kyllä hirveän paksu ole. Voisit lihoa esim. 20 kiloa ja olisit silti vain ylipainoinen, etkä painoindeksin mukaan lihava.
Tietysti, jos paino on jakaantunut epätasaisesti eli olet pienitissinen omena tikkujaloin, niin se näyttää ikävältä.
Näitä omppunaisia näkee kaupassa usein.
Jotkut ovat myös hartioilta kuin ladon ovet, mutta ihan perseettömiä ja jalat kuin narut.
Ihanteellista on lihoa niin, että vyötärö säilyy, mutta tulisi tissiä, persettä ja vähän reittäkin. Jos ei ole tätä tyyppiä, ei kannata lihoa yhtään.
No kyllä hän on paksu. Voin sanoa kun itse olen samanmoinen paksukainen (165/75) ja kyllä on tukala olo tässä painossa. Ja kuka ihmeessä väläyttelee vielä 20 kilon lihomista, ennen kuin asiasta pitäisi huolestua kun toinen on jo ylipainoinen ja voi huonosti?
En ap sinuna yrittäisi samaan painoon kuin nuorempana, koska kuvailusi perusteella et siinä ollut millään kovin terveellä tavalla, jos oikeaa ruokaa söit vain parin, kolmen päivän välein. Mutta yritä ensin normaalipainoon sillä tavalla, että yhdistät liikunnan ja terveellisen, monipuolisen ruokavalion ja katso sitten, miltä tuntuu. Haluatko vielä jatkaa painon pudotusta? Voihan olla, että oletkin tyytyväinen jo siihen, jos keho samalla on roimasti kiinteytynyt liikunnan ansiosta. Niin minä aion tehdä, sillä en aio vähentää syömisiä niin niukille, että tiedän jo valmiiksi, etten pysty moisia ruokatapoja noudattamaan, vaan voisin vain huonosti ja heikosti lopulta. En kuitenkaan halua olla vain laiha, vaan terve, voimakas ja energinen. Itse olen lihonut ihan suoraan ahmintahäiriön vuoksi, eli ruokatavoissa on paljon parannettavaa ja siksikään kovin tiukkaa ruokavaliota ei edes suositella. Jatkuva ruuan rajoittaminen kun vain lietsoo seuraavaa ahmintakohtausta. Liikuntaa olen kuitenkin saanut aika hyvin käyntiin. Pyrin 3 x viikossa tekemään lihaskuntoa, mutta aerobista liikuntaa ja venyttelyä pitäisi lisätä. Liikunnan lisääminen kuitenkaan ei ole painossa näkynyt vielä lainkaan, koska ahmintahäiriö on edelleen voimissaan. Enkä uskokaan, että ennen siihen puuttumista mitään oleellista muutosta (ulkoista) kehossa voi tapahtua. Onneksi huomaan kuitenkin muunlaista edistymistä, mikä motivoi jatkamaan. Voimaa ainakin on tulllut lisää, vaikka pullukka edelleen olen.
Mä olin just tuollainen, 72 kg /163cm ja ikääkin jo eläkeläisen määrä. Mä pätkäpaastosin eli söin vain 7 tunnin aikana klo 9-16 ja sen jälkeen vain vettä. Painan nyt 54 kg ja edelleen pätkäpaastoan koska se on niin helppoa. Laita muille ruokaa, mutta älä syö itse enää iltapäivän jälkeen, usko pois, ei ole enää nälkä, siihen tottuu nopeasti. Nukut paremmin ja keho saa rauhan kun et syö paaston aikana. Söin ihan samaa ruokaa tosin en koskaan juo alkoholia ja herkutkin on vain pulla kahvin kanssa, ei sipsejä tai karkkeja. Tsemppiä, sä onnistut.
Eikö teillä pätkäpaastoajilla tule yöllä nälkä? Kokeilin joskus, ja heräsin aamuyöstä aina nälän tunteeseen, eikä uni enää tullut. Samoin, jos en viimeistään aamupäivästä syö jotain, alkaa tulemaan huono olo, eikä töihin pysty keskittymään. Olenko tehnyt jotain väärin vai eikö tämä sovi minulle?
Ja istutte sohvan nurkassa tuijottamassa älylaitteita?