Käsitelläänkö koulukuvia ennakkoon? Vedetäänkö ne jonkun filtterin läpi?
Lapseni koulussa oli koulukuvaus, ja viime viikolla tuli sähköiseen palveluun tilattavaksi kuvat. Pari vaihtoehtoa mistä valita. Kuvat on sinänsä ihan hyviä ja laadukkaita, mutta lapseni ei näytä niissä yhtään omalta itseltään. Kasvot on vieraan näköiset, ihan kuin kuvia olisi rankalla kädellä käsitelty tai muokattu. Vähintään vedetty jonkun kasvonpiirteitä muuttavan filtterin läpi. Kuvaan itse paljon, myös laadukkailla välineillä ja siksi lapsestani on paljon itse otettuja kuvia. Ja niissä hän näyttää ihan erilaiselta kuin koulukuvissa. Eli kyse ei ole siitäkään, että hän vain näyttäisi eriltä kuvissa. Onko kellään tietoa muokkaako ne noita kuvia?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kuviahan ei ole pakko ottaa, eikä lapsen ole edes pakko mennä yksilökuvaan. Viimeisinä kouluvuosina en koulukuvia enää ottanut, enkä yksilökuvaan edes mennyt. Luokkakuvassa toki olin mukana, mutta en sitäkään halunnut. Olen ruma, enkä halua kuviin. Vanhat valokuvat, joissa olen olen myös heittänyt pois. Passikuvaan jouduin toki menemään. Kuva on toki hirveä, mutta suutuin siitä, että kuvaaja muokkasi pikaisesti tuota kuvaa kysymättä tai sanomatta mitään.
Kyllä yksilökuvaan on pakko mennä, opet haluaa kuvat Wilmaan.
Ketään ei voi pakottaa!!!
No eipä ainakaan näytä venäläiseltä!
Vielä kerran Ap kyselee kokemuksia
Meidän teinin kuvassa oli muokattu paitaan tullut iso sotku pois. Tyytyväisiä oltiin. Siis siinä kuvaustilanteessa toinen nuori vahingossa sotki ihan kunnolla meidän lapsen paidan. Kuvassa ei tahraa ollut, vaikka oikeasti tahra täytti koko paidan etumuksen.
Kuulemma myös luokkakuvissa voidaan vaihtaa silmät kiinni olevan ihmisen pään tilalle toinen versio, jossa silmät auki. Siksi nykyään kaikilla on kuvissa silmät auki.
Asian objektiivinen arviointi keskustelu foorumissa on täysin mahdotonta kun emme näe kuvaa saati kuvattua henkilöä.
Se tiedetään, että omituinen kilpailutusprosessi joissain kaupungeissa on tuottanut paljon ongelmia laadun kanssa kun alalle on tullut halpisfirmoja. Ihmettelen miksi koulut ei kilpailuta muitakin oppilaille tarjottavia palveluita kuten reput, kynät, kännykät jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni valokuvaaja/valokuvaamon omistaja on tosiasiassa Venäjän agentti? Olis nimittäin hyvä soluttautumiskohde varmasti. Näkisi laajalla skaalalla eri perheiden lapsia ja koulun henkilökuntaa. Kenties myy kuvat ja tiedot eteenpäin tai sitten joillekin pedo,, FIL, leille?
Mitenkä tehdään huoli-ilmoitus? Voinko tehdä sen nimettömänä nimettömästä viestiästä?
Tuliko teille vahingossa eri lapsen kuva? Ei kai tuo "ruotsalaisuus" muuten selity.
Kuvankäsittely vie aikaa ja aika on rahaa. Ei noilla hinnoilla mitä kilpailutuksissa asetetaan ole kenelläkään varaa tehdä yhtään mitään ylimääräistä työtä.
Minusta on itsestäni otettu pari vuotta sitten työpaikkaani varten kuva studiossa. En omasta mielestänikään näyttänyt niissä itseltäni, johtuen studiovaloista. Kuvaaja näytti kuitenkin kamerastaan jo kuvanottohetkellä ne kuvat ja jo niissä huomasin tämän eron. Ja olen itse myös nähnyt valtavasti tuttujeni passikuvia ja harvoin niissäkään kukaan näyttää itseltään. Passikuvissahan on ihan viranomaisten asettama kielto, että niitä ei saa muokata mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuvankäsittely vie aikaa ja aika on rahaa. Ei noilla hinnoilla mitä kilpailutuksissa asetetaan ole kenelläkään varaa tehdä yhtään mitään ylimääräistä työtä.
Minusta on itsestäni otettu pari vuotta sitten työpaikkaani varten kuva studiossa. En omasta mielestänikään näyttänyt niissä itseltäni, johtuen studiovaloista. Kuvaaja näytti kuitenkin kamerastaan jo kuvanottohetkellä ne kuvat ja jo niissä huomasin tämän eron. Ja olen itse myös nähnyt valtavasti tuttujeni passikuvia ja harvoin niissäkään kukaan näyttää itseltään. Passikuvissahan on ihan viranomaisten asettama kielto, että niitä ei saa muokata mitenkään.
Älä höpötä
Ap ei selvästikään ymmärrä kuvankäsittelystä mitään, mutta silti pitää yrittää päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kuviahan ei ole pakko ottaa, eikä lapsen ole edes pakko mennä yksilökuvaan. Viimeisinä kouluvuosina en koulukuvia enää ottanut, enkä yksilökuvaan edes mennyt. Luokkakuvassa toki olin mukana, mutta en sitäkään halunnut. Olen ruma, enkä halua kuviin. Vanhat valokuvat, joissa olen olen myös heittänyt pois. Passikuvaan jouduin toki menemään. Kuva on toki hirveä, mutta suutuin siitä, että kuvaaja muokkasi pikaisesti tuota kuvaa kysymättä tai sanomatta mitään.
Kyllä yksilökuvaan on pakko mennä, opet haluaa kuvat Wilmaan.
Ketään ei voi pakottaa!!!
No ei tietenkään! Vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei selvästikään ymmärrä kuvankäsittelystä mitään, mutta silti pitää yrittää päteä.
Niin tyypillistä.
Nyt huomasin, että myös nimi oli ruotsalaistettu! Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Ap