G: Saitko lapsena tukkapöllöä / luunappeja tms. Mitä ajattelet siitä nykyisin?
Eli tuon toisen ketjun perusteella tuli mieleeni, että useimpien meidän äitien lapsuusaikana näitä rangaistuksia vielä ihan yleisesti jaettiin. Nykyisin ne ovat tietysti täysin kiellettyjä rankaisumalleja mutta itse ainakin olen saanut 70-luvulla tukkapöllöä kotona. En osannut pitää sitä mitenkään ihmeellisenä enkä ajattele vanhempieni toimineen väärin. Silti varmasti ahdistuisin jos itse menisin tukkapöllöä antamaan omalle lapselleni. Miten muilla?
Kommentit (45)
Jokusen kerran sain lapsuudessa (90-luvulla) luunapin ja tukkapöllyä. En pidä noita toimintatapoja oikeina enkä itse tekisi niin lapselleni, mutta minulle ei noista jäänyt traumoja enkä ole asiasta katkera vanhemmilleni. Se oli heidän lapsuudestaan oppimansa tapa ja ihmisiähän hekin vain ovat. Muuten tarjosivat erittäin hyvän ja turvallisen lapsuuden ja olemme edelleen todella hyvissä väleissä.
Joo. Piiskaa, tukkapöllyjä ja luunappeja. Oli silloin yleinen tapa, mutta vanhemmat lopettivat nämä, kun tuli enemmän keskustelua siitä, että näin ei saa tehdä. Isä oli vanhempi ja hänelle näiden lopettaminen oli vaikeampaa, olu varmasti hänen lapsuudessaan niitä ainoita kasvatustapoja ja sitten se otettiin pois kun oli oma vuoro kasvattaa.
Ei jäänyt traumoja. Ikävimpänä jäi mieleen kun sain tukkapöllyn tilanteessa, jossa pilailu mielessä säikytin äitini ja hän todellakin säikähti ja olikin sitten tukassa kiinni. Pyysi anteeksi, mutta kyllä se harmitti ja jäi pilailut siihen.
Kun sain omia lapsia niin oli selviö että tämä perinne ei jatku, mutta silti oli pari kertaa tilanne jossa olisi tehnyt mieli luunappi antaa.. koska niin vanhempanikin olisivat toimineet vastaavassa tilanteessa.
Mulla todellakin jäi traumoja ja suuri inho ja vastenlielisyys vanhempaa kohtaan. Koska hän kuritti meitä lapsia mielivaltaisesti, usein ilman syytä, tai keksi tekosyyn (esim ”katsoit väärin minua kohti”). Arvaamattomuus teki koko lapsuudesta pelkoa ja ylivalppaana oloa. Aikuisenakin yritän kokntrolloida ja tarkkailla ympäristöä jatkuvasti.
Jos olisi tullut selkään aiheesta, sen voisi hyväksyä, mutta aiheetonta on vaikea hyväksyä. Kun se ei ollut mitään lapsen parhaaksi tarkoitettua kasvatusta. Vaan aikuisen omaa stressin purkamista viattomaan lapseen.
En ole antanut tämän hakkaajan olla omien lasteni kanssa tekemisissä. Ikävä kyllä meno ei ple muuttunut sillä aikuisena olen joutunut muutaman kerran hänen raivarinsa uhriksi.
Pöllö 🦉
Siis tukkapöllyä varmaan tarkoitit 🤣😉
Sain kyllä ja enemmänkin sain selkääni ajoittain. Olen sitä mieltä, että täysin aiheesta. Olin niin villi kakara, että ei todellakaan olisi onnistunut pelkällä puhumisella. Olen todella tyytyväinen että vanhempani näin tekivät. Hiukan kyllä äidin antamat selkäsaunat alkoivat jossain vaiheessa tuntua melko miedoilta mutta sitten joskus harvemmin kun sain isän kädestä niin se pysyi kyllä hetken aikaa mielessä. Ilman tuota kuritusta en olisi niin hyvässä asemassa elämässä kuin nyt olen. Tästä olen täysin varma. Olen myös kiittänyt tästä erikseen vanhempiani joskus kolmekymppisenä kun tajusin minkälainen hyöty siitä oikeasti on ollut. Tai oikeastaan mitä olisi voinut tapahtua jos näin ei olisi ollut. M50v