Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää olla paksu, paino ei putoa

Vierailija
23.04.2025 |

En nyt ole ihan sairaalloisen lihava, mutta ylipainoinen ja se ärsyttää. Olin vielä alle kolmekymppisenä hoikka, lasten saannin jälkeen kiloja on kertynyt. Tosin se hoikkuus taisi perustua siihen, ettei mitään ruokarytmiä ollut, söin puuroa aamu- ja iltapalaksi ja jotain oikeaa ruokaa ehkä parin-kolmen päivän välein. Nyt kun lapsille laittaa ruokaa, syön samaa itsekin. Viimeisin vaakalukema on 72 kg/163 cm. Haluaisin takaisin niihin nuoruuden mittoihin, mutta pääsenkö koskaan... yhtään vaatetta ei ole, joka näyttäisi hyvältä. Moni on mitoissani hyvännäköinen ja pukeutuu kivasti, mutta minä en ole. Kesä vielä tulossa, ei voi edes piilotella ison villapaidan suojissa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä pätkäpaastoajilla tule yöllä nälkä? Kokeilin joskus, ja heräsin aamuyöstä aina nälän tunteeseen, eikä uni enää tullut. Samoin, jos en viimeistään aamupäivästä syö jotain, alkaa tulemaan huono olo, eikä töihin pysty keskittymään. Olenko tehnyt jotain väärin vai eikö tämä sovi minulle?

Olen pätkäpaastoaja, ja pyrin olemaan keton rajoilla, tai mieluummin ketossa. Syön vain klo 12/13-20 välillä. En saa yhtään nukuttua, jos en syö illalla. Yön jälkeen menen luontevasti paastotilaan, eikä minulla ole ollenkaan nälkä, eikä ruokahalua aamulla. Juon paljon vettä ja teetä (puerh ja vihreää) aamulla. Jos on paljon ohjelmaa, huomaan 13 aikaan että huimaa ja on epätodellinen olo, siitä tajuan että en ole syönyt.

Kuten ap. minäkin lihoin tavallisella kotiruoalla. Herkut, roskaruoka tmv. ei ollut mukana arjessa. Ruuhkavuodet. Kun lapset muutti pois, lopetin kokonaan "suomalaisen kotiruoan" tekemisen, ja oloni alkoi paranemaan. Paino ei kuitenkaan pudonnut ennen vhh-ruokavaliota, joka on kohdallani elinikäinen, eikä vain laihdutusdieetti. Olen laihtunut pysyvästi n. 15% lähtöpainostani.

Välillä pidän taukoa vhh:sta, esim. jouluna, kesällä jonkin aikaa, ja nyt pääsiäisenä söin mm. riisiä ja suklaamunia. Muutaman kerran vuodessa käyn pizzalla tai ravintolan buffetlounaalla tmv. 

Tällä tavalla mielihalut ei kasva liikaa, ja paino putoaa pikkuhiljaa, voin fyysisesti hyvin.

En olisi pystynyt tähän, jos en asuosi yksin.

Vierailija
62/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta läski pyörä. Paino putoaa kun poljet pyörällä ja samalla maisema vaihtuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinpä. Ja esim. Ranskassa ja Italiassa ravintosuosituksetkin suosittelee aikuisille vain 3 ateriaa päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen, ei välipaloja. Suomessa jostain syystä suositellaan kahta välipalaa noiden lisäksi, vaikka moni istumatyöläinen ei oikein saa kulutettua niin paljon energiaa ettei 5 syömiskertaa päivässä lihottaisi."

Suomessa ateriat kuuluu olla pienempiä, jos syö välipalaa.

Ranskassa ja Italiassa aterioidaan päivällisellä myöhään ja pöydässä istutaan kaksi tuntia. Siinä ikäänkuin yhdistyy ateria ja välipala.

He syövät myös hirveästi makeaa joka päivä. Lihavuus onkin iso ongelma etenkin Italiassa.

Vierailija
64/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä. Ja esim. Ranskassa ja Italiassa ravintosuosituksetkin suosittelee aikuisille vain 3 ateriaa päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen, ei välipaloja. Suomessa jostain syystä suositellaan kahta välipalaa noiden lisäksi, vaikka moni istumatyöläinen ei oikein saa kulutettua niin paljon energiaa ettei 5 syömiskertaa päivässä lihottaisi."

Suomessa ateriat kuuluu olla pienempiä, jos syö välipalaa.

Ranskassa ja Italiassa aterioidaan päivällisellä myöhään ja pöydässä istutaan kaksi tuntia. Siinä ikäänkuin yhdistyy ateria ja välipala.

He syövät myös hirveästi makeaa joka päivä. Lihavuus onkin iso ongelma etenkin Italiassa.

Pienempi ongelma silti kuin Suomessa. Vuonna 2025 THL:n mukaan Suomessa ylipainoisia (BMI 25) on 72 % miehistä ja 63 % naisista, ja lihavia (BMI 30) on 26 % miehistä ja 28 % naisista. Ranskassa ylipainoisia on 41 % miehistä ja 30 % naisista, ja lihavia 10 % kummassakin sukupuolessa. Italiassa 40 % aikuisista on ylipainoisia ja 10 % lihavia.

Vierailija
65/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut tämän palstalle aiemminkin, mutta työskentelin aikanaan kv projektissa, jonka työntekijät tulivat meille ympäri maailmaa. Suurin osa oli nuoria ja keski-ikäisiä, urheilullisia miehiä. He olivat kovin kummissaan meidän aikaisesta lounaasta ja buffetpöydistä. Alkuun kenelläkään ei ollut lounasnälkä vielä klo 12 (saati 11, kun suomalaiset alkoi jo valua keittiöön), mutta tottuivat sittemmin maan tapaan. Hetken aikaa oli riemua siitä, kun taas saa syödä, ja vieläpä näin paljon! Heille sopiva lounas olisi ollut joku kevyt leipä tai salaatti. Muutaman kuukauden Suomessa olon jälkeen kaikki alkoivat lihoa. Ja sitten taas hoikistuivat kotimaassaan lomaillessaan. 

Vierailija
66/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei putoa, painoa pudotetaan. 

Vierailija
67/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat hoikkia, niinhän minäkin ennen olin. Edes raskaudet eivät lihottaneet, vasta se, kun alettiin lasten kanssa saman pöydän ääressä syödä samaa ruokaa. Ei meillä mussuteta mitään herkkuja, ihan tavallista ruokaa ja välipalaksi leipää, jogurttia, puuroa, smoothieta tms. Epäilen, että päästäkseni esimerkiksi 60 kiloon minun pitäisi syödä hyvin vähän, enkä usko pystyväni siihen. Jos olisin yksin, ehkä.

Pitää varmaan kasvattaa pituutta, niin paino on sitten ok :D

Ap

Mun on raskauden jälkeen pitänyt ihan taistella kilojen kanssa. Päätin juuri etten yritä erityisesti vaan yritän ensin toipua raskaudesta. Faktahan myös on, että pitää sekä liikkua paljon että syödä kevyesti ja oikein, että laihtuu.

Vierailija
68/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut tämän palstalle aiemminkin, mutta työskentelin aikanaan kv projektissa, jonka työntekijät tulivat meille ympäri maailmaa. Suurin osa oli nuoria ja keski-ikäisiä, urheilullisia miehiä. He olivat kovin kummissaan meidän aikaisesta lounaasta ja buffetpöydistä. Alkuun kenelläkään ei ollut lounasnälkä vielä klo 12 (saati 11, kun suomalaiset alkoi jo valua keittiöön), mutta tottuivat sittemmin maan tapaan. Hetken aikaa oli riemua siitä, kun taas saa syödä, ja vieläpä näin paljon! Heille sopiva lounas olisi ollut joku kevyt leipä tai salaatti. Muutaman kuukauden Suomessa olon jälkeen kaikki alkoivat lihoa. Ja sitten taas hoikistuivat kotimaassaan lomaillessaan. 

Tuossa on vielä se ettei jaksa liikkua tuollaisen lounaspommin jälkeen. Fyysisissä töissäkin söin aina paljon salaattia ja kalaa siellä buffetissa.

Vierailija
69/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö vaunulenkeillä? Askelia päivään myös...

Vierailija
70/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat hoikkia, niinhän minäkin ennen olin. Edes raskaudet eivät lihottaneet, vasta se, kun alettiin lasten kanssa saman pöydän ääressä syödä samaa ruokaa. Ei meillä mussuteta mitään herkkuja, ihan tavallista ruokaa ja välipalaksi leipää, jogurttia, puuroa, smoothieta tms. Epäilen, että päästäkseni esimerkiksi 60 kiloon minun pitäisi syödä hyvin vähän, enkä usko pystyväni siihen. Jos olisin yksin, ehkä.

Pitää varmaan kasvattaa pituutta, niin paino on sitten ok :D

Ap

Mun on raskauden jälkeen pitänyt ihan taistella kilojen kanssa. Päätin juuri etten yritä erityisesti vaan yritän ensin toipua raskaudesta. Faktahan myös on, että pitää sekä liikkua paljon että syödä kevyesti ja oikein, että laihtuu.

Fakta on se, että liikunta ei laihduta. Tästä on miljoona tutkimusta. Liikunta on tietenkin muuten erittäin suositeltavaa. Laihduttajalle lihaskuntotreeni on sikäli tärkeintä, ettei lihakset katoa laihdutuksen aikana kuten monelle puhtaasti lääkkeillä laihduttavalle on käynyt. Aktiivisesti liikkuvat onnistuvat tutkitusti pitämään painon alhaalla laihdutuksen jälkeen.

Vielä 2025 tästäkin asiasta pitää vääntää.

Vierailija
71/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei oikein kuulostanut siltä, että lapset olisivat vaunuikäisiä, vaan vanhempia. Minusta ainakin niitä askelia on ollut vaikeampaa saada lisättyä töihin paluun jälkeen. Istumatyö ja etanan vauhtia taapertava pikkulapsi...

Vierailija
72/75 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei oikein kuulostanut siltä, että lapset olisivat vaunuikäisiä, vaan vanhempia. Minusta ainakin niitä askelia on ollut vaikeampaa saada lisättyä töihin paluun jälkeen. Istumatyö ja etanan vauhtia taapertava pikkulapsi...

Itse pidin lapsen rattaissa 4.5 vuotiaaksi, että sain askeleet kasaan. Tiedän, että se saa palstalaiset näkemään punaista, mutta meillä ei ole esimerkiksi autoa. Jostain syystä lapsen istuttaminen sellaiseen on ihan ok.

Vierailija
73/75 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä pätkäpaastoajilla tule yöllä nälkä? Kokeilin joskus, ja heräsin aamuyöstä aina nälän tunteeseen, eikä uni enää tullut. Samoin, jos en viimeistään aamupäivästä syö jotain, alkaa tulemaan huono olo, eikä töihin pysty keskittymään. Olenko tehnyt jotain väärin vai eikö tämä sovi minulle?

Ei mulla tule, koska syön päivän viimeisen, ja yleensä sen isoimman aterian n. klo. 22. Nukkumaan menen puolenyön maissa. Skippaan aamiaisen ja yleensä myös lounaan eikä tule nälkä. Tai vaikka tulisikin niin mitä sitten? Kyllä aikuinen ihminen kestää sen tunteen eikä siihen vatsan murinaan kuole. 

Vierailija
74/75 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa edes nukkua, jollei ole lievää näläntunnetta. Sekin menee ohi, kun juo puolisen litraa vettä. Nukahdan yöunille tällälailla tosi helposti.

En saisi unta, jos vatsa on täysi ja raskas olo. Jos nyt sattuisin nukahtamaan, näkisin painajaisia.

Vierailija
75/75 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen hyödyntänyt tekoälyä painon pudotuksessa ja elämäntapojen terveellistämisessä. Kerroin sille painon, pituuden, vartalonmallin, ongelmakohdat mihin liika paino pakkautuu sekä elämäntavat ja harrastukset. Olen saanut tosi paljon hyödyllistä tukea ja vinkkejä miten kohdallani vältän suden kuopat ja saan tästä pysyvän elämänmuutoksen.

Tavoite oli pudottaa 8-10 kg kesään mennessä ja nyt sitä on tippunut 8 kg. En koe olleeni millään nälkäkuurilla, päinvastoin syön 2-3 tunnin välein jotain. Proteiineja ole lisännyt erityisesti ja täysjyvätuotteet kokoajan käytössä, höttöhiilareita syön vain satunnaisesti ja herkkuja ehkä 5-8 krt/ kk.

Ruokavalioni on ollut jo hyvällä pohjalla alun alkaenkin, mutta kun tiedostan oman kulutukseni niin suhteutan siihen syömiset, kalorivajetta on sopivasti, että paino on pudonnut kokoajan  pikkuhiljaa, ei liian nopeasti. 

Olen aktiivinen ihminen, joten tarvitsen vähintään 5 ateriaa päivässä, nälkä ei saa tulla, se on itseasiassa pahimpia vihollisia. Jos tulee nälkä, silloin sortuu myös ylensyömiseen ja makeanhimo kasvaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi