Ärsyttää olla paksu, paino ei putoa
En nyt ole ihan sairaalloisen lihava, mutta ylipainoinen ja se ärsyttää. Olin vielä alle kolmekymppisenä hoikka, lasten saannin jälkeen kiloja on kertynyt. Tosin se hoikkuus taisi perustua siihen, ettei mitään ruokarytmiä ollut, söin puuroa aamu- ja iltapalaksi ja jotain oikeaa ruokaa ehkä parin-kolmen päivän välein. Nyt kun lapsille laittaa ruokaa, syön samaa itsekin. Viimeisin vaakalukema on 72 kg/163 cm. Haluaisin takaisin niihin nuoruuden mittoihin, mutta pääsenkö koskaan... yhtään vaatetta ei ole, joka näyttäisi hyvältä. Moni on mitoissani hyvännäköinen ja pukeutuu kivasti, mutta minä en ole. Kesä vielä tulossa, ei voi edes piilotella ison villapaidan suojissa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat hoikkia, niinhän minäkin ennen olin. Edes raskaudet eivät lihottaneet, vasta se, kun alettiin lasten kanssa saman pöydän ääressä syödä samaa ruokaa. Ei meillä mussuteta mitään herkkuja, ihan tavallista ruokaa ja välipalaksi leipää, jogurttia, puuroa, smoothieta tms. Epäilen, että päästäkseni esimerkiksi 60 kiloon minun pitäisi syödä hyvin vähän, enkä usko pystyväni siihen. Jos olisin yksin, ehkä.
Pitää varmaan kasvattaa pituutta, niin paino on sitten ok :D
Ap
Loogisesti mietittynä ne mukulat tarvitsee sitä hiilaria kasvaakseen ja kun (ainakin normaalisti) ne on liikkeellä koko ajan. Aikuinen ei tarvitse välipaloja. Missä sun proteiini ja vihannekset? Ja mikä sulle on tavallinen ruoka?
Tämä. Olen aina ihmetellyt, mihin ihmeeseen aikuiset tarvitsevat ns. välipaloja? Ei ennen mitään välipaloja syöty. Ihan normaalit ruoka-ajat oli. Aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Välipalat ja jatkuva syöminen lihottaa. Terveisin mummo 70v. normaalipainoinen ja liikkuva koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat hoikkia, niinhän minäkin ennen olin. Edes raskaudet eivät lihottaneet, vasta se, kun alettiin lasten kanssa saman pöydän ääressä syödä samaa ruokaa. Ei meillä mussuteta mitään herkkuja, ihan tavallista ruokaa ja välipalaksi leipää, jogurttia, puuroa, smoothieta tms. Epäilen, että päästäkseni esimerkiksi 60 kiloon minun pitäisi syödä hyvin vähän, enkä usko pystyväni siihen. Jos olisin yksin, ehkä.
Ap
Ethän vain ole sairastunut äitien tautiin eli syö lapsilta ylijääneitä ruokia, koska et halua syntyvän ruokahävikkiä? Kaverini oli meillä pääsiäisenä ja joka aterian jälkeen söi kaikki, mitä oli lapsilta jäänyt yli. Hänkin tuskailee kilojen kanssa ja pyysi, että teemme kevyttä ruokaa. Ei se kevyt ruoka auta jos sitä syö liikaa. Laita ihmeessä lapsilta ylijä
Meillä mies teki tätä. Söi lapsilta jääneet ruoat. Kun ei saa ruokaa haaskata oli selitys. Ja oli lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Loogisesti mietittynä ne mukulat tarvitsee sitä hiilaria kasvaakseen ja kun (ainakin normaalisti) ne on liikkeellä koko ajan. Aikuinen ei tarvitse välipaloja. Missä sun proteiini ja vihannekset? Ja mikä sulle on tavallinen ruoka?
Tämä. Olen aina ihmetellyt, mihin ihmeeseen
Niinpä. Ja esim. Ranskassa ja Italiassa ravintosuosituksetkin suosittelee aikuisille vain 3 ateriaa päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen, ei välipaloja. Suomessa jostain syystä suositellaan kahta välipalaa noiden lisäksi, vaikka moni istumatyöläinen ei oikein saa kulutettua niin paljon energiaa ettei 5 syömiskertaa päivässä lihottaisi.
Minä en ainakaan pärjäisi päivälliseen asti ilman välipalaa. Syön aamiaisen klo 8, lounaan klo 11 ja päivällisen klo 17. Siinä tulee niin pitkä tauko, että tulisi kaupassa todennäköisesti ostettua typerää, nopeaa hiilarihöttöä. Mutta kun syön välipalan (rahkajogurtti) klo 14, nälkä pysyy poissa ja syön normaalin kokoisen päivällisen. Iltapala ennen nukkumaanmenoa, etten herää yöllä nälkään.
Mitään paastoa en suosittele laihduttajalle. Nälän tunne kasvaa liian suureksi ja ahmimisen riski kasvaa. Syö tasaisesti ja vältä hiilihydraatteja.
Paino 48 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, ei sinun ei pidä alkaa syömään vähemmän vaan laadukkaammin. Välipalat ovat pelkkää höttöä. Tavallinen ruokakin lienee sitä 70-luvun kotirouva tasoa.
Sehän just hyvää ruokaa olikin. Perusainekset, ei lisäaineita ja mitä lie höttöjä.
Liikaa rasvaa ja hiilareita nykyihmiselle, ellei tee vanhanajan fyysisiä hommia ja liikkuu paljon.
Annoskokoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Yksi peruna on ok, kolme on liikaa. Leipää ruuan kanssa ei tarvitse syödä, jälkiruoka on juhlia varten.
Paino putoaa miinuskaloreilla. Eli syöt liikaa kaloreita ja todennäköisesti liian vähän proteiinia ja kuitua. Ei laihtuminen ole mitään ydinfysiikkaa eikä vaadi pätkäpaastoja tai dieettejä. Vähän vaan ajatusta aterioiden laadukkuuteen, aikuinen ei tarvitse samaa kuin kasvavat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Annoin tekoälyn tehdä ruokaohjelman. Syötin sinne mitat, iän ja tavoitteen missä ajassa haluan laihtua 20kg. Olen noudattanut tätä tismalleen ja toimii. 18kg pudonnut, aikaa vielä jäljellä 3vkoa.
Tekoäly on näissä tosi hyvä! Itsekin sen kanssa keskustellen räätälöin itselleni dieetin. Kerroin sille painoni, liikuntatottumuksistani, mitä ruokia en halua syödä, mistä tykkään, että haluaisin kokeilla Välimeren ruokavalion tyylistä syömistä, mutta laihtua noin 500 g viikossa. Sain siltä tosi kivan ja helposti noudatettavan ohjelman, jolla tosiaan olen laihtunut hyvin. Pieniä säätöjäkin olen tekoälyltä pyytänyt myöhemmin - käyn 2 kertaa viikossa kuntosalilla, ja joskus dieetin aikana iskenyt heikko olo salipäivinä. Tekoäly ehdotti lisäämään hiilaripitoisen välipalan ja elektrolyyttivalmistetta 1-2 tuntia ennen treeniä, ja se ratkaisi ongelman. Toinen säätö oli, kun jotkut ohjelmassa olevat välimerelliset aineet oli turhan kalliita, pyysin niille korvaajia ja sain päivitetyn listan.
Vierailija kirjoitti:
Annoskokoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Yksi peruna on ok, kolme on liikaa. Leipää ruuan kanssa ei tarvitse syödä, jälkiruoka on juhlia varten.
Yksi peruna on useimmille turhaa puritanismia. Tietysti jos on kyse ihan viimeisista kiloista melko pienellä ihmisellä, sitten voi olla tarpeen, mutta useimpien ei tarvi vetää noin tiukalle. Itse kun laihdutan lähes 100 kilosta alaspäin, voin hyvin syödä kolme perunaa päivän pääaterialla, tai kunnon lautasellisen pastaa (80g kuivapaino) ja laihdun oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan pärjäisi päivälliseen asti ilman välipalaa. Syön aamiaisen klo 8, lounaan klo 11 ja päivällisen klo 17. Siinä tulee niin pitkä tauko, että tulisi kaupassa todennäköisesti ostettua typerää, nopeaa hiilarihöttöä. Mutta kun syön välipalan (rahkajogurtti) klo 14, nälkä pysyy poissa ja syön normaalin kokoisen päivällisen. Iltapala ennen nukkumaanmenoa, etten herää yöllä nälkään.
Mitään paastoa en suosittele laihduttajalle. Nälän tunne kasvaa liian suureksi ja ahmimisen riski kasvaa. Syö tasaisesti ja vältä hiilihydraatteja.
Paino 48 kg
Niin ne vaan ranskalaiset yms pärjää vaikka syö harvoin, usein esim. klo 7, 13 ja 20, useimmille tottumuskysymys. Toki kun sinä painat vain 48 kg, voi olla ettei sulla ole varastoissa paljon mistä ottaa paastotaukojen aikana ja siksi on hyvä tuo välipala, mutta useimmilla laihduttajilla kyllä on rasvavarastoja mitä tyhjentää, kunhan elimistö vaan oppii siirtymään ateriaväleissä paastoaineenvaihdunnalle.
Itse laihdutin 122 kilosta 67 kiloon ihan päinvastoin kuin ehdotat, eli juuri ateriat 3 kertaa päivässä ja 16 h paasto per vuorokausi (syömisajat klo 13, 17 ja 21), ja hiilareita, en edes valkoisia, vältellyt mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Et sä avaaja kyllä hirveän paksu ole. Voisit lihoa esim. 20 kiloa ja olisit silti vain ylipainoinen, etkä painoindeksin mukaan lihava.
Tietysti, jos paino on jakaantunut epätasaisesti eli olet pienitissinen omena tikkujaloin, niin se näyttää ikävältä.
Näitä omppunaisia näkee kaupassa usein.
Jotkut ovat myös hartioilta kuin ladon ovet, mutta ihan perseettömiä ja jalat kuin narut.
Ihanteellista on lihoa niin, että vyötärö säilyy, mutta tulisi tissiä, persettä ja vähän reittäkin. Jos ei ole tätä tyyppiä, ei kannata lihoa yhtään.
Eipä sitä rasvan paikkaa pysty itse valitsemaan.
Itse olin vielä nelikymppisenä hoikkavyötäröinen. Rinnat olivat suuret ja rasva kertyi lantiolle ja reisiin. Ei näyttänyt pahalta vaikka tuli ylipainoakin.
Viisikymppisenä hormonitoiminta muuttui ja kaikki rasva hyppäsi reisistä ja lantiolta vyötärölle. Rinnat pysyivät suurina. Olin yhtäkkiä oikein kunnon omena ohuiden tikkujalkojen päässä. Yökötys. Tuli kaikenlaista terveysharmiakin.
Onneksi sain työterveyden kautta laihdutuslääkkeen ja hormonikorvaushoidon. Nyt on vyötärö tullut takaisin eikä tarvitse enää leikkiä omenaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino 48 kg
Niin ne vaan ranskalaiset yms pärjää vaikka syö harvoin, usein esim. klo 7, 13 ja 20, useimmille tottumuskysymys. Toki kun sinä painat vain 48 kg, voi olla ettei sulla ole varastoissa paljon mistä ottaa paastotaukojen aikana ja siksi on hyvä tuo välipala, mutta useimmilla laihduttajilla kyllä on
Ranskalaiset syövät ison lounaan, usein jälkiruoalla ja vasta puolenpäivän jälkeen. Samoin illallinen on suomalaisittain vahva. Pääasia on, että kalorit pysyvät omiin tavoitteisiin sopivina, jollekin sopii välipalat toisille ei. Toiset ruokailevat enemmän aamuisin, toiset iltaisin. Vain viikon kokonaiskaloreilla on merkitystä.
Semmoisen olen nyt hiljattain todennut, että jos paino pääsee nousemaan ylipainon puolelle, lievänäkin, niin syömisestä katoaa kontrolli, tekee mieli syödä koko ajan, mutta sen sijaan ollessani normaalipainon rajoissa painonhallinta on paljon helpompaa.
Chat GPT:
Sinulla on tavoite pudottaa noin 12 kg kolmessa kuukaudessa, mikä on kunnianhimoinen mutta mahdollinen tavoite hyvällä ja johdonmukaisella suunnitelmalla. Tässä on yksinkertainen, päivittäin toistuva ruokavaliosuunnitelma, noin 14001500 kaloria päivässä.
🥗 Yksinkertainen päivittäinen ruokavalio (n. 14001500 kcal)
🌞 Aamiainen (n. 350 kcal)
2 kananmunaa (keitetty tai paistettu ilman rasvaa)
1 viipale täysjyväleipää
avokado
Kahvi tai tee ilman sokeria
🍏 Välipala 1 (n. 100 kcal)
1 omena tai pieni banaani
🍛 Lounas (n. 450 kcal)
120 g grillattua broileria tai tofua
Runsas vihersalaatti (esim. salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa)
1 rkl oliiviöljyä + sitruunamehua kastikkeena
(Halutessa: pieni pala täysjyväleipää tai dl kvinoaa)
🥜 Välipala 2 (n. 150 kcal)
1012 manteleita TAI keitetty kananmuna ja porkkanatikkuja
🍽 Päivällinen (n. 400450 kcal)
120 g kalaa (esim. lohi, seiti, turska) tai kasvispohjainen vaihtoehto (esim. linssikastike)
Höyrytettyjä vihanneksia (parsakaali, pinaatti, kesäkurpitsa, kukkakaali)
1 dl keitettyä täysjyväriisiä tai kvinoaa
💧 Juomat ja vinkit
Juo 1,52 litraa vettä päivässä
Yrttiteet sopivat hyvin
Vältä sokerisia juomia ja alkoholia
Syö rauhallisesti ja säännöllisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä avaaja kyllä hirveän paksu ole. Voisit lihoa esim. 20 kiloa ja olisit silti vain ylipainoinen, etkä painoindeksin mukaan lihava.
Tietysti, jos paino on jakaantunut epätasaisesti eli olet pienitissinen omena tikkujaloin, niin se näyttää ikävältä.
Näitä omppunaisia näkee kaupassa usein.
Jotkut ovat myös hartioilta kuin ladon ovet, mutta ihan perseettömiä ja jalat kuin narut.
Ihanteellista on lihoa niin, että vyötärö säilyy, mutta tulisi tissiä, persettä ja vähän reittäkin. Jos ei ole tätä tyyppiä, ei kannata lihoa yhtään.
Eipä sitä rasvan paikkaa pysty itse valitsemaan.
Itse olin vielä nelikymppisenä hoikkavyötäröinen. Rinnat olivat suuret ja rasva kertyi lantiolle ja reisiin. Ei näyttänyt pahalta vaikka tuli ylipainoakin.
Viisikymppisenä hormonitoiminta muuttui ja kaikki rasva hyppäsi reisistä ja lan
Syy on hyvin yksinkertainen. Et harrastanut raskasta lihaskuntoliikuntaa (isoilla painoilla) useita kertoja viikossa. Lihasten surkastuminen alkaa jo kolmekymppisenä ja kiihtyy naisilla vaihdevuosien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi peruna on useimmille turhaa puritanismia. Tietysti jos on kyse ihan viimeisista kiloista melko pienellä ihmisellä, sitten voi olla tarpeen, mutta useimpien ei tarvi vetää noin tiukalle. Itse kun laihdutan lähes 100 kilosta alaspäin, voin hyvin syödä kolme perunaa päivän pääaterialla, tai kunnon lautasellisen pastaa (80g kuivapaino) ja laihdun oikein hyvin.
No juu, jos puhutaan sadasta kilosta! Olen pieni nainen enkä tee fyysisesti raskasta työtä, lenkkeiken kyllä. En jaksaisi syödä enempää kuin yhden perunan, en siis laihduta mitenkään. Keho kertoo, mitä tarvitsee, vaakaa en edes omista.
Mulle kävi just noin. En tyytynyt 70-80 kiloon vaan halusin nuoruuden 55-60 kiloiseksi. Jojottelin, stressasin ja kipuilin hektistä elämääni, lihavimmillani painoin 112 kiloa.
Nyt vasta tuntuu sopu ravinnon kanssa syntyneen. Paino putoaa hitaasti mutta varmasti noin 2 kg kuussa. 8 kk uutta terveellistä elämää takanapäin, tuntuu hyvältä ja olo on seesteinen, pystyn tähän.
Joo ei todellakaan mitään välipaloja, kolme kertaa ruokailu päivässä hyvä, kuituja paljon ja proteiinia riittävästi. Volyymin lisäys auttoi mulla, kasviksia, marjoja, hedelmiä paljon. Vain vähän hiilareita. Iltapainotteinen syöminen on mulle parempi. Pätkäpaasto 14 tuntia käytössä.
Liikuntaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tuota vaikeuksia olla vuodesta toiseen hoikka mutta ehkä se johtuu siitä että olen aina joutunut erityisesti panostamaan siihen. En ole enää vuosikymmeniin pitänyt sitä mitenkään hankalana, se on luonnollinen olotila. En ole siis sellainen joka olisi nuorenakaan voinut syödä ihan mitä vaan ja ihan milloin vain ja pysynyt silti hoikkana. Minussa syöminen on aina näkynyt, hyvin nopeasti. Siksipä olen tottunut siihen että syömisiä pitää tarkkailla ja rajoittaa. En sano että ihan koko ajan, mutta sellaiset 90 prosenttia ajasta. Ehkä se näin keski-iässä onkin sitten ihan hyvä asia.
Sama juttu. Tätä kautta mun ruokasuhde on kehittynyt neutraaliksi. Ruoka on mulle vaan ravintoa eikä mikään erityinen nautinnon lähde tai muutenkaan aiheuta juuri minkäänlaisia tunteita.
Pätkäpaasto saattaa kuulosta ikävälle, mutta tosi helppo toteuttaa. 16 tuntia paastoa 8 tunnin aikaikkuna jolloin syödään. Myös mainitsemasi smoothiet ja jogurtit saattavat sisältää valtavasti energiaa, mutta nälkä niillä ei pysy poissa kauaa.
Syöt ravitsevasti ja täyttävästi kasviksia, täysjyvää ja reilusti proteiinia. Syöt vatsasi täyteen kunnon ruoalla, niin ei tule naposteltua. Juot reilusti vettä. Myös vihreä tee saattaa hieman auttaa kiivastamaan aineenvaihduntaa ja rasvan palamisessa.
Myös yöunilla ja palautumisella on valtava merkitys painon hallinnassa. Jos nukut liian vähän ja stressitasot jatkuvasti koholla, keho ei vaan suostu kuluttamaan rasvaa kehosta, vaan on hälyytystilassa.
Ja liikuntaa tietenkin. Yhdessä kivaa tekemistä perheen kanssa ulkoillen.
Annoin tekoälyn tehdä ruokaohjelman. Syötin sinne mitat, iän ja tavoitteen missä ajassa haluan laihtua 20kg. Olen noudattanut tätä tismalleen ja toimii. 18kg pudonnut, aikaa vielä jäljellä 3vkoa.