Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa lapsen, muttei ymmärrä mihin ryhtyy

Vierailija
23.04.2025 |

Mieheni haluaa ehdottomasti lapsia. Itseäni mietityttää, miten vanhemmuuden vastuut ja tehtävät jakautuisivat suhteessamme.

Mieheni on ainoa lapsi, eikä hän ole ollut koskaan tekemisissä minkään ikäisten lasten kanssa. Hän kuvailee lasten saamista asiaksi, joka vaan kuuluu elämään ja jonka kaikki sukupolvet ennen häntäkin ovat tehneet. Minulla on liuta sisaruksia ja lisäksi kokemusta sukulaisten ja kavereiden lasten hoitamisesta aivan vauvaiästä alkaen. Itse olen nähnyt vanhemmuuden kuormittavat puolet enkä ole varma, onko minusta siihen.

Minua huolettaa, ettei mieheni keksi henkilökohtaisia syitä haluta lapsia, vaan lähestyy asiaa enemmänkin yhteiskunnalliselta kannalta. Pelkään, ettei hän ymmärrä, mitä kaikkea lapsi tuo mukanaan ja miten se sitouttaa. Lisäksi arvelen, että päävastuu vanhemmuudesta ja lapsenhoitotehtävistä kallistuisi minulle, koska mieheni ei tiedä lapsista mitään ja on jo todennut, miten kätevää on, että minä sen sijaan osaan toimia lasten kanssa.

Jos hankin lapsia, haluan ehdottomasti että molemmat vanhemmat osallistuvat yhtäläisesti ja tasapuolisesti. Miten sellaiseen päästään, jos lähtöasetelma on se, että puolisoiden valmiudet ja osaaminen on mahdollisesti hyvinkin eri tasoilla? Kärjistäen: miten estää "vähemmän osaavaa" vanhempaa delegoimasta vastuita "enemmän osaavalle", ja toisaalta itse enemmän osaavana olemaan puuttumatta, antaa toisen opetella ja sietää sitä, että osaisi itse tehdä paremmin? 

Voisin kuvitella, että muutkin naiset ovat olleet samankaltaisessa tilanteessa. Kaipaan vertaistukea, näkökulmia, vinkkejä, varoituksia, mitä vaan.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti miehesi ei kuulosta sellaiselta mieheltä jonka kanssa naisen kannattaisi lisääntyä. Näillä tiedoilla itse passaisin jos en tarvittaessa olisi valmis kantamaan vastuuta yksin lapsista vaikka yh:na.

Vierailija
2/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluaa antaa lapselleen parhaat mahdolliset edellytykset saada ehjä, rakastettu, turvallinen ja terveellinen kasvuympäristö, niin seuraavat tulisi vähintään tehdä:

- Kirjallinen lapsen kasvatussuunnitelma ja -sopimus. Silloin asiaan suhtaudutaan vakavammin.

- Vähintään muutama kerta vuodessa sopimuksen arviointi ja tarkistus, koska tilanteet voivat muuttua.

- Neuvolan edustajat mukaan kasvatuskeskusteluihin, jotta saadaan ulkopuolinen näkemys.

- Vanhemmuuskurssille osallistuminen, jossa voi arvioida omia taitoja ja saada palautetta.

- Kummatkin kokeilevat lastenvahdin tehtävää vähintään 1 kuukauden ajan, miltä tuntuu olla 24/7 lapsen seurassa. Jos pää ei kestä, tuskin kestää omia lapsiakaan.

- Kummatkin vanhemmat sitoutuvat psykoterapiaan ennen raskautta ja terapiassa ratkotaan ensin kaikki ylisukupolviset traumat jotka on riskinä siirtyä lapselle.

Jos puoliso ei halua sitoutua edes näihin, miten voi olla sitoutumista 18v kasvatustehtävään, ja joka todennäköisesti jatkuu myös yli 20-vuotiaaksi asti esim. rahallisen tuen yms. muodossa?

Jos näistä ei sovita etukäteen niin riskinä on että ongelmat räjähtää esille jälkikäteen. Kuka sellaista haluaa vapaaehtoisesti kun ne voi välttää järkevällä suunnittelulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa just sanoin että naiset haluaa komean miehen ja ehkä lapsia mutta mies ei ota sitten vastuuta lastenhoidosta ja kotitöistä vaan nainen joutuu yksin tekemään kaiken. Älä nyt vaan ala tekee niitä lapsia ennen kun mies ymmärtää miten suuri työ on tehdä kotitöitä ja hoitaa sitä lasta. Ettet jää sitten yksin tekemään niitä.

Vierailija
4/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä mies minun luonani käymään. Ties vaikka meidän molempien toive toteutuisi - siis minun ja miehesi.

Vierailija
5/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluaa antaa lapselleen parhaat mahdolliset edellytykset saada ehjä, rakastettu, turvallinen ja terveellinen kasvuympäristö, niin seuraavat tulisi vähintään tehdä:

- Kirjallinen lapsen kasvatussuunnitelma ja -sopimus. Silloin asiaan suhtaudutaan vakavammin.

- Vähintään muutama kerta vuodessa sopimuksen arviointi ja tarkistus, koska tilanteet voivat muuttua.

- Neuvolan edustajat mukaan kasvatuskeskusteluihin, jotta saadaan ulkopuolinen näkemys.

- Vanhemmuuskurssille osallistuminen, jossa voi arvioida omia taitoja ja saada palautetta.

- Kummatkin kokeilevat lastenvahdin tehtävää vähintään 1 kuukauden ajan, miltä tuntuu olla 24/7 lapsen seurassa. Jos pää ei kestä, tuskin kestää omia lapsiakaan.

- Kummatkin vanhemmat sitoutuvat psykoterapiaan ennen raskautta ja terapiassa ratkotaan ensin kaikki ylisukupolviset traumat jotka on riskinä siirtyä lapselle.

Mitä psykoterapia auttaa, jos lähtötilanne on noin huono ja yhteensopimaton?

Vierailija
6/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet pelkkä trolli, 0/5.

Vierailija
7/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viitsi Vanhanapiikana antaa lapsi enkä muitakaan ohjeita kun en tiedä alueiueista hevonveetä . 🤣🤣🤣

Vierailija
8/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen ei kannata alkaa lapsen tekoon ennen kuin on valmis hoitamaan ja huolehtimaan lapsesta 18 v ja yksin.

Moni ajattelee, että hyvinhän tämä käy kun on kaksi huoltajaa, mutta tilastot kertovat toista. Ongelmat ja avioero ovat tavallisempia seurauksia kuin onnellinen yhteiselämä.

Ikävä kyllä

Vierailija
9/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet pelkkä trolli, 0/5.

Olen taas se sama läski Vanhapiika.  Mäskytän ihan paskaa.

Vierailija
10/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa sitoutua lapsen kasvatukseen 18 vuodeksi niin ei psykoterapiaan osallistuminen ennen raskautta pitäisi olla ongelma. Siinähän se selviää onko soveltuvuutta.

Vierailija
11/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen ei kannata alkaa lapsen tekoon ennen kuin on valmis hoitamaan ja huolehtimaan lapsesta 18 v ja yksin.

Moni ajattelee, että hyvinhän tämä käy kun on kaksi huoltajaa, mutta tilastot kertovat toista. Ongelmat ja avioero ovat tavallisempia seurauksia kuin onnellinen yhteiselämä.

Ikävä kyllä

Paraskin sanoja Vanhapiika.  ....

Vierailija
12/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota vaistoihisi äläkä tee lapsia tuon miehen kanssa. Monet naiset eivät välitä tai huomaa varoituksia ja joutuvat lopulta hoitamaan lapsen ja kodin ihan itse. Moni mies haluaa lapsen statuksen takia ei sen takia että haluaisi oikeasti lapsen.

Vierailija
13/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä

Tohon tilanteeseen pääsee vain panostamalla uraan. Ja sitten ne lapset jääkin tekemättä. 😁

Vierailija
14/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän siitä tulee käymään että vauvan ja taaperon hoito (= ne rankimmat vuodet) tulevat jäämään sinun kontollesi. Mies ei siitä sinappikoneesta tule olemaan kiinnostunut näillä hänen lähtökohdilla ja syillä joilla hän on lasta hankkimassa/haluaa. Mies saattaa kiinnostua lapsesta sitten kun sen kanssa voi keskustella hyvin eikä se koko ajan kitise. Voi olla että olette tähän mennessä jo eronneetkin. Sinun uusi pariutumisesi tulee olemaan hieman hankalampaa kun sulla on jo lapsi.

Eli ota tuo huomioon ja mieti mitkä on sun resurssit lapsenhankitaprosessiin.

Vierailija
15/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies noin yleisesti hoitaa asioita, niitä yhteisiä, ei pelkästään omiaan?

Vierailija
16/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tulee vanhemmaksi monenlaisista lähtökohdista ja silti moni "onnistuu". En nyt lähtisi suoraan siitä, että ihan tuhoon tuomittu ajatus, kun olette erilaisilla taustoilla liikkeellä. Mikään ei estä miestä opettelemaan isyyttä, eikä mikään estä sinua antamasta siihen mahdollisuuksia osaavampana osapuolena. Se on vaan päätöksestä kiinni ja tämä asia kannattaa ja pitääkin keskustella auki ennen kuin edes ryhdytte yrittämään mitään lasta. Ehkä enemmän miettisin sitä, minkälainen suhde teillä on nyt. Jakautuvatko asiat kahdestaan ollessa tasapuolisesti ja onko teillä nyt jo tuollaisia "osaavampi tekee, toinen ei edes yritä"-tyyppisiä käyttäytymismalleja. Se on enemmän se, minkä pohjalta lähdetään lapsiperhettä perustamaan eikä niinkään se, kumpi on ollut enemmän tekemisissä lasten kanssa menneisyydessään.

Vierailija
17/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies lupautunut pitämään puolet vanhempainvapaista? Oletko tähdentänyt hänelle, että se on sitten oikeasti pidettävä ja sinun on päästävä töihin?

Vierailija
18/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vauvan itkua herätysääneksi ja laita se soimaan parin tunnin välein yössä. Testaa vaikka nyt aluksi viikon verran, jaksaako mies nousta.

Vierailija
19/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hyvä haluta lapsia, kun nainen kuitenkin on se joka laittaa vartalonsa, mielenterveytensä ja henkensä alttiiksi. 

Lisäksi vaikka kuinka lupaillaan, että homma menee puoliksi, niin onpa kumma kun kuitenkin ne miehen menot on ilmoitusasia ja sovituista säännöistä saa vääntää.

Joten älä tee lasta jos et itse oikeasti halua. 

Vierailija
20/76 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin hyvä haluta lapsia, kun nainen kuitenkin on se joka laittaa vartalonsa, mielenterveytensä ja henkensä alttiiksi. 

Lisäksi vaikka kuinka lupaillaan, että homma menee puoliksi, niin onpa kumma kun kuitenkin ne miehen menot on ilmoitusasia ja sovituista säännöistä saa vääntää.

Joten älä tee lasta jos et itse oikeasti halua. 

Unohdit rahan.